شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

ثبت ملی تاریخ و طبیعت سیستان وبلوچستان

يکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب: 458376
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: همچنین تا پایان سال جاری در نقاط مختلف استان نظیر بمپور، کشیک باهوکلات و غیره نیز عملیات کاوش انجام می شود.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، کامبیز مشتاق گوهری با بیان اینکه تاکنون یکهزار و ۶۷۰ اثر سیستان و بلوچستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است اظهار داشت: این آثار بعد از ارسال پرونده به تهران، حداکثر تا دو ماه آینده ثبت ملی می شود.

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر ثبت جهانی اثر تاریخی شهرسوخته استان با بیش از پنج هزار سال قدمت امید است کویر لوت نیز با اقدامات صورت گرفته تا تیر سال آینده همزمان با ژوئن سال ۲۰۱۶ ثبت جهانی شود.
وی افزود: با توجه به اهمیت کاوش در آثار تاریخی، هم اینک فصل کاوش شهرسوخته و تپه دز سیستان آغاز شده است.

مشتاق گوهری با بیان اینکه ۶۰ منطقه هدف گردشگری در سیستان و بلوچستان وجود دارد تصریح کرد: آثار کشف شده تاریخی و جاذبه های طبیعی زیبا و دیدنی استان در هشت موزه و چهار سایت موزه با عنوان های موزه منطقه ای جنوب شرق، صنایع دستی و پست و ارتباطات زاهدان، موزه های شهر سوخته و مردم شناسی سیستان، موزه های محلی (تاس و کپل)، مردم شناسی و خاک (تولید زنده سفال کلپورگان) سراوان، موزه قرآن و عترت ایرانشهر و موزه محلی چابهار و سایت موزه های محوطه بمپور و قلعه ناصری، کوه خواجه، شهر سوخته و دهانه غلامان به نمایش درآمده است.

استان سیستان و بلوچستان با ۱۹ شهرستان زاهدان، زابل، هیرمند، زهک، هامون، نیمروز، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب سوران، مهرستان، ایرانشهر، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، کنارک و چابهار و داشتن صدها اثر باستانی، تاریخی، فرهنگی و مکان های تفریحی و دیدنی، سواحل زیبا، بازارهای متعدد با کالاهای داخلی و خارجی، منطقه آزاد و کوه سرافراز تفتان و از همه مهمتر مردمی مهربان و میهمان نواز میزبان مسافران و گردشگران در تمامی فصول سال است.

وجود مرزهای طولانی زمینی و دریایی و سدها و رودخانه های متعدد، باغات میوه های گرمسیری و صنایع دستی منحصر به فرد از دیگر توانمندی ها و جاذبه های پهناورترین استان کشور است.

سفر به سیستان و بلوچستان از طریق هوایی، دریایی و سه مسیر زمینی خراسان- زاهدان - زابل، کرمان - زاهدان، کرمان - ایرانشهر و جاسک -کنارک - چابهار امکان پذیر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *