پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۷
۴

آیا فریدون وزیر سایه است؟/ گزینه‌ای برای رأی نیاوردن!

سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب: 388473
«نیلی احمدآبادی انگیزه‌ای برای وزارت علوم ندارد»، «مواضعش با فتنه صریح نیست» و «بعید است رای بیاورد»؛ اینها خلاصه اظهارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از جلسه با محمود نیلی احمدآبادی، وزیر پیشنهادی علوم است.
آیا فریدون وزیر سایه است؟/ گزینه‌ای برای رأی نیاوردن!
به گزارش جهان به نقل از وطن امروز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به برآوردهای خود از اظهارات و مواضع وزیر پیشنهادی علوم بر این باور هستند که نیلی احمدآبادی «گزینه اصلی» حسن روحانی برای وزارت علوم نیست. از سوی دیگر برخی شواهد حاکی از آن است که مدیریت سایه در وزارت علوم همچنان اهداف خاص خود را در این وزارتخانه دنبال می‌کند. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از این از برگزاری جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم در چهارشنبه هفته جاری خبر داده بود. جلسه‌ای که به اعتقاد نمایندگان با توجه به سوابق نیلی احمدآبادی و عدم ارائه برنامه قابل توجه از سوی وی که حاکی از عدم انگیزه او برای تصدی وزارت علوم است به جلسه‌ای مانند جلسه رای اعتماد میلی‌منفرد تبدیل خواهد شد.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این‌باره به تسنیم گفت: آقای نیلی کار بسیار سختی را برای گرفتن رای اعتماد از نمایندگان پیش رو دارد. وی افزود: برداشت عمومی نمایندگان مجلس این است که آقای نیلی گزینه اصلی رئیس‌جمهور نیست و آقای روحانی فرد دیگری را به عنوان گزینه اصلی مدنظر دارد. این عضو کمیسیون آموزش مجلس عدم شفافیت در برنامه‌ها و عدم مرزبندی با اصحاب فتنه و عناصر مرتبط با فتنه ۸۸ را از نکات منفی کارنامه وزیر پیشنهادی علوم عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن، ایشان چهره شناخته شده‌ای چه برای نمایندگان مردم و چه برای قشر دانشجو نیستند و برنامه آقای نیلی را که مطالعه می‌کردیم بیشتر تکرار برنامه‌های وزرای قبلی بوده و چیز جدیدی در برنامه‌های ایشان نبود. سلیمی تصریح کرد: این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا رای اعتماد به آقای نیلی با اما و اگر همراه باشد اما همانگونه که گفتم نمایندگان معتقدند آقای نیلی گزینه اصلی وزارت علوم نیست و گزینه نهایی رئیس‌جمهور فرد دیگری است.

فتنه، خط قرمز مجلس

مجلس نسبت به فتنه موضع روشنی دارد. این حساسیت در هر ۲ فراکسیون اصولگرایان مجلس وجود دارد. حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی، عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس معتقد است اگر در پرونده آقای نیلی، حضور و حمایت از فتنه ۸۸ وجود داشته باشد، قطعاً با رای عدم اعتماد مجلس مواجه خواهد شد. غضنفرآبادی در عین حال گفت: انتظار داریم آقای نیلی به صراحت درباره فتنه ۸۸ موضع‌گیری شفاف داشته باشد چرا که فتنه ۸۸، براندازی و کودتا علیه نظام اسلامی بود و به هیچ عنوان قابل گذشت و چشم‌پوشی نیست. قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش هم با اشاره به جلسه نمایندگان با وزیر پیشنهادی علوم گفت: یا قدرت تبیین وزیر پیشنهادی پایین بود، یا به سوالات اعضای کمیسیون نتوانست یا نخواست پاسخ دهد، بنابراین نتوانست نظر نمایندگان را جلب کند. سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: یکی از اعضای کمیسیون آموزش از وزیر پیشنهادی پرسید «خوب می‌دانید چرا مجلس به آقای میلی‌منفرد رای نداد و آقای توفیقی به مجلس معرفی نشد و آقای فرجی‌دانا به چه علت استیضاح شد، نظرتان در مورد این پیام مجلس چیست؟ اگر پیام مجلس را متوجه نشدید که وامصیبتا!» اما آقای نیلی، صرفا به کلیات پرداخت و جواب مشخصی نداد که نماینده سوال‌کننده در جلسه گفت: جواب سوال بنده را ندادید.

نیلی انگیزه ندارد

اظهارات وزیر پیشنهادی علوم در اولین جلسه خود با نمایندگان که نتوانست نمایندگان را قانع کند به گونه‌ای بود که به اعتقاد نمایندگان مجلس گویی به زور می‌خواهد وزیر علوم شود. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس در این‌باره اظهار داشت: نکته‌ حائز اهمیت در بررسی صلاحیت نیلی‌احمدآبادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم این است که با توجه به اینکه وی روز یکشنبه در کمیسیون‌های مختلف مجلس حضور یافته بود، از نوع صحبتی که وی در جلسات کمیسیون‌ها داشته، پاسخ‌های مناسبی به نمایندگان مجلس در زمینه‌های گوناگون ارائه نشده است. حاجی‌دلیگانی تاکید کرد: از نوع صحبت‌ها و حالت پاسخگویی نیلی‌احمدآبادی به سوالات نمایندگان این طور استنباط می‌شود که وی اصلا انگیزه‌ای برای وزیر شدن ندارد، البته این برداشت عموم نمایندگانی است که در کمیسیون‌ها با وی جلسه داشته‌اند؛ این طور به نظر می‌رسد که وی رغبت و انگیزه‌ای به وزیر شدن ندارد. وی در ادامه به حضور وزیر پیشنهادی علوم در جلسه روز یکشنبه این کمیسیون اشاره کرد و گفت: نیلی‌احمدآبادی با حضور در این کمیسیون طوری رفتار می‌کرد و به سوالات نمایندگان پاسخ می‌داد که گویی به زور می‌خواهد وزیر شود و فقط می‌خواهد کاری انجام داده باشد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه افزود: برداشت بنده این بود که وی رغبتی به وزیر شدن ندارد، بنابراین هیچ‌گونه تلاش و سعی‌ای نمی‌کرد که نظر نمایندگان را به خودش جلب کند.

جبار کوچکی‌نژاد، نایب رئیس اول کمیسیون آموزش مجلس نیز گفت: اگر نیلی بتواند کمیسیون تخصصی و سایر کمیسیون‌ها را قانع کند و به سوالات اعضای کمیسیون‌ها پاسخ دقیق دهد شاید بتواند از مجلس رای بگیرد اما در غیر این‌صورت با مشکل مواجه می‌شود. نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که نیلی نسبت به عدم حضور حامیان فتنه ۸۸ در وزارت علوم اهتمام لازم را داشته باشد و مشکل گذشته مجددا تکرار نشود، گفت: همین سوال را در کمیسیون آموزش مطرح کردند، آن عاملی که باعث شد فرجی‌دانا با مشکل مواجه شد، آن عاملی که باعث شد توفیقی مشکل پیدا کرد و ممکن است برای نیلی هم مساله ایجاد شود حضور برخی جریانات سیاسی و اصحاب فتنه در وزارت علوم بود. وی افزود: در کمیسیون آموزش از نیلی سوال شد که شما با این جریانات و تفکر چگونه برخورد می‌کنید اما او پاسخ شفافی نداد و این مساله برای کمیسیون ابهام ایجاد کرد.

نیلی‌احمدآبادی قطعا رأی نمی‌آورد

اما اظهارات وزیر پیشنهادی علوم در اولین جلسه خود با نمایندگان مجلس تا حدی ناامیدکننده بوده است و برخی مجلسی‌ها همین الان به این نتیجه رسیده‌اند که وی شانسی برای وزارت علوم ندارد. عطاءالله سلطانی‌صبور، عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به این موضوع به تسنیم گفت: نیلی‌احمدآبادی قطعا نمی‌تواند رای اعتماد نمایندگان را بگیرد. وی اظهار داشت: پس از جلسه روز یکشنبه، کسی از اعضای کمیسیون نبود که از برنامه‌ها و سخنان وزیر پیشنهادی راضی باشد و دفاع کند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی در جلسه این کمیسیون برنامه خاصی برای اداره وزارت علوم ارائه نکرد، تصریح کرد: نیلی‌احمدآبادی حتی در برنامه‌هایی که به مجلس ارائه کرده و بین نمایندگان توزیع شده، برنامه جدیدی ندارد و تکرار برنامه‌های قبلی است. سلطانی‌صبور خاطرنشان کرد: نیلی‌احمدآبادی را در قواره تصدی وزارت علوم ندیدیم و وزیر پیشنهادی حتی انگیزه لازم را برای این سمت ندارد.

وزارت علوم را چه کسی اداره می‌کند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از اولین جلسه خود با وزیر پیشنهادی علوم صراحتا اعلام کردند از مواضع و توضیحات وی درباره سوالات مطروحه قانع نشدند و بر همین اساس بر این باورند که نیلی‌احمدآبادی گزینه اصلی روحانی برای وزارت علوم نیست همچنین برخی نماینده‌ها معتقدندکه وزارت علوم و تحقیقات دولت یازدهم توسط عبدالحسین فریدون یعنی پسرعموی رئیس‌جمهور اداره می‌شود و با این حساب عملا اظهارنظر گذشته نمایندگان مجلس مبنی بر هیچ کاره بودن فرجی دانا و اینکه نیلی‌احمدآبادی نیز گزینه رئیس‌جمهور برای اداره این وزارتخانه نیست درست به نظر می‌رسد. در این رابطه عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس‌جمهور از عدم رای‌آوری نیلی‌احمدآبادی مطلع است و تمایلی به سامان یافتن وزارت علوم در تراز آموزش عالی جمهوری اسلامی ندارد.

سیدعلیمحمد بزرگواری در گفت‌وگو با «پارس» گفت: در حال حاضر وزارت علوم توسط عبدالحسین فریدون از خویشاوندان نزدیک رئیس‌جمهور (پسرعمو) اداره می‌شود و معاونان، مدیران وزارتخانه و رؤسای دانشگاه‌ها، برنامه‌های خود را با وی هماهنگ می‌کنند. عملا افرادی که برای این وزارتخانه معرفی می‌شوند مسؤول دفتر آقای فریدون هستند. وی افزود: از ابتدای دولت یازدهم، عبدالحسین فریدون، مدیرکل وزارتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سرپرست مرکز جذب اعضای هیات علمی این وزارتخانه است. بزرگواری اضافه کرد: فردی باید در راس وزارت علوم باشد که هم از توانمندی و قابلیت بالایی برخوردار باشد و هم فردی معتدل و در خدمت انقلاب و آموز‌ه‌های اسلامی باشد لیکن ظاهرا رئیس‌جمهور به دنبال رئیس دفتر برای پسرعموی خود در وزارت علوم هستند. بزرگواری اضافه کرد: بعد از واقعه ۱۶ آذر و نهم دی ۸۸ که تقریبا اذهان عمومی نسبت به فتنه ۸۸ روشن شده بود، وی با ۸۸ نفر دیگر از فعالان وزارت علوم نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری نوشتند که تلاش داشتند خط دروغ تقلب و التهاب را ادامه دهند که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بیگانه همچون بی‌بی‌سی، جرس و... داشت.

وی خاطرنشان کرد: محمود نیلی‌احمد‌آبادی عملا نیروی اجرایی آقایان توفیقی و فرجی‌داناست که عملکرد سیاسی این افراد کاملا آشکار است. به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران، این روزها هیچ شخصی در وزارت علوم نیست که نگوید دکتر عبدالحسین فریدون، مدیرکل دفتر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در عمل همه‌کاره وزارت علوم است و در هر کاری ورود می‌کند. جعفر توفیقی بعد از حضور به عنوان سرپرست وزارت علوم، عبدالحسین فریدون یک عضو دانشگاهی خانواده فریدون (روحانی) را که اتفاقاً در دولت سازندگی و اصلاحات صاحب پست ریاست دانشگاه سمنان بوده است به سمت مشاور و مدیرکل دفتر وزارتی منصوب کرد تا هم از نیروی سابق خود بهره‌ای گرفته باشد و هم عضو دیگری از خانواده فریدون در منصبی مهم جای گیرد. البته توفیقی معرفی نشد و رضا فرجی‌دانا هم پس از مدتی استیضاح و محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست معرفی شد و حالا محمود نیلی‌احمدآبادی برای وزارت علوم به مجلس معرفی شده است ولی در این میان کسی که به نظر نمی‌رسد با این رفت و آمدها، جابه‌جا شود، فریدون است.

فریدون و مقاومت در برابر وزیر

اگر چه حکم رضا فرجی‌دانا برای عبدالحسین فریدون به‌عنوان رئیس مرکز جذب نشان از کنار گذاشتن آرام فریدون از جایگاه مدیرکل حوزه وزارتی داشت اما فریدون بلافاصله با خبرنگاران سخن گفت و اعلام کرد: «حکم قطعی ریاست این مرکز را نمی‌پذیرم» تا گمانه‌زنی‌ها برای این ایده که «دکتر فریدون وزیر در سایه وزارت علوم است» تقویت شود. در واقع جعفر توفیقی ۳ مشاور به نام‌های آقایان صادقی، امی و فریدون انتخاب کرده بود که عذر ۲ نفر آنها خواسته شد اما فریدون پابرجا ماند. قدرت مانور وی در وزارت علوم به حدی است که گفته می‌شود حتی مسؤول مستقیم دفتر وزیر را شخص فریدون انتخاب کرده است و نه وزیر؛ رسمی که از گذشته در وزارت علوم بوده که وزیر این وزارت همیشه یک یا ۲ نفر را به‌عنوان مسؤول دفتر همراه خود
به وزارت می‌آورد.

فریدون و مثلث عزل دانشگاه‌ها

اگر چه اعزام هیات‌ها ایده جعفر توفیقی بوده است اما بسیاری عبدالحسین فریدون را مجری این هیات‌ها و گزارش‌دهنده نهایی نتیجه اعزام این هیات‌ها می‌دانند. نتیجه اعزام چنین هیات‌هایی عملا، ناآرام کردن جو دانشگاه‌ها، خیزش دانشجویان (غالباً دارای خط فکری خاص)، ربط دادن مشکلات کلان کشوری و مملکتی به مدیریت دانشگاه و حتی ایجاد نارضایتی کاذب علیه مدیریت و ریاست دانشگاه‌ها و درنهایت سندی است عینی برای تصمیم تعویض رئیس دانشگاه. اساتید دانشگاه نسبت به اقدامات این هیات معترض و معتقد بودند کاری که این گروه انجام می‌دهد، نمی‌تواند عملکرد یک مدیر را در دانشگاهی مورد سنجش قرار دهد، زیرا کار علمی انجام نمی‌شود و حتما کاری نمایشی خواهد بود و نتیجه کار اعزام این هیات‌ها از پیش تعیین شده است.

فریدون و انتشار اسامی بورسیه‌ها

چه کسی عامل اصلی انتشار اسامی بورسیه‌ها در فضای مجازی شد؟ این سوالی است که تاکنون پاسخی به آن داده نشده است! «علی - غ» فردی بود که اسامی بورسیه‌ها را رسانه‌ای ساخت. «علی- غ» کیست؟ و چه کسی اسناد داخلی وزارت علوم را به وی داد؟ وی نه کارمند وزارت است و نه عضو هیات علمی! آیا مشاور وزیر و مدیرکل روابط عمومی واسطه ارتباط این فرد با آقای عبدالحسین فریدون بوده است؟ عملکرد فریدون درباره بورسیه‌ها آنجایی تامل‌برانگیز است که وی نامه بورسیه ۲ تن از فرزندان مقامات وزارت علوم (معاون دانشجویی وزیر و رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی) را امضا کرده است! اکنون به نظر می‌رسد با توجه به حاشیه‌های موجود در وزارت علوم روند گذشته همچنان ادامه‌دار باشد. نگاهی به خروجی جلسات وزیر پیشنهادی علوم با نمایندگان و نفوذ برخی چهره‌های در سایه که گویا این وزارتخانه مهم را مدیریت می‌کنند این شائبه را مطرح می‌کند که دولت همچنان اراده اصلی خود را برای سامان دادن به وزارت علوم نشان نداده ‌است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


میلاد
فریدون(روحانی) مچکریم!
جواب مثبت است شدیدا هم مثبت است
محمدحسن
سلام
من واقعا نميدانم بعد از زدن اين حرف ها در اين رسانه چگونه در آخرت پاسخگوي دكتر فريدون خواهيد بود
من به عنوان كارمند وزارت علوم هيچكدام از موارد بالا را تاييد نميكنم
Iran, Islamic Republic of
روحانی مچکریم