جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۸

روایت امام علی علیه السلام از چگونگی تسلط شیطان بر انسان

يکشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب: 441217
با دریافت چراغ سبز، شیطان کم نمی‎گذارد و مرحله به مرحله تسلط خود را بر انسان منحرف و اعمال و رفتار او گسترش می‎دهد.
به گزارش جهان، دکتر محمد لطفی زاده در وبلاگ "منبر اینترنتی" نوشت:
به نام خدای بخشایشگر مهربان
 
سلام علیکم
 
جرج جرداق مسیحی 200 بار نهج البلاغه را خوانده بود. ما که خود را پیرو امیرالمؤمنین علی علیه‎السلام می‎دانیم یک بار هم که شده این کتاب ارزشمند را خوانده‎ایم؟
 
به این بهانه نگاهی به خطبه هفتم نهج البلاغه خواهیم داشت. این خطبه کوتاه راههای غلبه شیطان بر منحرفان را بیان نموده است.
 
ابتدا ترجمه خطبه :
منحرفان، شیطان را ملاک و معیار کار خود گرفتند و شیطان نیز آنها را دام خود قرار داد و در دلهای آنان تخم‎ گذاشت و جوجه‎های خود را در دامانشان پرورش داد. با چشم‎های آنان می‎نگریست و با زبان‎های آنان سخن می‎گفت. پس با یاری آنها بر مرکب گمراهی سوار شد و کردارهای زشت را در نظرشان زیبا جلوه داد مانند رفتار کسی که نشان می‎داد در حکومت شیطان شریک است و با زبان شیطان، سخن باطل می‏گوید.
 
و بعد، مرور چند نکته پیرامون این خطبه :
 
1 -  این خطبه ناظر به انحراف بزرگ در جامعه اسلامی در پی فقدان رسول اعظم صلی الله علیه و آله و غصب حق امیرالمؤمنین علی علیه السلام است و به چگونگی تسلط شیطان بر منحرفان می‎پردازد. در این خطبه انسان عاقل با شناخت راههای تسلط شیطان و آشنایی با مراحل آن می‎تواند از خود به مراقبت بپردازد تا از مسیر حق منحرف نشود.
 
2 -  نکته مهم در این خطبه آن است که اراده انسان در پیروی از شیطان بسیار مهم جلوه داده شده و نخستین مطلب خطبه هم به این نکته به صراحت اشاره نموده است. جایی که می‎فرماید منحرفان، شیطان را ملاک و معیار کار خود گرفتند. در اصل چراغ سبز را خود انسان منحرف به شیطان نشان می‎دهد. این مسئله را باید در نظر داشت که به بیان قرآن کریم شیطان بر مؤمنان و آنان که به خدای سبحان توکل می‎کنند تسلطی ندارد (سوره مبارکه نحل / آیه 99) و از سویی دیگر تنها مشرکان و کسانی که شیطان را سرپرست خود و متولی امورشان انتخاب کنند، شیطان بر آنان تسلط می‎یابد. (سوره مبارکه نحل / آیه 100)
 
3 -  با دریافت چراغ سبز، شیطان کم نمی‎گذارد و مرحله به مرحله تسلط خود را بر انسان منحرف و اعمال و رفتار او گسترش می‎دهد و ابتدا هم دل را به عنوان اساس اخلاق و رفتار انسان صید می‎کند و بهانه رفت و آمد به آنجا را با تخم‎گذاری فراهم می‎کند و دل انسان منحرف بدین ترتیب محل رفت و آمد شیطان می‎شود. (چه بسا این مفهوم کنایه از تسخیر کامل دل انسان منحرف و گناهکار باشد)
 
4 -  شیطان علاوه بر آنکه بر چشم و زبان فرد منحرف مسلط می‎شود و فرمان این دو عضو مهم را به دست می‎گیرد، با خوی دجال گونه، آنچه زشت است را زیبا نشان می‎دهد و بدین سبب چه بسا رغبت فرد منحرف به انجام کار زشت بیشتر هم بشود. می‎دانید که دجال از ریشه (دجل) به معنای روکش طلا و گرانبها کشیدن بر چیزی است که ارزش آنچنانی ندارد و بنابراین جنبه فریبکاری دارد. در قرآن کریم هم بارها به این نکته اشاره شده که شیطان اعمال کافران و منحرفان را در نظرشان زیبا جلوه می‎دهد و همین سبب تداوم گمراهی می‏ شود.
 
ان شاء الله خداوند همه ما را از شر شیطان رجیم حفظ فرماید.
 
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *