پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲

رونمایی تحریم‌ جدید برای دولت روحانی

سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 302806
لایحه تشدید تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه کشورمان در حالی امروز در مجلس نمایندگان آمریکا به رأی گذاشته می‌شود که رویکرد پنهان غرب در قبال ایران به تدریج آشکار و هدیه آمریکا برای دولت روحانی رونمایی می شود.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از رویترز گزارش داد، مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه هفته جاری درباره لایحه تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران رأی‌گیری می‌کند. بر اساس این گزارش، تصویب این لایحه منجر به کاهش بیشتر صادرات نفت ایران خواهد شد.

به‌گفته یک نماینده مجلس نمایندگان آمریکا، روز چهارشنبه لایحه‌ای در مجلس به رأی گذاشته خواهد شد که هدفش کاهش روزانه یک میلیون بشکه صادرات نفت ایران در طول یک سال است. انتظار می‌رود این لایحه به‌راحتی در مجلس نمایندگان که جمهوری‌خواهان اکثریت آن را تشکیل می‌دهند تصویب شود، اما بدون تصویب سنا تبدیل به قانون نمی‌شود. کمیته بانک‌داری سنا نیز باید نسخه مورد نظر خود را درباره این لایحه تا ماه سپتامبر ارائه کند.

در صورت تصویب این لایحه در مجلس نمایندگان شکاف میان کنگره و کاخ سفید درباره تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران افزایش خواهد یافت. این لایحه در حالی به رأی گذاشته خواهد شد که دولت باراک اوباما هفته گذشته بخشی از تحریم‌ها در زمینه تجهیزات پزشکی را لغو کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا پنج‌شنبه (۳ مرداد) اعلام کرد برخی اقلام را به لیست تجهیزات پزشکی که می‌توانند بدون کسب اجازه‌نامه ویژه به ایران ارسال شوند، افزوده است.

از سوی دیگر وزارت خارجه آمریکا نسبت به عواقب تصویب این لایحه بر روابط آمریکا با کشورهای وارد کننده نفت از ایران از جمله چین، هند و کشورهای آسیایی هشدار داد.

طرفدارن رویکرد دیپلماتیک با ایران نیز ابراز نگرانی کرده‌اند که تصویب این طرح در حالی که رئیس جمهور جدید ایران هنوز به‌طور رسمی روی کار نیامده است، پیام اشتباهی به ایران ارسال می‌کند و مذاکرات هسته‌ای تهران و گروه ۱+۵ را که قرار است ماه سپتامبر (شهریور) برگزار شود، تحت تأثیر قرار خواهد داد.
برخی منابع نیز اطلاع داده‌اند تیمی از وزارت خارجه آمریکا مشغول رایزنی با سنا برای تعلیق این لایحه در چند ماه آتی است.

* کنگره آمریکا با طرح جدید تحریم ایران امید تعدیل موضع تهران را از بین می برد


دو تن از فرماندهان ارشد سابق ارتش آمریکا با انتقاد از طرح مجلس نمایندگان آمریکا برای تشدید تحریم ها علیه ایران تاکید کردند: «مجلس نمایندگان نباید امیدها برای تعدیل موضع ایران قبل از اینکه روحانی موقعیت اقدام پیدا کند، را از بین ببرد.»

 در حالی که اعضای مجلس نمایندگان آمریکا قرار است این هفته به طرح تشدید تحریم های نفتی ایران رای دهند و توقف کامل صادرات نفت ایران را برای یک سال آینده هدفگذاری کنند به نظر می رسد سیاستمداران آمریکایی در مورد نحوه برخورد با ایران دچار دودستگی شده اند.

به گزارش رویترز طرفداران رویکرد دیپلماتیک در قبال پرونده هسته ای ایران در آمریکا نگران اند که تصویب این طرح قبل از بر سر کار آمدن حسن روحانی در ایران، پیامی اشتباه را در آستانه مذاکرات هسته ای به تهران ارسال کند.

ژنرال جوزف هور و لاورنس ویلکرسون، دو تن از فرماندهان ارشد سابق ارتش آمریکا هفته گذشته در مقاله ای که در روزنامه هیل به چاپ رسید نوشتند: «مجلس نمایندگان نباید امیدها برای تعدیل موضع ایران قبل از اینکه روحانی موقعیت اقدام پیدا کند، را از بین ببرد.»

در همین حال وزارت خزانه داری آمریکا پنجشنبه گذشته در تلاش برای ترسیم چهره ای بشردوستانه از دولت این کشور، فهرست تجهیزات پزشکی ای که می توانند بدون مجوز ویژه به ایران صادر شوند را افزایش داد.

وزارت امور خارجه آمریکا از مدت ها پیش هشدار داده است که حرکت بسیار سریع در استفاده از تحریم ها برای کاهش صادرات نفت ایران می تواند به اقتصاد کشورهای متحد آمریکا ضربه بزند. وندی شرمن، نماینده واشنگتن در مذاکرات هسته ای با ایران، ماه گذشته در جلسه استماع سنا گفت، این به سود منافع آمریکا نخواهد بود که ما باعث شویم هر کدام از اقتصاد های وارد کننده نفت به دلیل تحریم های قوی تر لطمه ببیند.

مشاوران کنگره گفتند، مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در اختیار نمایندگان جمهوری خواه قرار دارد قرار است روز چهارشنبه طرحی را که هدف از آن کاهش یک میلیون بشکه دیگر از صادرات روزانه نفت ایران در طی یک سال است را به رای بگذارد.

این طرح که انتظار می رود به راحتی به تصویب مجلس نمایندگان برسد، بلافاصله به قانون تبدیل نخواهد شد و ابتدا باید به تصویب سنا نیز برسد. کمیته بانکی سنای آمریکا نیز احتمالا طرح خود در زمینه تشدید تحریم های ایران را در ماه سپتامبر بررسی خواهد کرد و پس از آن این طرح برای رای گیری به جلسه علنی سنا خواهد رفت.

در صورت تصویب طرح تشدید تحریم نفتی در مجلس نمایندگان آمریکا در طی این هفته، شکاف در بین قانونگذاران کنگره و برخی از اعضای دولت اوباما بر سر نحوه برخورد با موضوع هسته ای ایران پررنگ تر خواهد شد.
بسیاری از قانونگذاران آمریکایی تمایل دارند تا موضعی سرسختانه را در تلاش برای کاهش دادن سرعت برنامه هسته ای ایران از خود نشان دهند، اما دولت اوباما هفته گذشته اقداماتی را برای کاهش نسبی تحریم ها علیه ایران انجام داد.
طرح مذکور که هدف از آن به صفر رساندن صادرات نفت ایران است، ممکن است با مخالفت چین و هند که بزرگترین مشتریان نفتی ایران هستند مواجه شود و موجب افزایش قیمت جهانی نفت شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *