جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۱۳
در بررسی بخش درآمدی بودجه 94 در مجلس مطرح شد؛

مصباحی‌مقدم: دولت می‌خواهد با متوقف کردن «هدفمندی» انتخابات مجلس را به دست بگیرد

سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب: 409271
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: دولت در سال جاری ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از محل هدفمندی به حوزه بهداشت اختصاص داد که سال آینده با توجه به کاهش قیمت نفت پیش‌بینی می‌شود بالاترین عددی که ما بتوانیم از محل افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی داشته باشیم، ۳۳ هزار میلیارد تومان باشد.
مصباحی‌مقدم: دولت می‌خواهد با متوقف کردن «هدفمندی» انتخابات مجلس را به دست بگیرد
به گزارش جهان، محمدباقر نوبخت در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۵ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی موارد ارجاعی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۳۹۴، در مورد تبصره ۲۱ این لایحه که مربوط به قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌شود، اظهار داشت: از توجه مجلس به یکی از مهمترین موضوعات بودجه یعنی مبحث هدفمند کردن یارانه‌ها تشکر می‌کنم، چراکه همان طور که التفات دارید هر فردی که در ایران متولد می شود به نوعی مشمول این تصمیمی خواهد بود که امروز شما نمایندگان ملت در خصوص تبصره ۲۱ اتخاذ می کنید.

وی افزود:‌ ما باید منابعی را در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم متناسب با این مصارف و هزینه‌هایی را که در قانون وجود دارد و مورد نظر شما است را به انجام برسانیم، این منابع از دو محل حاصل می‌شود نخست از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی یعنی به نوعی افزایش قیمت‌ها تا درآمدی حاصل بشود و براساس ماده ۷ و ۸ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به صورت نقدی و غیر نقدی بین خانوارها توزیع و همچنین به بخش تولید کمک شود و بخشی از آن هم برای مسائل تأمین اجتماعی و طرح تحول سلامت مصرف شود.

نوبخت تأکید کرد: بنابراین هر مقدار که مصارف ما را گسترده تر کنید باید منابع ما را هم به همان ترتیب گسترده تر کنید، که این منابع یکی از محل افزایش قیمت حامل های انرژی است که البته در قانون فقط همین منبع آمده بود که اگر ما قیمت را افزایش دادیم و از طریق حامل‌های انرژی منابعی را به دست آوردیم حداکثر ۵۰ درصد آن را بین خانوارها توزیع کنیم و مابقی آن را در حدود ۳۰ درصد برای بخش تولید و ۲۰ درصد را به خزانه باز گردانیم تا دولت به عنوان یک منبع بتواند از آن استفاده کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ادامه داد: در سال‌های گذشته از سال ۸۹ تا امروز ۱۲۷ هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ها منبع حاصل شده است که طبق قانون باید نصف این منابع در حدود ۶۳ هزار و نیم میلیارد تومان را بین خانوارها تقسیم می‌کردیم و مابقی آن را بین تولید و خزانه تقسیم می‌کردیم.

نوبخت گفت: اتفاقی که افتاد این بود که ما به این ۱۲۷ هزار میلیارد تومان ۴۷ هزار میلیارد تومان از خزانه اضافه کردیم همچنین ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کردیم و در حدود ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به این رقم اضافه کردیم و این منابع تنها بین خانوارها تقسیم شد.

وی با اشاره به اینکه امروز دوستان می‌گفتند پرداخت یارانه تولید مطالبه همیشگی ما است، اضافه کرد: ‌شما مگر از این منابع چیزی هم باقی گذاشته‌اید که ما بتوانیم در بخش تولید هزینه کنیم حتی ما در سال جاری از خزانه هم ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پول برداشت کرده‌ایم یعنی پول خاصی که باید برای طرح‌های عمرانی کشور هزینه شود و بین کارکنان دولت به عنوان حق‌الزحمه توزیع شود آنها را نپرداختیم و روی درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها اضافه کردیم تا بین مردم توزیع شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: دولت تدبیر و امید تنها اقدامی که در سال جاری انجام داد این بوده است که در سال جاری موفق شد ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از این محل را برای بهداشت و درمان در اختیار جامعه بگذارد سال آینده با توجه به کاهش قیمت نفت پیش‌بینی می‌شود بالاترین عددی که ما بتوانیم از محل افزایش قیمت‌ها در ادامه وضع موجود داشته باشیم ۳۳ هزار میلیارد تومان است و اگر شما ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از ردیف‌های مختلف را به این رقم اضافه کنید چیزی حدود ۳۹ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی ادامه داد:‌ در حالی که شما در سال جاری دارید حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بین خانوارها توزیع می‌کنید و برای سال آینده دستور داده اید ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به بخش بهداشت و درمان بدهید، ۵ هزار میلیارد تومان را به بخش تولید کمک کنید و ۱۲۰۰ میلیارد تومان هم در خصوص کمک به مسکن حمایتی مصروف کنیم بر این اساس شما بگویید این معادله به چه شکلی قابل حق است.

نوبخت افزود: دو راه وجود دارد که ما بتوانیم در حد ۳۹ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان از منابعی که چه از محل افزایش قیمت‌ها و از محل ردیف‌های مختلف به این مبلغ اضافه کنیم تا بتوانیم این کار را انجام دهیم یک راه این است که شما قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهید براساس آنچه که مجلس تا به حال انجام داده است قیمت فرآورده‌های نفتی را پنج درصد افزایش داد همچنین قیمت گازوئیل ۲۰ درصد افزایش یافت و قیمت آب و برق هم افزایش یافت، بنابراین دیگر این امکان وجود ندارد که ما بخواهیم دوباره این افزایش‌ها را انجام دهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: باید توجه داشت افزایش قیمت صورت گرفته و برای درآمد حاصل از آن شما مصارفی را غیر از هدفمندی یارانه‌ها تعیین کرده‌اید، بنابراین تنها راه این است که مضاف بر آنچه که شما به قیمت‌ها اضافه کرده‌اید یک عدد دیگر را اضافه کنید که این کار قطعا به مردم تحمیل می‌شود و این در حالی است که دولت و مجلس نسبت به افزایش قیمت‌ها بیش از حد معین حساس هستند و نمی‌توان بیش از این به مردم فشار وارد کرد.

نوبخت گفت: بر این اساس راه دیگر این است که ما تعداد افراد یارانه‌بگیر را محدود کنیم ایجاد این محدودیت مثل افزایش قیمت‌ها کار آسانی نیست که بتوانیم به راحتی تعداد قابل توجهی را که بتواند این کمبود حدود ۱۰ هزار میلیارد تومانی را جبران کند از دریافت یارانه محروم کنیم چراکه تنها تعداد محدودی هستند که نیازی به این یارانه ندارند و تعداد قابل توجهی از مردم مستحق دریافت این تسهیلات هستند وقتی شما به خود مردم مراجعه می کنید و اعلام می کنند نیازمندیم باید به این مسئله مهم توجه داشت.

وی یادآور شد: اینکه تا مرز ۴۸ هزار میلیارد تومان محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی باشد یک تصمیم غیر قابل تحقق است، بنابراین پیشنهادی که در حال حاضر مطرح است، گرچه اشکالاتی دارد، اما این امکان را می‌دهد که واقع بینانه‌تر عمل شود و مورد توجه دولت قرار دارد.

مصباحی‌مقدم در موافقت با پیشنهاد اصلاح تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۹۴:
دولت بنا را بر این گذاشته که با متوقف کردن «هدفمندی» انتخابات مجلس را به دست بگیرد


به گزارش فارس، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با پیشنهاد نمایندگان مبنی بر اصلاح تبصره ۲۱ لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور با اشاره به اینکه دولت فعلی در زمینه قیمت حامل‌های انرژی اشتباه دولت‌های هاشمی و خاتمی را تکرار می‌کند گفت: دولت بنا را بر این گذاشته است تا با متوقف کردن طرح هدفمندی یارانه‌ها مجلس آینده را به دست بگیرد.

وی با طرح این سوال که مصالح ملی چه می‌شود، افزود: اهداف اقتصاد مقاومتی چه می‌شود؟ مدیریت مصرف انرژی چه می‌شود؟ اصلاح الگوی مصرف چه می‌شود؟

مصباحی‌مقدم با توصیه به نمایندگان برای بازگرداندن ۶۲ هزار میلیارد تومان گفت: بودجه ۹۱ تصویب کردیم الان بودجه ۹۴ را می‌خواهیم تصویب کنیم. به عقب برمی‌گردیم؟ آیا این را نمی‌توان ارتجاع از نوع زشت نام گذاشت؟

وی با یادآوری اینکه رفتاری را که دولت‌های پیش از احمدی‌نژاد در مورد اصلاح قیمت انرژی داشتند رفتاری بود که ما را با هزینه‌های بسیار سنگین انرژی مواجه کرد،‌بیان داشت: مصرف انرژی در کشور ما بیش از کشور چین و کل اروپا است. بیایید کاری کنیم که جلوی قاچاق و فساد را بگیریم. نگذاریم مسیری را که با همت مجلس و دولت قبل به اجرا درآمده است تخریب و نابود شود.

مصباحی‌مقدم با هشدار نسبت به پیروی از سخنانی که قصد دارد افکار عمومی را به وسیله توپولیسم تحت تأثیر قرار دهد، گفت: ۶۲ هزار میلیارد تومان را تصویب کنید تا یک گام دیگر را در هدفمندسازی یارانه‌ها به پیش ببریم و البته در مقام توزیع منابع از این اصلاح قیمت از تولید حمایت خواهد شد و بخش مهمی از این منابع را ما برای حمایت از تولید و خانه‌های نیازمندان جامعه پیش‌بینی کرده‌ایم.

اشتباهی را که در اجرا در دولت احمدی‌نژاد مرتکب شدیم این بار مرتکب نخواهیم شد


وی با تأکید بر اینکه بند پیشنهادی اهداف عالی قانون را دنبال می‌کند، اظهار داشت: اشتباهی را که در اجرا در دولت آقای احمدی‌نژاد مرتکب شدیم این بار مرتکب نخواهیم شد؛‌در ضمن صحبت از تورم نکنند. تورم ناشی از اصلاح قیمت‌ها تورم بالایی نبوده است بلکه تورم دوره قبل ناشی از سوء مدیریت پایان دوره آقای احمدی‌نژاد بود و ناشی از فشاری بود که بیگانگان بر روی قیمت ارز آوردند و اینها نیز مدیریت نکردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ اگر مدیریت می‌شد قیمت کالاها و خدمات به این میزان افزایش پیدا نمی‌کرد؛ یک سال قبل در اجرای قانون هدفمندی قیمت‌ها شاهد افزایش قیمت‌ها کمتر از ۱۰ درصد ناشی از اصلاح قیمت‌ها بودیم و بنده به عنوان یک کارشناس عرض می‌کنم که اثر منفی نخواهد داشت و تجربه‌های دوره‌ قبلی و بعدی این را بیان می‌دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جنوبشهری
Iran, Islamic Republic of
دقیقا همان اشکالات و ایراداتی که به احمدی نژاد می گرفتند و تخریبهایی که می کردند در دولت تدبیر در حال تکرار است:
1- از دویدن مردم به دنبال ماشین رییس جمهور در سفرهای استانی گرفته تا اقتصاد صدقه سری با توزیع سبد کالا با آن فضاحت
2- از ارایه آمار اقتصادی ساختگی گرفته تا افزایش قیمتها و تحمیل گرانی به دوش مردم
3- از واردات اقلام لوکس و تجملاتی گرفته تا جلوگیری از کاهش نرخ ارز
4- از عزل تمام مدیران گرفته تا مقابله و برخورد با کسانی که پیام 24 خرداد را دریافت نکرده اند
5- از بد بودن برقراری رابطه احمدی نژاد با روسیه گرفته تا خوب بودن برقراری رابطه خودشان با عربستان وهابی
6- از ایراد به سعید جلیلی در تلف کردن وقت و عدم رسیدن به توافق گرفته تا پیروزی بزرگ ملت خواندن آن در برابر قدرتهای بزرگ
.
.
.
همه معیارها و اصول اخلاقی تا وقتی وجاهت دارند که مطابق میل و سلیقه اینها بوده و تامین کننده منافع شان باشد در غیر این صورت می شود عوامفریبی، ضد فرهنگی، پوپولیستی، خلاف دموکراسی، ضد مردمسالاری و ...
ایران دوست
Iran, Islamic Republic of
ممنون از اظهار نظر شما
آرزو
خداوند در کمین ظالمان است واگرچه مهربان و رحیم است اما در عین حال او بسیار شدیدالعقاب است خداوند همه ما را از شر شیطان رجیم نجات دهد که او خسران ابدی ما را میخواهد
محمد
سلام
بنده ساکن قم هستم
کجایید ببینید چقدر پیامک صوتی و متنی از استانداری میفرستند به همه که آقا فردا فلانی(حسن روحانی) داره میاد شهرتون جانمونی
آخه یکی نیست بگه رئیس جمهوری که ... آخریش همین دیروز گفته تورم بهمن صفر بوده من نمیدونم پس مرغ 8 هزارتا 9 هزار تومن رو ما از مریخ میخریم همچنین قیمتای دیگه.
خدابیامرزدت مهندس غرضی که میگفت دولتی ها دستشون رو از جیب مردم دربیارن بقیه اش پیش کش. میخوان با 35 روزه کردن یارانه ها و سوزوندن سهمیه بنزین و ... بیش تر از پیش دستشون رو تو جیب ما بکنند
آره خب بزار هرکار میخوان بکنن فعلا که قدرت دستشونه و ماها صدامون فقط مگه اینجا ها شنیده بشه
...
ان ربک لبلمرصاد
از همین الان فعالیت هاشون رو شروع کردن
این یعنی کلید زدن تبلیغات و خلاف قانون
United States
قانون گریزی که شاخ و دم نداره که
مجیداعتمادی
دولت آقای احمدی نژاد می گفت هدفمندی را اجراء میکنیم اگر رای هم نیاوریم دولت آقای روحانی میخواهد باعدم اجرای هدفمندی رای بیاورد ولی غافل از اینکه مردم به شفافیت و صداقت بیشتر توجه دارند
رضا
United States
اقای مصباحی مقدم از وضع مردم خبر داری یا نه؟
این آقای مصباحی مقدم چرا از گرانی حمایت میکند دیگر به او رای نخواهیم داد.
ما که از اول به اینجور آدمها رای ندادیم.کسانیکه احمدی نژاد رییس پاکترین دولت را آوردند و حالا میگند ،کی بود کی بود ،منکه نبودم.
شماها مگه نبودید طرح تثبیت قیمتها را در مجلس هفتم تصویب کردید واقعا روی فراموشکاری ملت حساب باز کردهاید
صداقت
United States
برادران اصولگرا مواظب و مراقب باشند،که جریان اپوزیسیون متشکل ازاضلاح سه گانه1-اصلاح طلبان 2-کر گزاران 3-اعتدالیون در صدد هستند،طرحی را در مجلس بتصویب برسانند،مبنی بر حذب یارانه،که با حیله گیری شخص نوبخت کلید خورده است،تذا حواس نمایندگان اصولگرا جمع باشد،که بازتاب و نتیجه منفی آنرا میخواهند،به گردن مجلس اصولگرا بیآندازند،و دولت را کاملا تبرئه نمایند،دقیقا حواستان جمع باشد،به هیچ وجه ممکن زیر بار این توطئه نروید. ،که در واقع تاکتیک آنان در جهت ضربه زدن به طیف اصولگرا میباشد