چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
کارشناس فضای سبز و محیط زیست

مضرات نمک پاشی کردن خیابان ها

شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب: 442670
کارشناس فضای سبز و محیط زیست: نمک پاشی برای خاک، آب، گیاهان، جانوران و حتی مبلمان شهری زیان آور است و اساساً شیوه اجرای عملیات اشتباه است. نمک پاشی برای خاک، آب، گیاهان، جانوران و حتی مبلمان شهری زیان آور اس
به گزارش جهان به نقل از خط خبر، هر ساله در فصل زمستان نمک پاشی خیابان ها بحث میان طرفداران محیط زیست و مسئولان خیابان ها و جاده های کشور را به اوج می رساند. اما چند ماه از زمستان که می گذرد این مهم به فراموشی سپرده می شود تا سال بعد. شاید زمان پیشگیری و چاره اندیشی برای این موضوع پاییز هر سال باشد. فصلی که می توان در آن مقدمات جلوگیری از نمک پاشی و برنامه ریزی دقیق تر برای حل مشکل یخ زدایی در فصل زمستان را بهتر در آن پیش بینی کرد. به همین بهانه گفتگویی انجام داده ایم با دکتر شریعتی کارشناس مسائل محیط زیست.

شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار خط خبر درباره معایب نمک‌پاشی در سطح آسفالت اظهار داشت: نمک پاشی خیابان‌ها به منظور برف روبی، شیوه ایی بسیار ناپسند و غیرعلمی است. چنین عملیاتی باید به وسیله ماشین آلات و مواد سازگار با محیط زیست اجرا شود تا اثرات مخرب، هزینه های سرسام آور و عواقب زیست محیطی حاصل را کاهش دهد.

وی ادامه داد: نمک پاشی برای خاک، آب، گیاهان، جانوران و حتی مبلمان شهری زیان آور است و اساساً شیوه اجرای عملیات اشتباه است. نمک باید با حلالی مثل آب مصرف شود تا بتواند با پایین آوردن درجه ذوب برف سریع تر و بهتر عمل کند. زمانی که EC آب (درجه شوری آب) بالا برود، گیاهان شهری به علت عدم سازگاری با نمک در درازمدت دچار ضایعه و سوختگی شده و در نهایت به نابودی و خشک شدن گیاه منجر می‌شود. فقط گیاهان بیابانی و شورپسند تحمل نمک بیش از حد را دارند.

شریعتی بیان داشت: آلودگی حاصل از آب نمک به آب های زیر سطحی هم نفوذ کرده و درنهایت با جریان آب وارد دشت ها و مزارع می شود و فجایع و خسارت های ناشی از آن ماه ها و سال ها بعد پدیدار خواهد شد. علاوه بر این موجودات داخل خاک هم در امان نخواهند بود و تهدید به مرگ می شوند.

این کارشناس فضای سبز و محیط زیست با اظهار تاسف از هدر رفتن سرمایه ملی و صرف هزینه های میلیاردی جهت جبران پیامدهای چنین پروژه هایی بیان داشت: دیگر پیامد عینی نمک پاشی، تاثیر نامطلوب آن روی بتن و انهدام آن است. آب نمک حاصل از ذوب برف و نمک توسط اتومبیل ها به جدول های یخ بسته حاشیه خیابان ها پاشیده شده و تفاوت درجه حرارت نمک و یخ، متلاشی شدن و فرسایش جدول ها را به دنبال دارد. مشکل مضاعف تعویض و تبدیل این جدول های بتونی به نخاله و تلنبار شدن آنها در خارج از شهر است و پیامد بعدی، غیرقابل استفاده شدن زمین های انباشته شده از نخاله و خلق مشکل زیست محیطی دیگر. ناآگاهی عمومی منجر به مصرف افراطی و غیراصولی از این مواد شده است و داستان همیشگی عدم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در ارائه طرحی جدید تکرار شده است.

وی افزود: این شیوه نامتعارف برف روبی حتی در سردسیرترین شهرهای دنیا هم اجرا نمی شود. به عنوان نمونه عملیات برف روبی در روسیه با یاری نیروهای بازنشسته علاقه مند و داوطلب و به کارگیری ماشین آلات و یخ زداهای استاندارد برای محیط زیست انجام می شود.

شریعتی تاکید کرد: در حال حاضر در دنیا یخ زداها (CMA) بهترین آزمایش را برای حل مشکل انباشت برف در خیابان ها و جاده ها از یک طرف و عدم آسیب رسانی به سازه های شهری و محیط زیست و گیاهان را پس داده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *