پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳

پدیده آقازادگی و آقازاده‌های بالقوه

شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۰۹
کد مطلب: 376092
واقعیت این است که همه ما به نوعی آقازاده‌های بالقوه هستیم فقط چون در شرایط و موقعیت یک آقازاده واقعی قرار نداریم عنوان وزین «آقازاده» را به ما اطلاق نمی‌کنند.
به گزارش جهان، روح الله فاضل در وبلاگ خود نوشت:
اگر تک تک ما کمی به رفتار و اعمالمان در جامعه نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که چگونه در هر موقعیتی در تلاش هستیم تا به نوعی از امتیازاتمان نسبت به دیگران نهایت استفاده را ببریم. وقتی کارمان در فلان اداره گیر می‌کند کافی است تماسی با رفیق قدیمی‌مان بگیریم تا او با نفوذ خود کارمان را راه بیندازد. در صف نانوایی از همان ته صف، شاطر را که همسایه چندین ساله‌مان هست صدا می‌زنیم و در میان بهت دیگران وقتی داغی نان با دستانمان بازی می‌کند با خود فکر می‌کنیم "بالاخره همسایه به درد همین روزها میخورد...". پسرمان چند ماه دیگر سرباز می‌شود و ما در فکر این که پاره تنمان باید در همین شهر خودمان مشغول خدمت شود زنگی به شوهر خواهرمان می‌زنیم تا مگر سرتیپ بازنشسته سفارشی بکند؛ و ... آزمایش پیش از ازدواج دختر و دامادمان چند ماهی به طول می‌انجامد و ما مثل همه کسانی که در نوبت هستند عجله داریم، و این بار راه‌حل را در زیر میز مسئول آزمایشگاه می‌یابیم و از قضا راهگشا می‌شود...
 
از این مثال‌های کوچک و بزرگ زیاد در ذهن داریم و اصلاً بعضی از آنها آنچنان تکرار شده است که اشکالی نیز در آنها نمی‌بینیم و آنها را جزء اعمال یومیه به حساب می‌آوریم. واقعیت این است که همه ما به نوعی آقازاده‌های بالقوه هستیم فقط چون در شرایط و موقعیت یک آقازاده واقعی قرار نداریم عنوان وزین «آقازاده» را به ما اطلاق نمی‌کنند. کسانی که در هر موقعیت و مکان و زمانی سعی می‌کنند به نوعی از رانت خویشاوندی، جایگاه اجتماعی، پول و اعتبار خویش [سوء] استفاده کنند و به راحتی حقوق دیگران را نادیده می‌گیرند هیچ تفاوتی با آقازاده‌ای که هر روز به شرفش درود می‌فرستند ندارند. تنها تفاوت آقازاده با ما این است که او گربه‌ای است که مادرزاد دستش به گوشت رسیده و ما نه.
 
پس همچنان که به حق از پدیده آقازادگی در جامعه گلایه می‌کنیم، کمی نیز به رفتارهای خودمان نگاهی بیندازیم. جوالدوزی که همیشه چه هنگام دیدن اخبار تلویزیون چه هنگام خواندن روزنامه و چه هنگام دیدن برخی اتفاقات، به دیگران می‌زنیم، همان اول کار از همان ته جوالدوز که زیاد هم درد ندارد آرام به خود بزنیم و بعد از دیگران شروع کنیم!
 
والسلامــــ
 
پ.ن:
 بدیهی است که منظور از آقازاده در این متن، آقازاده‌های سوءاستفاده‌گر از جایگاه خود هستند که نظیرشان را امروزه می‌توانیم در ذهن مرور کنیم. وگرنه طبیعتاً مفهوم آقازاده نبایستی به خودیِ خود، بار معنایی منفی داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *