هرچند در انتساب حرز شرف الشمس به حضرت علی (علیه السلام) تردید هست، اما پیشینهی این حرز دستکم به قرن هفتم هجری برمیگردد و فرقهی بابیت و بهائیت در قرن سیزده هجری به وجود آمدهاند، لذا انتساب حرزی که پیش از پیدایش بابیت و بهائیت وجود داشته، به آنها، معقول نیست.
در متن یک نسخه از دیوان خطى منسوب به امیر علیه- السلام که در تملک راقم است مکتوبست که: ذکرم الامام ابو على الطبرسى ان الرئیس ابا البدر کتب له هذه الاشکال (یعنى همین اسم اعظم شرف شمس) و ذکر انه سمع من الثقه ان على بن ابى طالب وجدها على صخره منقوشه فأخبر انها اسم الله الاعظم و فسرها بهذه الابیات: ثلاث عصى الى آخر الابیات.
این ابو البدر رئیس در مجلد هفتم ریحانه الادب تالیف مرحوم مدرس تبریزى مذکور است (ص ۲۳ ط ۲) و مدرس نیز در پیرامون این اسم اعظم بتفصیل بحث و از ریاض العلماء نقل کرده است.
آیت الله مظاهری و آیت الله تبریزی و آیت الله حسن زاده این شرف الشمس رو تایید کرده اند. آیت الله تبریزی که چند ساله فوت کرده اند در حوزه علمیه به تحقیق و اعلمیت شهرت داشتند، کسای که اهل تحقیق هستن به استفتائات ایشون که 10 جلد هست و به عربی هست مراجعه کنند. متن استفتاء این هست:
صراط النجاة (للتبريزي)؛ ج10، ص: 426 (1196)ما رأيكم في الحرز المسمى «شرف شمس» المنسوب إلى أمير المؤمنين عليه السلام؟بسمه تعالى هذا الحرز منسوب للإمام أمير المؤمنين عليه السلام و يكتب على الأحجار الكريمة و لا بأس بلبسها رجاءً بجعلها في خاتم و اللّٰه العالم.
تبريزى، جواد بن على، صراط النجاة (للتبريزي)، 7 جلد، دار الصديقة الشهيدة، قم - ايران، اول، 1427 ه ق
آیت الله حسن زاده آملی هم در کتاب هزار و یک نکته، در چندین صفحه این مسئله رو بیان کرده اند.
دقت داشته باشید که در تعارض بین صحبت امثال آیت الله العظمی تبریزی که از مراجع تقلید معروف بودند و الان هم کلی مقلد دارن با صحبت های امثال جناب آقای علوی تهرانی، یقینا صحبت های افرادی مثل آیت الله حسن زاده آملی و آیت الله تهرانی و آیت الله مظاهری اولویت داره. جهان نیوز این کامنت من رو چاپ کن وگرنه مسئولیت شرعی این چاپ نکردن ها به عهده خود شماست. این آقای علوی تهرانی هم منبعی برای حرفهای خودش ذکر نکرده.
سلام علیکم
بزرگانی مثل علامه مجلسی و آیت الله زنجانی و مظاهری و حسن زاده آملی آنرا تایید و یا به امید ثواب بی اشکال و بزرگانی نظیر آیت الله مکارم و شهید مطهری آنرا بی اعتبار می دانند قدیمی ترین مدرک هم مربوط به کفعمی است مبارکی روز 19 فروردین هم در کتاب تفهیم ابوریحان بیرونی براساس موقعیت خورشید ذکر شده ولی مبدا آن صرفنظر از درستی یا غلطی به طور قطع قرنها قبل از تولید بابیت و بهاییت بر می گردد
بسمه تعالی نباید سوء استفاده عدهای سودجو باعث هجمه به مطالب علمی و دینی شود. متأسفانه قهر کردن حوزه با برخی علوم مانند ریاضیات و هیئت و نجوم که در قدیم در حوزه رایج بود باعث شده این مطالب، کفریات لقب گیرند و بدون تحقیق به دشمنان دین منتسب شوند و حال این که در حقیقت این مخالفتها دشمنی با جهالت خود است. حضرت علامه ذوالفنون حسن زاده آملی در مورد عدد 19 (تعداد حروف بسم الله الرحمن الرحیم) و شرف الشمس مطالب عرشیای دارد. در مورد شرف الشمس به هزار و یک نکته و دروس هیئت ایشان رجوع شود.
کاش انسان قبل از اظهار فضل در هر رشته ای قدری در محضر بزرگان و علمای حقیقی و الهی زانو بزند...
دوست عزیز خیلی از مسایل که حتی در روایات تاکید بر آن شده است به صور فلکی و وضعیت زمین در زمانی خاص مربوط است و به علم نجوم مرتبط است و نه تاریخ شمسی و قمری....
سلام و روز بخیر
راجع به این موضوع، موضع گیری علما و مراجع کاملا مشخص است اما منتسب کردن ان به بابیت یا بهائیت غیر عقلایی است که با کمی واکاوی تاریخی و سند ی به قرن ۷ میرسد چه ارتباطی به بابیت و بهائیت دارد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