پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۸
۱۱
به بهانه پخش فیلم آنچه مردان درباره زنان نمی دانند

ازدواج موقت حق مسلم ماست؟ / مجازات اختلاط زن و مرد نامحرم در قیامت

يکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب: 434904
برخلاف نظر کارگردان محترم، فقهای بزرگ اسلام از قبل تاکنون به موضوع ازدواج موقت پرداخته و جوانب مختلف آن را تشریح نموده و در فتاوای خود نیز بابی به این مسئله اختصاص داده‎اند.
ازدواج موقت حق مسلم ماست؟ / مجازات اختلاط زن و مرد نامحرم در قیامت
به گزارش جهان، دکتر محمد لطفی زاده در وبلاگ "منبر اینترنتی" نوشت:
به نام خدایی که هنرمند است

سلام علیکم

به تازگی فیلم سینمایی (آنچه مردان درباره زنان نمی دانند) به کارگردانی قربان محمدپور و بازیگری محمدرضا شریفی نیا، سحر قریشی، فاطمه گودرزی و فرزاد حسنی در شبکه خانگی توزیع شده است.
 
در خلاصه داستان فیلم آمده است: دکتر فرهاد مردی که با وجود داشتن همسر، دو فرزند و یک زندگی آرام، عاشق عسل زنی 30 سال کوچکتر از خودش می شود و ...
 
فیلم همانطور که در خلاصه داستان هم ذکر شده، روایت مردی هوس‎باز (چون زندگی آرامی داشته است) است که عاشق پرستاری بدحجاب می‏شود و به همسر دائمی خود دروغ می‎گوید تا اینکه در پایان فیلم با لورفتن موضوع، زندگی اولی او از هم پاشیده می‏شود.
 
کارگردان این فیلم در یک مصاحبه گفته بود که اغلب (!) افراد مسن و متوسط رو به بالای جامعه به ازدواج موقت رو می آورند و بعد فعل حرام دروغگویی را انجام می دهند به پاشیده شدن زندگی می انجامد و همین امر انگیزه ساخت این فیلم بوده است. او همچنین گفته بود که قضاوتی بر ازدواج موقت نداشته و این موضوع را به مخاطب واگذار کرده است. این در حالی است که دیالوگی از زبان محمدرضا شریفی نیا در فیلم گنجانده شده که عبارت است از : (ازدواج موقت، حق مسلم ماست!)
 
از سویی کارگردان فیلم در همان مصاحبه که آبان 93 در سینماپرس منتشر شده گفته بود : همیشه علمای اسلام و مجتهدان از دور روی این مسئله (ازدواج موقت) نظر داده و هیچگاه به آن نزدیک نشده‎اند.
 
حال با توجه به این موارد به مرور چند نکته در حاشیه پخش این فیلم می پردازیم :
 
1 -  اینکه دغدغه فروپاشی بنیان خانواده به دلیل ارتکاب یک عمل اشتباه در کارگردان مهم وجود داشته را باید به فال نیک گرفت اما اینکه متن و محتوای فیلم با دغدغه کارگردان محترم همخوانی دارد یا خیر موضوع دیگری است.
 
2 -  در ابتدا و انتهای فیلم دو تصویر عربی (هر چند به اشتباه خوانده شده است) و فارسی از عقد موقت به نمایش درآمده و با توجه به انجام این عمل توسط دو نسل (پدر و دختر) عقیده کارگردان در شیوع عقد موقت پنهانی و پیروی دختر از پدر در خانواده را به نمایش درآورده است. امری که معلوم نیست چقدر با واقعیت تطابق دارد. هرچند که در انتهای فیلم مسئله اذن پدر مغفول مانده است.
 
3 -  برخلاف نظر کارگردان محترم، فقهای بزرگ اسلام از قبل تاکنون به موضوع ازدواج موقت پرداخته و جوانب مختلف آن را تشریح نموده و در فتاوای خود نیز بابی به این مسئله اختصاص داده‎اند. از پرداخت شیخ مفید (ره) به این موضوع گرفته تا اختصاص درس خارج فقه حضرت آیت‎الله العظمی مکارم شیرازی (حفظه الله تعالی) در دهه 80 شمسی به موضوع نکاح و از جمله ازدواج موقت می‎توان به عنوان نمونه اشاره نمود.
 
4 –  درباره ازدواج موقت باید در نظر داشت که برخلاف دیالوگ این فیلم، ازدواج موقت حق مسلم مردان متاهل و چه بسا وسیله هوسبازی نیست. به عنوان نمونه و برای اثبات این ادعا به نظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (حفظه الله تعالی) ذیل روایتی اشاره می‎شود که ایشان ضرورت را شرط جواز برای ازدواج موقت مرد متأهل بیان فرموده و در غیراینصورت جایز ندانسته‎اند. آن روایت این است که حضرت ابوالحسن علیه السلام به فردی که درباره متعه (عقد موقت) از ایشان سؤال فرمود اینگونه پاسخ دادند : (متعه برای کسی که با ازدواج دائم بی‎نیاز نشده است حلال است تا بوسیله آن از گناه نجات یابد...) این روایت به نقل وسایل الشیعه (ج14، ص449)  شرط جواز عقد موقت برای متأهلین را ضرورت (مانند دور شدن از همسر دائمی) عنوان نموده است. البته بحث در این باره و تعریف و مصادیق ضرورت و توضیح پیرامون آن و ضمناً ضرورت عفت به خرج دادن مردان قبل از رسیدن به مرحله ضرورت و بیان روایات دیگر در این باره مفصل و از حوصله این نوشتار خارج است. مقصود این بود که بدانیم ازدواج موقت هر چند حلال است اما شروطی دارد و اینطور نیست که هر فرد متأهلی (مانند این فیلم که دارای زندگی آرامی است) تنها برای هوسبازی تنوع‎طلبی پیشه کند.
 
5 -  یک نکته مهم و مغفول در این فیلم و بسیاری فیلم‎های دیگر آن است که نقش (بدحجابی) و (اختلاط زن و مرد نامحرم) در فروپاشی بنیان خانواده و به انحراف کشیده شدن مردان متأهل سست ایمان نادیده گرفته شده و می شود. در این فیلم به وضوح، دلیل ازدواج موقت دکتر فرهاد با پرستار (با بازی سحر قریشی) بگو و بخند در محیط کار عنوان شده است و این تا جایی پیش می‎رود که دکتر فرهاد مایل است باز هم به سراغ فرد دیگری با همین شرایط برود و این جز هوسبازی تعبیر دیگری ندارد. اختلاط زن و مرد نامحرم، معضلی است که امروزه در محیط کار و زندگی ما دیده می‎شود و البته در بسیاری موارد مورد غفلت و تسامح هم واقع می‎شود.
 
هر چند اسلام مخالف حضور اجتماعی زنان در مواقع ضرورت نیست اما در کنار آن حفظ حریم عفاف و حجاب نیز مورد تأکید واقع شده است. سفارشات امام علی علیه السلام در نامه 31 نهج البلاغه مبنی بر لزوم اهمیت حفظ حریم زن و مرد نامحرم گویای اهمیت این مسئله است. در میان روایات زیادی که در نهی اختلاط زن و مرد نامحرم وارد شده به یک روایت بسنده می کنیم که از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود : هر کس با زنی نامحرم شوخی کند، به ازای هر کلمه‏ای که در دنیا به آن زن گفته هزار سال (در آتش) نگه داشته می‎شود. (میزان الحکمه، ج 12، ص 425)
 
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آنچه كه مسلم است مردي كه يكبار اين كار را كرد، به مرض تنوع طلبي گرفتار مي آيد و همسر كه هيچ ، بچه هايش را هم ديگر نمي خواهد. پس، نبايد چنين چيزي قابل دسترس براي مردان تعريف شود. در مواردي كه گفته اند از همسر دائم دور باشد ، اين اتفاق در قديم مي افتاده كه سفرهاي دوردست مي رفتند و تازه با همان شرايط خويشتن دار و وفادار بودند اما امروزه با وجود مهيا بودن همه شرايط براي دور نيافتادن زن و شوهر از يكديگر ، مردان به بهانه هاي مضحك و شرم آور دنبال زنان ديگر مي روند !! حال بعضي شان كه خود را مقيد به شرعيات مي دانند سراغ وجه شرعي آن مي روند كه معلوم نيست اين شخص چطور شخص متشرعي است كه به اين راحتي همسر قانوني و دائمي اش را كنار مي گذارد ولي براي ارتباط برقرار كردن با زن ديگر، مقيد به احكام مي شود!!!!!!!
بهنام
صغرای قضیه ای که مطرح کردید از اساس ثابت شده نیست . از کجا دریافتید که اگر مردی در موقع ضرورت - مانند مسافرت طولانی - اقدام به ازدواج موقت کرد، بی شک زن و فرزندش را برای همیشه فراموش خواهد کرد ؟

بد نیست نگاه خود را مطابق با واقعیات تنظیم کنیم .
Iran, Islamic Republic of
شما لطفاً همه مطلبو بخون بعد نظر طرفدارانه بده .
Iran, Islamic Republic of
همين كه شما به واقعيات رسيدي بسه!
فاطمه
اشتباها به متن پیام اصلی منفی دادم
... دیگه شورش و دراوردی...
یعنی شما میفرمایید چون سراغ زن دیگه ای رفته پس بی خیال وجه شرعیش هم بشه؟! بله وقتی طرف همسر دائمی داره نیازی به همسر موقت نداره اما فکر کردی اگر حکم ازدواج موقت نبود طرف دیگه دنبال اون زن مورد علاقه نمیرفت؟ چرا میرفت اما از راه حرام که مصیبت بزرگیه حداقل ازدواج موقت از گناه کبیره زنا و یا بوجود آمدن فرزند نامشروع جلوگیری میکنه.
ناشناس
پس جنابعالی روابط نامشروع رو پیشنهاد میدید و معتقدند در طی این روابط اصل خانواده فراموش نمیشه؟
چیزی که مسلمه ازدواج موقت امری شرعی و در چهارچوب اخلاقه پس با این اظهارنظرهای نسنجیده و از روی معده راه روابط نامشروع رو باز نکن و سبب رواج لاابالیگری نشو و خودتو با گناه کبیره شریک نکن
فرق رابطه در چارچوب عقد موقت با رابطه بدون چا چوب شرعی مثل فرق بهشت با جهنمه این دو تا هرگز مثل هم نیستند
محمد
امیدوارم حداقل جوونای ما بجای گناه بیان ازدواج موقت کنند .
اولویت با عقد دائم است و عقد موقت بعد از آن تجویز میشود تا از فساد و گناه جلوگیری شود
عقد موقت از مترقیترین احکام اسلام است که متأسفانه به خوبی تبیین نشده و حتی مورد جفا قرار گرفته
Iran, Islamic Republic of
اين كه بعنوان جلوگيري از به گناه افتادن جوان ها! چنين چيزي كه خودش مسئله دار است مطرح بشود، آدرس غلط دادن به جامعه است. تازه بيشتر از جوان ها ، افراد مسن و متأهل بي اخلاق مذهبي نما سراغ اين مسائل مي روند و افراد سالم و درست سرشون به كار خودشون گرمه و ازدواج دائم مي كنند و اصلاً در خانواده هاي اصيل چنين مسائلي نيست. اما از كامنتها معلوم است كه خيلي آقايان مثلا اينكه سروگوش شان در جامعه مي جنبد و درجه تقوا چقدر پايين آمده. در قديم اين مسئله قبيح بود ولي در جامعه اسلامي، به جاي تقويت تقوا، خويشتن داري و وفاي بعهد كه از مضامين قرآني است و به جاي فراهم نمودن زمينه تشكيل زندگي مشترك و زيبا، اين مسائل طرح شود ، واقعاً جاي تأسف دارد. اينطور باشد خدا را شكر كه من يكي مجردم.