جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۴
استعمار مجازی و نکاتی که گفته نشد؛

دومینوی حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپل و گوگل/ مخالفان طرح جدید مجلس سکوت کرده اند؟!

چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۱
کد مطلب: 776173
شرکتی که آپارات و فیلیمو متعلق به آن است، از وزارت خارجه و وزارت ارتباطات کشور خواسته است تا با انجام مکاتبه به این اتفاق واکنش نشان دهند؛ اما جالب اینجاست که چند وقت قبل، همین شرکت جزو گروه هایی بود که علیه طرح جدید مجلس نامه نوشتند و اتفاقاً همین الان هم مخالف طرحی هستند که به نفع استارتاپ های ایرانی طراحی شده است!
دومینوی حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپل و گوگل/ مخالفان طرح جدید مجلس سکوت کرده اند؟!
گروه سیاسی جهان نيوز، رضا صفری: چند روز قبل بود که خبری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه اپلیکیشن‌های «آپارات» و«فیلیمو» و اپلیکیشن مسیریاب «بلد» از روی گوگل‌پلی حذف شده اند. در همان زمان گفته شد که علت حذف این اپلیکیشن ها، مسائل مرتبط با تحریم آمریکا علیه ایران بوده است.

چند نکته در اینجا وجود دارد که متأسفانه برخی رسانه ها به آن نپرداختند و در اینجا به طور اجمالی ذکر می کنیم:
 
یک: ماجرای حذف اپلیکیشن ها و کسب و کارهای مجازی ایرانی توسط اپل استور یا گوگل پلی، از چند سال قبل تا الآن وجود داشته و چیز جدیدی نیست و اتفاقاً اگر غیر از این باشد باید تعجب کنیم! سخن اینجاست که راه حل افرادی که همه چیز فضای مجازی را در دنیای کاربری و مصرف کنندگی منحصر می کنند، در اینجا چیست؟ اگر برای مقابله با تحریم های فضای حقیقی باید برنامه ریزی داشته باشیم، برای مقابله با تحریم های مجازی، این عده چه راه حلی دارند؟
 
دو: این روزها عده ای علیه «طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» سخن می گفتند؛ حال باید این عده جواب دهند که اگر شرکت های خارجی در برابر کسب و کارهای ایرانی متعهد نباشند و هر کاری که دلشان می خواهد انجام دهند، آنگاه چه کسی مسئول ضررهایی است که به استارتاپ ها و اقتصاد دیجیتال کشور و مردم وارد می شود؟ در اینگونه موارد یا موارد مشابه آن، از چه کسی و با استناد به چه ماده، قانون و قراردادی باید غرامت بگیریم یا جریمه اعمال کنیم؟!
 
سه: شرکتی که آپارات و فیلیمو متعلق به آن است، از وزارت خارجه و وزارت ارتباطات کشور خواسته است تا با انجام مکاتبه به این اتفاق واکنش نشان دهند؛ اما جالب اینجاست که چند وقت قبل، همین شرکت جزو گروه هایی بود که علیه طرح جدید مجلس نامه نوشتند و اتفاقاً همین الان هم مخالف طرحی هستند که به نفع استارتاپ های ایرانی طراحی شده است!
 
البته این طبیعی است که کاربران یا کسب و کارهای مجازی، در زمان مصیبت یا قلع و قمع شدن در فضای مجازی، از همه انتظار کمک داشته باشند، اما از آن طرف، همه باید کمک کنند که دست دولت و حاکمیت در این زمینه ها پر باشد.

بیشتر بخوانید:
چهار نکته درباره حملات هدفمند به طرح مهم مجلس
نقطه زنی آمریکا ایران/ غفلت مسئولان عمدی است یا سهوی؟
چرا کار مسئولان فضای مجازی به دعا رسیده!؟


چهار: واقعیت این است که همانگونه که بارها گفته ایم، قدرت در زمینه فضای مجازی به خلاف آنچه که در ذهن بسیاری از افراد شکل گرفته، از مسیر مصرف کنندگی و کاربری نمی گذرد. اگر یک اپلیکیشن با یک میلیارد کاربر هم به دنیا عرضه کنیم، تنها با یک انگشت اشاره قابل حذف شدن است. بنابراین آنچه که در دنیای مجازی، مهم و نشانه قدرت یک کشور است، سهم آن کشور در حوزه حاکمیتی و مدیریتی فضای مجازی و قدرت تأثیرگذاری آن کشور در این زمینه است.
 

پنج: وقتی سخن از ایجاد یک قطب جدید اینترنت در دنیا می شود، عده ای مغالطه می کنند که می خواهند ما را از دنیا جدا کنند، اما حقیقت این است که برخی کشورهای ابرقدرت حوزه سایبری، به این سمت و سو رفته اند تا سیطره و حکمرانی آمریکایی ها را در این حوزه از بین ببرند. اگر در آینده نام اینترنت و فضای مجازی چینی را شنیدید اصلاً تعجب نکنید. در حوزه فضای مجازی نیز چین، یکی از بزرگترین تهدید ها علیه آمریکا محسوب می شود. برای مثال، آمریکا با تحریم هواوی در صدد ضربه زدن به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات چین بود، اما هواوی همچنان به کار خود ادامه می دهد و مسیر توسعه خود را متوقف نکرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Canada
باز هم که پیدات شد صفری.
Iran, Islamic Republic of
وقتی ایران بسیاری از پایگاهها و اپلیکیشن های اونا رو فیلتر کرده توقع دارید اونا اینکار و نکنن ؟!
Iran, Islamic Republic of
بابا یه فایل حذف شده . فیلتر و نابودش نکردن که !
Iran, Islamic Republic of
شما خودتون همه چی رو فیلتر و مسدود کردید. و جالبه خودتون هم فیلترشکن استفاده میکنید براش مثل توئیتر. کلا جمیع تنقاضات هستید