جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۹
۱۲۸
پاسخی به نامه اخیر علی مطهری؛

۵ دلیل مستدل بر لزوم حصر سران‌فتنه/ وقتی مرحوم منتظری از منظر اسلام بر «حصر» مهر تأیید می‌زند

سران فتنه قوه قضائیه را قبول ندارند چه رسد به نتیجه دادگاه
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب: 386779
، یکی از ۴ قسم زندان در فقه اسلامی «سجن الاحتیاطی» معرفی شده است که به طور خلاصه عبارت است از «زندان فرستادن یک فرد متهم پیش از اثبات جرم او به هدف جلوگیری از هروب و به این دلیل که نتواند بر روند رسیدگی اتهامش اثر منفی بگذارد.»
۵ دلیل مستدل بر لزوم حصر سران‌فتنه/ وقتی مرحوم منتظری از منظر اسلام بر «حصر» مهر تأیید می‌زند
سرويس سياسي جهان نيوز ـ محمدحسین امینی: آقای علی مطهری نماینده مردم تهران در خلال نامه ای از جمله مرقوم داشته اند:

«فتنه ۸۸ در ایران حکم هولوکاست در اروپا و آمریکا را پیدا کرده است که فقط یک سخن باید گفته شود و کسی حق تحلیل متفاوت و تحقیق درباره ریشه‌ها و عوامل گوناگون آن را ندارد.»

«ممکن است حکم اولیه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر حصر خانگی این دو که در شرایط اضطراری صادر شده، برای مدت موقت - مثلاً یک ماه - و تا زمان بازگشت شرایط عادی به جامعه، قابل پذیرش باشد اما ادامه آن بدون حکم قضایی قطعا وجاهت قانونی، شرعی و اخلاقی ندارد و خلاف فصل سوم قانون اساسی است.»

«اصولا این یک سنت غلط در جمهوری اسلامی بوده است که منتقدان خوش سابقه در انقلاب را که احیاناً اتهامی متوجه آنها بوده است، به جای رسیدگی به اتهامشان در حصر قرار داده‌ایم بدون آنکه ضرورتی داشته باشد.»

منهای تندتر شدن فرم، محتوای نظر ایشان برای من جدید نیست و تا جایی که خاطرم هست، در همان اوایل حصر خانگی سران فتنه از جمله در نامه ای خطاب به آیت الله جنتی برای اولین بار اظهار داشته بودند که از نظر ایشان «نمی شود بدون حکم دادگاه و رای دادگاه افراد را محصور و محدود کرد.»

از سویی نیز همه مطلعیم که میان جریان های موجود، خصوصا جریان تجدیدنظرطلب، عمیقا معتقد است که حصر خانگی و اعمال محدودیت رفت و آمد بر آقایان موسوی و کروبی مشکل قانونی و شرعی دارد.

بطور خلاصه به نکاتی در مورد موضوع مورد اختلاف نظر می پردازم.

یک - پیشتر در خلال یادداشتی به این مطلب پرداخته بودم، و به بهانه اظهارات اخیر آقای مطهری در این مورد تقریبا به تکرار مضامین همان یادداشت اکتفا میکنم، چه که به این باور رسیده ام که خیلی وقت ها جریان تجدیدنظر طلب و سمپات های فکری اش حتی از عاقبت تاییدات و ارادت ورزی ها و دلسوزاندن های بعضا عریض و طویل خود چندان باخبر نیستند!

یکی از مصادیق واضح این دست بی اطلاعی های دردسر ساز، داستان مرحوم آیت الله منتظری است که میدانیم چه جایگاه رفیعی در ذهن و ضمیر جریان تجدیدنظر طلب داشتند و دارند و اتفاقا خود ایشان نیز مدتها در حصر خانگی به سر می برده اند و از همین منظر، موضوع حصر ایشان نیز مورد اعتراض دوستان بوده است. حتی این اعتراض ها به نحوی هم ابراز می شده که تو گویی در پایان عمر حضرت امام (ره) اساسا هیچ مشکلی پیش نیامده بوده و یا در سیزدهم ماه قمری رجب در سال ۱۳۷۶ شمسی در حسینیه مرحوم منتظری اتفاق قابل ذکری رخ نداده بوده است!

حالا البته جای پرداختن به ماجرای آن مرحوم با حضرت امام (ره) نیست، بلکه برعکس، دقیقا وقت آن است که ما از ارادتی که جریان تجدیدنظر طلب به مرحوم آیت الله منتظری می ورزند و احساس مظلومیتی که امثال آقای مطهری درباره ی محصور بودن ایشان و مشابهین ایشان می کنند، استفاده مثبت خودمان را بکنیم:

بنابر محتوای صفحات ۴۵۶ و ۴۵۷ از جلد دوم کتاب «دراسات فی ولایت الفقیه و فقه الدوله الاسلامیه» نوشته مرحوم آیت الله حسینعلی منتظری که همچنان یکی از آثار مفصل و قوی پیرامون مبحث ولایت فقیه است، یکی از ۴ قسم زندان در فقه اسلامی «سجن الاحتیاطی» معرفی شده است که به طور خلاصه عبارت است از «زندان فرستادن یک فرد متهم پیش از اثبات جرم او به هدف جلوگیری از هروب و به این دلیل که نتواند بر روند رسیدگی اتهامش اثر منفی بگذارد.»

مثالی که مرحوم منتظری ذیل تعریف این نوع زندان ذکر کرده اند، مثال متهم مجهول الحالی است که وضع نیک یا بد او روشن نیست، پس محبوس می شود تا وضع او روشن شود و غیره...

در نتیجه ی این مثال، که به هدف توضیح یک نوع از محرومیت های مورد تایید فقه اسلامی و به توسط یک فقیه مبرز در یک کتاب مهم مرتبط با فقه اجتماعی و حکومتی ذکر شده است، محدود کردن و حتی محبوس کردن افرادی که ارتباط آنها با جامعه اسلامی به ضرر جامعه و یا حتی مخل روند بررسی اتهاماتشان می شود «حتی پیش از صدور حکم دادگاهشان و اثبات جرمشان» ترمی است که مشخصا در فقه اسلامی وجود دارد.

بعنوان مثالی دیگر، مرحوم منتظری از جمله می نویسند: از سید محسن عاملی در کتابشان «عجایب احکام امیرالمومنین (ع)» نقل شده است که علی (ع) فرد ِ متهم به قتلی را محبوس کرد، به این هدف که به وضعیت متهمین ِ همراه او رسیدگی کند.

روشن است که در وضعی که یک متهم، صرفا «مجهول الحال» است، یا مثلا وضع همراهانش در حال رسیدگی است، مجرمیتش هنوز ثابت نشده است، اما چنانچه نمونه تاریخی گویاست، چنین متهمی نیز میت واند به تشخیص ولی امر و یا قاضی مورد تایید او به سجن احتیاطی بیفتد تا تکلیف اینگونه امور روشن شود.

بسیاری از شخصیت های موثر در فتنه سال ۸۸ (از آغاز دستگیری ها در روزهای اول انتخابات تا آغاز حصر خانگی سران فتنه در یکسال و نیم بعد از انتخابات) در وهله اول صرفا به زندان احتیاطی (سجن الاحتیاطی) افتادند و علت اصلی این بود که تا روشن شدن وضعشان، از ضرر رسیدن به جامعه و یا اخلال در روند تحقیق پرونده ها ممانعت به عمل آید. حتی اگر درست به خاطر بیاورم بحثی نیز پیرامون در خطر بودن جان آنها از سوی برخی دوستان ِ عصبانی و پاره ای دشمنان بدخواه در میان بود که خود می توانست بعنوان محرکی امنیتی برای ایجاد محدودیت عمل کند.

با شرح ذکر شده در کتاب ولایت فقیه مرحوم منتظری پیرامون یکی از انواع حبس در فقه اسلامی، حبس خانگی آقایان موسوی و کروبی که هیچ، حتی اگر چنانچه اینگونه افراد پیش از تشکیل دادگاه در اوین هم محبوس می شدند، باز هم نمی شد به سرعت مدعی شد که آن حبس و آن زندان خلاف شرع بوده است، بلکه می بایست بحث «سجن الاحتیاطی» نیز مدنظر قرار بگیرد. و این نکته البته نکته قابل توجهی به نظر می رسد، علی الخصوص برای اهل فضلی چون آقای دکتر علی مطهری که بعضا دست به قلم هم می شوند و نامه نگاری هایی نیز در این باره می کنند.

دو - رهبر معظم انقلاب سالیان سال است که مرجع تقلید هستند و همانطور که امثال آقای دکتر مطهری کاملا مستحضرند، ایشان مانند همه مراجع معظم تقلید، از کسی تقلید نمی کنند و برداشت های فقهی شان برای ایشان و مقلدان شان حجت شرعی دارد. از طرفی آقای مطهری اخیرا ذکر کرده بودند که در جلسه ای مساله حصر را مستقیما و به وضوح خدمت رهبر انقلاب مطرح کرده اند و رهبر انقلاب از جمله فرموده اند که وضعیت فعلی این آقایان از وضعیتی که در صورت تشکیل دادگاه پیدا خواهند کرد بسی بهتر است و آنها از این نظر که در حصر خانگی اند در واقع مورد عطوفت نظام اسلامی قرار گرفته اند. این قریب به مضمون نقلی است که خود آقای مطهری از دیدار با رهبری ذکر کرده اند. با در نظر گرفتن این دو مقدمه، مشخص است که اگر حصر این آقایان مبنای شرعی نداشت، رهبر انقلاب در واکنش به طرح مساله ی آقای مطهری چنین موضعی نمی گرفتند. چه اینکه تشخیص شرعی بودن یا نبودن این امر دقیقا با شخص رهبر انقلاب است و ایشان منهای جایگاه مرجعیت، جایگاه رهبری جامعه اسلامی را نیز دارند که به فتوای رایج حضرت امام ره و علمای تراز اول، امتیاز منحصر به فرد اظهار نظر فقهی در مورد مسائل مهم اجتماعی و حاکمیتی را به ایشان می دهد.

لذا به نظر می رسد در مورد اینکه آیا حصر مبنای فقهی و شرعی دارد یا ندارد، نظر مساعد رهبر انقلاب برای کسانی که به مبانی مذکور معتقدند کاملا کفایت می کند. و اتفاقا جایگاه امثال آقای مطهری در این مورد قابل پرسش است که بر چه اساسی می توانند در مورد شرعی بودن یا شرعی نبودن حصر اظهارنظر کنند چرا که حتی مرجع تقلید هم نیستند تا چه رسد به مرجع تقلیدی که حاکم و ولی امر جامعه باشد!

سه - اگر در میان جریان تجدیدنظر طلب کسانی باشند که امیرالمومنین (ع) را الگوی حکومت داری اسلامی بشناسند و واقعا قائل به این موضوع باشند که خوب است حاکم کنونی کشور اسلامی ِ ما شاگرد مکتب علوی باشند، توجه بفرمایند به خطبه ۱۶۹ نهج البلاغه و بیانات حضرت در مورد اصحاب جمل که اتفاقا از بزرگان مسلمین و باسابقه های انقلاب حضرت رسول (ص) بودند:

«ان هؤلاء قد تمالؤوا علی سخط امارتی، و ساصبر ما لم اخف علی جماعتکم، فانهم ان تمموا علی فیاله هذا الرای انقطع نظام المسلمین»

«این گروه به خاطر نارضایتی از حکومت من به یکدیگر پیوسته اند و من تا هنگامی که بر اجتماع شما خوفناک نگردم صبر خواهم نمود. چه اینکه آنان اگر بر این افکار سست و فاسد باقی بمانند و بخواهند اهداف خود را عملی کنند، نظام جامعه اسلامی از هم گسیخته خواهد شد»

در نتیجه، صبر حاکم اسلامی صرفا تا زمانی است که بر «وحدت» مسلمین احساس خطر نکند. و این دقیقا سیره علوی است. صبر و مدارا فقط تا جایی است که وحدت جامعه در اثر اعمال عده ای در معرض خطر قرار نگیرد.

به مساله خودمان اگر نگاهی دوباره بکنیم، باید مجددا پرسید که واقعا چه معنایی داشت که این حضرات (سران فتنه) از روز ۱۶ ام بهمن ماه، برای ۳ روز بعد از ۲۲ بهمن مان (میعاد سالانه ی وحدت بخش و میلیونی ملت) یعنی برای روز ۲۵ ام بهمن ماه اعلام تجمع کردند؟ اگر حاکم جامعه اسلامی به هر نحو تشخیص بدهد که این حرکت آقایان آغاز خدشه ی عملی در وحدت صفوف مردم مسلمان است، آیا طبق سیره علوی حق دارد همچنان صبر کند؟ چه بسا کسانی این مساله را موجب خدشه در وحدت ندانند، اما داستان این است که آیا فهم و قضاوت آن کسان ملاک است یا فهم و قضاوت نهایی حاکم و ولی امر جامعه؟ وقتی ایشان به این نتیجه رسیدند که این نقطه، نقطه ی خدشه در وحدت است، عدم اقدام ایشان تخطی از سیره ی علوی خواهد بود و حاشا که رهبر فرزانه ی انقلاب برای خوشایند کسانی چنین کنند.

همچنانکه علی (ع) روی مساله جماعت و یکپارچگی مسلمین حاضر به کوتاه آمدن نبودند، ولی فقیه نیز در هر جا که کوتاه بیاید و صبر و مدارا پیشه کند و خون دل بخورد و مثلا جام زهری بنوشد، در این یک مورد برابر سیره ی علوی نمی تواند کوتاه بیاید.

چهار - از بحث های مرتبط با فقه و فقاهت حکومتی و سیره اهل بیت (س) که بگذریم، یک مبنای عقلی مهم نیز در مورد حصر خانگی و اعمال محدودیت برای سران فتنه وجود داشته و دارد که متاسفانه مورد توجه کافی قرار نمی گیرد. آقای میرحسین موسوی در همان آغاز فعالیت های تخریبی پس از انتخاباتش بر علیه صندوق های رای، در خلال نامه ای خطاب به مراجع و علما بطور مشخص ابراز داشت که شرایط طوری است که «امیدی به کارایی قوه قضاییه محترم نمی‌رود». کسانی که امروز مدام بر دادگاهی شدن ایشان و به اصطلاح تعیین تکلیفشان اصرار می کنند پاسخی به این پرسش نمی دهند که وقتی کسی صراحتا اعلام می کند که امیدی به کارایی دستگاه دادخواهی کشور ندارد، چطور دادگاهی در زیرمجموعه ی همین دستگاه قضایی می تواند حکمی صادر کند که آن حکم مورد قبول چنین فردی واقع شود؟!... اساسا میرحسین موسوی فهم و قضاوت چه کسی جز خود را تا به امروز مورد توجه قرار داده است؟ چه تضمینی هست چنین فردی در حالی که همین جمله اش را هنوز پس نگرفته است و فرض بر این است که هنوز بر این جمله باور دارد، نتیجه دادگاه مفروض را بپذیرد؟ اساسا وقتی کسی نتیجه یک انتخابات را با ۱۱ میلیون اختلاف رای نمی پذیرد و یکسال و نیم بر رای خود پای می فشارد و تنفیذ رهبر نظام، تایید شورای نگهبان و رای اعتماد نمایندگان مستقیم مردم در مجلس شورای اسلامی را مبنای صلاحیت یک دولت نمی شمارد، نتیجه ی یک دادگاه بر علیه خود را به رسمیت بشناسد؟ چه تضمینی وجود دارد که در صورت محکومیت ایشان در دادگاه، حامیان ایشان همان رفتاری را که پس از باخت در انتخابات ۸۸ از خود نشان دادند تکرار نکنند؟

لذا اگر همه مسائل فقهی و حکومتی و شرعی و تاریخی هم وجود نداشت، سران فتنه خودشان طوری رفتار کرده اند که هیچ عقل سلیمی دیگر اجازه ی حضور ایشان در معرض اجتماع را نمی دهد چون مشخصا از همه ی دستگاه های نظام ناامید هستند و فرض شان بر این است که دست همگان در یک کاسه است که حق موهوم آنها را پایمال کند! این توهم مظلومیت و توهم توطئه ی همه ی نظام بر علیه مردم چیز کوچکی نیست و تا وقتی این توهم وجود دارد و سران فتنه حاضر نشده اند قول بدهند که به نظر دادگاه گردن خواهند نهاد، حتی دادگاهی کردن آنها بی فایده بوده و چه بسا به بیدار کردن اژدهای پرتوقع و سیری ناپذیر فتنه گری و فتنه جویی در جامعه بینجامد.

شخصا فکر می کنم اگر سران فتنه کتبا متعهد شوند که روی تشخیص قاضی حرف نخواهند زد و بر علیه آن بیانیه صادر نخواهند کرد، چه بسا بشود از مورد چهار این نوشته صرف نظر کرد. اما حتی به این قدر هم هیچ امیدی ندارم و حس می کنم این آقایان به سودشان نیست که هیچ یک از دستگاه های قانونی نظام را به رسمیت بشناسند. ممکن است گفته شود که نظر متهم و مجرم مهم نیست و کافی است قانون در موردش اجرا شود. این حرف در مورد متهم ها و مجرم های معمولی درست است، اما متهمی که موفق شده است عده ای را به نظام قانونی کشور بدبین کند، چنانچه کتبا و رسما قبول نکند که رای دادگاه برایش محترم خواهد بود، چه بسا دادگاهی شود و حکم او صادر شود و دوباره با بیانیه هایی بر علیه دادگاه، جرقه فتنه دیگری را در میان حامیان و سمپات هایش بیندازد.

مساله اصلا این نیست که تعداد حامیان سران فتنه زیاد است. مساله این است که تعداد آنها در تمامی وقایع سال ۸۸ هم چندان قابل ذکر نبود، اما نوع رفتارهای هنجارشکنانه و ضدمردمی که انجام می دهند به گونه ای است که تعداد کم شان نیز تخریب قابل توجه مادی و معنوی ایجاد می کنند و نباید به دستشان بهانه داده شود و درد بی درمانی که رو به فراموشی است برای شان نو شود.

پنج - در مورد دیدن شباهت میان داستان فتنه ۸۸ و داستان هولوکاست، آقای مطهری را به سادگی ارجاع می دهم به گوگل! کافی است ایشان جستجوی ساده ای ترتیب دهند تا ببینند چند ده فهم و قرائت و درک و قضاوت متفاوت از ماجراهای فتنه ۸۸ در جامعه ما به سادگی در رسانه ها درج شده است. حتی از آن اوایل خوب بخاطر دارم که رییس جمهور اصلاحات با نامه ها و بیانیه هایی که امضا می کردند و سخنرانی هایشان، آقای مجید انصاری با سخنرانی ها و حتی حضورشان در اجتماعات و مثلا در میدان آزادی، آقای هاشمی رفسنجانی با نامه ها و خطبه های معروف شان، آقای غلامعلی رجایی با نامه هایشان، آیت الله علی محمد دستغیب با سخنان صریح شان در جلسات خبرگان و سخنرانی هایشان در حسینیه و مسجد قبای شیراز، آیت الله یوسف صانعی با سخنرانی ها و نامه هایشان، آیت الله شبیری زنجانی با برخی اظهارنظرها و حتی توصیه هایشان، آقای محمدرضا خاتمی و همسرشان سرکار خانم اشراقی با مصاحبه ها، فرزندان آیت الله رفسنجانی با مصاحبه ها و مشارکت هایشان، آقای علی شکوری راد در مناظره ها و مکتوباتشان، آقای کواکبیان در مناظره ها و گفتگوهایشان، آقای نجابت در آن مناظره ی معروف، آیت الله ری شهری تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی جایی از ایشان خواندم که قضیه را بصورت دعوا و بی اخلاقی دو گروه ترسیم کرده بودند که هر دو گروه هم اشتباه کردند. آقای ناطق نوری که مشخصا فهم خاص خودشان را از داستان داشتند ضمن اینکه ایشان مسئول بازرسی دفتر رهبر انقلابند، اما هرچند از حرف های میرحسین موسوی بوی خون به مشام شان رسیده بود، به هر حال نقش رییس جمهور سابق را پررنگ تر می دیدند. در میان ائمه جمعه حتی داستان ِ ۸۸ طیفی بود و مثلا همه ائمه جمعه مانند حضرت آیت الله علم الهدی یا حضرت آیت الله احمد خاتمی فکر نمی کردند. اگر اشتباه نکنم حتی امام جمعه ی مستعفی داشتیم. در مجلس شورا مشخصا فهم های مختلف داشتیم. حتی در دولت آقای احمدی نژاد وزیری داشتیم که به بهانه های فامیلی و غیره در مجالسی با همین مرتبطین سران فتنه شرکت می کرد. شخص آقای رییس جمهور کنونی یعنی دقیقا جناب آقای دکتر حسن روحانی تاکیدشان همیشه بر این بود که بر گذشته ها تاکید نکنیم و عبور کنیم. حتی اگر اشتباه نکنم در کلیپی انتخاباتی می گفتند که آمده اند تا حصرها را رفع کنند! خود جناب آقای دکتر مطهری، همواره نظرشان بر این بود که نقش رییس جمهور سابق حتی از سران فتنه پررنگ تر بوده است.

لیست این نظرات را می توان خیلی گسترش داد و بخوبی نشان داد که اتفاقا در بحث ۸۸ ، همانطور که رهبری فرموده بودند، هرکس دقیقا همان چیزی را گفت که فهمیده بود و اصلا اینطور نبود که همه تحلیل ها از یک مرکز صادر شوند و یا با هر تحلیل مخالفی برخوردی صورت بگیرد. البته به دلیل اعتقاد مردم و بیشتر ِ خواص به تیزبینی رهبری، فهم و قضاوت رهبری بر روی فهم مردم و خواص موثر بود. وقتی رهبری صراحتا اعلام کردند که از نظر ایشان بعنوان یک فقیه مبرز و یک ولی امر مسلط و مدبر، هرچند در جاهایی مثل کهریزک جنایت واقع شد اما ظلم بزرگ پس از انتخابات را سران فتنه مرتکب شدند، البته این فهم گسترش بیشتری پیدا کرد اما اصلا به این معنا نبود که کسان دیگری حق ندارند اظهارنظر کنند.

من با تمام دل امیدوارم آقای مطهری خدای ناکرده از گسترش یافتن فهم و برداشت رهبری در میان مردم و نخبگان ناراحت نباشند. شخص رهبری بارها مرزبندی مشخصی با این جور تفکرات اعلام کردند که مثلا همه موظفند مثل رهبری فکر کنند! حتی یکبار تاکید کردند که منتظر و معطل ابراز نظر رهبری شدن کارها را قفل می کند! لذا اساسا ایشان دأبی در این مورد نداشته اند و چنین نیز نکرده اند و چنین نیز نشده است. هنوز آقایان تجدیدنظرطلب بر اعتقاد خودشان هستند که مقصر اصلی رییس جمهور سابق بوده است و کسی نیز به دلیل داشتن این اعتقاد و حتی ابراز آن گرفتار نمی شود. اما البته اگر کسی به بهانه اظهارنظر آزاد بخواهد رفتار سران فتنه را تطهیر کند و به نظام اسلامی تهمت رفتار ظالمانه با آنها را وارد کند، برخوردهای زبانی مردمی و خودجوش با چنین اظهاراتی کاملا طبیعی است. درست است که در میان خواص و مردم در مورد مقصر اصلی حوادث سال ۸۸ اختلاف نظر هست، اما کسی حق ندارد سران فتنه را تبرئه کند، چون این کار، زدن توی دهن ملت ایران و خصوصا آن ۲۴ میلیونی است که سران فتنه احترام رای شان را نگه نداشتند و تصمیم بر ابطال و وتوی آن داشتند.

منبع: وبلاگ "روزانه"
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجیدزاده
آقای مطهری متأسفانه آلت دست آقایان تندرو اصلاح طلب قرار گرفته است. به جای اینکه برود به دنبال حل معضل بیکاری و وام ازدواج جوانان و حل مشکل مسکن مهر و سهام عدالت و جلوگیری از افزایش قیمت ها شده است پادوی فتنه گران بی اعتبار.
برادر بزرگوار! اگر هم میخواهی به آنان کمک کنی برو نصیحتشان کن از خر آمریکا و اسرائیل و ضد انقلاب پایین بیایند و به دامن نظام برگردند.
اکبر
دوستان توجه داشته باشید که علی مطهری مغرض یا دشمن یا جاسوس نیست بلکه او شخصی کم عمق است که فکر میکند با این کارها میتواند اوضاع را بهتر کند. مطهری سهم موسوی و احمدی نژاد را در فتنه 88 برابر میداند و میخواهد با محاکمه میرحسین و احمدی نژاد عدالت را برقرار کند.
امان از این خودشیفتگان که فکر میکنند عقل کل هستند!
حق
پس چرا سعی نمیکنه با نظارت به کار وزرا که کار قانونی خودش هم هست به بهبود اوضاع 77میلیون جمعیت کمک کنه.مثلا همین وزیر صنعت که تنها هنرش توی این مدت بالا بردن قیمت ماشین بوده.
Iran, Islamic Republic of
289 نماینده دیگه هستند اگه حرف منطقی جواب نداره به در ودیوار نزنید
United States
شک دارم که مغرض نباشه
محسن
Iran, Islamic Republic of
از فحوای کلام نویسنده محترم به این نتیجه رسیدم که حبس موقتی می باشد و بطور دایم نباید باشد
چراغعلی
محس خان درست فهمیدی حصر موقتی است و در نهایت محاکمه میشوند و میرن توی قبر
تارینه
اگر فتنه ۸۸ حکم هولوکاست رو داشت؛سرنوشت امثال علی مطهری چه بود؟؟
اصغری
هلوکاست همینه دیگه. چرا در صدا و سیما کسی حق ندارد حرفی بزند؟ چرا باید موسوی و کروبی بعد از سالها تکلیفشان روشن نشو؟چرا فقط صحبتهای یک طرف شنیده شود؟ اگر هم آزاده ای مثل مطهری حرفی چنان از چپ . راست به او فشار می آورند تا راه تنفسش را قطع کنند
تارینه
بیان تو صدا وسیما سخنرانی کنن که چی بشه؟؟دوباره مردم رو برعلیه نظام بکشن وسط خیابون؟؟؟سران فتنه دیگر جای خالی برای گذشت ورأفت اسلامی باقی نگذاشتند.اگر هم تا به حال هیچ دادگاهی برای این افراد تشکیل نشده نباید به حساب بی گناهی و مظلومیت انها گذاشته بشود. مطمئنا عطوفت نظام ورهبری است که تا این لحظه شامل حال این فتنه گران بوده والا در صورت تشکیل دادگاه مطمئن باشید چیزی جز چوبه ی دار انتظارشان را نمیکشد.
به به ‌.....اصغری جان عزیز دل اصلاح طلبان وفتنه گران!!!!!
پسر خوب؛ جرم انها بقدری مقرض ومشهود است که دیگه جایی برای محاکمه ودادگاه نیست. هنوز هم با اوردن اسم این فتنه گران یاد صحنه های تلخ خیابون ازادی واذربایجان میافتم. مردم اگر الزایمر هم بگیرن بازم نمیتونن اون فتنه رو فراموش کنن.
سوفیا لوره
تکلیفشان کاملآ مشخصه در خصر میمانند تا هر زمان نظام صلاح دید محاکمه و به مجازات اعمال ننگینشان برسند
United States
قای مطهری متأسفانه آلت دست آقایان تندرو اصلاح طلب قرار گرفته است
تاجیک
من از منبعی شنیدم که برخی نزدیکان و مرتبطین م.م به صورت سازماندهی شده در سایتهای مختلف وقتی بحث محصورین میشه حضور پیدا میکنن و در حمایت از آنها +میدن و کامنت میگذارند ؛در این صفحه هم علایمی از آن وجود داره؛ منتها گویا کم حوصلگی باعث شده فقط کامنتهای اولیه رو تحت تاثیر قرار بدن و هرچی پائینتر میریم اثرش کمتر میشه
مجتبی
تاجیک عزیز با مثبت مثبت دهانشان شیرین نمیشه
بذار مثبت بدن تا جونشون دراد
مش مظفر
با منفی که دهنت شیرین میشه گلکم
مجتبی
منفی
به مظفر
مسافر
اتفاقا تعداد مثبت و منفی ها در کامنتهای بالا برای من هم باعث تعجب شده بود ...
عجب !!!!!!!!!!!!!!
مهدی
سلام به نظر بنده اقای مطهری الت دست نیست بلکه عضوی از این گروههاست وگرنه وقتی شخصا نظر مقام معظم رهبری به عنوان ولی و رهبر جامعه اسلامی را میداند دلیلی بر ادامه موضع گیری های مشکوک به نفع سرانفتنه بافی نمی ماند
باید هر چه سریعتر اینها را گرفت و اعدام کرد
هموطن
مشکل از مغزها نیست که بخواد با استدلال باز بشه،مشکل از قلبهای مریض قفل شده به فرموده قران است.
مثل قلب این هموطنمون که براش آرزوی شفای عاجل داریم
آرزو
اونهایی که منفی میدن دقیقا همون هایی هستن که بفرموده قران قلبهای مریضشان قفل شده.
آیت الله بزرگوار ما، قبل از فتنه نامه نوشته بود و همه چیز را پیش بینی کرده بود. چرا به سخن ایشان وجه نشد. ایشان آتش را زودتر از بقیه دیدند بعد هم در نماز جمعه مشهورشان آمدند آن را خاموش کنند.
س
"ایشان آتش را زودتر از بقیه دیدند" !!!!
اشتباه فرمودید.! ایشان آتش بیار معرکه بودند و پشتیبان همه فتنه گران، مشخصه که از آتشی که خود مهیا میکرد، خودش قبلا اطلاع رسانی بکنه
اگه حاج آقای شما عمقه فاجعه رو میدیدن به بانیانه این فتنه تذکر میدادن نه به نظام
بهار
ایشان در واقع برنامه های بعدی خود را اعلام کردند.این هنره که ادم کارهای خودش رو که میخواد انجام بده،پیش بینی کنه؟؟بعدم در نمازجمعه سعی کردند که با ریختن بنزین اتش را خاموش کنند.ولی یه چیز یادشون رفته بود واینکه مردم با ولایت پیمان بسته اند وبصیرت دارند.برای همین همه نقشه هاشون نقش براب شد.
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا یکی از موارد مهم شعله ور شدن آتش فتنه خود همین آیت الله بزرگوار ، همسر مکرمه اشان که فتوا دادند اگر موسوی انتخاب نشد به خیابان بریزید و دخترشان که به قصد ساندویج خوردن از الهیه و زعفرانیه به چهار راه ولی عصر امد و پسر گلشان است که مکالمات تلفنی اش با نیک اهنگ کوثر لو رفت و از تقسیم کار در فتنه 88 پرده برداشت و 2سال با ارز بیت المال دانشگاه آزاد در لندن مشغول تحصیل در دانشگاه خانه شخصی بدون استادبود
هرچه ما می کشیم از همین آیت الله بزرگوار است که بجای نامه بدون سلام علیک به رهبری جلوی فتنه کاران را نگرفت و بخاطر عقده گشایی از باخت سال 84 به احمدی نزاد یک مملکت را بابحران مواجه کرد. والله من خودم و همسرم در سال 84 به رفسنجانی رای دادیم هرچند پسرم که آن موقع دانشجوی دانشگاه آزاد نجف آباد بود به احمدی نژاد رای داد.
بهتر است کاسبان فتنه توهم فتنه را از سر بيرون کنند. کاسبکاري براساس فتنه تا کي؟ علي مطهري حرف هاي دل موکلين خود را زده است اين ايراداي دارد؟ چرا حرف هائي که شما مي زئيد مدعي هستيد حرف هاي مردم است . حرف هاي ايشان هم نظرات مردم است . اين کاسبکاري اثري در انتخابات بعدي مجلس براي شما ندارد.
مردم 9دی با حضور دهها میلیونی حرفشون رو زدند.ولی بعضیها برای شنیدن حق کر هستند.
اگر اجازه بدهد وزارت کشور طرف مقابل هم بیان میدان تاببینید اندازه جمعیت 9دی ایشن یانه //
Romania
ادمهای لمپن مزدور روزه خوار را اگر حساب نکنیم چیزی بافی نمیماند روز قدس ان سال را بیاد بیاور
ارمان
United States
ده ها میلیونی تو میدونی که 1000 نفر گنجایش نداشت نگو عزیز دلم خندم میگیره . همین حرفها را میزنید روحانی بیسواد خطابتان می کند برو ریاضی بخوان و حمع و تفریق یاد بگیر عزیز دل برادر میلیونی!!
ناآشنا
آرمان جون !! روز 9 دی خواب بودی ؟ یا مشغول تماشای شبکه فارسی BBC بودی ؟!!!
Romania
اگر او سواد ندارد تو وامسال تو چشم ندارید
البته شکست هاي سخت در انتخبابات خيلي راافسرده کرده است فقط اين را بدانيد بدون حضرت ايت الله اين انقلاب معناومفهومي ندارد.انقلاب اسلامي يعني حضرت ايت الله گفته شده شما. نقش اين ايت الله را در انتخابات گذشته ديديد.در انتخابات اينده هم خواهيدديد درد اصلي فرقه اصول گرائي فتنه نيست در د آنان چيزي ديگري است .
Iran, Islamic Republic of
حتی امام (ره) نگفت انقلاب بدون من معنا ندارد! بله. آدم که خودش را گم کند فکر میکند همه کاره انقلاب و نظام است و آقا را رهبر کرده و قیم مردم است و سکان دار کشتی نظام است و ...
گذشت عزیزم دوره «مخالف هاشمی دشمن پیغمبر است».
مضافاً اینکه شما صادقانه دلسوز انقلاب هستید؟ وجداناً دغدغه اسلام دارید؟ نمیگویم ندارید، ولی پرسیدم. اگر دارید که خوش به سعادتتان.
شکست سخت=261000رای :))) پس لابد سال88شکست با اختلاف 11میلیونی برای شما قیامت بوده؟
سوفیا لوره
تاره نماینده شون بعد از اوت شدن خود حاج آقا عارف بود که رفت تو آفساید و اینا برای دل خوشی خودشون الکی کیف میکننند
سال84 وسال88 ودوتا انتخابات مجلس اخیر چی؟؟؟ایشون اونموقع=انقلاب نبودند؟! توهمتون رو به زودی مردم باز به هم میزنند.ولی ظرفیت نه مردم رو داشته باشید ومثل سال88 ازشون انتقام نگیرید.
سوفیا لوره
ما در انتخابات دیدیم خودش کنسل شد و نماینده اصلاح طلب ها _delete
حسین
در حد دبستان نوشتی
با این حرفت همه می فهمن مغرضی
مجتبی
بله ایت الله شما سال 84 پیش بینی فته رو کرده بودند؟!
البته پیش بینیشون هم موبه مو درست بود چون فتنه ی در کار بود که هر کس رای می اورد باید بر پا می شد
ولی در نمازجمعه ی مشهور
فتنه رو خاموش که نکرد هیچ
تریبون فتنه ساز رو هم از دست داد

جهان خداوکیلی کامنتو شل وپل نکن اگه خواستی درجش نکن
پیش بینی رفتار منافق گونه را کرده بودند
الان که احمدی رفته خداییش اگه پرده ها کنار رود مشخص میشه توی این 8 سال بر کشور جه رفته است
11 روز خانه نشینی هم حتما کار ایت االله بوده
تارینه
اگر پدر خوانده هم بجای دمیدن در اتش فتنه خانه نشین میشدند جریان فتنه تا این حد پیشروی نمیکرد.
اصغری
فعلا که با تیزهوشیش تو انتخابات 92 شماها رو خانه نشین کرد و در انتخابات بعدی خانه نشین ابدیتان خواهد کرد
مجتبی
اصغری جان
هم حرفتو قبول دارم هم ندارم؟!
ما سال 84 با دست خالی ایشون رو از تخت سلطنت پایین کشیدیم و8 سال خانه نشین کردیم
که بروبچ با کودتا هم نتوانستند برگردند

وخودمون دوباره با دو دستی تقدیمش کردیم
ودوباره اشرافیت برگشت
واین یک نه اقتصادی به ما بود
که تیزهوشی ایشون
وبه هم ریخته شدن اقتصاد با این تیز هوشی قابل کتمان نیست؟!

ولی این تیر خلاص بریک جریان فرسوده هست همانگونه که اصلاحات به اغما رفت این جریان هم به اغما خواهد رفت
داوود
یکی بود و دو تا شد ناشکری کردیم سه تا شد . جاج اقای بررگوار پیش گو هم شد
داوود
... بزرگوار شما فتنه (به کمک سرویس های اطلاعاتی موساد و سیا و سرویس مخفی انگلیس ) را از قبل برنامه ریزی کرده بودند و مو به مو اجرا شد برای همین هم تمام اسناد فتنه به کمسیون اصل نود مجلس ارجاع شد وبا بررسی دقیق این اسناد مشخص شد که ... بزرگوار شما و آقازاده مشهورش با نام هنری م ه بازیگر اصلی فتنه بوده اند
سوفیا لوره
اگر ایت الله بزرگوار !!! شما همه چیر را از قبل پیش بینی کرده بودند چرا در نامه ایشان هیچ اشاره ای ازساندویج خوری تاریخی آن ساندویج خور مشهور نکرده اند باید پیش بینی میکردند روزی خواهد آمدکه یک خانوم زاده میره سانویج بخوره بیگناه به فتنه گری و آشوب متهم میشه
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای مورد نظر حضرتعالی قبلاً به کرات از طرف اصلاح طلبان ضربه خورده بود و در چند انتخابات رأی کمتر از حد انتظار خود آورده بود، و [پناه بر خدا اگر این حرفم اشتباه باشد] به نظر حقیر از فضا استفاده کرد و سوار موج نارضایتی بعضی شهروندان شد.
واقعاً کار خدا عبرت آموز است؛ تا دیروز عالیجناب سرخپوش بود و ناگهان منجی آزادی (!) و دموکراسی (!!) شد! این تحقیر تاریخی اصلاح طلبان بسیار خنده دار و در عین حال عمیقاً ناراحت کننده است (چون درس عبرت نمیگیرند).
قاسمی
آیت الله بزرگوار شما کیه اونوقت؟
آهان همونی که زنش شب انتخابات گفت بریزید بیرون تو خیابون؟
آهان همونی که دخترش جلو صدا و سیما هر چی خواست به امام و رهبری گفت؟
واقعا چه آتش نشان نمونه ای هست این آیت الله شما.
قاسمی
ولی خدایی یه کاری رو برای بار اول کرد. بعضیا رو با نماز جمعه آشنا کرد. زن کنار مرد، نماز با کفش، جالبه نه؟
داوود
حتمـآ در روز قیامت یک اجری هم برای بزگوار که عده ای را برای بار اول به نماز کشونده در نظر میگریند
عباسی
بنا به اقتضای عالم هستی ،هرکس آتش فتنه روشن کرده،خواهی نخواهی دامن خودش راهم گرفته ،این امر دیرو زود دارد لکن سوخت وسوز ندارد.
شادی
دیر زود هم نداشت خیلی سریع دامنشو گرفت از ریاست خبرگان اوت از نماز جمعه اوت اعضای خانواده پرونده پشت پرونده زندون هم که شامل حال یکی از خانوم زاده شد و هنوز جند پرونده مفتوح داره خاطره گویی پوچ و مخدوش و مزاح مانند هم که دامنشو گرفته و به مبارکی تازگی پیش گو هم شده یکی از اقا زاده هاهم که دادگاه بین المللی داره , حیرت آور نیست ؟
مجاهد
و خداوند خیلی زود در انتخابات 92 خیلی بیشتر از چیزهایی را که به ناحق از ایشان گرفته بودند به ایشان مرحمت فرمود. و مکرو مکرالله والله خیرالماکرین
مجاهد
سلام و هزاران درود بر حضرت آیت الله هاشمی ابر سیاستمداری که خداوند هوش سرشاری به وی عنایت فرموده که میتواند با توجه به مایل پیش آمده آینده را تحلیل کند
کریم شیره ای
اجشنت ! شیر خشکی که بابات برات خرید حلالت باشه مجاهد
مجتبی
نردبان این دنیا ما ومنیست
عاقبت این نردبان افتادنیست
هرکسی بران بالاتر نشست
لاجرم استخوانش بیشتر خواهد شکست
حرفت مجاهد ادمو یاد حرف اون ملعون مینداره
که به حضرت زینب گفت:دیدی خدا با شما چ کرد؟؟!!
فرمود ما رایت الا جمیلا
عزیزم کار خدا جز زیبایی نیست
ولی به جای اب رو اتش بنزین ریخت.
اشتباهی مثبت دادم
United States
فتنه قطعا یک سر نداشته و به طور حتم فقط کاندیداهای بازنده مقصر آن نبودند و به همان نسبت آنها کاندیدای برنده نیز مقصر است
این بازیهای کهنه شده جانم.برو یکی دیگه پیدا کن.
کی میخواید بفهمید که فتنه 88 یک دعوای ساده نبوده بلکه براندازی بوده که سر اصلیش همین موسوی و کروبی و خاتمی بودند.
شادی
این فتنه فتنه اکبر بود
Iran, Islamic Republic of
البته برای کاسبان فتنه!!!!!!!!
شادی
منظورت مطهری است ؟
تارینه
اگر تا قیام قیامت هم در گوش این افراد فریاد زده شود که فتنه یک دعوای جناحی نبوده ؛بلکه یک حر کت از پیش برنامه ریزی شده بااهداف خطرناک ومقدمات فراوان؛به رهبری سران فتنه وحمایت استکبار جهانی بوده؛ باز هم یک گوششان در ویک گوششان دروازه است!!!!!
ادم خواب رو میشه بیدار کرد،ولی ادمی که خودش رو به خواب زده ،هرگز!
کریم شیره ای
مخشوشآ اگر این آدم فتنه گر شبژ باشه و گلشیفته هم طرفدارش باشه عمرا اگه اژ خواب پاشه
مهدی
با سلام
از یک سایت تخصصی رسانه ای همچین موضع تندی مانند جمله زیر عجیب هستش. شما یک میلیونیم درصد احتمال بدید به هر دلیلی حضرت آقا رفع حصر این آقایان فتنه گر را صادر کنند. انوقت ای جمله شما چقدر زشت میشه. همیشه رعایت تعادل در تمامی تحلیل ها خوب هستش.
(اما کسی حق ندارد سران فتنه را تبرئه کند، چون این کار، زدن توی دهن ملت ایران و خصوصا آن ۲۴ میلیونی است که سران فتنه احترام رای شان را نگه نداشتند و تصمیم بر ابطال و وتوی آن داشتند.)
شکوفه
نگران نباش!حصر هم بنا به فرض برداشته بشه،چوبه دار مجازات این خائنین منتظرشونه.تبرئه جزو ارزوهای خام بعضیهاست.
کریم شیره ای
پیشنهاد میکنم این بعژی ها آرژوی خام خود را بژارند پخته شه بعد مشرف کنند
صالحی
از شما که احتمالا آدم تحصیل کرده ای هستید بعید است چنین نظری.
به فرض شما هم اینها از حصر خارج شوند، رفع حص به معنای تبرئه است؟
شما یکی رو توی این مملکت به مانند مسوی کروبی و خاتمی نشون بدهید که در طول تاریخ انقلاب چنین جرایمی مرتکب شده باشه.
اینها تبرئه بشوند مانند آن است که بگوییم هیتلر دیکتاتور نبوده و استالین آدم بسیار خوب و مهربانی بوده!
چراغعلی
مهدی جان متآسفانه یا شوربختانه ضریب هوشی ات نقص فنی داره برو پیش تعمیر کار ایشون گفت هیچ کس حق نداره این وطن فروشان را تبرئه کنه که حرف درستی است اگر رهبری این اوباش را ببخشد به این معنی نیست که جنایتی انجام نداده ند بلکه به علل هایی خواهد مثلا سن بالا یا توبه و غیره
قاسمی
حضرت آقا هیچ وقت این کار رو انجام نمیدن چون حق الناسه.
Iran, Islamic Republic of
امروز روزنامه ارمانو دیدم در صفحه اول عکس مطهری و زیبا کلام نقش بسته بود اگه بدونید کلی خندیدم
سروش
با اینکه کلی خندیدی ولی شک نکن که وقت گران بهاء خود را ضایع کردی
مش مظفر
خندیدن زیاد برات خوب نیست سروش جان ممکنه آسیب ببینی گلم
Iran, Islamic Republic of
عجب!
Iran, Islamic Republic of
جالب است که نویسنده هم به اینهمه رای اعتقاد دارد اما انهایی که حرف دیگری دارند را ایرانی یا اصلا انسان نمی داند
احسنت.واقعا مستدل و منطقي جواب داده اند آقاي اميني
سیدی
س. بخشی از حرفهای ایشان صحیح است وقتی که رییس دستگاه قضا آنطور اعلان موضع میکند نسبت به انها، انصافا آیا دادگاه میتواند عادلانه حکم صادر کند. اینها که به صرف اتهام ونشنیدن دفاعیات انها حکم صادر کردند... به نظر میرسه عادلانه نباشه
Iran, Islamic Republic of
ایشان باید به این مطلب توجه کنند که شرع مقدس اسلام منبع قانون است نه خود قانون واگر به مسئله شرعی باید عمل شود باید تبدیل به قانون شود و ایشان حصر را فقط از منظر شرع بررسی کرده اند ولی از منظر قانونی به این مطلب نپرداخته اند
Iran, Islamic Republic of
چرند گفته این آقای امینی

زندان احتیاطی تا مرحله تشکیل دادگاه و پرونده برای متهمین همیشه مرسوم بوده و هست و قانونی هم است اما نه اینکه بدون دادگاه یکی را حبس کنند و آزار و اذیت کنند تا طرف همانجا بمیرد و حتی امکان ارائه دفائیات خود به مردم و هیئت منصفه عادل را پیدا نکند.
موسوی - اصفهان
من نمیدونم چرا اینقدر دلیل فقهی و استلالی برا جناب مطهری میارید بابا ایشون همه اینا را قبول داره ولی چی کار کنه بهش میگند ( کی ! شاید آقای هاشمی ) وظیفه شما تو کامل کردن این پازل اینه این بنده خدام انجام میده ماموره و معذور
موسوی از شاهین شهر
اگه این حرف های پوچ مطهری برای این وطن فروشان نون و آب نشه برای مطهری شهرت میشه
Iran, Islamic Republic of
کار تبیینی است؛ بالأخره اخیراً دکتر مطهری هم مجتهد شده اند، اگر کسی تذکری نده یک عده ممکنه باور کنن.
صادق
Iran, Islamic Republic of
عامل اصلی فتنه 88 ،اقدامات قبل و در زمان و پس از انتخابات ،توسط احمدی نژاد است .
اما باید بدون ترس ،افراد در حصر و احمدی نژاد بطور علنی و همزمان محاکمه شوند تا ناگفته ها و حقایق بیان نشده برای مردم و افکار عمومی روشن شود .
محاکمه علنی باعث اقتدار نظام خواهد بود و هر چه طولانی تر شود بنفع نظام اسلامی نخواهد بود.
پاینده باد نظام جمهوری اسلامی ایران .
قمر تاج خانوم
صادق جان ننه به مامانت بگو برات 100 تا وان یکاد بخونه چشم نخوری ننه
Iran, Islamic Republic of
صادق جان برادر من چرا قضیه رو میپیچونی؟ عامل فتنه این بود که آقایون خط امام و مجاهدین انقلاب و مشارکت چارتا کتاب خونده بودن و فکر کردن انقلابین، منتها مریدی که به آشی بیاد، به ..اشی هم میره، اینه که دوباره چارتا کتاب دیگه خوندن، شدن ضدانقلابی (فک کردن تاریخ به پایان رسیده و نظم لیبرالی و اقتصاد بازار و غیره دنیا رو گرفته).
اینا اتهام هم نیست، حرفهای خودشونه.
مسافر
...
کدوم یکی از دلایلی که فتنه گران برای به آشوب کشیدن کشور آوردن ، صحبتهای مناظره احمدی نژاد با موسوی بود ؟!!!!!!!!!
حتی شعارهایی هم که دادن ، تماما به نظام و سرکوبی نظام و رهبری و اسلام و امام حسین و امام خمینی و ... بود .
اونوقت جنابعالی میگی دلیل فتنه احمدی نژاده ؟؟!!!
تنها اشتباهی که احمدی نژاد کرد این بود که نباید در رسانه ملی به جرمی که ثابت نشده و وظیفه گفتنش رو هم نداره ، اذعان کنه و تهمت بزنه و فقط باید به همین دلیل در دادگاه محاکمه بشه که این هم ربطی به فتنه و آشوب و اغتشاش نداره ...
امیدوارم بفهمی
United Kingdom
مشکل علی مطهرب و امثالش اینه که درک درستی از حکم حکومتی ندارن و مشکل دوم اینه که خودشون را معیار تشخیص حق و باطل قرار دادن در صورتیکه التزام عملی به ولایت فقیه غیراز این نوع موضع گیریهاست..سوم اینکه کسی که ادعای ولایت پذیری داره ،موقعیکه از مقام معظم رهبربی اون پاسخ محکم در مورد سران فتنه را شنید بایستی اطاعت میکرد ولی عملا بجای پیگیری مشکلات مردم بدنبال مسایل ومشکلات سران جنایت کار فتنه افتاده است . از همه گذشته از قدیم گفتن جواب ......خموشی است
Iran, Islamic Republic of
وقتی در مملکت قانون هست دیگه گفتن اینکه اون آقا در کتابش چی نوشته ،پس قانون و مجلس رو تعطیل کنید
آنتي فتنه
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر سران خبیث فتنه ی88 و حامیان ابله آن...
چراغعلی
این فرد دلش به حال این وطن فروشان نسوخته برای سر زبان افتادن و مشهورشدن تلاش میکنه این بابا هم ترفندش اینه
اقای مطهری با این حرفها می خواهد خودش را مطرح کند تا از این انزوا که هیچکس ( نه اصول گرا ها و نه دوم خردادیها ) اورا تحویل نمی گیرد بیرون آید چون قبلا خودش را وزیر ارشاد دولت تدبیر و امید قلمداد می کرد اما هیچکس به او توجه نکرد شاید کسی دلش به حالش بسوزد و پستی به او دهد
Iran, Islamic Republic of
همه مي دانند عامل اصلي فتنه سال 1388 پايداري ها بودند لطفاً پست هاي بعدي مسئولين وزرات كشور بعد از انتخابات سال 1388 را مشاهده كنيد
Iran, Islamic Republic of
لطفاً شایعه جدید که مرغ پخته رو هم به خنده میاندازه دیگه تولید نکنین.
عامل اصلی فتنه تولید کنندگان پارچه سبز بودن!
عامل اصلی فتنه واردکنندگان ذرت دامی بودند!
عامل اصلی فتنه مخالفین اکران فیلمهای طرفدار فتنه بودند!
اصلاً بسیج عامل اصلی فتنه بود و برای انحراف اذهان عمومی با دستبند سبز بسیجیها را در خیابان میزد و برای مظلومنمایی مسجد را آتش زد و شعار میداد و ...
جانم!پایداری بعد از سال88 تاسیس شد.
Iran, Islamic Republic of
بودند جناب عالي نمي ديديد
سوفیا لوره
یعنی میگی پایداری ها به اون بابا گفتند اونطوری نامه بنویس و به عیال مربوطه گفتند به مردم بگه بریزید تو ی خیابون و به اون دختره گفتند برو ساندویج خوری ؟
مهم نیست
سایت جهان نیوز و دیگر همفکرانتان که این عقیده و تفکر را دارید نباید در خصوص ازادی شیخ نمر در عربستان توقع داشته باشید !!!
منطقت بتون ارمه است ها! شیخ نمر کجا از کشورهای خارجی کمک گرفته یا از سوروس راهکار واز ملک عبدشیطان پول برای اینکه کمر حکومت اسلامی رو خم کنه؟!
شادی
ازقیاست خنده آمد خلق را
شمای اصولگرا چه گلی به سر این ملت زده اید
فقط روز به روز ...می شوید
سوفیا لوره
امکان داره گلی نزده باشند و لی 6 تا هم گل نخوردندمثل جناب ظریف که بازی را تا اینجا 6 هیچ باخته
سیدرضا
Latvia
مشخصه میترسن این عزیزان محاکمه بشن..
شادی
اگه تریس از محاکمشون بود حصر نمیشدند
Iran, Islamic Republic of
چطوری که اینجور مواقع نظر مرحوم منتظری رو قبول دارید؟!
صفر علی
حالا بیا وخوبی کن دوست داری این با ر هم نظر منتظری را قبول نکنیم ؟ خوشحال میشی
فرشاد منصوری
با سلام مرحبا به این جوابیه امیدوارم آقای مطهری به خود بيايندوجايگاه نمایندگی را با دفتر وکالت سران فتنه اشتباهي نگیرند واگر جسارت و جرأتی دارند در مجالس اروپا علیه هولوکاست سخنرانی و نامه نگاری کنند واصولإ مدتی است عادت کرده جهت کسب توجه خواص مورد نظر به لحاظ گرایشهای سياسي احزاب و گروهها را دچار دوگانگی و تزلزل نماید و جامعه را جهت اهداف شوم فتنه گران وحاميانشان ملتهب نماید در پایان باید تاسف خورد که از آن پدر چنین پسری بجا ماند.
صفری علی
مجلس 290 نماینده داره این بابا شده طوطی سخن گو فکر میگنه با این ترفند قیمت طاووس را پیدا میکنه
احسنت. دقیق و محکم بود. کاش یه اصلاح طلب باسواد پیدا میشد که جواب بده
Iran, Islamic Republic of
زنده باد دکتر مطهری
شادی
چه زود یک اصلاح طلب باسواد پیدا شد وبا یک درود جواب داد
لعن علی عدوک
ققنوس
این مطهری که من دیدم عقده خود بزرگ بینی داره اصلا دوست داره دیده بشه مشکلش هم همینه اگه روش بشه خیلی چیز هارو انکار وازخیلی چیزهارو طرفداری میکنه تا جلب توجه کنه........
ستار
United States
حصر غیر قانونی و این افراد باید محاکمه شوند
اشتباه مثبت دادم صدهزار منفی
عنابستاني
Iran, Islamic Republic of
شما خوبه ياد آوري كنيد كه فقط كامنت هاي هم فكري هاي خودتان را درج مي كنيد
مجید
United States
موسوی و کروبی خائن و فاسد به امام، به انقلاب، به نظام، حتی به دستگاه مقدس اباعبدالله (علیه السلام) خیانت کرده اند و جزای جز اعدام برای این دو مزدور تاریخ مصرف گذشته استکبار جهانی متصور نیست.
علی
سلام
دست شما درد نکنه خیلی زیبا بود
کو گوش شنوا...
من فکر میکنم مطهری با این کارش میخواهد خود را قهرمان جلوه دهد .
ولی نمیداند که با این کارش هم دنیای خود را تباه میکند و هم اخرت خود را
و در ضمن به موسوی و کروبی هم خیانت میکند .
خدا عذابشا را شدید کند که اینگونه کشور را دچار بحران کردند
محمد
سران رسوا و روسیاه فتنه کثیف آمریکایی اسراییلی 88، مصداق واقعی "خسر الدنیا و الاخره" هستند. جای بسی درد و افسوس است که فرزند یکی از بهترین یاران امام راحل و انقلاب، مدیحه سرای خائنین به انقلاب و خون شهدا و شاد کننده رسانه های معاند نظام شده است.
در قانون اساسی اصل برائت است مگر اینکه خلاف آن در دادگاه صالح ثابت شود بنابر این همه این حرفها از نظر قانونی ارزشی ندارد اگر آقایان در دادگاه محاکمه و محکوم نشوند حصر آنها مشکل دارد
مجید
من تا قبل از خوندن این مقاله به حصر خانگی تقریبا اعتقاد داشتم. اما با خوندن این مطلب نظرم عوض شد! برخی دلایلتان نا موجه و برخی دیگر با وضعیت الان سران فتنه صدق نمیکنه.