پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

رقابت نافرجام فرهنگی ایران و چین

چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 448773
یکی از راه های شناخت بیشتر دانش آموزان از فرهنگ ناب ایران اسلامی و همچنین آشنایی با بزرگان، چاپ تصویر و یا مسائل تاثیرگذار فرهنگی بر روی جلد دفاتر دانش آموزان است.
به گزارش جهان به نقل از فرهنگ نیوز، معمولا همزمان با فرا رسیدن ماه مهر و ایام تحصیل دانش آموزان بازار لوازم التحریر و خرید نوشت افزار در کشور داغ می شود.در سال جاری هم همانند سال های گذشته این اتفاق افتاد و بسیاری از دانش آموزان با ذوق و شوق خاصی به همراه والدین خود وسایل مورد نیاز خود را برای گذراندن سال تحصیلی جدید نهیه کردند.

اما مسئله ای که در چند سال اخیر با توجه به عدم توجه مسئولان و فروشندگان و بعضا خانواده ها در حال تبدیل شدن به یک معضل جدی است، مسئله نفوذ فرهنگ کشورهای دیگر به طرق مختلف از جمله جلد دفاتر دانش آموزان در افکار این عزیزان است.مسئله ای که در سال های گذشته بسیاری از رسانه ها در حد اینکه تذکری داده باشند به آن اشاره می کردند و با گذشت حدودا یک ماه از سال تحصیلی این مسئله از تب و تاب می افتاد و دانش آموزان می ماندند و دفترهایی که معرفی کننده فرهنگ و بزرگان کشورهای دیگر است.

این در حالی است که کشور ایران در جهان نماد یک کشور با سابقه چندین هزار ساله است و همواره در طول تاریخ بزرگان زیادی را به جهان معرفی کرده است و حال سوالی که مطرح می شود این است که چرا با وجود چنین شرایط و امکانات چاپ و نشر، فرهنگ ایران برای دانش آموزان ناشناخته بماند و بزرگان کشور که در سال های دور و نزدیک در ایران می زیسته اند و برای اعتلای فرهنگ ناب ایرانی تلاش می کردند، گمنام؟

بدون شک یکی از راه های شناخت بیشتر دانش آموزان از فرهنگ ناب ایران اسلامی و همچنین آشنایی با بزرگان، چاپ تصویر و یا نکات تاثیرگذار فرهنگی بر روی جلد دفاتر است که اگر بخواهیم موشکافانه تر به این قضیه بنگریم، باید به این مسئله اذعان کنیم که در سال های اخیر قدم هایی در این راه برداشته شده اما متاسفانه اصلا کافی نبوده است.

اکثر این اقدامات به منظور تولید دفاتر و لوازم التحریری است که تنها در نمایشگاه های فصلی و مناسبتی رونمایی می شود، به گونه ای که اگر خانواده ای بخواهد در طول سال نمونه آن را برای فرزند خود تهیه کند عملا به نتیجه ای نمی رسد.اما برعکس این ماجرا محصولات پر زرق و برق خارجی با نقش و نگار فرهنگ غیر ایرانی در دورترین محله های شهرهای مختلف یافت می شود.

اما به راستی مشکل اصلی کار کجاست که فرهنگ خارجی به دانش آموزان معرفی می شود اما خبری از فرهنگ ناب ایرانی نیست؟

۱.اولین مشکلی که در ذهن یک ایرانی می تواند تصور شود، ضعف مسئولین فرهنگی و مربوطه و عدم تلاش کافی آنها به منظور رقم خوردن این اتفاق و مهمتر از آن عدم اعتماد کافی به تولید ایرانی و تولید کننده داخلی است.کشور ما همچنان با وجود دستور رهبری مبنی بر برقراری اقتصاد مقاومتی در دستگاه ها و نهاد ها اما همچنان از عدم تولیدات فرهنگی داخلی و از واردات رنج می برد.

این مشکل در سریال ها و تولید فیلم تلوزیونی هم احساس می شود به گونه ای که برای مثال یک سریال کره ای به ارزان ترین قیمت ممکن و بعضا رایگان در اختیار صدا و سیما قرار می گیرد تا فرهنگ کشورشان را ولو فرهنگ خوب را در ایران به نمایش بگذارند و جالب اینجاست که بعد از نمایش سریعا قهرمان تاریخی و یا فیلم کشوره کره بر روی دفاتر و لوازم التحریر دانش آموزان ایرانی نقش می بندد!

۲.شاید والدین و حتی مسئولین مدعی باشند که آنها طبق علاقه فرزندان خود این نوشت افزار ها را تهیه می کنند و ذائقه فرزند آن را می طلبد.قطعا در چنین شرایطی باید گفت که اگر چنین باشد این از ضعف والدین و البته بیشتر ضعف مسئولین است.چرا که والدین در منزل و مسئولین مدرسه ها در مدارس باید فرهنگ ناب ایرانی را در دسترس و دیدگان کودک و نوجوان قرار دهند تا آنها بعد از آشنایی نسبت به علاقه خود واکنش نشان دهند.

در همین رابطه یکی از تولید کنندگان جزئی محصولات لوازم التحریر در گفتگو با فرهنگ نیوز، می گوید: متاسفانه بیش از نود درصد لوازم التحریرهای داخل کشور، خارجی است و تنها در ایام برگزاری نمایشگاه های نزدیک به بازگشایی مدارس است که بخش محدودی از بازار را محصولات ایرانی تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: همین بخش محدود هم هیچ وقت مورد استقبال آن چنانی خانواده ها و دانش آموزان قرار نمی گیرد چرا که جنس های خارجی هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت مناسب تر از محصولات ایرانی است.

این تولید کننده در پاسخ به این پرسش که چه دلایلی سبب شده است که وضعیت عرضه و تقاضای محصولات ایرانی در بخش لوازم التحریر نا‌متوازن شود، گفت: به نظر من مهمترین علت آن عدم توجه دولت و مسئولین به تولید کنندگان داخلی و توجه بیش از حد تاجران لوازم التحریر به محصولات چینی است.تا زمانی که چینی ها جنس های نسبتا مرغوب با قیمت مناسب تولید می کنند و در اختیار تاجران ایرانی قرار می دهند اوضاع بازار لوازم التحریر همین است.در حال حاضر نه تنها خبری از تولید مناسب است بلکه حتی حرفی از برنامه ریزی برای آینده تولید لوازم التحریر با نقش و نگار ایرانی هم نیست.تولید کننده ایرانی باید توسط دولت حمایت شود، مشکلات و موانع تولیداتش برطرف شود و به صورت انبوه و با کیفیت و قیمت مناسب، تولید کند تا شاید در آینده تغییراتی در نوع نگرش مردم ایجاد شود و محصولات ایرانی پرفروش تر شود".

۳.تجربه ثابت کرده است که محصولات فرهنگی ایرانی مخصوصا نقش و نگار بر روی لوازم التحریر و یا عروسک های ایرانی آنقدر بی کیفیت و بدون جذابیت تولید می شود که کودک رمق نمی کند آن را نگاه کند چه برسد به اینکه به آن علاقه مند شود.اما در تولیدات خارجی قالبا بحث جذابیت و به کار بردن سلیقه در محصول مهمترین رکن تولید آنهاست.

۴.در بسیاری از کشورهای عقب مانده و بعضا در حال توسعه به دو علت عدم فرهنگ غنی و همچنین به علت وجود ضعف شدید در تولیدات محصول به واردات محصولات مختلف روی آورده اما در حد توان خود به فرهنگ کشور خود و عدم نفوذ فرهنگی دیگر فرهنگ ها به درون کشور خود را در دستور کار خود قرار داده اند.اما در ایران اگرچه شاید امکانات تولیدی و نیروی کار به صورت صد در صدی مهیا نباشد اما می توان مدعی شد که درصد عظیمی از امکانات تولیدی و فرهنگی مهیاست اما به علت سوء مدیریت در سال های اخیر بازار ام القرای جهان اسلام را محصولات خارجی و قهرمان های کارتونی غربی فرا گرفته و این محصولات در خانه های ایرانی هایی که صاحب فرزند مدرسه ای هستند رژه می رود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *