پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۳

بازی جدید اوباما: مردم مصر! صدایتان را شنیدم

پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب: 155471
رئیس جمهور آمریکا در پیامی که به وقت مصر در شبانگاه چهارشنبه منتشر شد خطاب به مردم مصر گفت: صدایتان را شنیدم!
به گزارش تابناک، باراک اوباما رییس جمهور آمریکا با بیان اینکه صدای مردم مصر را شنیده است، اعتراف کرد که سرنگونی حسنی مبارک یکی از بزرگترین همپیمانان خود در منطقه را باور کرده است.

بنابر این گزارش، منابع خبری منطقه اعلام کردند اوباما که در چند روز گذشته به اعزام نیروهای نظامی و اطلاعاتی خود به مصر مبادرت ورزیده بود، پس از مشاهده گستردگی اعتراضات عمومی علیه دیکتاتوری مبارک، عصر دیروز سه شنبه در تماسی تلفنی نیم ساعته تلاش کرد تا مبارک را به انتقال سریع قدرت وادار کند.

اوباما که پس از شوک اتفاقات در حکومت های استبدادی تحت حمایت دولت آمریکا در خاورمیانه تاکنون در قبال تحولات مصر مواضعی چند پهلو داشته است، این بار و پس از این تماس تلفنی سعی کرد چهره دیگری از خود نشان دهد و گفت: انتقال قدرت در مصر باید همراه با نظم و همین حالا شروع شود، مبارک متوجه است که وضع کنونی پایدار نیست و تغییر اجتناب ناپذیر است.

وی خطاب به ارتش و جوانان مصری نیز گفت: ارتش باید در هر شرایطی حامی مردم باشد و امنیت مردم بر عهده ارتش است بنابراین از حق مردم برای اظهارنظر جلوگیری نکنید و در انتخابات آینده مصر بی طرف باشید و من قول می دهم که مبارک در انتخابات آینده کاندیدا نخواهد بود!

این سخنان اوباما در حالی صورت گرفته است که حسنی مبارک حاکم سه دهه گذشته مصر، سه شنبه شب در دومین نطق رسمی تلویزیونی خود در واکنش به خیزش مردم کشورش اعلام کرد: از قدرت کنار نمی رود اما درصدد انتقال مسالمت آمیز قدرت است.

مبارک در عین حال مدعی شد که قصد شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری مصر را که قرار است هشت ماه دیگر در ماه سپتامبر برگزار شود، نداشته است.

سخنرانی ضبط شده مبارک در حالی از تلویزیون دولتی مصر پخش شد که تظاهرات میلیونی شهروندان این کشور برای سرنگونی او دیروز سه شنبه در هشتمین روز از انقلاب در شهرهای مختلف مصر از جمله قاهره و اسکندریه در جریان بود و مردم خشمگین در حالی که شعار می دادند، «مبارک! برو، برو» از راهپیمایی بزرگ به سوی کاخ ریاست جمهوری در روز جمعه خبر دادند.

گفتنی است پیش از سخنرانی مبارک، مقام های آمریکایی خبر دیدار «فرانک ویزنر»، نماینده اعزامی باراک اوباما به مصر با او را تایید کرده بودند.

بر اساس گزارش های منتشر شده، ویزنز در دیدار با مبارک که روز دوشنبه انجام شد به نقل از باراک اوباما تاکید کرده بود که مبارک و فرزندش، جمال مبارک، صلاح نیست در انتخابات ریاست جمهوری آتی مصر شرکت کند. ویزنر اما خواهان کناره گیری فوری مبارک از قدرت نشده بود.

از سویی رهبر گروه اخوان المسلمین مصر با صدور بیانیه ای، هرگونه مذاکره با رژیم حسنی مبارک را رد و یک طرح ۶ مرحله ای را برای اداره امور این کشور پیشنهاد کرد.

در بیانیه رهبر گروه اسلامگرای اخوان المسلمین مصر آمده است که هدف طرح ۶ مرحله ای پیشنهادی برای تحقق آزادی ها، زندگی مسالمت آمیز و دموکراتیک و ساخت آینده ای روش برای همه ملت مصر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به نام خدا
ای مردم مصر شیطان بزرگ یعنی آمریکا و در راس آنها دجال زمان یعنی اوباما صدای شما را شنید . ای مردم مصر جنگ کنید تا فتنه از جهان رفع شود و از مکر شیطان نترسید همانا مکر و فریب شیطان ضعیف است .
Iran, Islamic Republic of
خودت کیلو چندی؟ باراکی!
Sweden
عجب رویی دارند این امریکایی ها!!