پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۹
۵

شبکه سه : همه چیز آنجاست/ از تحریم تا ترویج روابط پیش از ازدواج دختر و پسر

چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب: 406624
اگر دوستی دختر و پسر قبل از ازدواج بد است چرا حدود دو ماه به مردم نمایش داده می‎شود و بعد در برنامه گلبرگ در همین شبکه به مردم توصیه می شود که این نوع رابطه قبل از ازدواج را تجربه نکنند؟
شبکه سه : همه چیز آنجاست/ از تحریم تا ترویج روابط پیش از ازدواج دختر و پسر
 به گزارش جهان، دکتر محمد لطفی زاده در وبلاگ "منبر اینترنتی" نوشت:
به نام خدایی که حیاء و غیرت را به زنان و مردان هدیه نمود
 
سلام علیکم
 
نزدیک دو ماه است که مجموعه تلویزیونی (همه چیز آنجاست) از شبکه سه سیما پخش می شود و البته به رسم انصاف باید گفت پیام‎های خوبی هم به مخاطب منتقل نموده است.
 
از لزوم و فواید حلقه زدن دور بزرگترها تا نمایش مفهوم (بیگناه پای دار می‎رود اما بالای دار نمی‎رود)، (پس از هر سختی، آسانی است / انّ مع العسر یسرا)، (زیبایی گذشت از خطای دیگران)، (پرهیز از تهمت و غیبت)، (نمایش اهتمام به نماز) و (امکان بازگشت از خطا در هر زمان) از جمله مفاهیم مناسب و شایسته در این مجموعه هستند که به مخاطب منتقل شده‎اند.
 
از سویی دیگر این مجموعه یک نقطه قابل تأمل در خود دارد. آن این که روابط دختر و پسر قبل از ازدواج را به نحوی نمایش می‎دهد که با معیارهای اسلامی -  ایرانی در تضاد است. عجیب آنکه شبکه سه سیما در برنامه گلبرگ (که چند سال است پنج‎شنبه‌ها با موضوع ازدواج پخش می شود) به مخاطبین خود توصیه کرده و می‎کند که روابط پیش از ازدواج دختر و پسر به صلاح نیست و در اغلب موارد مناسب نیست.
 
هر چند ممکن است مقصود سازندگان این مجموعه آن بوده باشد که سرخوردگی مهران در رابطه با نازنین را نشان دهند اما ذوق‎زدگی مادر و خواهر مهران را که با زنگ تلفن دختر نامحرم به وجد آمده و در خلوت خود آرزو می‎کنند که پسرشان در پارک با دختر مورد علاقه خود قرار بگذارد و او را ببیند چگونه می‎توان با آموزه‎های برنامه گلبرگ در کنار هم قرار داد؟
 
اگر دوستی دختر و پسر قبل از ازدواج بد است چرا حدود دو ماه به مردم نمایش داده می‎شود (هر چند قبلاً در مجموعه دیگری دوستی روح دختر و پسر را هم نشان داده بودند!) و بعد در برنامه گلبرگ در همین شبکه به مردم توصیه می شود که این نوع رابطه قبل از ازدواج را تجربه نکنند؟
 
البته آشنایی با نظارت خانواده و آنهم به ضرورت منعی ندارد اما در این مجموعه پسری (مهران) به دنبال دختر مورد علاقه‎اش می‌رود (نازنین) و پس از مدتها از رابطه با وی خانواده را در جریان می گذارد! از سویی دیگر پسری که کارمند شرکت است به دختر مدیر عامل شرکت علاقمند است و عجیب آنکه با هم قرار رستوران می‎گذارند و تازه دختر بعد از مدتها رابطه از پسر می‎خواهد که به خواستگاری او برود!
 
قصد در این یادداشت بررسی مضرات روابط دختر و پسر نبود که اگر بود باید به مبانی قرآنی حرمت دوستی دختر و پسر نامحرم (به عنوان نمونه آیات 25 سوره مبارکه نساء و 5 سوره مبارکه مائده) و سوابق روایی و تاریخی آن اشاره می‏کردیم لیکن قصد تنها تذکر پیرامون یک تضاد در شبکه سه سیما (تحریم روابط پیش از ازدواج دختر و پسر در برنامه گلبرگ و ترویج آن در نمایش مجموعه تلویزیونی همه چیز آنجاست) بود. ان شاء الله که مؤثر واقع شود.
 
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نمی دونم چرا همیشه یک عده هستند ساز مخالف می زنند به نظر بنده سریال خوبی بود تقریباً دارید یاد می گیرید چطور مردم رو سر کار بزارید درست مثل شبکه های gem و فارسی وان آفرین
ادامه دهید
اتفاقا نقد درستی بود
فیلم فقط یه پای قضیه دوستیو دیده بود همه دوستیا و علایق قبل ازدواج ب وجود اومده بین دختر پسرا به حدی پاک و بی غل و غش بود که آدم حس میکرد اگه ادم نرمالی باشی صرف دوستی اصن بد نیست بلکه به عشقه محکم و قویی میرسه این به نظرم با تعالیم دینی ما که میگه با نامحرم رابطه نداشته باشین مگه به ضرورت سازگار نیست
ولی در کل بقیه جنبه هاش خوب بود
محمد
با سلام
لطفا با چشم باز مطلب بنویسید چون مردم خدای ناکرده کور نیستند. اتفاقی که تو جامعه زیاد شایع شده تو این سریال اومده مشکلات و عواقبشو نشون داده. به نظر من هم خیلی آموزنده و مفید بود
ببخشید کدوم عواقب؟ اینا که به خوبی و خوشی دوست دختردوست پسر بودن بعدم راحت رفتن سر خونه زندگیشون یعنی اینه عاقبت مشکلات؟؟؟
م
United Kingdom
ارتباط دختر و پسر نامحرم به این امید که شاید منجر به ازدواج شود نود و نه درصد از ریشه اولیه و اصلی واردشدن وت ن دادن به فساد و تباهی است و اصلا یک دام و دستاویز جهت اغفال است آن هم یک دام وحربه کهنه و قدیمی اما واقعا کارا وموثر . تحقیقات این را نشان می دهد
لذا باید برای این قضیه یعنی ارتباط وازداج راهکاری علمی ودینی ارائه داد و لذا منع هر دو مشکلی را حل نمی کند و اسلام راهکار دارد