پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۲۲
درباره یک وقاحت؛

کری خوانی روی پوست موز/ مشاور لال شده اشرف غنی کجاست؟ +جزئیات و تصاویر

دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب: 773108
وابستگی سیاسی و نظامی به غرب پاشنه آشیل دولتی در افغانستان بود که روی پوست موز قرار داشت اما برای همسایگان کری خوانی می‌کرد و نسبت به دموکراسی پوشالی مغرور بود.
کری خوانی روی پوست موز/ مشاور لال شده اشرف غنی کجاست؟ +جزئیات و تصاویر
گروه سیاسی جهان نيوز: این روزها تحولات افغانستان به سرعت برق و باد طی شد. طالبان بعد از ایالت هرات، به راحتی و بدون نزاع کابل مرکز دولت افغانستان را فتح کرد و حالا طالبانی‌ها ارگ ریاست جمهوری را نیز در دست گرفتند و از امروز حکومت طالبان بعد از سالها جنگ و خونریزی داخلی در این کشور برپا شد. طالبان در روزهای آخر با مانع چندانی روبرو نبود و سنگر به سنگر تا به فتح کابل پیش رفت و دست آخر نیز چندان زحمتی برای رسیدن به کاخ ریاست جمهوری افغانستان نکشید.

سئوال بسیاری از کارشناسان حوزه افغانستان این است که چطور 300 هزار ارتشی آموزش دیده دولت افغانستان با ادوات و تجهیزات مختلف و مدرن در برابر 75 هزار طالبانی که دقیقا 4 برابر آنان بود شکست خورد؟ پس از شکست های پی در پی ارتش و فرماندهان دولت افغانستان که هر یک تسلیم یا فرار کردند این کشور به دست طالبان افتاد. برخی از کارشناسان مطرح می‌کنند وابستگی نظامی این کشور به آمریکا یکی از عوامل اصلی این شکست بود. هر چند این موضوع جای خود بسیار قابل توجه و بررسی است.

افغانستان حالا در یک برهه تاریخی تازه‌ای از بیم و امید قرار گرفته است. از یکسو وضعیت این کشور در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و از سوی دیگر فرار آمریکایی‌ها از افغانستان برای برخی از مردم این کشور امیدواری بوجود آورده است.

پیشتر اما در دولت ریاست جمهوری «اشرف غنی» برخی از اعضای دولت وی دیدگاه منفی علیه همسایه همزبان خود یعنی ایران ابراز داشتند. در ماجرای آب یکی از همین موارد رقم خورد. درحالی که ایران حق آبه قانونی خود را طلب می کرد مشاور اشرف غنی توئیت می زد که «آب مفت نداریم.» و خود رئیس جمهور از تهاتر آب و نفت سخن می گفت.

فردی که خود را مشاور اشرف غنی می خواند، در فضای توئیتر با فخر و مباهات از دموکراسی افغانی که میوه لیبرالیسم امریکایی بود سخن می گفت. وی در توئیت‌های مختلف نسبت به ایران مواضع خصمانه‌ای را اتخاذ می کرد. این درحالی است که حکومت نوپای افغانستان که در همان سالها نیز درگیر نبرد داخلی با طالبان بود بایستی از فرصت‌های بیشتری برای تعمیق روابط با همسایگان خود استفاده می کرد. این اصل اساسی حکومت داری است که در حوزه بین المللی حتما روابط عمیق دیپلماتیک خصوصا با همسایگان صورت گیرد.


جالب اینجاست که کار به مسخره کردن نظام جمهوری اسلامی و فخر و مباهات از دموکراسی پوشالی افغانستان کشیده شد. این درحالی بود که اگرچه سیستم سست آمریکایی در این کشور حاکم بود اما این ایران بود که برای ارتقای همسایگان خود درهای آموزش عالی خود را به روی آنان گشوده بود.

سقوط غنی در حالی انجام شد که در همان همسایه مورد ادعای آقای مشاور، رئیس جمهورش با عزت و اقتدار پیروز می شود و این روزها بدون واهمه به میان مردمش می‌رود و پیگیر مشکلات آنهاست.
 
اما دیری نپایید که این بادکنک ترکید و واقعیت دولت افغانستان که یک دولت وابسته به غرب بود آشکار شد. درواقع در سه حوزه اصلی ضعف ها مشخص شد. اول اینکه در حوزه نظامی یک ارتش کاملا وابسته با همه تجهیزات و برتری نفرات نتوانست کاری از پیش ببرد. در حوزه دموکراسی و سیاسی نیز این وابستگی به خوبی مشهود بود و دست آخر با واسطه گری آمریکایی‌ها دولت بدون زحمت به گروه طالبان واگذار شد. در حوزه مردمی نیز شاهد آن هستیم که چندان همگرایی برای نگاه داشتن دولت اشرف غنی صورت نگرفت.

درواقع برخی سیاستمداران افغان درحالی کار را به تیکه پراکنی به کشورهای دیگر بدون توجه به واقعیت های دموکراتیک این کشورها کشانده بودند که خود میوه یک درخت دیگر را بر روی نهال نوپای حکومت خود چسبانده بودند و فکر می کردند که این نهال خود ثمره داده است اما دیری نپایید که میوه پلاسیده شد و از بین رفت و نهال نیز خشکید تا مشخص شود هر درختی باید آنقدر رشد کند که میوه و ثمره خود را بدهد.
 

با این اوصاف فخرفروشی و تبختر و تکبر نه تنها نتیجه ای برای برخی دولتمردان افغان نداشت بلکه نشانه ناپختگی و بی تجربگی سیاسی آنان بود که دلگرم به غرب شدند و بر همین اساس بساط کینه توزی به برخی همسایگان را پهن کرده و در موقعیت های مختلف بد و بیراه حواله کشورهای مختلف همسایه می کردند. این افراد اگر کمی تاریخ حکومت هایی که وابسته به غرب بودند را مطالعه می کردند به وضوح متوجه اشتباه فاحش خود می شدند اما با تکبر سیاسی خود به عبرتی تاریخی بدل شدند.
برچسب ها: اشرف غنی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حضور ۲۰ ساله آمریکا، دستاوردی برای مردم افغانستان نداشت..
Iran, Islamic Republic of
بادکنک غرورشان ترکید..
Iran, Islamic Republic of
بایدن هشدار جامعه اطلاعاتی آمریکا را درباره افغانستان نادیده گرفت
Iran, Islamic Republic of
درس عبرتی برای کسانی که چشم امید به غرب دوختند. ا....
Iran, Islamic Republic of
اتحادیه اروپا: باید از جان مردم در افغانستان محافظت شود/ و این در حالی است که اتحادیه اروپا جنایتکار شماره یک از سال 2001 تاکنون شریک جرم جنایت های آمریکا، انگلیس، ناتو و طالبان در افغانستان است و تاکنون بوده است.
United States
مردم شریف افغانستان گرفتار غربگرایان تو خالی و توهمی بودند و هستند.
Iran, Islamic Republic of
حضور ۲۰ ساله اروپا، دستاوردی برای مردم افغانستان نداشت.
Iran, Islamic Republic of
تسلیم شدن بایدن در برابر طالبان اهانت و خیانت به مردم افغانستان و کشور افغانستان بوده است.
Iran, Islamic Republic of
ببینید| پیش‌بینی اشتباه بایدن درباره عدم سقوط کابل
Iran, Islamic Republic of
فروپاشی کشورهای منطقه نتیجه اعتماد به آمریکا است
Iran, Islamic Republic of
مبارزه با تروریسم فقط یک شعار آمریکایی بود/ آمریکا همه تعهداتش درافغانستان را زیر پا گذاشت/ آمریکایی ها جنایتکار شماره یک از سال 1945 تاکنون ثابت کردند که بویی از انسانیت نبرده اند.
غرب گدا همه جا خائن و جاسوس و وطن فروشه
Iran, Islamic Republic of
همه سربازان شیطان بزرگ اند... بروند به جهنم
Iran, Islamic Republic of
خاک بر سر غنی بی غیرت و دولت احمقش
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
..........
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
باید همیشه صندلی نماینده اتحادیه اروپا را پشت سر نمایندگان مقاومت نشاند.
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
باید سعی کنیم پایگاه مردمی را از دست ندیم
Iran, Islamic Republic of
تکیه واعتماد به امریکا بهتر از این نخواهد شد
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
حکومت طالبان بر افغانستان پیامدهای منطقه ای خوبی برای ما ندارد مراقب این گروه عقب افتاده باشید.
Iran, Islamic Republic of
غنی هم همان تفکر کدخدا منشانه را داشت، تمام قدرت خود را همانجا می دید تا دید رفتن، قدرت خود را هم بر باد رفته دید....