جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۶
۳۶
سخنی با دکتر عین اللهی؛

پشت پرده تصمیمات جنجالی وزارت بهداشت چه کسانی هستند؟/ هشدار به سیستم بهداشت و درمان دولت

چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۰۳
کد مطلب: 779400
ضروری است که در همین ابتدای کار دولت و سکان داری وزیر جدید بهداشت به عنوان یک چهره خدوم و دلسوز، این افراد شناسایی شده و هرچه زودتر متخصصین و افراد مورد اطمینان و متعهد جای آنها را بگیرند.
پشت پرده تصمیمات جنجالی وزارت بهداشت چه کسانی هستند؟/ هشدار به سیستم بهداشت و درمان دولت
گروه سیاسی جهان نيوز: در اوج زحمات کادر درمان و مدافعان سلامت در مقابله با ویروس منحوس کرونا اما بعضا اخباری به گوش می رسد که خدمات شبانه روزی این قشر مهم را تحت تاثیر قرار می دهد و ناخواسته تا حدی به حاشیه می برد.

تقریباً اوایل همه گیری کرونا در کشور بود که برخی از مسئولین حوزه بهداشت و درمان کشور، مردم را موش آزمایشگاهی سازمان بهداشت جهانی و داروهای خارجی در نظر گرفتند. نکته عجیب این بود که معاون وقت تحقیقات وزرات بهداشت به این موضوع افتخار می کرد که ایران در بین ۳۰ کشور، موفق به کسب رتبه نخست در «تعداد بیماران مشارکت کننده» - بخوانید موش آزمایشگاهی شدن مردم - در مطالعه کارآزمایی بالینی سازمان بهداشت جهانی شد!

هر چند که تصمیمات و اقدامات تعجب برانگیز در حوزه کرونا در این مدت کم نبوده اما در روزهای گذشته و در دولت جدید، یکی از اقدامات تأمل برانگیز در موضوع مقابله با کرونا، بحث واردات محدود واکسن فایزر و تزریق آن به مادران باردار بود. هر چند دکتر عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابتدا گفته بود که واکسن فایزر به تعداد بسیار محدود و برای تزریق مادران باردار وارد کشور می شود و این واکسن به دیگر افراد نمی رسد، اما حدود یک هفته بعد، ایسنا به نقل از وزیر بهداشت نوشت: «با توجه به بررسی های اخیر کمیته علمی، بانوان باردار می‌توانند از واکسن سینوفارم استفاده کنند و هیچ واکسن فایرزی وارد ایران نشده و نخواهد شد». همچنین عین الهی گفت: « همه کارها را با نظر اساتید، متخصصان و دانشمندان انجام می دهیم و وزیر بیانگر فعالیت کمیته های علمی است».
 



در همین راستا یکی از اعضای کمیته ملی واکسن کرونا نیز به ایلنا گفت: «سازندگان واکسن فایزر هنوز سندی دال بر اینکه برروی زنان باردار تست کرده و نتیجه‌اش موفقیت‌آمیز بوده ارائه نکرده اند. به همین دلیل تحقیقی هم که از سوی فایزر برروی خانم‌های باردار شروع شده بود، به دلیل اینکه داوطلبان از مطالعه خارج شدند، ناتمام ماند. فعلا تحقیق پایان یافته متقنی را مبنی بر بی‌ضرر بودن یا اثربخشی این واکسن در دست نداریم ».

در هر صورت، بعد از آنکه این موضوع، موجب تحیر بسیاری از کارشناسان و مردم گردید و با اعتراض آنها نیز مواجه شد، تصمیم گرفته شد که عملی نشود. اما در این زمینه ابهامات و پرسش هایی وجود دارد که باید پاسخ مناسبی به آنها داده شود. مثلاً علت انتخاب مادران باردار برای تزریق واکسن با فناوری mRNA  که  هنوز مجهولاتی در مورد آن وجود داشته و بحث برانگیز است، چیست؟ زن باردار در حقیقت، یک نفر نیست، بلکه دو نفر محسوب می شود و به طور کلی، زنان باردار در یک شرایط خاصی قرار دارند. بنابراین، این گروه جزو افرادی هستند که باید ایمن ترین و مطمئن ترین واکسن ها به آنها تزریق شود. 

از سوی دیگر، برخی گمانه زنی می کنند که پیشنهاد تزریق تعداد خاصی واکسن فایزر به مادران باردار ایرانی، شاید به نوعی شبیه همان کارآزمایی جنجالی مربوط به اوایل همه گیری کرونا در کشور بود؛ از همین رو، این پرسش به ذهن می رسد که آیا شرط دادن واکسن فایزر به ایران، این بوده که باید بر روی مادران باردار تزریق شود و نتایج تزریق بر روی آنان نیز مشخص شود؟

از طرفی، اگر تزریق واکسن فایزر به مادران باردار، منطقی بود، به چه دلیل عقب نشینی صورت گرفت و اگر تصمیم منطقی و علمی نبود، به چه دلیل از همان ابتدا مطرح شد و چه کسی یا کسانی در پشت این تصمیم قرار داشتند و یا در این زمینه مشورت و پیشنهاد دادند؟

هر چند که با اعتراضات مردمی و همچنین پیگیری مسئولین، واردات فایزر و تزریق آن به مادران باردار در حال حاضر منتفی است اما پرسش اصلی این است که آیا امثال همان افرادی که باعث انجام آن کارآزمایی جنجالی شدند و یا قصد داشتند واکسن فایزر را به مادران باردار تزریق کنند، همچنان در زمینه مقابله با کرونا و یا موارد دیگر نقش دارند و برای کشور، نسخه می پیچیدند. از کجا معلوم که فردا روزی دوباره تصمیمات بدتری برای مردم نگیرند و به کل جامعه آسیب نرسانند؟

بنابراین ضروری است که در همین ابتدای کار دولت و سکان داری وزیر جدید بهداشت به عنوان یک چهره خدوم و دلسوز، این افراد شناسایی شده و هر چه زودتر متخصصین و افراد مورد اطمینان و متعهد جای آنها را بگیرند. در غیر اینصورت، تمام اشتباهات و تصمیمات غلط، به نام دولت سیزدهم تمام خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خراسانی
Iran, Islamic Republic of
همین ابتدای دولت میگویم که "آقای رییسی بخوانند و بدانند" ؛ برخی انتصابات در دولت سیزدهم دولت ضعیف درست خواهد کرد.
Iran, Islamic Republic of
در دولت روحانی هم همین عجله را داشتید یا فقط به دولت رئیسی رسید اینطور شدید اونهم با اونهمه خراب کاری در بخش های مختلف
Iran, Islamic Republic of
لطفا به دولت بگویید که از انفعال خارج شود و تغییرات ضروری مدیریتی را زودتر انجام دهد
Iran, Islamic Republic of
در مورد کاهش شتاب زنده پروتکل های بهداشتی از جمله بازگشایی مدارس و حذف دورکاری کارکنان هم خبر تهیه کنید، این کار در آمریکا، روسیه و انگلیس سبب بالا رفتن مرگ و میر شد. با وجود تزریق درصد بیشتر واکسن نسبت به ما!
حسین
Iran, Islamic Republic of
باید سریع این وزیر را برکنار کنه!
Iran, Islamic Republic of
چی میگی دلت خوشه مطلب رو بخون
اتفاقا گفته این ادم خوبیه حواسشجمع باشه تو وزارتخونه چه خبره
احمد
Iran, Islamic Republic of
به نظر می رسد وزیر بهداشت اقتدار لازم را ندارد .
به احمد
United States
به نظر اشتباه می رسد احمدآقا
وزیر بهداشت ضعیف ترین عضو کابینه است ..
ای کاش متولی امر بهداشت درخصوص حذف دورکاری ها،عدم پیگیری ونظارت مصوبات قبلی ستاد ملی کرونا درخصوص بازگشایی ها وحذف محدودیت ها هم توضیحاتی ارائه دهد.
Denmark
واکسن های متنوع وارد شود اختیار با خود افراد باشد
Iran, Islamic Republic of
کدوم افراد افراد جامعه ما که بشدت تحت تاثیر جو هستند؟
Iran, Islamic Republic of
آقای صفار هرندی در برنامه جهان آرا اعلام کردند که در سال98 چین پیشنهاد داد که فاز سوم کار آزمایی سینوفارم با اهدای واکسن در ایران انجام شود که دولت مخالفت کرد و کار بسیار درستی بود
Iran, Islamic Republic of
خطاب قراردادن مردم به عنوان موش آزمایشگاهی توهین نیست؟
Iran, Islamic Republic of
وقتی این اتفاق افتاده چاره ای جز بیانش نیست
Iran, Islamic Republic of
لطفا جویا شوید تعداد فوتی‌هایی که بر اثر همان دوره آزمایشی که دولت وقت به آن افتخار میکرد چه تعداد است؟!!!!!
United States
موش آزمایشگاهی کردن مردم توهین است یا حرف زدن در مورد آن ؟
واقعیت را باید گفت
Iran, Islamic Republic of
در تحقیقات آنهم موردی مانند ویروس کرونا باید یک کارر جهانی انجام شود و سازمان بهداشت جهانی متولی امر است و تست داروهای جدید با مشارک همه کشور ها رایج و مرسوم است
Iran, Islamic Republic of
سازمان بهداشت جهانی کدومه؟؟!! دو سه کشور اروپایی و آمریکا بنضمام مافیای صهیونیسم این سازمان را اداره میکنن نه جهان
Iran, Islamic Republic of
چرا عبارت موش آزمايشگاهي را در خصوص دانش آموزان ابتدايي به كار نمي بريد. چه لزوم واجباري هست كه با توجه به اينكه هنوز واكسيناسيون كامل نشده و طبق گفته خودشان موج ششم كرونا در آبان ماه قطعي است. هنوز وزارت آموزش و پرورش با وزارت بهداشت اصرار دارند كه دانش آموزان دبستاني حضوري در مدرسه باشند؟ مگر سال گذشته اين حضور منجر به پيك سوم يا چهارم نشد؟ چرا دوباره بايد جان جگرگوشه هايمان در دست اينان باشد.؟/...
Iran, Islamic Republic of
واکسنی هم که مسئولین بهداشت ما برای تزریق به زیر 18 ساله ها در نظر گرفته اند , سینوفارمه ,این درحالیست که چین این واکسن راب برای سنین بالای 18 سال ساخته اند و تزریق می کنند و هنوز در مورد عوارض تزریق آن به نوجوانها و کودکان در حال تحقیق و بررسی هستند.!!
United Arab Emirates
مشکل اینجاست که دانشگاه امام صادق فارغ التحصیل پزشکی نداره...!!!
Iran, Islamic Republic of
معلومه که دانشگاه امام صادق بدجوری خار توی چشم بعضی‌هاست...
خدا رو شکر
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
به جای اینکه در این برهه ی حساس، وزیر بهداشت یکی از قوی ترین و کاربلدترین وزرا باشد، ضعیف ترین وزیر انتخاب شده است.
Romania
به نظر من وزیر جدید باید همه قبلی ها رو بندازه بیرون
از جمله دکتر زالی
Iran, Islamic Republic of
....
سعید
Iran, Islamic Republic of
سلام
آقای دکتر عین اللهی از عوض کردن مدیران میانی غافل نشوید.
یوسف
Iran, Islamic Republic of
متاسفم برای کسانی که توی این جنگ با کرونا جایی اینکه گوش بدن به حرفای فرمانده ای که ولایت تعیین کرده دارن مقابله میکنن ....
Germany
پارسال میگفتن که واکسیناسیون انجام بشه جشن پایان کرونا را میگیریم حالا که 80 درصد مردم زدند یکدفعه گفتند پیک ششم داره میاد، ....
United States
پیک پشت پیک، واکسن پشت واکسن تا کی؟ ، مردم را خسته کردن
Iran, Islamic Republic of
واکسن پایان کرونا نیست .....
Iran, Islamic Republic of
شتاب زدگی و عحولانه عمل کردن همان روشی بود یواش یواش دولت احمد نژاد را از راه به در برد و برخی کارها را خراب کرد بخاطر آنکه فقط میخاست زود نتیجه بگیرد . .
محمد
Iran, Islamic Republic of
به نظر شما آیا با این شیوه درمان و تأیید غذاهای ناسالم میشه نسلی صالح و سالم تربیت کرد و آیا تحقق جامعه اسلامی و تمدن سازی اسلامی معنا می یابد؟؟؟؟

کرونا موضوعی از موضوعات است و بحث مفصل است..
علی
Iran, Islamic Republic of
باید وزیر بهداشت برکنار شود
Denmark
قطعا واکسن اجباری هم یکی از تصمیمات غلط و پرابهام ستاد کروناست.
Iran, Islamic Republic of
به نظر شما چه کسانی در مراکز تصمیم ساز حوزه بهداشت ودرمان قرار گرفته اند؟.