کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیر مسئول جهان نیوز در گفتگو رادیویی مطرح کرد:

بخشی از برنامه ۷۰ روزه ترامپ برای ایران/ اجرای چهار پروژه همزمان رسانه‌ای و امنیتی علیه ایران +صوت

28 آبان 1399 ساعت 10:06

آمریکا همچنین با یک اضطرار اطلاعاتی درونی نیز روبه‌رو است. در داخل آمریکا نگرانی‌های بوجود آمده که در روزهای آتی ممکن است، ترامپ بخشی از اطلاعات محرمانه دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا را که شامل نحوه جمع آوری اخبار از کشورهایی مثل روسیه است را نمایان کند و یک افتضاح اطلاعاتی رقم بخورد.


گروه سیاسی جهان نیوز: در روزهای گذشته اخباری مبنی بر کشته شدن رهبر دوم القاعده در تهران در برخی رسانه‌های آمریکایی منتشر شده است.در همین رابطه مهدی جهان تیغی، مدیر مسئول جهان نیوز در گفت‌وگو با برنامه بدون خط خوردگی رادیو گفت‌وگو درباره علل انتشار خبر کشته شدن نفر دوم القاعده در تهران توسط رسانه‌های آمریکا اظهار داشت: باید توجه داشت در کنار انتشار خبر کشته شدن رهبر القاعده در تهران، که روزنامه نیویورک تایمز آغاز کننده سناریو رسانه ای آن بوده، حداقل سه عملیات رسانه‌ای و امنیتی هم زمان دیگر در کنار این خبر درباره ایران در حال پیگیری است.

جهان تیغی در تشریح سناریوهای رسانه‌‌ای و امنیتی در حال پیگیری علیه ایران اظهار داشت: آمریکایی‌ها در کنار انتشار خبر ترور نفر دوم القاعده در ایران، پروژه تحریم های جدید به بهانه سالگرد اعتراضات سال 98 را هم آغاز کرده اند. این در حالیست که با توجه به اظهارات رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی کاخ سفید که اوایل آبان ماه اذعان کرده بود که عملا تحریم جدیدی دیگر علیه ایران باقی نمانده که آمریکایی ها آن را انجام نداده باشند، می توان گفت که تحریم های جدیدی که آقای پمپو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده که برخی از چهره های احتمالا نظامی، سیاسی و  قضایی را احتمالا مورد هدف قرار خواهد داد، به نوعی یک پروژه امنیتی، سیاسی و رسانه‌ای محسوب می شود.
 
دانلود صوت گفتگو

مدیر مسئول جهان نیوز، تصریح کرد: البته این نکته که وزیر امور خارجه دولت ترامپ گفته است که هر هفته یک تحریم تا پایان دولت ترامپ دارند در وهله اول یک نوع عقده گشایی علیه ایران هست ولی تلاش می کنند که با افزایش تحریم ها، بازگشت و یا رفع تحریم‌ها را با دشواری در دولت های بعدی مواجه کنند. اما با توجه به اینکه خودشان هم گفته اند که دیگر چیزی برای تحریم نمانده، بنابراین این اقدامات را می توان در زمره مباحث رسانه‌ای تلقی کرد.

جهان تیغی در تشریح پروژه رسانه ای دوم امنیتی و رسانه ای علیه ایران نیز اظهار داشت: پروژه دوم رسانه ای هدفمند علیه ایران دور جدیدی از مستندسازی های حقوق بشری با محوریت حوادث سال 98 است که با محوریت سازمانی به ظاهر غیر دولتی یعنی سازمان عفو بین الملل در حال پیگیری هستند. این سازمان با کمک رسانه های ضدایرانی و ضدانقلاب با راه اندازه‌ای یک سایت تلاش می‌کند که مستنداتی درباره حوادث سال 98 از داخل ایران تهیه کند.

وی ادامه داد: مسئله سومی که با آن روبرو هستیم پیش زمینه رسانه‌ای است که برای محاکمه دبیر سوم سفارت ایران در وین، جناب آقای اسداللهی آغاز کردند که چهار  کشور و به تعبیر درست تر چهار سرویس امنیتی پشت این قضیه هستند؛ سرویس امنیتی آلمان، بلژیک، اتریش و فرانسه. با تقسیم کاری که باهم انجام دادند این پروژه را پیش بردند و بر اساس آن چیزی که اعلام شده قرار است در 27 نوامبر این دیپلمات مظلوم کشورمان را به جرم تلاش برای بمب گذاری در یکی از کشورهای اروپایی علیه منافقین محاکمه شود.

 
 
جهان تیغی تصریح کرد: برای سناریو سوم رسانه‌ای مراحلی تهیه و در حال اجرا هستند که می توان گفت اینک در حال فرآهم آوردن زمینه برای ایجاد جو روانی علیه ایران برای صدور حکم قضایی مطلوب هستند. در هیمن راستا مشاهده می شود که اخیرا رسانه اکسپرس انگلستان طی گزارشی جزئیاتی از نحوه تلاش برای بمب گذاری توسط آقای اسدالله اسدی را با داستاسرایی خاصی منتشر کردند تا فضا برای محاکمه دلخواه شان بیشتر فرآهم شود.

این فعال رسانه‌ای در ادامه افزود: اما پروژه رسانه‌ای چهارم نیز تمرکزش بر موضوع کشته شدن ابو‌محمد المصری از رهبران سازمان تروریستی القاعده و یکی از طراحان حملات به سفارت های آمریکا در در کشورهای آفریقایی است که آمریکایی‌ها مدعی هسند که در خیابان های تهران با همکاری سرویس اطلاعاتی اسرائیل از او انتقام گرفته اند. در این میان باید این موضوع را باید در نظر داشت که شخص مذکور  بعد از آقای «ایمن الظواهری» سرکرده گروه تروریستی القاعده که در حال حاضر هم در وضعیت جسمانی مبهمی قرار دارد، به عنوان نفر دوم القاعده شناخته می‌شود.

 جهان تیغی، در تشریح بی اعتباری این ادعای رسانه‌ای اظهار داشت: سه ماه پیش شخص رئیس جمهور و همچنین شورای عالی امنیت افعانستان به عنوان بالاترین نهاد امنیتی این کشور اعلام کردند که همین آقای ابومحمد المصری را در ولایت غزنین کشتند و به دلیل اینکه به هر حال این فرد نفر دوم القاعده محسوب می‌شد و این خبر از لحاظ  امنیتی خیلی مهم بود، اطلاع رسانی آن در سطح ریاست جمهوری این کشور در آنزمان صورت گرفت.

 وی همچنین تصریح کرد: طی روزهای اخیر همزمان با ادعای رسانه های آمریکایی مبنی بر کشته شدن نفر دوم القاعده در ایران، معاون وزیر امور خارجه افغانستان طی موضع گیری رسمی یکبار دیگر تاکید کرده که فرد مورد ادعای آمریکا توسط نیروهای نظامی افغانستان سه ماه قبل کشته شده است.

 این کارشناس مسایل سیاسی در ادامه درباره چرایی سناریو بودن خبر کشته شدن نفر دوم القاعده اظهار داشت: چگونگی انتشار این خبر مهم بسیار مهم است و نشان می‌دهد که کاملا با یک عملیات رسانه‌ای ویژه روبرو هستیم. زیرا دو روز قبل نیویورک تایمز به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین رسانه‌های آمریکا برای اولین بار این خبر را منتشر کرد و اتفاق عجیب آن بود که این رسانه مطرح آمریکایی در یک اقدام کم سابقه متن فارسی گزارش خود را هم منتشر کرد، یعنی برای جریان سازی بیشتر این گزارش یک متن فارسی را نیز در اختیار خوانندگان فارسی زبان خود قرار دادند و گزارش منتشر شده نیز تقریبا گزارش بسیار مفصلی بود که در مورد سوابق این فرد و چگونگی کشتن این شخص داستان سرایی شده بود.

 وی در ادامه تشریح علایم سناریو بودن خط جدید رسانه های آمریکایی اظهار داشت: متن فارسی منتشر شده نیویورک تایمز نشان می دهد که انها به صورت ویژه به دنبال اهداف رسانه‌ای خاص بودند و فردای آن روز هم خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه سناریوی رسانه‌ای و در گفت و گو‌هایی که با مسئولان امنیتی آمریکا انجام داده بود ادعاهایی را مطرح کرد و تلاش کرد با استفاده از این اظهارات به جزئیات نحوه کشته شدن نفر دوم القاعده در ایران رسمیت امنیتی بیشتری ببخشد.
 
جهان تیغی درباره اهداف اقدامات رسانه‌ای اخیر آمریکایی‌ها بیان کرد: هدف محتمل این است که زمینه‌ای را فرآهم کنند که علاوه بر مسایل هسته‌ای در موضوعاتی همچون حقوق بشر و موضوعات تروریستی نیز بتوانند در فرصت باقی مانده، تحریم‌های جدید را وضع کنند.

این فعال رسانه‌ای افزود: هدف بعدی نیز این است که با انباشت بیشتر تحریم ها مسیر برداشتن آنها را سخت‌تر از قبل بکنند. ضمن این باید اینجا به صحبت‌های الیوت آبرامز، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران اشاره کرد که در روزهای اخیر به صراحت بیان کرد که  که ما تمام تلاش خود را برای تحقق تحریم‌های جدید خواهیم کرد  و این تحریم ها اهرم فشار عظیمی برای رئیس جمهور بعدی آمریکا است و خیلی جالب است که این فرد گفته است که تلاش برای تحریم‌های جدید فارغ از این است که چه کسی رئیس جمهور آینده آمریکا باشد، چه ترامپ باشد چه بایدن؛ به معنای دیگر این تلاش‌های روزهای آخر  هدیه ای به دولت آتی آمریکا است تا اهرم فشار بزرگتری علیه ایران در اختیار داشته باشند.

مدیر مسئول جهان نیوز خاطر نشان کرد: بنابراین در موضوع سناریو  رسانه‌ای کشته شدن نفر دوم  القاعده در تهران و موضوعات همزمان دیگری که در حال پیگیری هستند، به دنبال افزایش تحریم‌ها با لایه های جدید در حوزه حقوق بشری و بحث های تروریستی و انباشت بیشتر تحریم‌ها و سخت‌تر کردن رفع قانونی آن هستند. ضمن اینکه با توجه به اینکه تحریم‌ها در راستای استراتژی فشار حداکثری به اوج خود رسیده، تلاش اخیر نیز به لحاظ  جنبه عملیات روانی بیشتری به خود گرفته است.
 
این کارشناس مسایل سیاسی در ادامه نیز تاکید کرد: اما این عملیات روانی که  آغاز کردند به نظر می‌رسد که در بخشی های دارای ضعف‌های است و به بخش از آن به خود آن‌ها در حال برگشت است. در گزارش نیویورک تایمز به صراحت آمده که این شیوه تروری که آن ها مدعی هستند در تهران انجام دادند، همان شیوه تروری است که اسرائیلی ها برای ترور دانشمندان هسته‌ای ایران به کار بردند. این اعتراف را در کنار این موضوع بگذاریید که در چند ماه اخیر  حواشی زیادی در مورد پرونده شهادت دانشمندان هسته‌ای عزیز کشورمان شکل گرفت و حال خود اینها معترف هستند که اسرائیل این کار را توسط  شاخه کیدون که یک گروه ویژه عملیاتی در موساد هست، انجام دادند. بنابراین جدای از اینکه این مسئله تا چه میزان داستان سرایی است، در واقع  اعتراف علنی به ترور و نشان دهنده وقاحت آنان در اقدام نظامی و امنیتی در کشورهای دیگر است.
 
جهان تیغی در ادامه تصریح کرد: افکار عمومی در آمریکا عملا درگیر فضای پسا انتخابات است و  تلاشی هم که برای بزرگنمایی برخی  موضوعات انجام می‌شود تاثیر آنچنانی ندارد. اما ترامپ در یک اقدام بی‌سابقه تلاش کرده هم ارتش و هم سازمان سیا را به استخدام سیاسی خودش در آورد و این اخباری که در رابطه با برکناری جینا هسپل، رئیس سازمان سیا که خود اینها این خانم را سرکار آورده بودند و حالا با ادعای اینکه نرم افزارهای رای گیری و امنیت سایبری در انتخابات دچار خدشه بوده می‌خواهند او را برکنار کنند. همه این نشان می‌دهد که آنان حتی مسئله امنیتی را این روزها با یک عینک سیاسی نگاه می‌کنند
 
مدیر مسئول جهان نیوز در ادامه نیز تصریح کرد: آمریکا همچنین با یک اضطرار اطلاعاتی درونی نیز روبه‌رو است. در داخل آمریکا نگرانی‌های بوجود آمده که در روزهای آتی ممکن است، ترامپ بخشی از اطلاعات محرمانه دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا را که شامل نحوه جمع آوری اخبار از کشورهایی مثل روسیه است را نمایان کند و یک افتضاح اطلاعاتی رقم بخورد.

این فعال رسانه‌ای در پایان نیز خاطرنشان کرد: اما در ایران در ماه‌ها و هفته‌های اخیر دو نهاد اطلاعاتی قوی ما یعنی مجموعه سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات سه شاه‌مهره امنیتی یعنی روح الله زم ، جمشید شارمد و حبیب اسیود را دستگیر کردند. به معنای دیگر یعنی ایران در حوزه امنیتی و اطلاعاتی با یک کارنامه عملیاتی و موثر در حال پیشروی است و ولی طرف مقابل بیشتر بافضاهای رسانه‌ای می‌خواد خود را در حوزه امنیتی موفق نشان بدهد.


کد مطلب: 745416

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/sound/745416/بخشی-برنامه-۷۰-روزه-ترامپ-ایران-اجرای-چهار-پروژه-همزمان-رسانه-ای-امنیتی-علیه-صوت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com