پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۲

هم‌دلی و هم‌زبانی؛ یک نیاز فوری و ضروری

پنجشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب: 418353
اصل پیروزی انقلاب اسلامی، در سایه‌ی وحدت فردفرد ملت بزرگ ایران به‌دست آمد و اگر آن اتحاد ناگسستنیِ مردم با یکدیگر و مردم با امام (ره) نبود امکان نداشت بتوان نظام شاهنشاهی متکی به حمایت‌های استکبار جهانی را درهم شکست.
به گزارش جهان، رضا رستمی در وبلاگ "ولایت فقیه" نوشت:
نه هیچ عقل سلیمی از قبول این نکته سرباز می‌زند و نه هیچ انسان دوراندیشی آن را انکار می‌کند که بدون «وحدت» و «هم‌دلی» نمی‌توان به هدف‌های بلند و آرمان‌های رفیع، دست یافت. اصل پیروزی انقلاب اسلامی، در سایه‌ی وحدت فردفرد ملت بزرگ ایران به‌دست آمد و اگر آن اتحاد ناگسستنیِ مردم با یکدیگر و مردم با امام (ره) نبود امکان نداشت بتوان نظام شاهنشاهی متکی به حمایت‌های استکبار جهانی را درهم شکست. در دوران پس از انقلاب هم همین «هم‌دلی» و «هم‌زبانی» بود که ملت ایران را از گردنه‌های دشواری مثل هشت سال دفاع مقدس، ترورهای کور و گسترده‌ی مردم و مسئولین و تنگناهای خطرناک سیاسی و اقتصادی عبور داد و تا امروز که بحمدالله، درخت انقلاب به تنومندی و استحکامی قابل توجه، دست یافته است. بدون‌شک، ادامه و استمرار این مسیر، بدون وحدت، هم‌دلی و هم‌زبانی میسر نخواهد شد و شاید همین ضرورت انکارناپذیر، سبب شد تا رهبر فرزانه و بزرگوار انقلاب، سال 1394 را به نام «دولت و ملت؛ هم‌دلی و هم‌زبانی» نام‌گذاری کنند.
 
آن‌چه از برخی اظهارنظرها و عملکردها مشهود بود -و در همان زمان، تذکرات صریحِ رهبر معظم انقلاب را هم در پی داشت[1]- عبارت بود از تلاش برای ایجاد دودستگی و انشقاق در صفوف ملت و تقسیم آنان به طرفداران و مخالفان یک جریان خاص! یکی می‌گفت: تمام کسانی که به رییس‌جمهور فعلی، رأی نداده‌اند حامیِ بی‌قانونی هستند![2]
اظهارنظر دیگری هم رقبای رییس‌جمهور در انتخابات و البته حامیان آنان را به افراط و تفریط، خشونت، خودرأیی، تک‌رأیی، عدم مشورت، عدم تدبیر متهم کرد و درمقابل، خود و حامیان خود را اهل اعتدال، تدبیر و عقلانیت معرفی کرد!‌[3]
حتی کار به جایی رسید که به صراحت از تغییر 430 فرماندار در کشور، - به‌دلیل هم‌سو نبودن با دولت- خبر دادند و گفتند که 35 نفر باقی مانده هم تعیین تکلیف، خواهند شد![4]
 
واضح است که چنین سیاست و برخوردی با شعار منطقی و ضروری «هم‌دلی و هم‌زبانی میان دولت و ملت» سازگاری ندارد و نتیجه‌اش فقط ایجاد دودستگی و تفرقه خواهد.
 
شکی نیست که اگر «هم‌دلی و هم‌زبانی» جای خود را به «نفرت و جدایی» داد، نتیجه‌اش عدم پیشرفت کشور و حل‌نشدن مشکلات آن خواهد بود. رهبر حکیم انقلاب در دوران تصدی تمام دولت‌ها قصد و هدفشان -صرفنظر از گرایشات و سلایق آن دولت- به جلو بردن انقلاب و تحقق اهداف بلند آن بوده است. آ‌ن‌چه که می‌تواند کشور را در تمام عرصه‌ها به پیش ببرد و وجهه‌ی آن را در مقابل چشم دیگران، مستحکم و پابرجا نشان دهد همین اتحاد و همدلی است که در شعار نوروزی رهبر معظم انقلاب، به وضوح قابل مشاهده است:
«من، هم به مردم این توصیه را عرض می‌کنم که با دولت بایستی مهربانانه و با نگاه همراهی و همدلی سخن گفت، هم به مسئولان کشور –در سه قوّه– این را تأکید می‌کنم که آنها هم باید با منتقدین خود و با کسانی که از آنها انتقاد میکنند رفتار مناسبی داشته باشند، آنها را تحقیر نکنند، به آنها اهانت نکنند؛ تحقیر مخالفان از سوی مسئولان، خلاف تدبیر و خلاف حکمت است.»[5]
 
 ---------------------------------------------------------------------------------------
 
1- رهبر فرزانه‌ی انقلاب در دیدار با اعضای هیئت دولت در سال ۹۳ به امر پرهیز از دو قطبی کردن مردم از سوی دولت پرداخته و دولت را از ارتکاب آن نهی کردند . در خبری که سایت رهبری فرزانه انقلاب اسلامی در این زمینه در تاریخ ۵ شهریور سال 93 منتشرکرده، اینگونه آمده است: «رهبر انقلاب اسلامی در توصیه‌ سوم خود، دولت‌مردان را به پرهیز از دوقطبی کردن جامعه با شعارها و دعواهای سیاسی سفارش کردند و گفتند: جناح‌بندی‌های سیاسی اشکالی ندارد، اما نباید جامعه را به دو قطب تبدیل کرد، زیرا این کار موجب دل‌زدگی و خستگی مردم و شکننده‌شدن محیط جامعه می‌شود».
عدم به کار بستن این توصیه، منجر به آن شد که این تذکر بار دیگر در دیدار مردم قم، با لحن شدیدتری بیان شود. رهبر انقلاب در دی 93 فرمودند: «امروز آن چیزى که لازم است براى ملّت ما، اوّلاً اتّحاد و اتّفاق ملّى است. دودسته کردن مردم، جدا کردن مردم، شعارهاى تفرقه‌انگیز دادن میان مردم -به هر عنوانى- خطا است؛ این بر ضدّ منافع ملّت ایران و بر ضدّ آرمانهاى ملّت ایران است... مردم مسئولین را کمک کنند، دولت را کمک کنند... دولتى‌ها هم مراقب باشند، دودستگى در مردم به‌وجود نیاورند، حاشیه‌سازى نکنند، بعضى حرفهاى غیرلازم مطرح نشود؛ این یکپارچگى مردم ما، این همّت بلند مردم ما، این ایمان مردم ما، درست مورد استفاده قرار بگیرد، ان‌شاءالله راه این کشور باز بشود»
2- توهین مشاور ویژه رئیس‌جمهور به نصف ملت ایران!
3- «مردم در 24خرداد به افراط و تفریط، به خشونت، خودرأیی، تک‌رأیی، عدم مشورت، عدم تدبیر، رأی نه دادند و به اعتدال، تدبیر، عقلانیت، رأی آری دادند.» (آقای روحانی/آبان 1392)
4- با دستور روحانی، فرمانداران غیرهمسو را عزل می‌کنیم
5- اول فروردین 1394، حرم مطهر رضوی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *