پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

اولین فرامتن دیجیتالی تئاتر ایران تولید شد

چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب: 117770

گروه تئاتر "پوشه" اولین فرامتن دیجیتالی یا Hyper Text تئاتر ایران را تولید کرد.
ایوب آقاخانی در این باره به خبرنگار مهر گفت: داستان "جنگ" اثر لوییجی پیراندللو توسط امین انصاری یکی از نویسندگان گروه تئاتر "پوشه" و وب‌مستر گروه در قالب هایپرتکست یا فرامتن دیجیتالی به معنی متنی که در محیط دیجیتال اینترنتی قابل مطالعه و بررسی آماده شد. این نمونه به عنوان اولین نمونه تجربی آثار مشابه که ما ترجیح می‌دهیم نام گویاتری برای آن بگذاریم که فعلا داستان یا نمایشنامه دیجیتالی پیشنهاد اولیه ما است، نمونه‌ای از کارهایی که این گروه تئاتری در آینده با حضور جدی‌تر اعضاء انجام خواهد شد محسوب می‌شود.

سرپرست گروه تئاتر "پوشه" با اشاره به قرار گرفتن داستان‌ها و نمایشنامه‌های تولید شده این گروه تئاتری با قالب مورد نظر در محیط اینترنت برای دسترسی مخاطبان درباره اولین تجربه فرامتن دیجیتالی گروه افزود: در مثال موجود انتخاب داستان "جنگ" انتخاب طراحی شده و دقیقی نبود و فقط برای ارائه یک نمونه تیپیک از این آثار به صورت مثالی استفاده شده است.

این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر درباره ویژگی‌های فرامتن دیجیتالی توضیح داد: متن که در حال حاضر داستان است (می‌تواند نمایشنامه هم باشد) هنگام خواندن در محیط اینترنتی با قابلیت‌های خاصی ورای قابلیت‌های یک داستان چاپ شده در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. کاربر می‌تواند به میل و اختیار خود از تصویرسازی ایجاد شده، اصوات یاری‌گر و فرآیند صوتی و تصویری قابل استفاده در اینترنت هنگام خواندن استفاده کند. جذاب‌ترین بخش ماجرا صاحب اختیار بودن خواننده داستان یا نمایشنامه در نحوه پیشبرد فرآینده کاربری و استفاده از آن امکانات است.

آقاخانی با اشاره به سابقه چند دهه‌ای این اتفاق در جهان خاطرنشان کرد: تولید فرامتن دیجیتالی در ایران نوپا است و گروه تئاتر "پوشه" مدعی ارائه حرفه‌ای و جدی آن در روزها و سال‌های آتی به صورت مستمر خواهد بود هر چند که تجربیات طرح نشده یا محجور دیگری توسط افرادی دیگر انجام شده است.

وی درباره نحوه دسترسی و امکان استفاده از اولین فرامتن دیجیتالی گروه تئاتر "پوشه" گفت: این نمونه مثالی و اولیه در بخش اخبار سایت رسمی تئاتر "پوشه" به نشانی اینترنتی www.pooshehtheatre.com قابل مشاهده توسط علاقمندان و مخاطبان است.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *