پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

شعار سال یا سال شعار

دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب: 415735
گاهی اختلاف نظرها عملا باعث می شود کارها معطل بماند و هر چه آن کار مهم تر باشد این احتمال بیشتر است.
به گزارش جهان، وبلاگ "ملیتا" نوشت:
وقتی از فراز قله ای به شهر بنگری بهتر می توانی درباره نقاط پر ترافیک، کم ترافیک، گره های کور، مناطق نیازمند احداث بزرگراه و پل و ... تصمیم بگیری. شعار سال در واقع حاصل نگاه حکیمانه سکاندار انقلاب است از منظری که فارغ از تنگی های نگاه حزبی و جناحی و با توجه به چالشهای منطقه ای و بین المللی است همراه با دلسوزی پدرانه برای همه ما. شعار سال نه شعاری برای آگهی نماهای (بیلبوردها) سطح شهر و جا خوش کردن درکنار نشان شبکه های مختلف سیماست. شعار سال در واقع معرفی ضروری ترین راهکار برای باز کردن گره های موجود بر سر راه پیشرفت کشور است. اما سوگمندانه باید گفت برخورد ما با این مقوله صرفا امری تشریفاتی شده است. کم کم به این دور کسالت آور عادت کرده ایم. رهبری معظم شعار انتخاب کند هنوز صبحتهای نوروزی رئیس جمهور شروع نشده شبکه های مختلف سیما شعار سال را نمایش بدهند. تا روز اول فروردین به شب نرسیده چند نفر از مسئولین سخنانی در باب حکیمانه بودن این انتخاب و ضرورت آن برای امروز جامعه به زبان بیاورند و در طول سال هم چند همایش و مصاحبه در این باره صورت بگیرد. همین. شعار امسال هم همچون سالهای گذشته در معرض چنین آسیبی است اما نکته مهم اینجاست که این شعار از جهت دیگری هم قابلیت کم اثر شدن را داراست. این شعار ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به ابزاری برای رقابتهای جناحی دارد. همراهی دولت و مردم شعار بسیار زیبا و جذابی است که کارکرد فضاسازی رسانه ای فراوانی برای موافقین و منتقدین دولت دارد. خصوصا با توجه به این که پایان سال جاری قرار است صاحبان کرسی های بهارستان هم روشن شود. دولت می تواند با (صرفا) تکرار مکرر این شعار و ادعای تحقق هر چه بیشتر آن به نامزدهای حامی خود در انتخابات کمک کند و مخالفان نیز با انگ عدم توفیق دولت در این امر فضای تبلیغاتی را به نفع خود برگردانند. و این همان خطری است که می تواند دقیقا نتیجه ای عکس آنچه باید در بر داشته باشد. یعنی دولتمردان به جای آنکه تمرکزشان دقیقا بر آن باشد که چگونه می توان این هدف را تحقق بخشید به دنبال آن باشند که چطور می شود هر چه بیشتر وانمود کرد دولت در این کار موفق است و این دقیقا همان برخورد شعاری به جای برخورد عمل گرایانه با این مهم است.

نکته دیگر آن است که لازمه اختلاف نظر، نقد و انتقاد است. در همین چند روز گذشته در نوشته ها و سخنان مختلف خواندیم و شنیدیم که همدلی منافاتی با انتقاد برادرانه و صادقانه ندارد اما سخن بر سر آن است که گاهی اختلاف نظرها عملا باعث می شود کارها معطل بماند. و هر چه آن کار مهم تر باشد این احتمال بیشتر است چرا که اولا در کارهای مهم حساسیتهای طرفینِ اختلاف بیشتر است وثانیا کارهای مهم بدون اجماع و دست کم نظر موافق اکثر مردم شدنی نیستند. و این دقیقا همان جایی است که سیاسیون باید تصمیمهای سخت بگیرند و این تصمیم سخت عمل به همان سوگندی است که در ابتدای قبول مسئولیت یاد کرده اند. در این موارد هم مبانی دینی ما تکلیف را روشن کرده و هم قانون اساسی. راهکار همان تمکین به نظر رهبری نظام است که متاسفانه در چند ماهه اخیر عده ای با جعل اصطلاحاتی غیر عالمانه سعی در کمرنگ کردن این نقش داشتند. حتی صریحا گفتند که در فلان مساله مهم کشور نظر رهبری فلان مطلب است و نظر ما خلاف این و اگر رهبری تصریح به حکومتی بودن حکمش نکند ما به نظر خود عمل می کنیم. چنین نحوه برخوردی با نظر ولی فقیه فارغ از اشکالاتی که از منظر مبانی دینی دارد از نظر سیاسی نیز غیر قابل قبول است چرا که آخرین نور امید بخش در اختلافات به تاریکی می گراید. مردم که همواره نشان داده اند به هر شکلی که لازم باشد پای انقلابشان ایستاده اند امیدواریم همان طور که بیان شد مسئولین محترم هم واقعا و نه صرفا تبلیغاتی و شعاری به لوازم شعار سال پایبند باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *