پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

آنچه در "شیفت شب" نمی بینیم!/ سکولار فرهنگی

سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۷
کد مطلب: 406360
بازگویی مشکلات اجتماعی رسالت یک هنرمند است.
آنچه در "شیفت شب" نمی بینیم!/ سکولار فرهنگی
به گزارش جهان، سیدجواد حسینی  در وبلاگ "دین ، فلسفه و فرهنگ" نوشت:
فیلم سینمایی شیفت شب ، ساخته نیکی کریمی است. این فیلم که در سی و سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد دارای نکاتی  بود که در ادامه می آید:
1. ماجرای حاکم بر فیلم بازگویی مشکل مالی مرد نقش اصلی فیلم است. وی به امید تجارت پرسوداز صندوق شرکت محل کارش مبلغ 500 میلیون تومان به صورت غیر قانونی برداشت می کند اما بعد از افشای آن، شغلش را از دست می دهد .  خودش این موضوع را به همسرش نمی گوید. بلکه همسرش از طریق دوستان شوهرش متوجه ماجرا می شود. 

2. بازگویی مشکلات اجتماعی رسالت یک هنرمند است. اما اگر قرار باشد صحنه فیلم تبدیل به گزارش حوادث مطبوعات شود ، آن هنگام دیگر اثری هنری تولید نشده است. 

3. امید و انگیزه برای جامعه مخاطب ، تصویر سازی متوازن و عادلانه از وضعیت اقتصادی و فرهنگی کشور هم از مأموریت های یک هنرمند متعهد بشمار می رود. آنچه که در فیلم شیفت شب نمی بینیم. از زبان مرد نقش اول فیلم  می شنویم که در این اوضاع تحریم اکثر مردم مشکلات دارند ! براستی این دیالوگ درصدد القای چه مفهومی است آیا می خواهد به صورت غیر مستقیم بگوید مادر مشکلات مردم ، عدم تفاهم با غرب زورگوست و نتیجه گیری کند که جمهوری اسلامی بدلیل  عدم پذیرش زورگویی ، ریشه مشکلات مردم است ! گویی سیاه نمایی از اوضاع ایران به یک رویه ثابت برای فیلم سازان شبه مدرن ایرانی تبدیل شده است . فراموش نکنیم که قرار نیست به مردم دروغ تحویل دهیم اما  هنر هنرمند در جلوه دادن زیبایی ها و نقاط مثبت و امیدساز است  نه این که مگس صفتانه ، انگل ها و میکروب ها را با ذره بین فیلم ، بزرگ نمایی کند !

4. وقتی مرد نقش اصلی فیلم به دنبال مشکل اقتصادی و از دست دادن شغل ، به افسردگی شدید دچار می شود ، تنها چیزی که وجود ندارد و لابد برای فیلم ساز هم موضوعیتی ندارد ، معنویت و دین به عنوان منبعی امید آفرین است.

 5. اگر بخواهم فیلم شیفت شب را به لحاظ مضمون و محتوا در ذیل یک عنوان دسته بندی کنیم ، شاید عنوان فیلم سکولار فرهنگی مناسب ترین عنوان باشد. نه در طرح مشکل و نه در حل موضوع و نه ظاهر دیالوگ هاو ادا و اطوار بازیگران و نه در هیچ کجایی از فیلم خبری از خدا و دین و وجدان و اخلاق نیست . حتی در انتهای فیلم برداشتی سکولار از اخلاق هم نصیب تماشاگر نمی شود چه برسد به مفاهیم متعالی دیگر.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *