پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

راهکاری برای کاهش درد دندان کودکان

جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب: 409776
یک متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان با تاکید بر اینکه والدین باید پس از شش ماهگی کودکان را به صورت دوره‌ای نزد دندانپزشکی ببرند، راهکارهای کاهش درد دندان درآوردن در کودکان را عنوان کرد.
به گزارش جهان، دکتر قاسم میقانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دندان‌های شیری از شش ماهگی به بعد شروع به رویش می‌کنند که این روند می‌تواند بیش از دو سال به طول انجامد، گفت: هنگام رویش دندان ممکن است کودک مقداری احساس ناراحتی، درد یا آبریزش از دهان داشته باشد.

وی یادآور شد: تب، اسهال و مواردی از این قبیل به در آمدن دندان هیچ ارتباطی ندارد و ممکن است به علت یک آلودگی مانند زمانی که کودک دست آلوده خود را به علت خارش در دهان می کند، وارد شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ساده‌ترین راهکار برای کاهش درد دندان درآوردن را استفاده از مسکن‌ها و پمادهای بی‌حس کننده موضعی دانست و گفت: والدین می‌توانند این نوع پماد را پس از خشک کردن دندان با یک گوش پاک کن روی دندان کودک بمالند و در صورت نیاز شدید کودک به مسکن می‌توانند از مسکن‌های خوراکی استفاده کنند.

میقانی در خصوص علائم دندان درآوردن اظهار کرد: بیرون زدن نوک دندان از زیر لثه، تورم لثه، سرازیر شدن آب دهان، کج‌خلقی، مالیدن صورت، مشکلات مربوط به خواب (بدخوابی) و امتناع از غذا خوردن از جمله علائم دندان در آوردن در کودکان است.

این متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه مرحله دندان در آوردن در کودکان دوره‌ای گذراست و می‌توان آن را به طور کامل کنترل کرد، گفت: دو مشکل همراه با رویش دندان وجود دارد که زود و دیر دندان در آوردن است.

وی تصریح کرد: طبق پژوهشی که انجام شده است کودکانی که زودتر از موعد دندان در می‌آورند باهوش‌تر از سایر کودکان هستند، اما اگر کودکی دیر دندان در آورد ممکن است با بیماری زمینه‌ای همراه باشد. بنابراین باید در این کودکان پیگیری دقیق انجام شود تا در صورت وجود بیماری خاصی آن را تشخیص داد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه پس از شش ماهگی با رویش دندان باید نحوه تمیز کردن آن به والدین آموزش داده شود، در پایان خاطر نشان کرد: والدین باید با استفاده از گاز استریل دندان کودکان را تمیز کنند که تا زمان افتادن بتوان آنها را حفظ کرد و همچنین والدین باید از شش ماهگی کودکان خود را به دندانپزشکی برند و هر شش ماه این ویزیت باید انجام شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *