پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

پیشنهاد جدید مرکز پژوهش‌ها درباره بودجه

يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب: 402377
مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرد: کف قیمت نفت در بودجه سال آینده حدود ۶۰ دلار در نظر گرفته شود تا از بروز مشکلاتی نظیر کسری بودجه ممانعت به عمل آید.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، دفتر مطالعات انرژی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی به بررسی وضعیت بازار نفت در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ پرداخت و اعلام کرد: بانک جهانی ، رشد اقتصادی جهان درسال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ را به ترتیب ۳/۴ و ۳/۵ درصد پیش بینی کرده است. در همین حال بر اساس شاخص قدرت خرید رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۳ برابر با ۳/۱ درصد و درسال های ۲۰۱۴ – ۲۰۱۶ به ترتیب ، ۳/۴ ، ۴ و ۴/۲ درصد پیش بینی شده است.

اگرچه خطرپذیری های مثبت بالقوه در اقتصاد جهانی در شرایط کنونی تا حدود زیادی ناشی از محرک های رشد اقتصادی آمریکاست، اما از سوی دیگر، خطرپذیری های منفی نیز وجود دارد که عمدتا ناشی از افزایش زودتر از موعد نرخ های بهره در آمریکا، تضعیف بیشتر اقتصاد منطقه یورو و افزایش چالش های ژاپن در خروج بحران و احیای اقتصادی است. این به معنای حرکت آرام روند رشد اقتصادی جهان در سال های آینده است.

به پیش بینی کارشناسان اقتصادی روند نزولی کنونی قیمت های نفت تا سال آینده به صورت پیوسته ادامه خواهد یافت. کاهش شدید قیمت نفت که از تابستان ۲۰۱۴ آغاز شده است، نشان دهنده تغییرات مهم ساختاری بازار جهانی نفت است. میزان عرضه در فصل دوم سال جاری برابر با ۹۲/۷۷ میلیون بشکه در روز و در فصل سوم معادل ۹۳/۶۲ میلیون بشکه در روز بوده است. در راستای این تغییرات میزان عرضه نفت نسبت به تقاضای آن به سرعت در حال افزایش است.

این در حالی است که میزان تقاضای جهانی نفت در فصل دوم و سوم سال ۲۰۱۴ به ترتیب ۹۱/۵ و ۹۳/۱ میلیون بشکه در روز بوده است. در شرایطی که نفت از ماه ژوئن تاکنون در حدود ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داده است تمام فعالان بازار و کارشناسان معتقدند که دوران تازه ای در بازار نفت شروع شده است.

اکنون که قیمت نفت ایران از ۱۰۱ دلار تابستان سال ۲۰۱۴ با نزولی قابل توجه به کمتر از ۷۰ دلار رسیده است و این سیر نزولی نیز همچنان ادامه دارد و با توجه به این روند دولت باید بودجه سال آینده را بر خلاف سال های گذشته با نگاه بسیار محتاطانه تری تدوین کند و کف قیمت ها را با توجه به شرایط کنونی کل بازار جهانی نفت و روند کند رشد اقتصادی در نظر بگیرد.

همچنین برای کاهش ریسک و با احتساب شرایط کنونی دنیا و اعمال برخی شرایط ناخواسته علیه ایران، قیمت نفت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور را با ملاحظات دقیق تری پیش بینی کند. بنابراین اگرقیمت نفت خام ایران در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ ، ۷۰ دلار در نظر گرفته شود ، حد بالای قیمت نفت در بودجه محسوب می شود زیرا قیمت نفت مصوب در بودجه کشورهای صادرکننده نفت در سال ۲۰۱۴ بین ۶۰ الی ۱۰۰ دلار در هر بشکه تعیین شده ، لکن اکثر کشورها قیمت بین ۷۰ الی ۹۰ دلار در هر بشکه را برای بودجه خود پیش بینی کرده اند.

کمترین قیمت نفت مصوب در سال ۲۰۱۴ متعلق به ونزوئلا با ۶۰ دلار برای هر بشکه و بالاترین قیمت یعنی ۱۰۰ دلار در هر بشکه به کشور ایران تعلق داشت . کف قیمت نفت در بودجه سال آینده ایران با توجه به تمام نوسانات بیان شده می بایست حدود ۶۰ دلار در نظر گرفته شود تا از بروز مشکلاتی نظیر کسری بودجه ممانعت به عمل آید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *