کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقدی بر اردو محور بودن تشکلات دانشجویی

7 دی 1392 ساعت 19:33

اردو های جهادی تابستان با در نظر گرفتن توان نیروها و توجه به محتوا به خود نیرو و خود سازی تشکل امر خوب است.


به گزارش جهان، وبلاگ "نه دی هشتاد و هشت" نوشت:
یکی از عمده برنامه های تشکلات دانشجویی مخصوصا در دانشگاه های غیر مادر برگزاری اردو به مناسب و موضوعات مختلف است.
 
در این دانشگاه ها ا شروع مهر ما با برگزاری اردو برای ورودی ها جدید شروع می شود تا حدود اوایل آبان وقت و انرژی تشکل را می گیرد این وقت و انرژی با بهانه جذب نیرو و در عمل جور کش دانشگاه می کند به معنی بهتر به جای اینکه دانشگاه اردو و جلسه برای ورودی های جدید برگزار کند و تشکل بدون دخالت در اجرای برنامه از محیط فراهم شده استفاده کند با حضور به عنوان متوالی برگزاری و صرف انرژی و توان اصلی در اجرا در عمل از جذب نیز در می ماند.
 
با گذشته ترم در آذر ماه ثبت نام ادروی مشهد شروع می شود، اردوی قرار است با زهم کار جذب و سامان دهی در آن رخ دهد اما در عمل تشکل تبدیل به یک تور یارتی می شود، برنامه هتل –حرم؛ حرم – هتل موضوع ثابت دانشجویان و نهایتا یک طلبه و یا یک مُبلغ چند دقیقه ای از وقت بچه ها به پاسخ گفتن به پرسش ها استفاده کند که اکثر این پرسش ها حول موضوع ادواج می گذرد در صورتی که شاید با یک دهم این انرژی و هینه و برگزاری یک جلسه پرسش و پاسخ همه نتایج بدست آید؛ البته بنا به تجربه برگزاری اردو ها درون تشکلی با حضور اعضای فعال در قالب 40 یا 50 نفر جهت ساماندهی خوب است سبب شکل گیری و ساخت پیدا کردن و تا حدی تفریح اعضا می شود به شرطی که حاضرین اعضا فعال و درگیر تشکل و تهایتا چند نفر از نیروی های جذب شده جدید باشند.
 
اواخر آذر ماه و اوایل امتحانات در دی ماه بحث راهیان نور پیش می آید، در موضوع اردو های راهیان نور باید گفت تنها اردوی جدی و متداول که در معنی حقیقی سبب جذب است این اردو هست؛ اردوی راهیان نور مخصوصا جنوب از دو لحاظ مورد تایید و توجه است .
 
اول : حاضرین در اردو کسانی هستند که در دلشان مشتاق گفتمان ارزسی هستند در صورتی که در مورد اردو های سیاحتی و حتی اردو مشهد بحث عمومی بود و افراد با هر تفکر یدر ان حاضر و مایل به شرکت هستند.
 
دوم: فضای حاص حاکم بر راهیان نور و کنار هم قرار گرفتند دانشجویان دانشگاه های مختلف در کنار هم و نیز حضور در مکان هایی مانند هویزه و یا دوکوهه به شدت بر آمادگی دانشجویان در جهت جذب می افزاید، فضایی که در اردو های زیارتی در بازار سپری می شود در این اردو در فضای گفتگو و تبادل نظر به راحتی قابل جهت دهی است و نی با توجه به بسته بودن محیط های تردد و تجمع افراد به راحتی مقدور است، البته استفاده از این شرایط بستگی به برنامه مسئولین اردو دارد اما با توجه به فراگیر بودن این اردو و وجود نهاد های برگزار کننده که بحث اجرایی را بتا حدی تسهیل می کنند شرایط این اردو را خاص و مناسب برای جذب و تا حدی فعالیت های تشکلی مخصوصا در موضوعات معنوی می کند.
 
از نظر نویسنده اردو راهیان نور تنها اردوی هست که باید به صورت عمومی و غیر تشکلی برگزار و دریچه ای باشد برای جذب
 
یادآوری این موضوع که شرایط فوق الذکر در حال حاضر بیشتر در راهیان نور جنوب برقرار است تا غرب یا شمال غرب نکته قابل توجه ای مخصوصا برای تشکلات کوچکتر است.
 
از بهمن و اسفند زمزمه و هماهنگی اردو های جهادی مطرح می شود، اردو های جهادی دارای جایگاه مورد تاکید رهبری هستند و از این باب برگزاری آن هم برای حاضرین و هم برای خود تشکل فایده های بسیاری دارد اما موضوع قابل بحث صرف هزینه و داشته های تشکل است، برگزاری اردو های طاقت فرسا و بزرگ تر از ظرفیت تشکل چه در جهادی باشد و چه در راهیان به واقع امری غلط و صدمه زننده است، وجود استقبال از سوی دانشجو و یا نیاز یک روستا به کار به هیچ عنوان دلیل خوبی برای حرکت های نسنجیده و بزرگتر از حدود تشکل نیست، مدیر تشکل همیشه باید در کنار اینکه به استقابل دانشجویان و یا نیاز های جهادی نگاه می کند به حد توان خود و تشکل تحت مدیریتش نگاه کند، این نباشد که با تعدا کمی نیروی پای کا و به بهانه خدا می رساند شروع به کاری کند که در میانه اش بماند.
 
شروع تابستان اکثر دو مدل اردو را مشاهده می کردیم که چند سالی است یک اردو دیگر هم به ان اضافه شده و تبدیل به سه اردو شده است.
 
اول: اردوی های جهادی که به تکمیل اردو های جهادی نوروزی می پردازد
 
دوم: اردو های سراسر و متمرکز تشکیلات ها و نی گرد همایی های کشوری
 
سوم : جدیدا اردو های راهیان نور غر بو شمال غرب هم بخاطر سردی هوا در طی سال در تابستان برگزار می شود.
 
اردو های جهادی تابستان با در نظر گرفتن توان نیروها و توجه به محتوا به خود نیرو و خود سازی تشکل امر خوب است.
 
اردو های سراسری و گاها آموزشی مثل طرح ولایت و یا .... نیاز تشکل بوده و سب آشنایی با دیگر دانشگاه ها و هم افزایی می شود.
 
اردو های راهیان نور غرب و شمال غرب هرچند هنوز به فضای جنوب نرسیده اند اما برای دانشجویان علاقه مند به شرط وجود توان در تشکل امر مناسب است.
 
چند تذکر:
 
-          اول: به جد از برگزاری اردو هایی که تشکل را شبیه تور های سیاحتی و زیارتی می کنند پرهیز کنید 
 
-         دوم: لطفا انقدر که به فکر جذب از طریق اردو هستند قدر هم به فکر ساختن نیرو های جذب شده –حتی اگر یک نفر هم هست و حتی اگر خودتان تنها هم هستنید- باشید، جذب قطعا چیز خوبی است اما مطمئن باشید اگر نیرو را جذب کنید و برای برنامه ای نداشته باشید و سبب رشد و نمود معنوی و علمی او نشوید به او و تشکلات صدمه زده اید.
 
-         سوم: میل شدید به برگزاری اردو برای دیگر دانشجویان را تبدیل به میل برای برگزار اردو برای خودتان ساختن خودتان کنید، چون وقتی نیرو های درونی یک تشکل ساخته شوند و پخته خود دانشجویان مستعد به سمت شما خواهند آمد.-برای نابودی تاریکی لازم نیست با آن بجنگی فقط کافی است شمعی روشن کن، این شمع خود دانشجویان فعال و مسئول در تشکل و خود شما هستید.


کد مطلب: 334014

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/sound/334014/نقدی-اردو-محور-بودن-تشکلات-دانشجویی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com