چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

رییس جمهوردرکنایه ای به باهنر:بعضی روغن ریخته را نذر حضرت عباس کردند

دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۴۸
کد مطلب: 65037
رئيس‌جمهور گفت: ملت ايران نشان داد كه مرد عرصه‌هاي سنگين است و جمهوري اسلامي ايران در يك آزمايش سخت نشان داد كه داراي ظرفيت‌هاي بسيار والا و متعالي است و قادر است همه طراحي‌هاي دشمنان قسم خورده خود را مديريت كند.

محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور كشورمان صبح امروز طي سخناني در اولين كنفرانس خبري خود در دولت دهم با اشاره به ويژگي‌هاي ملت ايران اظهار داشت: امروز ملت ايران و جهان در متن تحولات بزرگي قرار دارد و ملت ايران كه پرچمدار يك انقلاب عظيم اسلامي و الهي است، گام‌هاي بلندي را در جهت تحقق اهداف انقلاب برمي‌دارد.

رئیس جمهور همه مناسبات را در آستانه تحولاتی شگرف و بزرگ دانست و گفت: دیدیم ملت ایران در ادامه پیروزی ها و حرکت به سمت قله ها، انتخاباتی عظیم و باشکوه برگزار کرد.

وی افزود: این انتخابات یک نقطه عطف و تجمع انرژی ایران برای حرکت با سرعت بالاتر و در مسیر درست تر و پیگیری اهداف بالاتر بود.

ملت ایران شکستی سنگین به دشمنان قسم خورده تحمیل کرد

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به پیروزی های ملت ایران بعد از برگزاری انتخابات اخیر ریاست جمهوری گفت: ملت ایران با حضور تاریخی در انتخابات اخیر، شکست بسیار سنگینی به دشمنان قسم خورده ایران اسلامی تحمیل کرد.

آقای احمدی نژاد تصریح کرد: این انتخابات ارائه الگویی متعالی، انسانی و ناب از مردمسالاری بود؛ مردمسالاری ای که از عمق اعتقاد به خداوند متعال و یگانه پرستی و پافشاری بر تحقق عدالت برخاسته است.

وی افزود: الگویی که ملت ایران امروز به دنیا معرفی می کند الگویی کاملاً انسانی و اخلاقی برای زمامداری و برای مشارکت آحاد مردم در اداره کشور است.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه دموکراسی در ایران،حقیقی است گفت: آنچه در عرصه های گوناگون جاری می شود اراده های متحد و مستحکم آحاد مردم است.

وی تصریح کرد: ملت ایران آزادانه و آگاهانه و با استحکام راه انقلاب را انتخاب کرده و همه توان و موجودیت خود را در مسیر انقلاب به کار گرفته است.

رئیس جمهور معرفی والاترین الگوی موفق را در انتخابات اخیر، پیروزی بزرگ برای ملت ایران خواند و گفت: پیروزی دوم ملت ایران شکست پی در پی و متوالی دشمنان قسم خورده این مرز و بوم است.

احمدی نژاد افزود: دشمنان قسم خورده ایران اسلامی از ماه ها قبل از انتخابات با سازماندهی، تجهیز امکانات، سرمایه گذاری و به‌کارگیری رسانه ها و طراحی های پیچیده روانی سعی کردند در مسیر تصمیم گیری ملت ایران به نفع خودشان اثر بگذارند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ملت ایران با حضور تاریخی در انتخابات اخیر و با انتخابی تاریخی، شکست بسیار سنگینی بر دشمن تحمیل کرد گفت: انتخابات اخیر ریاست جمهوری، پیروزی بزرگ برای ملت ایران در برابر دشمنان بدطینت خود بود.

احمدی نژاد تصریح کرد: پیروزی ها پس از انتخابات اخیر نیز ادامه یافت زیرا دشمنان ایران اسلامی در عرصه رویارویی با اندیشه و تصمیم ملت ایران طعم شکست را چشیده بودند حال آنکه تصور می کردند با تلاش برای مشوه کردن چهره مردم و انتخابات می توانند ضربه ای به اراده ملت ایران وارد کنند.

رئیس جمهور افزود: دشمن دید که ملتی بزرگ و با اراده ای الهی بر توطئه های سنگین دشمنان کج فهم غلبه کرد.

آقای احمدی نژاد گفت: ملت ایران نشان داد که مرد عرصه های سنگین است و جمهوری اسلامی ایران بار دیگر در آزمایشی سخت نشان داد که دارای ظرفیت های بسیار والا و متعالی است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ملت ایران قادر است همه طراحی های دشمنان قسم خورده و نیز همه سلایق، جریانات و تحرکات را مدیریت و در دل اندیشه نورانی خود هضم کند که این پیروزی دیگر بعد از انتخابات برای ملت ایران بود.

ملت ایران زودتر از چشم انداز قله ها را فتح خواهد کرد

دکتر احمدی نژاد در ادامه سخنان خود گفت: پیروزی دیگر ملت ایران پیروزی اخلاقی بود و ملت ایران نشان داد که در برابر همه بداخلاقی های مستکبران، سر سوزنی از جاده اخلاق و ارزش های انسانی منحرف نمی شود.

وی با بیان اینکه انتخابات و حوادث پس از آن، پیروزی اخلاقی ملت ایران در برابر بداخلاقی ها بود افزود: پیروزی دیگری هم ملت ایران به دست آورد که همان رو شدن دست بسیاری از بدخواهان بود.

رئیس جمهور اضافه کرد: استعمار پیر بارها و بارها پیغام می داد که می خواهد اصلاح کند و رفتارهای خود را از آنجایی که تجربه کرده است و به سبب پشیمانی از اقدامات غلط و غیرانسانی، تغییر دهد.

وی در ادامه گفت: بعضی دیگر که با شعار تغییر در عرصه جهانی وارد شده اند اعلام کردند می خواهند سیاست ها و رفتارهایشان را تغییر بدهند و از توسعه طلبی و تجاوزطلبی و نیز دخالت در امور داخلی ملت ها دست بردارند.

دکتر احمدی نژاد تأکید کرد: ملت ایران با مقاومت و استحکام خود باعث شد دست اینها رو شود؛ معلوم شد که هنوز اراده روشنی برای تغییر رفتار آنها وجود ندارد؛ این هم پیروزی دیگری برای ملت ایران بود.

رئیس جمهور گفت: ملت ایران در این چند ماه موفق شد بسیاری از زایده هایی را که به پایش بسته شده بود تا سرعت حرکتش را کُنْد کند و همچنین آلودگی هایی را که به بدنه ملت و انقلاب تحمیل شده بود از دامن انقلاب پاک کند و گام بلندتری به سوی زلالی و پاکی بردارد.

وی افزود: امروز دولت دهم با اقتدار و با رأی بالا و قاطع نمایندگان محترم مجلس مستقر شده است؛ دولت کار خود را با انسجام و با قدرت چند برابر نسبت به دولت نهم در عرصه های داخلی و جهانی دنبال خواهد کرد.

رئیس جمهور گفت: ساختن و آبادانی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران بر اساس عدالت دنبال و برنامه های گسترده اقتصادی دولت در عرصه های اجتماعی و علمی به سرعت پیگیری خواهد شد.

احمدی نژاد افزود: ایران در آستانه جهش های بزرگ علمی، اقتصادی و فرهنگی قرار دارد و خیلی زودتر از افق چشم انداز قله های چشم انداز را فتح خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امروز عزمی ملی و ظرفیت کم نظیری در ملت ایران برای حرکت رو به جلو شکل گرفته است گفت: از این به بعد رفتار جامعه ایرانی متفاوت است و آحاد مردم در این خیزش ملی مشارکت فعال و مستمر خواهد داشت.

رئیس جمهور افزود: اگر در طول سی سال و به ویژه در چهار سال گذشته به تناوب خبرهای عزت بخش و پیشرفت های شگفت از ملت ایران داشتیم در این دوره این اخبار چند برابر و بلکه هفتگی و روزانه خواهد بود.

وی اضافه کرد: ملت ایران برای اثرگذاری در محیط بین المللی مصمم است؛ ملت ایران می داند که بدون حضور فعال و تأثیرگذار در مناسبات جهانی قادر نخواهد بود عزت، استقلال و پیشرفت خود را محقق و از آن صیانت کند به همین دلیل اراده و مؤلفه قدرتمندی از ایران وارد عرصه های جهانی خواهد شد.

اندیشه لیبرالیسم و روش دموکراسی لیبرالی به پایان راه خود رسیده است

رئیس جمهور در ادامه گفت: دنیا هم در آستانه تحولات بزرگ است، اندیشه لیبرالیسم و روش دموکراسی لیبرالی به پایان راه خود رسیده است.

احمدی نژاد افزود: اندیشه سرمایه داری و اقتصاد سرمایه داری در آستانه اضمحلال است و تجربه نشان داده است که روش اقتصاد سرمایه داری نه تنها موجب فاصله طبقاتی بی سابقه و زمینه ساز جنگ ها، درگیری ها، کینه ها و اختلافات است بلکه در عمل هم قادر نیست واضعان و حاکمان نظام سرمایه داری را حفظ کند.

وی گفت: امروز بحران اقتصادی و به تبع آن بحران اجتماعی در دنیای سرمایه داری بسیار جدی و عمیق تر از آن است که با بعضی زرورق ها و دسته بندی ها بتوانند عمق آن را بپوشانند چرا که با روش هایی که خود موجب بحران است نمی توان بحران را مهار کرد.

رئیس جمهور افزود: امروز اندیشه دموکراسی و لیبرالیستی چه بخواهد و چه نخواهد باید دامن خود را از محیط سیاسی بین المللی جمع کند.

احمدی نژاد گفت: قدرت هایی که بیش از 60 سال است انحصار مدیریت جهانی را به دست گرفته اند امروز به پایان راه خود رسیده اند و باید همه مناسبات و شیوه های تعامل، دگرگون شود.

وی افزود: امروز دیگر نمی شود دو، سه کشور برای کل دنیا نقشه بکشند، امروز دیگر بدون مشارکت همگانی و بدون همکاری عمومی بر پایه عدالت و احترام، هیچ یک از مشکلات جهان حل نمی شود.

رئیس جمهور گفت: کسانی بیشتر ضرر می کنند که نقش بیشتری در فرایند مشکلات بشری داشته اند.

احمدی نژاد افزود: سنگین ترین خطرها متوجه نظام سرمایه داری جهانی است، امروز ذهنیت بشر به سرعت در حال تغییر است، سطح نگاه بشر از افق سرمایه داری بالاتر رفته است و کمتر کسی در دنیا با ادبیات سرمایه داری قانع می شود.

وی گفت: امروز بشر به سرعت در پی مفاهیم، ادبیات و ساختارهای جدید است، امروز عدالت رکن مستحکم مطالبات ملت هاست، امروز پاکی و یگانه پرستی و صلح مبتنی بر برادری و انسان دوستی از ارکان اصلی مطالبات ملت هاست.

رئیس جمهور افزود: امروز هیچ کس بدون توجه به کرامت انسانی، حقوق ملت ها، عدالت و پاکی، در مدیریت جهان نقش تأثیرگذاری نخواهد داشت.

احمدی نژاد گفت: ما در آستانه تحولات قرار داریم و من تردید ندارم این تحولات به نفع حقوق حقیقی انسان ها و کرامت انسان ها خواهد بود.

وی همچنین با تسلیت سالگرد شهادت امیر مؤمنان علی (ع) افزود: حضرت علی (ع) پرچمدار توحید و عدالت و صیانت از کرامت حقیقی انسان ها و الگوی بی بدیل و جاودان عدالتخواهی و زمامداری صالح و عادل بود.

حل مسائل جهانی نیازمند تعامل بر پایه عدالت

رئیس جمهور گفت: حل مسائل جهانی نیازمند تعامل سازنده بر پایه عدالت و احترام به ملت هاست و بدون مشارکت همگانی مسائل حل نخواهد شد.

احمدی نژاد افزود: ملت ایران با همه توان، پیشینه تمدنی، اقتدار برآمده از اراده ملی و توانمندی های فرهنگی خود آماده است در تعامل سازنده در جهت حل مسائل جهانی حرکت کند.

رئیس جمهور گفت: پیشنهاد ما ناظر بر شناسایی چالش های فراروی بشری و جهت گیری های اساسی برای حل این چالش هاست.

وی افزود: ملت ایران آماده است در چارچوبی منطقی و عادلانه با همه کسانی که دلسوزند و می توانند در اصلاح امور جهان موثر باشند به گفتگو بنشیند.

احمدی نژاد گفت: بسته پیشنهادی ایران به گروه 1+5 داده خواهد شد و بسته های دیگری با فهرستی از موضوعات گوناگون برای گروه های دیگری از کشورها آماده شده است که ارسال خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: معتقدیم باید یک عزم و جریان جدید در دنیا برای اصلاح امور شکل بگیرد.

احمدی نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه العالم درباره زمانبندی برخی کشورهای غربی برای گفتگو با ایران گفت: ما نشنیده ایم کسی برای گفتگو زمان تعیین کرده باشد و تعیین زمان با تعامل بر مبنای احترام و عدالت همخوانی ندارد و ممکن است این اظهار نظر افراد معدودی باشد.

سفرهای استانی در دور جدید از مهر آغاز می شود

رئیس جمهور در ادامه نخستین نشست خبری خود در دولت دهم در پاسخ به سوالی ابراز امیدواری کرد از مهر ماه دور جدید سفرهای استانی با تفاوت هایی در روش کار و در نگاه به مسائل پایه ای تر استان ها آغاز شود.

دكتر احمدی نژاد با بیان اینکه کل دولت در خدمت مردم خواهد بود گفت: یکی از ابتکارات مهم دولت نهم سفرهای استانی بود و این سفرها دستاوردهای فراوانی از جمله منفعل کردن بوروکراسی سنگین و کم بازده، ارتباط عاطفی و عمیق میان مردم و خادمان و اشراف بر مسائل کشور داشت.

وی افزود: طبیعی است که در یک ابتکار نو، وجوه قوت و ضعفی هم باشد که دولت با کار کارشناسی به جمع بندی روشنی رسیده و در حال تکمیل آن است.

رئیس جمهور گفت: البته هنوز برخی از شهرستان های استان تهران در دور دوم سفرهای استانی باقی مانده است که آن را تکمیل خواهیم کرد.

وی افزود: در دور جدید سفرهای استانی، جلسات و سطح تصمیمات با دور دوم متفاوت خواهد بود و با جدیت پیگیری می شود.

ملت ایران با وضع حاکم بر مناسبات جهانی مخالف است

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار آسوشیتدپرس درباره سیاست خارجی دولت دهم گفت: ملت ایران در کنار سایر ملت ها با وضع حاکم بر مناسبات جهانی به شدت مخالف است و در این دوره با ابتکارات جدیدی وارد عرصه جهانی می شویم.

وی افزود: ملت ایران با نظامات یک سویه، انحصاری و ظالمانه به شدت مخالف است و با همه توان در جهت تغییر این مناسبات و برپایی مناسبات عادلانه حرکت می کند.

احمدی نژاد با بیان اینکه برای برون رفت از معضلات کنونی جامعه بشری راه حل ابتکاری، انسانی و عادلانه ارائه خواهیم کرد گفت: برای حل مسائل افغانستان، عراق و فلسطین و برای حل بحران اقتصادی راه حل های بسیار روشن، عالمانه و انسانی داریم که ارائه خواهد شد.

وی افزود: برای اصلاح ساختار غیردموکراتیک و انحصاری سازمان ملل متحد و شورای امنیت راه حل عادلانه و انسانی داریم که ارائه خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امریکا و برخی کشورهای اروپایی در چهار سال گذشته و در افقی دیگر، در سی سال گذشته ملت ایران را شناخته اند گفت: آنها دولت نهم را به خوبی تجربه کرده اند و همه سیاست ها، طراحی ها و توانایی خود را علیه دولت نهم به کار گرفته اند.

وی افزود: این در حالی است که دولت نهم در صدد برادری، صلح و عدالت در جهان بود.

رئیس جمهور گفت: حال از آنها سؤال می کنم که چه دستاوردی داشتند؛ در کجا جلو رفتند؛ چه کسی ضرر کرد و چه کسی سود برد.

احمدی نژاد افزود: فکر می کنم اگر عقلا در برخی کشورهای اروپایی و امریکا تصمیم گیر نهایی باشند که امیدواریم چنین باشد، باید انتظار داشته باشیم رویکردها عوض شود.

وی گفت: علاقه مندیم رویکردهایشان را عوض کنند البته ادامه رویکردهای کنونی برای آنها دستاوردی ندارد و به ضرر ملت ایران هم نیست.

رئیس جمهور افزود: ملت ایران ملتی کهن است و هزاران حادثه تاریخی را از سر گذرانده و خوب بلد است که در سختی ها و بحران ها گلیم خود را از آب بیرون بکشد و همه تهدیدها و بحران ها را به فرصت هایی استثنایی برای خود تبدیل کند.

