پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۴
آیت الله سبحانی:

خانه‌سالاری برای زن یک وظیفه است

چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۵۰
کد مطلب: 432176
مفسر قرآن کریم گفت: برای رفع مشکل اشتغال باید تنها یک چهارم مشاغل به بانوان اختصاص یابد و مابقی در اختیار مردان قرار گیرد.
به گزارش جهان به نقل از ایکنا، آیت‎الله العظمی سبحانی امروز ۱۶ تیر در درس تفسیر سوره احزاب در مدرسه حجتیه گفت: ایجاز یکی از معجزات قرآن است، زیرا در یک آیه کوتاه معارف بسیاری را در اختیار مسلمانان قرار می‎دهد مثلا در این آیه خداوند بیان می‎کند که امتیاز زنان پیامبر به تقوای آنها است و اگر تقوا نداشته باشند از زنان معمولی هم کمتر هستند.

وی افزود: همسر پیامبر(ص) بودن برای برخی از زنان پیامبر اثری نداشت زیرا شرافت همسری پیامبر با تقوای الهی کامل می‌شود؛ در جای دیگر بیان می‎کند که اگر زنان پیامبر با دیگران صحبت می‎کنند نباید با ناز و غمزه سخن بگویند بلکه باید با قول معروف و مثل بقیه مردم با هم سخن بگویند.

وی افزود: در اینجا دو بحث شرعی مطرح می‎شود نخست اینکه گفته می شود که صوت المرء عوره، درست نیست ثانیا مشخص می‎شود که گفتن و صحبت کردن زن با مرد اجنبی حرام نیست یعنی مواردی باشد که مورد ابتلا باشد ولی قرار نیست که با ناز و غمزه با دیگران صحبت کنند.

آیت الله سبحانی بیان کرد: تکلیف دیگری که خداوند بر زنان پیامبر امر می کند این است که در خانه های خود سکونت کنید زیرا خانه سالاری برای زن یک وظیفه است و اسلام خانه سالاری را از زن می خواهد.

وی ادامه داد: درست است که اینجا به زنان پیامبر خطاب آمده است ولی خطاب آن به همه زنان است معنی آن این نیست که زنان اصلا از خانه بیرون نروند ولی اساس زندگی زن باید در خانه باشد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: در غرب هم ورق برگشته است و امروز محصلین ما در دانشگاه ها بیشتر دختر هستند تا پسر؛ اصل برای زنان جلوس در خانه است ولی در ضروریات و مسایل معمولی اشکالی در حضور زنان در بیرون نیست.

این مرجع تقلید بیان کرد: امروز مسئله شغل یک مشکل بزرگ برای کشور است و همه دولت‌ها با مشکل اشتغال روبرو هستند و راه غلبه بر مشکل اشتغال این است که باید یک چهارم از دختران برای مشاغل مهم کشور استفاده شوند و سه چهارم کارها را به مردان بدهیم وگرنه نمی‌شود برای ۷۰میلیون نفر کار ایجاد کرد.

راه حل اشتغال


وی افزود: بنده به رییس جمهور گفتم که شجاعت به خرج بدهید و راه هم همین است که اگر قرار باشد همه درس بخوانند و بخواهند به ادارات بروند کسی حریف آنها نیست ولی اگر حد معقولی در نظر گرفته و مشاغل خاص زنان تعریف شود و در آنجا حضور یابند و کارهای دیگر به مردان واگذار شود، بیشتر مشکلات در بخش اشتغال حل می‌شود.

وی در بخش دیگری گفت: در این آیه در خصوص عایشه مشکلی ایجاد می شود زیرا عایشه با بیعت مردم با امام علی(ع) مخالف بود و وقتی وسط راه فهمید که مردم عثمان را کشته اند و با امام بیعت کرده اند از همان راه به مکه برگشت و بعد همراه با طلحه و زبیر و مروان با لشکری وارد بصره شد؛ اگر همسر پیامبر در این جمعیت نبود مردم هرگز زیر پرچم طلحه و زبیر نمی‌رفتند واگر مردم زیر این پرچم رفتند به خاطر احترام به همسر پیامبر بود.

آیت‌الله سبحانی بیان کرد: مفسران اهل سنت می گویند که همسر پیامبر برای صلح ایجاد کردن آمد زیرا از ایشان خواستند که بیا و مشکل مردم را حل کن و ایشان برای رفع مشکل در راس این جمعیت قرار گرفت و نظرش جنگ نبوده است ولی ما در اینجا خیلی وارد نمی‎شویم زیرا این زمان زمانی نیست که این مسائل را به دقت پیش ببریم ولی این مسئله تقدیم اجتهاد بر نص است زیرا می‌گویید برای صلح بین الطرفین همسر پیامبر بر خلاف قرآن عمل کرد؛ معنای آن این است که شما مصلحت را بر نص مقدم کرده‎اید و ما نمی توانیم در مقابل نص اجتهاد کنیم.

این مرجع تقلید تصریح کرد: پیامبر اکرم به زنان خود هشدار داده بود و در این خصوص ام سلمه می‎گوید من موهای پیامبر اکرم را اصلاح می کردم، یک مرتبه حضرت به من رو کرد به من و در جایی که عایشه هم بود فرمود که ای کاش می دانستم که کدام از شما سوار بر شتر می شوید و سگ های بیابان بر او پارس می کنند و سپس به من رو کرد که مبادا تو از آنها باشی و سپس به سمت دیگر نگاه کردند که مبادا شما از آن زنان باشید.

وی افزود: عایشه در نیمه راه به این مسئله متوجه شد و در بین مکه و بصره سگ ها به شتر او حمله کردند و سپس متوجه شد که قضیه از چه قرار است و گفت که من بر می‌گردم ولی طلحه و زبیر با یک ترفند او را به رفتن به سمت بصره واداشتند؛ این مسئله در تاریخ وجود دارد و ما نیز بنای بر شکافتن بیشتر این موضوع نداریم ولی هنگامی که این مسئله پیش آمد امام علی در خصوص عایشه عبارتی دارند که با اینکه ایشان مرتکب به این کار شدند ولی احترام ایشان واجب و محفوظ است زیرا ایشان به پیامبر اکرم وابسته است ولی حسابش با خداست.

لزوم احترام به زنان پیامبر


وی گفت: بنا براین ما نیز باید از زنان پیامبر با احترام نام ببریم و حساب آنها با خداست ولی تاریخ را نمی توان عوض کرد.

وی تاکید کرد: این سیر تاریخی باعث این جنگ‌ها در منطقه خاورمیانه شده است و همه این مشکلات به سرچشمه مشکل اول بر می‌گردد که اگر از روز اول خلافت به امام می‌رسید این مشکلات پیش نمی‌آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
سلام
اشتغال زنان فقط در مشاغل خاص که الزاما باید زن باشند واشتغال زنان سرپرست خانوار ؛
در این صورت پسرهای جوان جویای کار ، هم مشکل اشتغالشان حل می شود که بزرگتری مانع ازدواج آنها نیز هست، و هم همان دختر خانمها ازدواج کرده، صاحب خانواده و شغل شریف خانه داری می شوند، و هم بسیاری از مشکلات تخلاقی جامعه حل می شود.
United States
اگر اسلام رعایت و اجرا می شد زنان اینگونه ترک تازی نمی کردنند
مشکل تفکر وارداتی غربی از استقلال و شان و جایگاه زن در جامعه است که در مقابل آن استقلال و شان و جایگاه زن در اسلام در جامعه ما درست تبیین و ترویج نمیشود. بهتر است بگویم اصلا نمیشود و بلکه نهادهای مسئول هم با آن مخالف هستند چون خودشان هم این جایگاه را نمیشناسند و فقط همان تعریف غربی را میفهمند
و تا حرفی زده میشود همه فوری سراغ بخش های جنسی مساله می روند چه مخالفان تفکر اسلامی و چه موافقان آن
روحیات زنان، خواسته های فطریشان، نیازهای عاطفی و فکریشان، مساله تاثیر گذاریشان در اجتماع و ....
کدام یک از این مسائل از نظر اسلام برای مردم ما و حتی متدینین ما به درستی روشن است؟ چند درصد جامعه؟
معلم
به عنوان یک زن شاغل با سابقه 25 ساله سخت پشیمانم که اینهمه سال مجبور بودم ساعاتی برای انجام حتی کار مقدسی مثل معلمی وظایف خانه داری و خانه را ترک کنم!!!