شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

حجاب اجباری و حکومت معصومین (ع)

يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب: 488929
استدلال به عدم برخورد با بی حجابی در زمان ائمه جهت اثبات عدم نیاز به قانون حجاب اجباری اساسا بی مورد و غیر قابل قبول است و بهتر است مدعیان به دلایل استوارتری جهت اثبات مدعای خود مستمسک شوند.
به گزارش جهان، علی اصغر جاویدپرور  در وبلاگ "قلمکده" نوشت:
حجاب اجباری از موضوعاتی است که تقریبا از سالیان ابتدایی انقلاب و پس از تصویب قانون مربوط به آن همواره موضوعی مورد بحث و اختلاف در محافل مختلف فرهنگی بوده است. اهمیت این موضوع باعث شده بود که قبلا مطلبی پیرامون آن منتشر نمایم که از اینجا قابل مشاهده است. در این مطلب به این سوال پرداخته خواهد شد که با توجه به اینکه هیچ مورد تاریخی از برخورد پیامبر و ائمه (علیهم السلام) با موارد بد حجابی ذکر نشده و همچنین جایی سندی بر اجباری بودن حجاب در دوران حکومت معصومین در دست نیست، پس بر چه اساسی در جمهوری اسلامی بر اجباری بودن حجاب تاکید می شود؟
 
در جواب این شبهه اگر فرض آن یعنی در دسترس نبودن سندی تاریخی مبنی بر برخورد معصومین با بی حجابی را صحیح فرض کنیم (که این خود جای بحث است) باید ابتدا به این پرسش پاسخ داد که آیا اساسا هر قانونی می بایست عینا از سنت ائمه ماخوذ شود یا مسیرهای دیگری برای قانون گذاری مشروع وجود دارد؟ به دیگر سخن فرض کنیم قانونی جهت اجبار حجاب تقنین نشود، آیا عریان بودن زن یا مرد در انظار عمومی قابل قبول است؟ مسلما پاسخ هر انسان شریفی به این سوال منفی است تا آنجا که در بسیاری از کشورها نداشتن پوشش کافی ممنوع بوده و فرد خاطی به انحای گوناگون مورد مجازات قرار خواهد گرفت. حال سوال اینجاست که آیا با توجه به اینکه در زمان ائمه موردی از برخورد با عریانی در دسترس نیست بنابراین می توان نتیجه گرفت که اساسا نباید قانونی در جهت حدود حجاب اجباری وضع شود؟ بعید است مسلمانی به چنین سوالی پاسخ مثبت دهد. سوال بعدی این است که اگر وجود حدودی برای حجاب اجباری کاری عقلایی است اولا مشروعیت  این حد گذاری  بر چه پایه ای است و در ثانی این حد بر چه اساسی می بایست وضع شود؟
 
بنابراین استدلال به عدم برخورد با بی حجابی در زمان ائمه جهت اثبات عدم نیاز به قانون حجاب اجباری اساسا بی مورد و غیر قابل قبول است و بهتر است مدعیان به دلایل استوارتری جهت اثبات مدعای خود مستمسک شوند.
 
پ.ن1: به عقیده ی نگارنده بسیاری از افراد بد حجاب نیز به همان حد حجاب خود پایبند هستند و چنانچه از آنان خواسته شود آن را کنار گذارند با مخالفت آنان مواجه خواهند شد بنابراین ادعای اینکه بی حجابی خواسته ی اکثریت مردم است و نتیجه گیری از آن جهت الغای قانون حجاب، به اثبات اساسی نیازمند است.   
 
 پ.ن2: برخی دلیل بی حجابی قشری از مردم جامعه را حجاب اجباری دانسته و مدعی آن هستند که برای مثال قبل از انقلاب حجاب به دلیل اجباری نبودن در بین زنان ایرانی جایگاه والاتری داشت. در پاسخ باید به این نکته اشاره کرد که اولا قبل از انقلاب نیز حجاب در بسیاری از خانواده های ایرانی امری واجب و ترک آن موجب مجازات های خانوادگی سنگین تر از آنچه امروز در خانواده ها رایج است می شده است. بنابراین اگر صرف اجبار را موجب اکراه بدانیم در گذشته می بایست این اکراه بیشتر رخ می نمود. در ثانی فضای هجوم رسانه ای غرب و تغییر سبک زندگی امروز با گذشته قابل قیاس نیست و اگر جمهوری اسلامی از این هجوم جلوگیری نمی کرد احتمالا امروز بمانند کشورهایی چون جمهوری آذربایجان (با اکثریت 85 درصدی شیعه) باید نظاره گر رژه ی قانونی همجنس گرایان در خیابان های شهر می بودیم.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *