پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۸
۲۸
ایجاد شکاف در ۵+۱ در نتیجه مقاومت/ پوتین خطاب‌به روحانی:

نمی‌گذاریم مذاکرات تا بی‌نهایت طول بکشد/ آماده‌ایم یک طرفه تحریم ها را برداریم

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب: 393279
منابع آگاه هم به شبکه ی المیادین اطلاع گفته اند که رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین به همتای ایرانی اش روحانی اعلام کرده که مسکو اجازه نخواهد داد که زمان مذاکرات تا «بی نهایت» طول بکشد و در برداشتن تحریم های ایران «این پا و آن پا» شود.
نمی‌گذاریم مذاکرات تا بی‌نهایت طول بکشد/ آماده‌ایم یک طرفه تحریم ها را برداریم
به گزارش جهان، المیادین نوشت:

مذاکرات سختی که دولت آمریکا اصرار دارد از «شکست»اش سخن نگوید، ظاهرا به یک «نیمه توافق» دست یافته است. اما سیر مذاکرات به گونه ای بوده که به روسیه و چین این جسارت را می دهد که تحریم های ایران را به صورت یک طرفه پشت سر بگذارند.

این نیمه توافق، به تعبیر کارشناسان نزدیک به کاخ سفید «انتخاب بین بد و بدتر» است، چرا که آمریکا نه توان آن را دارد که شکست مذاکرات را اعلام کرده و به جوّ تقابلی پیش از مذاکرات (که حتی تا آستانه ی جنگ پیش رفته بود) بازگردد؛ و نه توان آن را دارد که توافقنامه ای نهایی امضا کرده و خود را در مقابل فشارهای کنگره ی جمهوری خواه و اسرائیل و فرانسه و کشورهای حاشیه ی خلیج فارس بی دفاع بگذارد.

به نوشته ی پایگاه اینترنتی شبکه ی المیادین، در نتیجه ی پافشاری ایران بر کوتاه نیامدن از هیچ یک از فعالیت های هسته ای اش و همچنین کوتاه نیامدنش از ضرورت تعیین جدول زمانی مشخص و صریح برای رفع تحریم ها، رئیس جمهور آمریکا گزینه ای پیش رو نداشت جز تمدید مذاکرات طبق توافق ژنو.

در نتیجه ی اصرار آمریکا به ادامه ی مذاکرات، ایران ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار از اموال بلوکه شده اش را دریافت خواهد کرد. این تلاشی است از سوی اوباما برای جلوگیری از گام های «بالاگیرنده»ی ایران در برنامه ی هسته ای و جلوگیری از ورود کنگره به موضوع توافق نهایی هسته ای.

ایران که به امید برداشته شدن تحریم ها و حفظ حقوق هسته ای اش با جدیت مذاکره کرده بود، در مقابل کشورهای غربی به هیچ عنوان کوتاه نیامد و در عین حال، توانست در روسیه و چین این آمادگی را ایجاد کند که تحریم های بین المللی وضع شده (که خودشان هم آن را تأیید کرده بودند) را کنار بگذارند.

وزیر خارجه روسیه لاوروف اعلام کرده که ایران به اندازه ی کافی برای صلح آمیز بودن برنامه ی هسته اش تضمین ارائه داده و این، روسیه را از ادامه ی پایبندی به تحریم های بین المللی معاف می کند.

برخی منابع آگاه هم به شبکه ی المیادین اطلاع داده اند که رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین به همتای ایرانی اش روحانی اعلام کرده که مسکو اجازه نخواهد داد زمان مذاکرات تا «بی نهایت» طول بکشد و در برداشتن تحریم های ایران «این پا و آن پا» شود.

این منابع آگاه می گویند: «مسکو تلاش دارد با ایران وارد مشارکتی راهبردی شود، فارغ از اینکه سیر مذاکرات هسته ای به کجا می انجامد. در همین چارچوب مسکو آماده است که به صورت تدریجی و یک طرفه، تحریم هایش ضد ایران را بردارد و این چیزی است که پکن را هم به برداشتن چنین گامی تشویق می نماید.»

از طرف دیگر، مشاور رئیس جمهور روسیه هم اعلام کرده است که «غرب، اساسا در پی حل پرونده ی هسته ای ایران نیست» و «تلاش دارد که ثبات و استقرار ایران را بر هم بزند» و ادامه داده «غرب خواهان امتیازات سنگینی از ایران است، ولی ایران برای این مسئله سقف معینی گذاشته و موسکو هم با او موافق است و البته پکن هم این مسئله را تأیید می کند.»

در این بین، چین بیشتر به بخش انرژی ایران توجه دارد و بخش های زیرساختی که فرانسه (به دلیل همراهی با واشنگتن در تحریم ها) آن ها را از دست داده است.

در این چارچوب، ایران کماکان بر ادامه ی مذاکرات برای برداشته شدن تحریم ها و دریافت پول های بلوکه شده اش از کشورهای غربی اصرار دارد، اما تحریم هایی که روسیه و چین در آن مشارکت داشتند را باید دیگر «پشت سر گذاشته شده» دانست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هم دم کدخدارو دیدیم هم تعلیق هم تمدید هم بی پولی همه چی رو داریم می بینیم
میلاد
مقاومت تیم هسته ای در برابر زیاده خواهس امریکا باعث شد اختلاف بیفته در 1+5 و پوتین این حرفارو بزنه
خداییش برادر ظریف این وضعیت رو قدر بدون
منافق وطن فروش
اینهاکه خودی بودند به ما ازپشت خنجر زدند دیگر چه امیدی به پوتین باید داشت
فرشادپارسا
ستون فقرات این ملت رو بااین توافقاتشون شکستند چه گویمت که زسوز درون چه میبینم زاشک پرس حکایت که من نیم غماز
اههه نژاد
کجاییت ک ب خاطر چند تا کاغذ پاره مملکت داره به باد میره
Latvia
در قضيه قطعنامه 598 شوروي پيام داده بود ما به نفع ايران راي ميديم «آقايون» برعكس ترجمه كردند و گفتند شوروي به قطعنامه سختتري عليه ايران راي ميده.
بی نهایت یعنی تا کی؟
چراغعلی
یعنی اینکه اگه دفعه دیکر هم رای بیارم حدود 7 سال دیگه
ایران میتواند از طریق پیمان های دوجانبه پولی و بانکی و قراردادهای تجاری و اقتصادی با چین و روسیه تحریمها را پشت سر بگذارد .
koheghf_9999@yahoo.com
Russian Federation
به سایت جهان تبریک میگم. با همت و یاری کشور دوست و برادر روسیه بار دیگر این توطئه آمریکای جنایتکار را پشت سر خواهیم گذاشت!
Iran, Islamic Republic of
شما چقدر ساده هستيد كه حرف روسيه رو قبول كرديد. اونا هم دنبال منافع خودشون هستند. به نظر بنده روسيه هم دست كمي از انگليس نداره. گول روسيه رو نخوريد. اونها از همه كثيف ترند. ما بايد در جبهه اي واحد و گوش به فرمان رهبري حركت نماييم.
محسن
Iran, Islamic Republic of
حالا که یکی پیدا شده طرف ما باشه اینا به خاطر گوشه چشم کدخدا حاضر نمی شن بازیش بدن!
Iran, Islamic Republic of
بدون هیچگونه غرضی بگمانم راه تیم دولت قبل به ریاست آقای جلیلی مناسب تر بود.ایشو میخواستند 20 درصد غنی سازی اکسید شود و تحریم بانک مرکزی برداشته شود.بنظرم این اتفاق می افتاد.
saman
ولی با کلا با پوتین حال میکنم. درسته واسه منافع کشور خودشون تلاش میکنه و هیچ ایرادی هم نداره ولی یه جورایی خوب جلو غربیها وایمیسه
با دوشیدن امثال ماها البته
ﻋﻠﻲ
ﻣﺮﺩﻡ اﮔﺮ ﻃﺎﻗﺖ ﺑﻴﺎﻭﺭﻧﺪ و ﺩﻭﻟﺖ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺗﻮاﻥ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺨﺼﻮﺹ ﺿﻌﻴﻒ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻱ ﻛﻨﻨﺪ اﻳﻨﺪﻱ ﺭﻭﺷﻦ ﺩﺭ اﻧﺘﻆﺎﺭ اﻳﺮاﻥ و ﻧﺴﻠﻬﺎﻱ اﻳﻨﺪﻩ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ اﻣﻴﺪ ﺧﺪا ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ اﺯ اﻥ اﻳﺮاﻥ اﺳﺖ
مجید مجد
United States
الف : بعد از فتنه 88 بسیاری از فتنه گران بر این باور بودند که در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران این دو کشور متحدین فکری و ایدئولوژیکی کشورمان هستند غافل از انکه اگر هم بین ما وحدت و همکاری وجود دارد همه از نوع وحوت استراتژیکی بوده و بر پایه منافع ملی هر کشور بنا شده است همانطور که در رفتارهای سه دولت ایران و روسیه و چین ما این مدعا را مشاهده می کنیم به این معنا روسیه در عین اینکه با در محور مقاومت و دفاع از ملت سوریه ایستاده است در همان حال نیز در شورای امنیت سازمان ملل رای به تحریم های ان شورا بر علیه ما می دهد و یا در بسیاری از جریانات بین المللی بدلیل دارا بودن همان منافع با ماست و البته گاهی هم بر ماست و این روش و رویه ای عادی در سیاست جهانی می باشد .
ب : روسیه و چین و هم ایران سه کشوری هستند که هم اینک علیرغم روابط خوبی که با غرب دارند اما در باطن و بعضا در ظاهر بر علیه هم صف ارایی می کنند / روسیه در رابطه با جریانات اوکراین امروز تحت محاصره و تحریم غرب و بخصوص اروپا و امریکاست در نتیجه برای شکست تحریم ها و خروج از بن بست تحریم به ایران توجه خاصی دارد خصوصا اگر به این سخن پوتین توجه کنیم که گفت : روسیه هیچوقت اجازه نخواهد داد تا محاصره شود و دیواری دور او کشیده شود و قطعا یکی از محورهای شکستن این حرکات غرب ، راه ایران است ایرانی که هم از نظر جغرافیایی و هم از نظر زیر ساخت های اقتصادی و اهمیت های سیاسی و مذهبی و منابع عظیم نفت و گاز می تواند شریک بسیار مفیدی برای روسیه باشد
. و چین نیز که از مدتها پیش بر سر بازارهای تجاری غرب و خود با انان اختلافات گسترده ای دارد برای فرار از وابستگی به غرب امیدوار به بازار کشورهای بزرگ اسلامی و از جمله با ایران است در نتیجه ان کشور هم به ایران توجه خاصی دارد / و اما بالاخره ایران ما امروز و از 35 سال گذشته و به صورت پلکانی مورد شدیدترین تحریم ها هستیم که با انجام مذاکرات هسته ای غرب تلاش دارد تا بنحود در کنار این موضوع موضوعات دیگر مورد اختلاف را نیز به نفع خود تمام کند لذا در پایان مذاکرات چند روز پیش در وین بدون هیچگونه نتیجه ای این مذاکرات خاتمه یافت و بنا به شواهد و قراین این طرف امریکایی بوده است که در اخرین ساعات با درخواستهای غیر معقول خود این مذاکرات را بی نتیجه به پایانم برده است با این احتمال که ایران بدلیل فشارهای شدید ی که تاکنون تحمل کرده و مجبور به نشستن پای میز مذاکره شده است اینبار نیز مجبور خواهد بود امتیازات بیشتری را به طرف مقابل بدهد به همین دلیل هم این طرف ایرانی بود که با زرنگی خاص برگ برنده خود را روی میز مذاکرات زد و ان هم گسترش زیاد و همکاری نزدیک با دو کشور چین و روسیه و به احتمال زیاد کشورهای اقماری ایشان خواهد بود که می تواند هم دیواره تحریم ها را بشکند و هم افق های جدیدی را در میان شرکای اقتصادی و سیاسی و امنیتی این سه کشور و کشورهای همراه انان باز کند .
در نهایت غرب و امریکا مجبورند با ایران و شرایط به حق و عادلانه ان کنار بیایند و ایران هسته ای را در باشگاه هسته ای جهان بپذیرند زیرا هم تحریم ها کارکرد و اثر خود را از دست داده است و هم اینکه کشورهای دیگر حاضر نیستند هزینه گزاف همراهی با امریکا و غرب را بدهند / با این تفاسیر امریکا نه توان تقابل با ایران را دارد و نه در سیاست داخلی امریکا توان مقابله با کنگره جمهوریخواه را که از هم اکنون سلاح تحریم بیشتر را برای تیز تر می کند با این فکر که امریکا همچنان کدخدای جهان است و می وتواند با گزینه های روی میز به مقابله با ایران بیاید حرکتی که در طی نزدیک به 8 سال ریاست جمهوری اوباما نه امریکا ان امریکای سابق است و نه ایران ان ایران قدیم که از فشار و تهدید نظامی بر خود بلرزد و اعتماد سازی یک طرفه سالهای اول دهه 80 را الگوی خود برای همراهی با امریکا و غرب سازد زیرا بقول امام راحلمان امریکا امروز بیشتر از دیروز مانند سگی است که اگر چشم در چشم مقابل او ایستادید هیچ کاری نمی تواند بکند و می ترسد و اگر ترسیدی و از مقابلش فرار کنی بتو حمله ور خواهد شد و این سخن ان مرد بزرگ را ما بارها در طی این سی و پنج سال انقلاب اسلامی و در مراجع منطقه ای و بین المللی ازموده و دیده ایم .
مجید مجد دانشجوی دکترای اقتصاد از دانشگاه برکلی کالیفرنیا
تشنه به خون مجیدمجد
مجیدمجدهم باید درلیست ترورکاخ سفیدقراربگیره
حران
Iran, Islamic Republic of
تیتر اصلاح طلبان در قدیم:
مذاکره برای مذاکره

تیتر اصلاح طلبان در دوران روحانی مچکریم:
تمدید امید!

ننگ بر مردم فریبان
رضا
Iran, Islamic Republic of
اگر واقعاً قدرت دیپلماسی ایران در حدی باشه که بتونه در دیوار محکم تحریمها خللی وارد کنه من به شخصه دست ظریف و بقیه تیم مذاکره کننده رو می بوسم. ولی هنوز نسبت به خبر شک دارم. هر چند امیدوارم همینطور باشه. به هر حال من برخلاف بسیاری از خوانندگان سایت جهان به فرموده امام خامنه ای معتقدم که: "اینها فرزندان انقلاب و مأموران جمهوری اسلامی هستند که با تلاش فراوان در حال انجام دادن مأموریت سخت خود می باشند ...هیچ کس نباید آنها را تضعیف کند، مورد توهین قرار دهد یا سازشکار بداند… "
روسیه هم یکی از کدخدا ها هست دیگر
United Kingdom
آخر ما نفهمیدیم مذاکرات خوب بود یا بد?!!!
مرگ بر دشمن
دشمن ،دشمن است حتی درمذاکره -تمدید کردن تا یه بهانه دیگه بیارند-البته آنوقت که تحریم بودیم وضع زندگیمان بهتر بود آلان که درحال مذاکره هستیم مردم ازنظراقتصادی درشرایط بدی هستند به فکر مردم باشید شهید دادن که راحت آزاده زندگی کنندنه اینکه بعضی ها بیت المال به جیب بزنند بعد هم به جای اسمشان بگن م-د -خ که آبروشان حفظ بشه -درکل ازآقای ظریف تشکرمیکنیم به شرطی که خیانت نکنه
سردار
United States
با ارتباط چین وزسیه وایران تحریم معنا ندارد. مرگ برآمریکای زورگو بی منطق.
بد جوابی به خون شهدای هسته ای و شهدای 8 سال دفاع مقدس داده شده....
زخم خورده از دشمنان
United States
مراقب باشید و بی خود شیطان بزرگ را دست کم نگیرید،
شگرد شیاطین همین است یکی دو امتیاز می دهند و در لحظه آخر و دقیقه 90 ضربه نهایی را می زنند...
هرگز دشمن را دست کم نگیرید هرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیریدهرگز دشمن را دست کم نگیرید...
برای بار سی و پنجم:
هرگز دشمن را دست کم نگیرید
سیستانی
مانبایدجلوترازرهبری حرکت کنیم.وقتی خودحضرت اقا ازتیم مذاکره کننده تشکرمیکنندو عبارت انصافا زحمت کشیدندرابکارمیبرند،چرابایدباتردید به موضوع نگاه کنیم؟اگر رهبری صلاح بدانند،هرموضوع پنهانی رابه ملت خواهندگفت.
مرگ بردشمن
هیچ کشوری کمک نخواهد کرد فقط خودماان باید کشور را بسازیم ...