کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس روزنامه اصلاح طلب:

تیم مذاکره کننده برجام نباید تغییر می‌کرد چون به زبان انگلیسی تسلط کامل داشتند!

21 مهر 1400 ساعت 12:00

مذاکره چانه زنی است و زرنگی، درایت، حرافی و تسلط کامل به زبان بین‌المللی می‌خواهد. باید کار را به کاردان سپرد.


گروه سیاسی جهان نیوز: پیروز مجتهدزاده که روزنامه آرمان با او گفتگو کرده و وی را کارشناس مسائل ژئوپلیتیک و تحلیلگر مسائل بین‌الملل نامیده، گفته است: «یکی از مشکلات ما در مذاکرات نیز عدم تسلط تیم مذاکره کننده به زبان انگلیسی است.  مذاکره کردن با سخنرانی تفاوت‌های بسیاری دارد. سخنرانی را به زبان مادری هم می‌توان انجام داد و ترجمه می‌شود. ولی مذاکره چانه زنی است و زرنگی، درایت، حرافی و تسلط کامل به زبان بین‌المللی می‌خواهد. باید کار را به کاردان سپرد. به نظر من تغییر در تیم مذاکره کننده کار درستی نبود مگر اینکه مذاکره کنندگان بهتری بیایند که من نمی‌بینم».



درباره همین ادعای بامزه مجتهدزاده، «وندی شرمن» عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا- فروردین ۹۶ - در اندیشکده وودرو ویلسون و در حضور «کاترین اشتون» با تمسخر درباره توافق هسته‌ای گفت: «اعضای ۱+۵ و اتحادیه اروپا توافق کردند که (با پوزخند) تحریم‌های هسته‌ای را (موقتاً متوقف کنند)، lift  لغتی است که در زبان انگلیسی به معنی (معلق نگاه داشتن و یا موقتاً متوقف کردن) است اما طرف ایرانی lift را به معنی (پایان دادن و خاتمه دادن ترجمه می‌کرد) و به همین دلیل هم ما از این لغت  استفاده کردیم.

علاوه بر عدم تسلط تیم مذاکره کننده ایرانی، اساسا یکی از مشکلات برجام، نداشتن نسخه فارسی است که معلوم نیست مدعیان آشنایی با دیپلماسی و حقوق بین الملل چگونه به راحتی از کنار این موضوع بدیهی، مهم و حیاتی  گذشتند!

البته این نکته را هم باید اضافه کرد که توصیه مجتهدزاده مسبوق به سابقه است و اصلاح طلبان از چندماه پیش تاکنون آسمان ریسمان های زیادی بافته‌اند تا بتوانند ظریف یا عراقچی را در تیم مذاکره کننده ایران حفظ کنند.

بیشتر بخوانید:
اگر بنا به شایسته سالاری باشد باید ظریف وزیر خارجه رئیسی شود
رئیسی از ظریف در کابینه‌ استفاده کند/ بهترین جا هم همین وزارت خارجه است!
تقلای اصلاح طلبان؛ ظریف نشد، عراقچی را وزیر خارجه بگذارید


کد مطلب: 778740

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/778740/تیم-مذاکره-کننده-برجام-نباید-تغییر-می-کرد-چون-زبان-انگلیسی-تسلط-کامل

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com