وی گفت: ملت ایران ملت بحران ها، مدیریت بحران ها و پیگیری منافع ملی خود از دل گرد و غبار فتنه هاست و در هیچ شرایطی ضرر نمی کند.

رئیس جمهور اضافه کرد: آنها هم در ادامه سیاست گذشته خود سودی نمی برند.

وی گفت: ما برای هر دو حالت آماده ایم، اما ترجیح می دهیم آنها رویکردهایشان را عوض کنند، حقوق ملت ها را به رسمیت بشناسند، از آن برج های شیشه ای و شکننده پایین بیایند و در شرایط برابر و احترام آمیز با ملت ها تعامل کنند.

رئیس جمهور افزود: اگر تغییری در رفتار آنها اتفاق بیفتد ملت ایران استقبال می کند؛ البته در هر شرایطی، ما آماده گفتگو، انتقال دیدگاه ها و شنیدن نظرها بوده ایم و خواهیم بود.

وی اضافه کرد: فکر می کنیم تعاملات، زمانی مفید باشد که در چارچوب درست و مسیر درست و مبتنی بر نیات انسانی درست باشد.

بعضی ها تلاش مي کنند بار مسئولیت تصمیمات خود را به دوش رهبری بیندازند

رئیس جمهور تصریح کرد: قوای مجریه، قضاییه و مقننه باید در برابر تصمیمات خود پاسخگوی ملت ایران و مراجع گوناگون باشند.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی، رأی آوردن هجده نفر از وزرای پیشنهادی دولت دهم را به توصیه مقام معظم رهبری مربوط می دانند گفت: البته خیلی روشن است که رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در صدد موفقیت دولت ها و قوای گوناگون بوده و هستند اما همان طور که من در جلسه پایانی رأی اعتماد مجلس اعلام کردم قوای مختلف هر کدام مسئولیت خود را دارند.

وی افزود: قوای مجریه، قضاییه و مقننه مسئول اداره کشور هستند و باید درست تصمیم بگیرند و در برابر تصمیم خود پاسخگوی ملت ایران و مراجع قانونی باشند.

رئیس جمهور اضافه کرد: اینکه بعضی ها تلاش کنند بار مسئولیت تصمیمات خود را به دوش رهبری و ملت و دیگران بیندازند کار درستی نیست.

احمدی نژاد گفت: شاید در طولانی ترین زمان بررسی وزرای پیشنهادی پس از انقلاب، وزرای دولت دهم مورد نقادی و بررسی ذره بینی قرار گرفتند و بنده نیز از این رویکرد مجلس استقبال و آن را مکمل کار رئیس جمهور و به نفع ملت اعلام کردم.

وی افزود: همه تلاش ها انجام شد تا بررسی ها کامل تر و دقیق تر باشد، البته بودند بعضی ها در بیرون و داخل که تلاش کردند طرح های شکست خورده انتخاباتی را در دوره رأی اعتماد تکمیل یا بازیابی کنند اما با اراده قاطع قاطبه نمایندگان مجلس و هوشمندی آنان، این طراحی هم با شکست مواجه شد.

رئیس جمهور با اشاره به ضرب المثلی فارسی مبنی بر اینکه «روغن ریخته نذر حضرت عباس» گفت: فکر می کنم کسی نباید منتی بر دوش دولت و رهبری عزیز انقلاب و مردم بگذارد و همه موظفند وظایف خود را انجام دهند.

احمدی نژاد افزود: آنهایی هم که می خواستند به هشت، نه وزیر پیشنهادی در مجلس رأی اعتماد ندهند تا روز آخر تلاش خود را انجام دادند اما اکثریت قاطع مجلس با هوشیاری و البته با بررسی های دقیق و کامل، مانع از تحقق این موضوع شدند و دولت را با رأی بالای نمایندگان مستقر کردند.

وی با اشاره به اینکه دولت امروز مستقر شده است و جز به ملت و راه نورانی انقلاب و ارزش های برآمده از فرهنگ ملت ایران بدهکاری ندارد، گفت: اکثریت قاطع نمایندگان و دولت در یک مسیر و در کنار هم، همسنگر هم هستند و مجدداً از نمایندگان مجلس به خاطر کار دقیق و کار بزرگی که انجام دادند صمیمانه تشکر می کنم.

آماده مناظره و گفتگو با اوباما هستم

خبرنگاری در ادامه نشست خبری رئیس جمهور از برنامه های وی برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و احتمال مناظره با رئیس جمهور امریکا پرسید.

احمدی نژاد در پاسخ گفت: به شرط حیات و توفیق به اتفاق همکاران در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه از برنامه های ثابت دولت این است که هیچ یک از عرصه های بین المللی از این به بعد از حضور پررنگ، قاطع و اثرگذار جمهوری اسلامی ایران خالی نماند گفت: ما به وضع موجود در عالم معترضیم و برای اصلاح هم راهکار درستی داریم و تلاش برای اصلاح را نیز وظیفه اصلی خود می دانیم، بنابراین در همه عرصه ها حاضر خواهیم بود.

وی افزود: در مجمع عمومی سازمان ملل دیدگاه های خود را تشریح و با گروه های مختلف مردم امریکا دیدار خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه گفتگوهای متنوعی با رسانه ها خواهد داشت گفت: در برخی از اجلاس های گروه های سیاسی و اجتماعی جهانی که در آنها عضو یا مسئول هستیم شرکت خواهیم کرد.

وی افزود: در دوره بوش اعلام کردم، در دوره آقای اوباما هم اعلام کردم و اکنون نیز اعلام می کنم آمادگی داریم در مقابل رسانه های گروهی درباره موضوعات جهانی به مناظره و گفتگو بنشینیم.

دکتر احمدی نژاد اضافه کرد: فکر می کنیم این روش بهترین روش برای روشن شدن و حل مسائل جهانی باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: دوران حرکات، طراحی ها و توافقات پنهانی برای تعیین سرنوشت جهان به پایان رسیده است؛ همه آحاد بشر باید در جریان تحولاتی که در زندگی آنها اثر می گذارد قرار بگیرند.

وی افزود: فکر می کنیم که اگر حرف بزنیم و بگوییم که ریشه مشکلات جهان چیست، آنها هم نظر خودشان را بگویند؛ این به نزدیک شدن دیدگاه ها کمک می کند و ریشه بسیاری از مشکلات بشر را در برابر چشم جهانیان قرار خواهد داد.

رئیس جمهور اضافه کرد: هیچ نگرانی نداریم؛ ملت ایران منطق بسیار مستحکمی دارد که در هر عرصه و جایگاهی این منطق قابل عرضه است.

دکتر احمدی نژاد با تاکید مجدد بر اینکه هیچ ابا و نگرانی نداریم گفت: باز هم اعلام می کنم آماده مناظره و گفتگو در برابر رسانه های جهانی هستم.

هیچ گاه درباره حقوق مسلم ایران مذاکره نمی کنیم

خبرنگار تلویزیون ان اچ کی ژاپن از رئیس جمهور پرسید: در کنفرانس خبری بعد از انتخابات اعلام کردید برای صحبت کردن درباره برنامه صلح آمیز ایران با غرب نیازی نیست، ولی اخیراً اعلام کرده اید آماده مذاکره با غرب هستید لطفاً توضیح دهید.

احمدی نژاد در پاسخ گفت: موضع امروز من همان موضع قبل و بعد از انتخابات است؛ از نظر ما مسئله هسته ای ایران تمام شده است؛ ما در چارچوب مقررات جهانی و بین المللی از نزدیک کارمان را با آژانس بین المللی انرژی اتمی دنبال می کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: هیچ گاه درباره حقوق مسلم ایران به مذاکره نمی نشینیم.

وی افزود: گفتگو و همکاری را در دو بخش پیگیری می کنیم؛ نخست، فرصت سازی برای استفاده صلح آمیز از انرژی پاک هسته ای برای همه کشورهای دنیا و دوم، سازماندهی مدیریت موثر برای جلوگیری از اشاعه سلاح های هسته ای و خلع سلاح هسته ای جهانی.

احمدی نژاد گفت: این موضع بسیار روشن است و ما در این چارچوب آمادگی داریم با همه علاقه مندان گفتگو و برنامه ریزی کنیم.

خبرنگار شبکه پرس تی وی ایران پرسید: چرا به جای ارسال بسته پیشنهادی به آژانس، آن را به گروه 1+5 فرستاده اید؟

رئیس جمهور پاسخ داد: با آژانس در تعامل مستمر هستیم و کارهایمان را جلو می بریم؛ بسته پیشنهادی ما به آژانس هم در پاسخ به تمایل آنها به گفتگو با ایران است؛ ما هم چارچوب های گفتگو و موضوعات را تنظیم کردیم و پیشنهاد دادیم.

احمدی نژاد تاکید کرد: این سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران در تعامل با همه کشورها و دولت هاست.

اصلاح نظام بانکی پس از هدفمند کردن یارانه ها

رئیس جمهور گفت: پس از خروج لایحه هدفمند کردن یارانه ها از مجلس شورای اسلامی، طرح اصلاح نظام بانکی در دستور کار قرار می گیرد.

احمدی نژاد افزود: تک نرخی کردن سود بانکی در برنامه چهارم توسعه آمده است و دولت برای محقق کردن آن برنامه ریزی کرده بود اما کسانی که خود برنامه چهارم را تدوین کرده بودند با این اقدام دولت مخالفت کردند.

وی گفت: سود ثابت بانکی از نظر ما غیرقابل قبول و رباست و معتقدیم بخش های سرمایه گذاری در معادلات پولی و بانکی باید از بخش نیازهای ضروری مردم جدا شود.

رئیس جمهور افزود: در بخش سرمایه گذاری، سود باید بر اساس قرارداد میان سرمایه گذار و کارآفرین تقسیم شود اما در بخش هزینه های ضروری زندگی مردم حتماً باید شکل کار قرض الحسنه باشد.

احمدی نژاد گفت: مخالفان دولت بیشترین انتقادها را متوجه سیاست های اقتصادی دولت می کردند اما دیدیم در میان وزرای کابینه وزیری که اصلاً مخالف نداشت وزیر اقتصاد دولت نهم بود.

وی افزود: این نشان می دهد بسیاری از حرکت های سیاسی در پوشش عناوین اقتصادی صورت می گیرد.

رئیس جمهور گفت: در تیم اقتصادی دولت تغییرات گسترده نداشتیم زیرا وزیر اقتصاد ثابت مانده و وزیر بازرگانی به وزارت نفت منتقل شده که این وزارتخانه هم جزو تیم اقتصادی دولت است.

احمدی نژاد افزود: معاون تجارت خارجی وزیر بازرگانی دولت نهم هم به جای وزیر بازرگانی در دولت دهم نشست و وزیر صنایع هم ثابت ماند.

وی گفت: شاکله اقتصادی ثابت است و باید تلاش کنیم برنامه های دولت عملی شود و عملی شدن برنامه های روشن دولت نیازمند همکاری سایر قواست.

رئیس جمهور افزود: لایحه هدفمند کردن یارانه ها پایه اصل 44 و برنامه اقتصادی دولت است و مجلس برای بررسی آن زحمت می کشد اما می توانستیم این لایحه را زودتر در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم به برنامه های خود شتاب بیشتری ببخشیم.

احمدی نژاد این نکات را در پاسخ به خبرنگار روزنامه عصر اقتصاد درباره تغییرات تیم اقتصادی دولت و تک نرخی شدن سود بانکی اظهار کرد.

تشریح آخرین برنامه های اکو

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری در باره آخرین برنامه های جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس دوره ای اکو گفت: با آنکه سابقه اکو به چهل سال قبل برمی گردد، عمده فعالیت آن در پانزده سال اخیر و به خصوص در دو سال گذشته بوده است.

احمدی نژاد در ادامه نشست خبری خود افزود: در دورانی که نظام سرمایه داری بین المللی با چالش های اساسی مواجه شده است و تلاش می کند بحران های خود را به سایر ملل منتقل کند پیمان های منطقه ای اهمیت مضاعفی می یابد که اکو یکی از آنهاست.

رئیس جمهور نشست تهران را بسیار موفق خواند و گفت: نوعی همدلی و هم اندیشی در دریافت درست از محیط بین المللی اقتصادی و راه های برون رفت از آن در این نشست شکل گرفت.

وی افزود: در این نشست برای اینکه در آینده چه کنیم اتفاق نظر شکل گرفت و درباره چند راهکار اساسی به توافق رسیدیم که در حال پیگیری آن هستیم.

رئیس جمهور توسعه مبادلات اعضا را یکی از این توافقات خواند و گفت: این امر با سرعت در دست اجراست که البته مقدمه آن اصلاح قوانین گمرکی و مالیاتی است.

وی افزود: ‌الان حجم مبادلات دو و سه جانبه اعضای اکو به سرعت در حال افزایش است.

رئیس جمهور توسعه همکاری های بانکی را دیگر توافق اعضای اکو خواند و گفت: معامله با ارزهای رایج کشورها تصمیم بسیار مهمی برای مصون ماندن از دایره نوسانات سنگین دلار بود و قرار شد کشورها با ارزهای رایج خود به مبادلات اقدام کنند.

وی افزود: خوشبختانه این امر در حال پیشرفت است و در برخی کشورها به مراحل نهایی رسیده و در مرحله عملیاتی است و برخی دیگر از کشورها کارهای عملیاتی را آغاز کرده اند.

رئیس جمهور گفت: تشکیل صندوق های سرمایه گذاری مشترک، اجرای طرح های مشترک و بحث انرژی در دبیرخانه اکو به طور جدی در دست پیگیری است.

احمدی نژاد افزود: قطعاً سازمان اکو در آینده یکی از سازمان های همکاری های اقتصادی قدرتمند خواهد بود.

هر نوع تغيير در مالكيت و شكل دانشگاه آزاد مستلزم اصلاح اساسنامه است

هر نوع تغيير و مالكيت و شكل دانشگاه آزاد مستلزم اصلاح اساس‌نامه است كه بايد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب برسد و هرنوع تغيير در دانشگاه آزاد مستلزم حسابرسي است و دانشگاه آزاد بايد حسابرسي شود.

محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور كشورمان در ادامه نشست خبري خود با رسانه‌هاي داخلي و خارجي كه اولين نشست خبري پس از آغاز به كار دولت دهم است در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوال فارس مبني بر اينكه شما به عنوان رئيس شواي انقلاب فرهنگي چه نظري در مورد وقف دانشگاه آزاد داريد اظهار داشت: وقف دانشگاه آزاد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح شد و بنده وارد مسائل و زوايه شهري وقف نمي‌شود چرا كه تخصص بنده نيست و صاحب‌نظران بايد در اين خصوص نظر بدهند اما به لحاظ قانوني هر اتفاقي كه در خصوص دانشگاه آزاد رخ مي‌دهد حتما بايد روند قانوني را به طور كامل رعايت كند و هر نوع تغيير و مالكيت و شكل دانشگاه آزاد مستلزم اصلاح اساس‌نامه است كه بايد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب برسد و هرنوع تغيير در دانشگاه آزاد مستلزم حسابرسي است و دانشگاه آزاد بايد حسابرسي شود.

وي افزود: من در انتخابات به شكل دانشگاه آزاد اعتراض كردم و برخي گفتند شما مخالف دانشگاه آزاد هستيد در صورتي كه بنده خودم يك دانشگاهي هستم و عمرم را در دانشگاه گذراندم و بيش از 30 سال است كه در عرصه دانشگاه فعال هستم و زندگي من زندگي دانشگاهي‌ است.

رئيس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: اصل دانشگاه آزاد خوب است و اساتيد و دانشجويان خوبي دارد اما ما اعلام كرديم كه نبايد به دانشجو و استاد فشار وارد شود و دانشگاه آزاد پايگاه سياسي احزاب بشود و آن منابعي كه بايد صرف ارتقاء علمي و صرف رفاه دانشجويان بشود اين منابع بيايد در شاخه‌هاي ديگري استفاده شود و اگر قرار باشد تغييري در دانشگاه آزاد ايجاد شود حتما نيازمند يك حسابرسي دقيق است.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه برخي از اموال دانشگاه آزاد هداياي دولت است گفت: اگر قرار است تغييري در دانشگاه آزاد رخ بدهد حتما بايد نظر دولت نيز در خصوص آن لحاظ شود چرا كه اموال اهدايي دولت و براي مقاصد خاصي هديه شده است و زماني كه در مالكيت قرار است تغييري اتفاق بيافتد بايد اين موضوع كاملا مدنظر قرار گيرد.

وي افزود: ما از هر اقدام سازنده‌اي كه به اصلاح ساختارها و جهت‌گيريها و رفتار دانشگاه آزاد بيانجامد استقبال مي‌كنيم.
نظرات کاربران:
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *