پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۸
۳
ارشاد چگونه به شانس عشق تصادف مجوز داده است؟

دعا برای ظهور امام زمان علیه السلام لابلای رقص و آواز

شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب: 438144
حجاب و آرایش بازیگران زن هم در اکثر فیلم‎ها قصه‎ی پرغصه‎ای است و ظاهراً عزمی برای ساماندهی و فرهنگ‎سازی در این زمینه وجود ندارد.
دعا برای ظهور امام زمان علیه السلام لابلای رقص و آواز
به گزارش جهان، دکتر محمد لطفی زاده در وبلاگ "منبر اینترنتی" نوشت:
به نام خدایی که هنرمند است
 
سلام علیکم
 
به تازگی فیلم سینمایی (شانس، عشق، تصادف) به کارگردانی آرش معیریان و بازیگری محمدرضا شریفی نیا، سحر قریشی، حمید عسکری، بهنوش طباطبایی و آزیتا ترکاشوند در شبکه خانگی توزیع شده است.
 
در خلاصه داستان فیلم آمده است: گروهی به قصد اردوی تفریحی و اقامت در کمپ ساحلی به شمال کشور سفر می‎کنند، اما در این راه ...
 
قبل از ذکر چند نکته باید اشاره کرد که حسین فرح بخش با یار قدیمی‎اش یعنی عبدالله علیخانی تهیه‎کنندگی این فیلم را بعهده داشته‎اند. فرح‎بخش همان کسی است که در برنامه تلویزیونی هفت در پاسخ به انتقاد از فیلم‎های قبلی‎اش به صراحت گفت که وقتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز می‎گیرد یعنی این فیلم مورد تأیید نظام است!!! غوغای فیلم‎های جنجالی زندگی خصوصی و مستانه او بیش از دیگران در ذهن مانده است. فیلم‎هایی که در آنها به سادگی و وضوح به مفاهیم دینی تعرض شده بود. حالا این بار روی جلد فیلم (شانس، عشق، تصادف) عبارات (شادترین)، (موزیکال ترین) و (خانوادگی‎ترین) فیلم سینمایی سال را می‎بینیم و به همین بهانه به مرور نکات زیر در نقد محتوای این فیلم می‏پردازیم :
 
1 -  در این فیلم حمید عسکری (در نقش مدرس موسیقی) همراه با ترکاشوند (در نقش خواهرش) که معلم امور تربیتی است عده‎ای از بچه‎های بهزیستی (یتیم) را به سفر تفریحی شمال می‎برند و با خانواده‎ای (با بازی شریفی نیا، قریشی (در نقش دختر شریفی نیا) و طباطبایی (در نقش همسر صیغه‎ای شریفی نیا)) روبرو می‎شوند و حوادثی رقم می‎خورد که عمده این حوادث رقص و آواز است. اینکه وزارت ارشاد چگونه به فیلمی که سرشار از رقص است و بازسازی فیلم‌فارسی قبل از انقلاب و رقص با میکس صدای خوانندگان است (با این تفاوت که صدای زنان یا رقص زنان با صدا و رقص بچه‎ها جایگزین شده است) مجوز داده امری است که باید دوستان این وزارتخانه پاسخ دهند!
 
2 -  در این فیلم در دو صحنه دعای صبحگاهی بچه ها و نماز خواندن و ادای احترام به قبور شهداء دیده می‎شود. برخی از دعاهایی که از زبان حمید عسکری (در نقش مدرس موسیقی) و نه حتی معلم امور تربیتی بچه ها (با بازی آزیتا ترکاشوند) قرائت می‎شود عبارتند از : (خدایا ما را در پناه قرآن و عترت قرار بده ... خدایا {در} ظهور امام زمان علیه السلام را تعجیل فرما)
 
این در حالی است که در سراسر این فیلم، صحنه‎هایی از انواع رقص بچه‎ها (چون جایگزین و امکان دیگری هم وجود نداشته است!) همراه با موسیقی مطرب نمایش داده می‎شود و معلوم نیست قرآن و عترت یا امام زمان علیه السلام، کدامیک چنین سبک زندگی را تأیید فرموده یا می‎فرمایند که دوستان وزارت ارشاد تصور کرده‎اند این فیلم مناسب پخش در جامعه اسلامی است؟
 
3 - اگر قرار باشد کسی برای اشاعه رقص و عادی سازی آن و یا اختلاط زن و مرد نامحرم (که در این فیلم به وضوح نمایش داده می‌شود و سحر قریشی با حمید عسکری بچه‎ها را به تله کابین می‎برند (معلوم نیست معلم امور تربیتی چرا جای خود را به یک دختر نامحرم داده است؟ و در حالیکه این صحنه با نوازندگی و خوانندگی شعری خاص همراه است تا دل دختر به دست آورده شود) چند صحنه نماز خواندن نشان دهد و از قبور شهداء استفاده (و چه بسا سوء استفاده کند) و مجوز پخش بگیرد آیا باید به این سینما و نقش مهم آن در فرهنگ‏سازی امیدی داشت؟
 
4 - حجاب و آرایش بازیگران زن هم در اکثر فیلم‎ها قصه‎ی پرغصه‎ای است و ظاهراً عزمی برای ساماندهی و فرهنگ‎سازی در این زمینه وجود ندارد. جالب آنکه تهیه کننده این فیلم (حسین فرح بخش) در بیشتر فیلم‎هایش تأکید زیادی بر پوشاندن موی بازیگران دارد اما ظاهراً به فتوای ایشان (که در برنامه هفت می‎گفت در بغل روحانیت بزرگ شده است!) مهم نیست بازیگران زن چگونه لباس بپوشند و یا آرایش داشته باشند؟! چه بسا خطر این گونه تفکرات (که دعا و نماز و شهداء را کنار رقص و آواز و اختلاط نشان می‏دهند) خطرناک‏تر از سایرین هم باشد چرا که مسجد ضرار ساختن در فیلم‎های سینمایی و رواج تسامح و تساهل و فرهنگ اباحه‎گری ریشه‎ی اعتقادات را هدف می‎گیرد.
 
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بسمه تعالی
مایه تاسف است افراد آلوده ای مانند این آقای ... افتضاح سینمای کشور هستند ووزارت ارشاد هم اینان را تشویق می کند.
متاسفانه
مشکل از این بنده خدا نیست بلکه نظام آموزشی ما در آموزش مفاهیم شرعی و اخلاقی ناقص عمل می کند
همه که به مسجد نمی روند
صدا و سیما هم که از همین افراد تشکیل شده
مدارس هم که بر اساس کنکور تعلیم و تربیت را ادامه می دهند
Latvia
وقتی دستگاه های نظارتی و امنیتی خواب باشند همین میشه که شده .