پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۱

جناب جابر فقط نابینا نبود/ او را بهتر بشناسیم

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب: 396686
پیامبر صلی الله علیه و آله در 21 جنگ شخصاً شرکت داشتند که در 19 تای آنها جابر در رکاب پیامبر صلی الله علیه و آله حضور داشت پس جابر مجاهد هم بود.
به گزارش جهان، محمد لطفی زاده در وبلاگ "منبر اینترنتی" نوشت:
فرارسیدن اربعین حسینی تسلیت باد. به این مناسبت با تصرف و تلخیص و بهره‎گیری از سخنرانی جناب حجت الاسلام استاد قرائتی، قدری درباره جابربن عبدالله انصاری که نام او با اربعین گره خورده به مرور تاریخ می‎پردازیم.
 
1 -  جابر آخرین صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله محسوب می شد یعنی آخرین فردی بود در زمان خود که پیامبر صلی الله علیه و آله را دیده و زنده مانده بود.
 
2 -  جابر فرزند شهید بود چون پدرش در جنگ احد به شهادت رسیده و مثله (تکه تکه) هم شده بود.
 
3 -  جابر مفسر قرآن کریم بود و دورش در مسجد حلقه می‎زدند و درس می‎داد. (امروزی بخواهیم بگوییم انگار حوزه علمیه داشت)
 
4 -  پیامبر صلی الله علیه و آله در 21 جنگ شخصاً شرکت داشتند که در 19 تای آنها جابر در رکاب پیامبر صلی الله علیه و آله حضور داشت پس جابر مجاهد هم بود.
 
5 -  جابر 7 معصوم را درک کرده بود (یعنی تا زمان امام باقر علیه السلام زنده بود) و شاهد واقعه غدیر خم بود و لذا در مقام روشنگری و پاسخ به شبهات هم برمی‎آمد.
 
6 -  جابر کسی است که هم شیعه و هم اهل تسنن او را تعظیم کرده‎اند و در صحیح مسلم از منابع مهم اهل سنت از جابر تجلیل بعمل آمده است.
 
7 -  جابر حامل سلام پیامبر صلی الله علیه و آله به امام باقر علیه السلام بود و این سفارش پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله بود و معلوم می‎شود جابر همیشه در خط ولایت بود و پس از پیامبر صلی الله علیه و آله از مسیر ولایت منحرف نشد. وقتی امام سجاد علیه السلام به خانه جابر تشریف آورد به امام باقر علیه السلام که کوچک بود فرمود برو پیشانی جابر (که آن زمان نابینا شده بود) را ببوس. مقام جابر را ببین که امامی بر پیشانی او بوسه می‏زند.
 
8 -  در راهی که برگزیده بود شکنجه هم شد و این مجاهدت او را افزون کرد. حجاج لعنت الله علیه مس داغ کرد و ناخن‎های او را با مس داغ شده داغ کرد.
 
9 -  رسول خدا صلی الله علیه و آله مانند سلمان (رضوان الله تعالی علیه) به جابر هم فرمود : تو از ما هستی. (انتَ مِنّا) مقام او آنقدر بالا است که پیامبر صلی الله علیه و آله به جابر فرمود خدای سبحان دشمن کسی است که با تو دشمن است و دوستدار کسی است که تو را دوست داشته باشد.
 
10 -  او از خودگذشتگی داشت. جابر با زنی بیوه ازدواج کرده بود. پیامبر صلی الله علیه و آله علت را از جابر پرسید. او در پاسخ گفت چون پدرم وصیت کرده بود مراقب هفت خواهرم باشم و با خود اندیشیدم اگر زنی جوان را به همسری بگیرم شاید نتواند این مراقبت را خوب انجام دهد لذا تصمیم گرفتم با زنی بیوه ازدواج کنم که مراقب خواهرانم نیز باشد.
 
11 -  ارادت جابر به ولایت و امامت مثال زدنی است. از زمان کودکی امام حسین علیه السلام به ایشان علاقمند بود تا جایی که پای امام حسین و امام حسن علیهما السلام را می بوسید و وقتی به او می‎گفتند نکن برای شخصیت تو خوب نیست (یعنی با این کار خودت را کوچک می‏کنی) می گفت : اگر می دانستید این دو کودک چه کسانی هستند خاک زیر کفش آنها را هم می بوسیدید.
 
12 -  جابر عاقبت به خیر هم شده است و شاهد آن اینکه از امام باقر علیه السلام قول گرفت و امام باقر علیه السلام هم به او قول داد که روز قیامت از جابر بن عبدالله انصاری شفاعت بفرماید.
 
به روح پاک این یار وفادار پیامبر صلی الله علیه و آله که در دوران خفقان به زیارت امام حسین علیه السلام آمد درود می فرستیم.
 
صلی الله علیک یا ابا عبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک.
 
و صلی الله علی محمد و آله و عجل فرجهم.
https://jahannews.com/vdcfcvdmvw6d1va.igiw.html
jahannews.com/vdcfcvdmvw6d1va.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
السلام علی الحسین
و علی علی ابن الحسین
و علی اولاد الحسین
و علی اصحاب الحسین علیه السلام