کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گفتگو با شرق؛

جدیدترین مصاحبه برندهای اصلاح طلبان؛ اعتراف، آمارهای تخیلی، اظهارات بامزه/ اگر دولت رئیسی باکفایت باشد برنامه انتخاباتی سال ۱۴۰۰ خودمان را به او می‌دهیم!

30 آبان 1402 ساعت 21:25

حزب کارگزاران که نزدیک به مرحوم هاشمی و روحانی است، بعد از هشت سال و با پایان یافتن دولت روحانی اقدام به تدوین برنامه مدیریت اجرایی کشور در سال 1400 کرده است!


گروه سیاسی جهان نیوز: عباس عبدی و حسین مرعشی در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق، مباحثی را پیرامون انتخابات مطرح کردند.

در ابتدای این مصاحبه حسین مرعشی ادعا می‌کند که رد صلاحیت‌های انتخابات امسال بی‌سابقه است. اما در ادامه دلیل این موضوع چنین مطرح می‌کند: «تعداد ثبت‌نام در این دوره به دلیل پیش‌ثبت‌‌نام‌ها و فراخوانی که داده شد فوق‌العاده بالاست و ازاین‌رو ۲۸ درصد رد صلاحیت نشان‌دهنده این نیست که حتماً هیئت‌های اجرایی کار فوق‌العاده‌ای در ردصلاحیت‌ها کرده باشند».

سپس عباس عبدی با ارائه آماری عجیب از موضع مردم ایران نسبت به وضع موجود، بدون اشاره به منبع این آمار، می‌گوید: «در گذشته تا قبل از 1398، بیشتر این‌طور بود که 10 تا 15 درصد از وضع موجود دفاع می‌کردند، 30-35 درصد خواهان تغییرات اساسی بودند و50 تا ۵۵ درصد هم موافق اصلاحات بودند. تا جایی که من می‌دانم طبق آخرین نظرسنجی‌ها همین فاصله‌ها وجود دارد، البته موافق وضع موجود خیلی کم شده و حدود هفت، هشت درصد بیشتر نیستند. کسانی هم که موافق تغییرات رادیکال و بنیادی هستند 37-38 درصد هستند و بقیه کماکان از رویکرد اصلاح دفاع می‌کنند».

عبدی سپس اعتراف می‌کند که در سال‌های 97 و 98 به روحانی پیشنهاد استعفاء و خروج از حاکمیت داده بود و در ادامه اضافه می‌کند: «سال 82 که بحث خروج از حاکمیت را مطرح کردم بعضی‌ها فکر می‌کردند این خیلی بحث رادیکالی است. من کلا اهل مبارزه نیستم و اصلاً از مبارزه کردن با سیستم بدم می‌آید».

مرعشی در اواخر مصاحبه ادعا می‌کند که او و حزب کارگزاران یک برنامه مدون برای اداره کشور دارند و می‌گوید: «ما برنامه‌ای را برای ریاست‌جمهوری 1400 تدوین کردیم که یک ریل‌گذاری برای کشور پیش‌بینی کرده بودیم که اگر در چهار سال می‌توانست انجام شود، این ریل‌گذاری ادامه پیدا می‌کرد. با این برنامه در یک دوره بیست ساله می‌شد ایران را با رشد هشت درصد و بالاتر اداره کرد. الان مدون و مکتوب است. آن را به بیت رهبری دادیم، به کاندیداهایمان هم داده بودیم که اگر برنده شدند بتوانند جلو ببرند. الان هم حاضر هستیم اگر دولت آقای رئیسی دولت باکفایتی باشد، این برنامه را بدهیم منتها آن برنامه یک لوازمی نیاز داشت. اولین امری که در آن برنامه دیده بودیم، سیاست خارجی سازنده بود که ایران از بحران‌های بین‌المللی و تحریم‌ها عبور کند».

به عبارتی می توان گفت حزب کارگزاران که نزدیک به مرحوم هاشمی و روحانی است، بعد از هشت سال و با پایان یافتن دولت روحانی اقدام به تدوین برنامه مدیریت اجرایی کشور در سال 1400 کرده است!



مرعشی ضمن به رسمیت شناختن آشوب‌های سال گذشته، اعتراف می‌کند که او و حزب متبوعش در اغتشاشات 1401 کنار آشوبگران بوده و ضمن معترض نامیدن اغتشاشگران می‌گوید: «شاید یکی از سخت‌ترین سال‌ها برای همه سیاست‌گذاری‌ها سال 1401 بود. هم جبهه اصلاحات و هم حزب ما، با دقت کافی اعتراضات مردم را به رسمیت شناختیم و از مردم معترض دفاع کردیم، تحلیل ما این بود که نارضایتی و اعتراض خیلی وسیع و گسترده است و ارزیابی ما بالای 70 درصد بود. درصدی از این‌ها در خیابان ظاهر می‌شدند و عده‌ای هم از سر عصبانیت یا دستورات تشکیلاتی، برای گروه‌هایی که می‌توانستند تشکیلاتی عمل کنند، کار را به تخریب و آتش‌زدن و درگیری با مأموران می‌کشاندند که متأسفانه کشته‌های زیادی از دو طرف داشتیم. این همراهی وجود داشت».

مرعشی همچون عباس عبدی هیچ منبع معتبری برای آمار خود اعلام نمی‌کند. از همین‌رو آمار هفتاد درصدی مرعشی همان قدر معتبر و ارزشمند است که آمارهای عباس عبدی که در بالاتر ذکر شد، معتبر بوده است.

همچنین عباس عبدی در ادامه گفته‌های مرعشی اعتراف می‌کند که در اغتشاشات سال 88، اصلاح‌طلبان در میدان‌داری می‌کردند. عبدی با اشاره به اینکه در آشوب‌های 1401 نیز همچون سال 88، از اغتشاشات حمایت کرده و می‌گوید: «شما می‌گویید اصلاح‌طلبان با مردم همراهی نمی‌کنند. در سال 88 چه کسی در میدان بود؟ کسی فکر می‌کرد روزی آقای مرعشی به زندان بیفتد؟ ماجرا این‌طور نیست که فکر کنیم اصلاح‌طلب‌ها کنار مردم هستند یا نیستند. سال 88 بودند. در 1401 هم کنار مردم بودند. اساساً به دلیل همین بودن‌هاست که حذف شدند».

همانطور که میرحسین موسوی پس از هتک حرمت‌های عاشورای 88، آشوبگران و عوامل اغتشاش را مردم خداجو خوانده بود، عباس عبدی و در بالاتر مرعشی و پیش از آن نیز بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب، آشوبگران سال گذشته را مردم معترض خوانده‌اند. اساساً معلوم نیست که این افراد بر چه اساسی عده‌ای قلیل که در خیابان‌ها دست به تخریب و آتش می‌زدند را مردم قاطبه مردم ایران میخوانند و در این راستا آمار و ارقام می‌دهد!


کد مطلب: 859626

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/859626/جدیدترین-مصاحبه-برندهای-اصلاح-طلبان-اعتراف-آمارهای-تخیلی-اظهارات-بامزه-اگر-دولت-رئیسی-باکفایت-باشد-برنامه-انتخاباتی-سال-۱۴۰۰-خودمان-او-می-دهیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com