جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۳۳

اسامي ايراني که براي صاحبان آن دردسر ساز مي شود

دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب: 137417
اسامی دختران همچون "مهسا"،"سارا"،"سارینا"،"عسل"،"غزل"،"یسنا"،"یلدا"و... هر سال نسبت به سال قبل از خود رتبه های بالاتری را در نامگذاری افراد کسب می کنند به نحوی که از بین 50 نام محبوب دختر در کل کشوردر سال 88 تنها 11 نام صبقه دینی داشته و مابقی غیر مذهبی است.
به گزارش خبرنگار اجتماعي جهان ژاپنی ها می گویند هر گاه کودکی به دنیا می آید در بهشت گلی همزمان شکوفا می شود و اگر نام کودک را نام همان گل بنامیم او خوشبخت خواهد شد.در فرهنگ اسکیمو ها که با گل و سبزی کاری ندارند این رسم کهن را بر پایه ستاره ها قرار دادند و نام فرزندانشان را از آسمانها می گیرند.

اما در ایران وضع فرق می کند ،چرا که مذهب و اقلیم و فرهنگ غنی این کشور دست به دست هم داده اند تا گستره ای از نامهای گوناگون در جامعه حضور داشته باشد. همین امر سبب شده تا نکات جالب و بعضا قابل تاملی در مورد اسامی افراد بوجود بیاید که در ذیل این گزارش به آن می پردازیم.

برخی از افراد از نام خود راضی نیستند و تمایل به تعویض آن دارند.با مراجعه به سایت اینترنتی ثبت احوال کشور شرایط کامل و لازم برای تغییر اسم درج شده است. در این صفحه ریز به ریز اسم‌هایی را که امکان عوض کردنشان وجود دارد مشخص شده است. 
مثلا اسم‌هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌شود مثل "عبدالات"، "عبدالعزی" (لات و عزی نام دو بت در مکه معظمه دوران قبل از اسلام است).  
اسم‌های مرکب ناموزون مثل: "سعید بهزاد"، "شهره فاطمه" و" حسین معروف به کامبیز"! 
عناوین اعم از عناوین لشکری یا کشوری یا ترکیبی از اسم و عنوان.مثل "سروان"، "سرتیپ"، "دکتر"، "شهردار"،"پلیس" یا "سروان محمد" و "شهردار علی" .
اسم‌های زننده و مستهجنی که بر حسب زمان و مکان به دلایل و جهاتی برای دارنده آن زننده و مستهجن باشد و مراتب به تأیید برسدکه بهتر است مثال زده نشود. 
اسم‌هایی که معرف صفات مذموم و مغایر با ارزش‌های والای انسانی است. مثل: "گرگ "و "قوچی"و"سگ". 
اسم‌هایی که با عرف و فرهنگ غالب و مقدسات مذهبی مردم مغایر باشد.مثل "لات"، "خونریز". 
اسم‌هایی که باعث اشاعه و ترویج فرهنگ بیگانه شود مثل "وانوشکا"، "ژاکاردو".
 اسم‌هایی که باعث تحقیر اشخاص می‌شود یا معنای لغوی آن در جامعه قابل پذیرش نیست.مثل "صد تومانی"، "کنیز" و" گدا". 
اسم‌های نامتناسب با جنس.مثل "ماشاءاله" برای زن‌ها یا انتخاب نام "اشرف" و "اکرم" برای مردان.

اما نکته قابل تامل این ماجرا آنجاست که بر اساس نتایج یک تحقیق که از سوی دانشجویان رشته جامعه شناسی و حقوق که از طریق حضور در دادگاهها و ارائه درخواست رسمی، جمع آوری شده است،تعداد دختران و پسرانی که بر ای تغییر نام کوچک خود به دادگاه مراجعه می کنند بسیار زیاد است و مراجعه پسران به دلیل داشتن نامهای مذهبی گسترده تر، 30 درصد از دختران بیشتر است.

در این تحقیق ذکر شده است که با اینکه اکثر اسامی این پسران و دختران، اسامی قابل قبول و بعضا مذهبی جامعه بوده، اما آنها متقاضی تغییر نام کوچک خود به اسامی به اصطلاح شیک امروزی هستند و تنها 2 مورد از افراد مراجعه کننده به دادگاه به خاطر اسامیشان،، واقعا مستحق تغییر نام بودند. 

نتایج یک بررسی دیگر نیز که از سوی سازمان ثبت احوال انجام گرفته ،نشان می‌دهد ذائقه خانواده‌های ایرانی و به خصوص پایتخت نشین در نامگذاری فرزندان دختر تغییر چشمگیری داشته است و نامهای ایرانی و غیرمذهبی توانسته‌اند رتبه‌های سوم تا هفتم از 10 نام محبوب سالهای اخیر را به خود اختصاص دهند.به نحوی که در سال 87 بیش از 15 هزار نفر و در سال 88 بیش از 13 هزار نفر نام دختران خود را "هستی " گذاشته اند . 

اسامی دیگری همچون "مهسا"،"سارا"،"سارینا"،"عسل"،"غزل"،"یسنا"،"یلدا"
و... هر سال نسبت به سال قبل از خود رتبه های بالاتری را در نامگذاری افراد کسب می کنند به نحوی که از بین 50 نام محبوب دختر در کل کشوردر سال 88 ، تنها 11 نام  سبقه دینی داشته و مابقی غیر مذهبی است.

با اینکه نقش اسامی مذهبی و دینی به خصوص در پسران همواره پررنگ تر بوده اما نامهای افراد که همچون سند هویتی یک جامعه محسوب می شود ،نشان می دهد که در آینده چه افرادی و با چه شاخصهای هویتی در این کشور زندگی خواهند کرد.بنابر این سیر صعودی انتخاب اسامی غیر مذهبی و افزایش تغییر نام افراد از اسامی دینی به ایرانی در میان خانواده ها می تواند زنگ خطری برای مسئولین فرهنگی جامعه باشد.

از ستاره ها گرفته تا گلها.اما در این میان نقش اسامی فرهنگی و دینی همواره پر رنگ تر بوده چرا که ایرانی ها رابطه عمیق و گره خورده ای با آیین و مذهب خود دارند
https://jahannews.com/vdca60n6049ney1.k5k4.html
jahannews.com/vdca60n6049ney1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به صدا وسیما تبریک بگوئید که طرح استفاده ازنامی های غیرمذهبی برای هنرپیشه ها درفیلم ها و سریال ها تاثیرخود رابرجامعه گذاشته است بنده قبلا نسبت به عواقب این رویه صداوسیما تذکر داده بودم
Iran, Islamic Republic of
با درود خدمت شما
متاسفانه مشخص است که شما با فرهنگ ایرانی و اسامی زیبا و اصیل ایرانی که بعضی از آنها مربوط به دین اجداد ما ایرانیها میباشد مشکل دارید و در پی رواج فرهنگ عرب هستید وگرنه هر فرد ایرانی اصیل میداند که دین ما ایرانیها چه بوده و نامهای اصیلی مانند یسنا برگرفته از دین اجدادمان هستند و باعث افتخارند
Iran, Islamic Republic of
دین اسلام اختصاص به قوم و سرزمین خاصی ندارد و ترویج فرهنگ اسلامی بمعنای ترویج فرهنگ عربی نیست. اعراب نیز گاه فرهنگ غیر اسلامی دارند و لزوماً اسلام با عرب یکی نیست..... .
Iran, Islamic Republic of
1. مشکل ثبت احوال است و بس
2. صدا و سیما
3. نوعی نافرمانی مدنی بخاطر رفتارهای غلط و نادرست عده ای که به اسم اسلام و دین کرده اند
4. تبلیغات شدید ماهواره
5. خودباختگی فرهنگی ملت ما و پیروی از فرهنگ مد و تجملات در اسامی نیز جریان پیدا کرده است.
Iran, Islamic Republic of
از امام معصوم نقل شده که ثواب گذاشتن نام فرزند به نامهای محمد علی مهدی فاطمه و... چقدر زیادست.همین برای ما کافیست.
Iran, Islamic Republic of
با سلام
سی ساله یا بیشتر(تاریخی که ما به یاد داریم) در بالای 95 درصد فیلم های صدا وسیما از نام های غیر ائمه اطهار استفاده می شود. هنوز من یاد ندارم در فیلم های صدا وسیما از نام هایی مانند حسین و فاطمه و ... استفاده شود مگر ندرتا به مناسبتی خاص با این روش مگر توقعی دیگر دارید!!!
Iran, Islamic Republic of
در جواب دوستمون باید بگم که اسامی پرمعنای مذهبی نشانه ی دلبستگی مردم ولایی ایران اسلامی به مذهب شیعه است. در ضمن بسیاری از کسانی که اسامی ایرانی دارند معنی انها ار نمی داند
Iran, Islamic Republic of
همانطور که عرب ها اسم ایرانی روی فرزندان خود نمی گذارند دلیلی ندارد ایرانی ها اسم عربی انتخاب کنند. علاوه بر این اسم فرد معرف دینداری وی نیست.
حالا بزار من یه چیز بگم خود صدا و سیما از نام اوردن کلمه سید بعضی از بازیگران و اشخاص اجتناب میورزد مثلا اسم کسی که سید شهاب هست رو مینویسه شهاب ...
United Kingdom
حروف در هر زبانی دارای خواص و اثرات تکوینی هستند.
با جمع حروف و تشکیل اسماء مختلف ,آن اثرات با هم ترکیب و بر فردی که صاحب آن اسم است؛تأثیر می گذارد.
هر حرفی دارای یک ملک(فرشته الاهی) در روز و یک ملک در شب است.
نام های برگزیده از جانب خداوند متعال برای معصومین - علیهم السلام- دارای بهترین ترکیب در نظام خلقت هستند.
این مطلب در > کاملا" به اثبات رسیده است.
لذا به همین دلیل است که با توسل به نام پیامبراعظم اسلام و ائمه اطهار - صلوات الله علیهم اجمعین - بیمار شفا پیدا می کند و یا جنین در شکم مادر ازخطر حتمی مرگ نجات پیدا می کند و یا ... .
به همین دلیل در حدیث آمده است که : یکی از حقوقی فرزند بر گردن پدر دارد؛انتخاب نام نیک برای اوست.
مسلما" اگر مردم فهیم و متمدن و مسلمان ایران اسلامی با معارف الاهی بیشتر آشنا شوند؛با تمام وجود و با کمال میل از این نعمت معنوی خدا دادی - نزول خیرات و برکات با انتخاب نام انسان های کامل برای خود - بیش از پیش به این سنت خدایی روی خواهند آورد.
متشکرم.
Netherlands
چون در ایران نام ها توسط والدین افراد هنگام تولد آنها تعیین شده و خود فرد نقشی در انتخاب آن نداشته باید امکان تغییر نام برای هرکس بعد از 18 سالگی باشد. وقتی فردی از نام خود به هر دلیلی خوشش نمی آید چرا باید اورا وادار کرد که علیرغم میلش آن نام را تحمل کند؟ باید توجه داشت که اگر فرد احساس خوبی نسبت به نام خودش نداشته باشد این می تواند در تصویری که از خودش پیدا می کند و در نتیجه در روابطش با دیگران اثر منفی بگذارد. مهم دریافت و احساس دیگران نسبت به نام فرد نیست بلکه احساسی است که خودش نسبت به آن نام دارد.
Iran, Islamic Republic of
خدا اگه به من پسر بده اسمشو میزارم حسین اگه یکی دیگه بده میزارم امیرحسین اگه یکی دیگه غلام حسین یکی دیگه ... ما به عشق این بزرگان زنده ایم
Iran, Islamic Republic of
نامها بر اساس اعتقادات انتخواب میشود قبل از مسلمان بودن شیعه وسنی بودن ما ایرانی هستیم زنده باد ایران زنده باد نام ایرانی
Canada
نامهای افراد که همچون سند هویتی یک جامعه محسوب می شود ،نشان می دهد که در آینده چه افرادی و با چه شاخصهای هویتی در این کشور زندگی خواهند کرد.بنابر این سیر صعودی انتخاب اسامی غیر مذهبی و افزایش تغییر نام افراد از اسامی دینی به ایرانی در میان خانواده ها می تواند زنگ خطری برای مسئولین فرهنگی جامعه باشد
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا در کشوری که رییس جمهور منتخب ان منشور کوروش و مکتب ایرانی را مطرح می کنند و به ان افتخار می کنند چرا مردم ان کشور به اسم های ایرانی افتخار نکنند. وقتی رییس دفتر رییس جمهور محترم مکتب اسلام را منسوخ و مکتب ایرانی را مطرح می کنند و متاسفانه و با کمال ناباوری مورد تایید و تاکید رییس جمهور محترم قرار می گیرد چرا مردم این کشور به نام های ایرانی و متاسفانه تغییر نام های اسلامی به نام های ایرانی افتخار نکنند.
Iran, Islamic Republic of
همه ی مشکلات ما تقصیر م است پس باید از ... انتقاد کنیم تا قالیباف رییس جمهور شود و مشکلات همه حل شود
Iran, Islamic Republic of
خودمان در حال فرهنگ سازی چنین اسامی با فیلمها هستیم.تف سر بالاست.
Iran, Islamic Republic of
چه طور است قانون بگذرانیم فقط این اسامی خاص را می توانید روی بجه تان بگذارید. باز هم تکرار میکنم گرچه مورد پذیرش شما واقع نشد اما نامه مولا به مالک اشتر را بخوانید که بر لزوم احترام به سنت های مقوم یک ملت تاکید شده است. بی احترامی به هویت ملی قطعا در نازل ترین سطح این واکنش را به دنبال دارد.
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
در ارتباط با نظر دوم ذیل این صفحه که با عبارت "با درود خدمت شما" شروع می شود بایستی مطلبی را به نگارنده محترم یادآور شوم.
دوست عزیز !
1 - پزشکان به محض ابداع روش جدیدی برای درمان بیماری ها ، روشهای قدیمی را به فراموشی می سپارند.
2 - اساتید و آموزگاران با آگاهی از شیوه های تربیتی نوین ، تکنیک های قدیمی را کنار میگذارند.
3 - خود ما برای بهره مندی هر چه بیشتر از امکانات رفاهی زندگی و مواهب و نعمات الهی ، جدیدترین تکنولوژی ها و امکانات را جایگزین شیوه های سنتی زندگی می کنیم و گاهی به روشهای قدیمی می خندیم. !!!
- حال توجه بفرمائید که به اراده و مشیت خالق یکتا ، ادیان الهی به موازات رشد عقلی و ادراکی بشر ارتقا یافته و به آخرین نسخه لایتغیرشان یعنی دین کامل و نهائی اسلام رسیده اند. این مدعا را استقبال روزافزون غربی ها در گرویدن به این دین ، تأیید می کند.
یاد آور می شوم که که روند تکاملی علوم و فنون ، شیوه های زندگی و . . . دیر یا زود به ناحیه سرانگشت اشاره اسلام باز می گردد و روشن ضمیران را بارها و بارها به این معنا رهنمون شده است.
عاقبت بخیری برای یکایک ایرانیان سرافراز آرزومندم.
Iran, Islamic Republic of
به نظر من اسم در سرنوشت فرد تاثیر دارد و بنا به سفارش معصومین باید اسم نیکو برای فرزندان انتخاب کنیم
شما در بین علما، عرفا و مراجع تقلید نگاه کنید چند اسم داریوش، کوروش، کامبیز و ... می بینید؟
Iran, Islamic Republic of
اینکه افراد چه اسمی برای فرزندانشان انتخاب می کنند مهم نیست، آنچه ما به آن سفارش شده ایم این است که نامی انتخاب کنیم که باعث سرافکندگی فرزندانمان نباشد، هرچند اسامی و القاب ائمه معصومین (ع) بهتر است. ...
Iran, Islamic Republic of
خانواده ! خانواده ! خانواده !
بي خود خودتونو خسته نكنيد دوستان اينا همش ريشه در خانواده ها داره ، اگه پدرومادر حلال خور باشن و لقمه حلال به بچشون داده باشن ذات اون جوون هم پاك و مذهبي ميشه و حتي اگه به زورهم مجبورش كنن حاضر نيست اصالت ايراني اسلامي خودش رو به خاطر مد و كلاس و شيك و غربي بودن تغيير بده! جوون سست مذهب تو همه زمينه ها كم مياره و واميده!
بهتره به جاي ايرادگرفتن از جوونا بيشتر رو پدرومادراي قاصر و سهل انگار كار كنيد!
Iran, Islamic Republic of
اکثر ما ایرانی ها شیعه و دوستدار ائمه اطهار (ع) هستیم ولی این دلیل نمی شود تا الزاما" نام فرزندان خود را هم از نام آن بزرگواران انتخاب کنیم.و کسانی که اصرار در اینگونه نامگذاری ها دارند مختارند ولی منطقی نیست تا نظر خودشان را بر دیگران تحمیل کنند.ضمنا" خوب است به کتاب لغت مراجعه و معانی تعداد کثیری از اسامی با سبقه دینی را ملاحظه نموده و آگاهانه انتخاب نمایند.چون بعضی از اسامی قبل از ترجمه زیباست ولی بعد از فهمیدن معنی آن چندان چنگی به دل نمی زند.ولی من برای حفظ قداست این بزرگواران از ذکر مثال خودداری می کنم.
Iran, Islamic Republic of
درسته نمیشه همه رو مجبور کرد که اسم مذهبی بذارن یا اینکه این توقع رو داشته باشیم اما واقعا برخی اسمها هم در شأن ایران و ایرانی نیست و بیشتر روح خودباختگی فرهنگی طرف و خانواده اش رو القا می کنه تا صرفا زیبایی اسم رو
Iran, Islamic Republic of
روایتی بگویم گوش کنید:
در روز قیامت هرکسی را با نام کوچکش صدا می زنند یعنی آنجا فامیلی فرد را صدا نمیزنند.
و هرکس پشت سرکسی می ایستد که هم نام او باشد
یعنی کسانی که نامشان حسن است پشت سر امام حسن (ع) می ایستند.
من نمی دانم کامبیز باید پشت سر چه کسی بایستد؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
وقتی تو سریالها و فیلمهامون استفاده از نامهای اسلامی جرمی غیر قابل بخشش است،انتظار نتیجه ای غیر از این نشان از حماقت است !!!
Iran, Islamic Republic of
به نظر من رویه نام نهادن بر فرزندان اصلا موضوعی نیست که این قدر حساسیت برانگیز باشد. متاسفان در نظرات افراد میبینیم که به راحتی چه سخنان ساده اندیشانه ای را خطاب به این خانواده ها خطاب می کنند. هر کسی حق دارد یک نام شایسته و مناسب برای فرزندش انتخاب کند. تقسیم اسامی به مذهبی و غیر مذهبی درست نیست. جز این که باز طبق همان نگره حاکم ما خودمان را قوم برتر مومنین برتر رستگاران برتر و غیره بدانیم که این اصلا با سخن خداوند در قران نیز منافات دارد. چون خداوند خودش دوستدار این تنوع است و اصلا زیبایی جهان به این تنوع است و اصل بر رعایت تقوا است.
اما گمان میکنم این حدس را به عنوان دلیل احتمالی یک چنین اتفاقی در اجتماع از من بپذیرید که عملکرد درخشان اسم مذهبی داران در حکومت داری و مدیریت مملکت و بی ارزش دانستن تاریخ 7000 ساله کشور توسط آنان چنین رویه ای را موجب شده است. اما اگر کمی به مردم خودمان نگاه کنیم آنان را علی رغم ضداخلاقیاتی که به اسم اخلاق در جامعه حاکم شده عمیقا مذهبی و اخلاق گرا میبینیم. بنابراین هرچه هست درست یا نادرست به عملکرد خودمان بر میگردد. دوست دیگری در مورد کامبیز نوشته اند انگار در این جهان غیر از مردم ایران کسی زندگی نمی کند و هزار سال از تاریخ بشر می گذرد. رحمت خداوند را برای تمام مومنان معتقد به هر دین ابراهیمی بدانیم و از آن بیشتر حق قضاوت در مورد بدی و خوبی انسان ها را به خداوندواگذار کنیم . این طور که دوستان نوشته اند باید محکمه ای ترتیب بدهیم و همه نامگذاران غیر مذهبی (طبق نظر نویسندگان) را به اشد مجازات برسانیم.
Iran, Islamic Republic of
اُه اُه از این همه نظرات استادانه. این آقایی که روایت کردند، اشاره نکردند که صدام حسین پشت سر چه کسی می ایستد و یا بزرگانی مانند کیان(یار مختار و از صحابه عزیز امام حسن) کلا بدون صف می مانند!!! اساتید، بزرگان، عقلا لطفا کمی، فقط کمی قبل از نوشتن فکر کنید.
Iran, Islamic Republic of
به آن عزیزی که به مطلب آن بنده خدا خرده گرفته باید بگویم آن آقا یا خانم درست گفته منتها هرکسی متناسب با اعمال خود پشت سر آن بزرگان می ایستد همانگونه که خداوند می فرماید اعمال خوب فقط از انسانهای با ایمان قبول می گردد
اما این را بگویم وقتی کسی را در محشر با اسم کوچک صدا می زنند یعنی می گویند حسین ابن فلان
آن شخص احساس غرور می کند که همنام کسی است که در آنروز جزء آبروداران و شفیعان محشر است
بیایید برای فرزندانمان اسم هایی بگذاریم که در قیامت احساس سربلندی کنند
روایت داریم از امام حسین (ع) که فرمود اگر خداوند صد پسر هم به من عطا کند نام تمامشان را علی می گذارم
محمود
سلام دوست عزیز. واقعاٌ که واقعاٌ شما روی چه حسابی این جمله اخر را نوشتی هان....؟؟؟
چطور میتونی این حرف را بزنی اگر ایرانی هستی آخه چرا باید مسئولا نگران باشن که مردم اسم ایرانی میگذارن؟؟؟؟ هان چرا>؟؟؟
علی
سلام
خیلی معذرت میخوام جناب عالی 5 سال دیر رسیدی

ااین بحث مال سال 89 هست
Denmark
بعد از 6 سال باید بگم واقعا منم تعجب کردم.