پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

جلد شناسنامه فروش

مهتد
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب: 234116
احمدرضا بذرافشان در وبلاگ مهتد نوشت:

یه بار که داشتم از دانشگاه بر می گشتم، توی خیابون یه آقایی رو دیدم که که تقریبا میانسال بود و داشت دی وی دی خارجی می فروخت. معمولا وقتی از خیابون رد می شم به اینجور چیزا نگاه نمی کنم. اما وقتی از کنارش رد شدم چشمم اتفاقی به عکس یکی از اونا که روی زمین پهن کرده بود افتاد. عکس خیلی ضایعی بود. وایسادم بهش تذکر دادم. گفتم : پدر جان تو الان سنی ازت گذشته ؟ برا چی داری با این کارت دنیا و آخرتتو خراب می کنی؟ می دونی تو داری با این کارت یه ضربه جدی به دین و فرهنگ مردم می زنی. می دونی با این کارت چند نفر ممکنه به گناه بیفتن؟ اونوقت گناه همه اونا پای تو هم نوشته می شه؟
 
)باهاش صحبت کردم. دقیقم یادم نیست که بهش چی گفتم. ولی مضمون صحبتام همین بود.) بر گشت بهم گفت: بدبختم. بیچارم. مجبورم این کارو بکنم. کلی باهام درد دل کرد. (از این جور صحبتا(
 
گفتم: خب چرا چیز دیگه ای نمی فروشی؟ گفت : جلد شناسنامه می فروختم. شهرداری بساطمو جمع کرد.
 
گفتم: خب دوباره برو از همونا بخر بفروش.
 
گفت: ندارم. اون کار سرمایه می خواد. اما این کار سرمایه نمی خواد. این دی وی دی ها رو هم یه آقایی با موتور هر روز صبح برام میاره. همون روز هم باهام پولشو حساب می کنه.
 
گفتم: مگه چقدر سرمایه می خوای تا دوباره همون کارو بکنی؟ گفت : صد هزار تومان!!!!
 
یادمه اون موقع همین حدود تو حسابم پول بود. رفتم از بانک پول گرفتمو بهش دادم.
 
شاخ در آورده بود. باورش نمی شد. بهش گفتم : فقط این پول قرضه. هرموقع درآوردی بهم بده. گفت : من این پولو یه ماهه بهت می دهم.آدرس خونشم بهم داد.
 
من اون موقع اونقدر داغ بودم که به این فکر نمی کردم که خب ممکنه پولو برداره و بره. شاید این کارم یه خریت بود. بعدا که به کارم فکر می کردم گفتم خب اونم پولو برداشته و رفته.اصلا توقع برگشتن پولمو نداشتم. برای من هم که اون موقع وضع مالی خوبی نداشتم همون مقدار پول هم برام مهم بود. بعد از یه ماه با یه دید نا امیدانه رفتم در خونشون.
 
اولش باورم نمی شد ولی اون پولو به من داد و کلی هم ازم تشکر کرد.
 
یه نکته جالب! اولین جمله ای که بعد از دادن پول به من گفت این بود: شما بسیجی هستید؟ گفتم: آره. بعد به فکر فرو رفت.
 
بهش گفتم: الان چیکار می کنی؟ گفت : جلد شناسنامه می فروشم!
 
بعدا که دوباره از اون محل رد شدم دیدم درست گفته. داشت جلد شناسنامه می فروخت.
 
همونطور که گفتم اون موقع واقعا حالیم نبود چی کار می کنم.
 
به خاطر همین نمی تونم بگم که این کار حتما یه راه کاره. ولی چند تا نکته رو باید بگم.
 
یکی اینکه از این دست آدما تو جامعه ما زیادن. نه اینکه واقعا بدبختن. بلکه نگاه درستی به روزی رسون بودن خدا و همچنین تلاش برای کسب روزی حلال و فرار از تنبلی ندارند. وباید یکی براشون توضیح بده. و هولشون بده.
 
نکته طلایی این خاطره تو پول دادنش نبود بلکه درد دل کردن ، اهمیت دادن و درک کردن طرف و اینکه طرف حس کنه یکی براش ارزش قائله. و از اون طرف هم حالی کردن و روشن کردن اون طرف. به نظر خودم طرف که عیالوار و صاحب چند فرزند بود اون قدر وضعش خراب نبود که صد هزار تومان پول نداشته باشه. ولی همین پول دادن برای تحول طرف بس بود.
 
نکته بعدی: اون حتی اگه اون پولو برداشته بود و رفته بود باز هم به نظرم می ارزید. در کشور ما چقدر هزینه فرهنگی می شود. آیا از رقمهای نجومی آن خبر دارید. آیا این مقدار هزینه برای هدایت یک فرد خیلی زیاد است. این جمله رو کسی داره می زنه که خودش وضع مالی خوبی نداره ولی باز هم میگه می ارزه.
 
یه نکته مخفی: قابل توجه بعضیا : (می دونم گفتن این جمله اینجا نیست. ولی می نویسم شاید روزی به گوش یک آدم به درد بخور برسه.) این بابا اصلا اون آقا موتوری رو که بهش دی وی دی می داد نمی شناخت. اصلا نمی دونست کی هست؟ از کجا میاره و کجا می بره؟
 
این کار به صورت یه کار شبکه ای انجام می شه. اینایی که دارن این دی وی دی هارو می فروشن، تو ویترین قضیه هستن. پشت اینا یه کار حساب شده و یک جریان خوابیده. من یه بار زنگ زدم به اطلاعات(شماره تلفن ۱۱۳). اما اونا هم فکر نمی کنم کار جدی کرده باشند. اگر می خوایم معضلات فرهنگی این تیپی تو جامعه حل بشه باید یه کار اساسی و ریشه ای انجام بشه.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *