پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۵
در آستانه تحلیف شورای شهر ششم؛

شورای شهر اصلاح طلبان پر مدعا شروع شد، پوچ تمام شد + مرور سریع حواشی ۴ سال گذشته

چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب: 771867
عملکرد فوق ضعیف این جریان سیاسی در شورای شهر وضعیتی خاص را در کلانشهر تهران بوجود آورده است. مانند دولت جدید شورای شهر ششم هم بایستی با کوهی از مشکلات حاصل کم کاری و عملکرد ضعیف مدیران قبلی در تهران دست و پنجه نرم کند.
شورای شهر اصلاح طلبان پر مدعا شروع شد، پوچ تمام شد + مرور سریع حواشی ۴ سال گذشته
گروه سیاسی جهان نيوز: شورای شهر پنجم که تماما اعضای آن اصلاح طلب بودند و صندلی های سبز پارلمان شهری را در اختیار خود داشتند به کار خود پایان داد. اما کارنامه کاری اصلاح طلب در این نهاد شورایی و شهرداری تهران چندان قابل دفاع نیست. حتی خود اصلاح طلبان از جمله «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر پنجم هم نه تنها دفاع قابل توجهی از سابقه کار این شورا نکرد بلکه در انتها خود به یکی از منتقدان آن بدل شد.

عملکرد فوق ضعیف این جریان سیاسی در شورای شهر وضعیتی خاص را در کلانشهر تهران بوجود آورده است. مانند دولت جدید شورای شهر ششم هم بایستی با کوهی از مشکلات حاصل کم کاری و عملکرد ضعیف مدیران قبلی در تهران دست و پنجه نرم کند. اما اینک که این شورا کار خود را به پایان رسانده است می توان به ارزیابی اقدامات آن و شهردارانی که انتخاب کرد پرداخت.

در ادامه به برخی از این اقدامات به طور مشروح می پردازیم:

شهرداران خاص اصلاح طلب: مشکل اصلی شورای شهر تهران در دوره پنجم انتخاب شهردار تهران بود. وقتی «محمد علی نجفی» که سرنوشتش به زندان و کشتن همسر دومش ختم شد انتخاب شد بسیاری از کارشناسان خصوصا رسانه های اصلاح طلب وی را فردی غیر کارآمد توصیف می کردند و نام «آقای استعفا» را بر وی نهاده بودند. پایان کار وی نیز با استعفا زودهنگام تمام شد. «محمدعلی افشانی» شهردار دوم نیز به علت بازنشستگی و قانون عدم بکارگیری بازنشستگان مجبور به ترک پست خود شد و شهردار سوم یعنی «پیروز حناچی» نیز با همه تبلیغاتی برای وی شد و از آوردن مدیر خارجی صحبت کرد عملکرد ضعیفی از خود به نمایش گذاشت و امروز با انتقادات زیادی روبروست.


تغییر اسامی معابر تهران: اصلاح طلبان به تغییر فرهنگی اسامی شهر تهران مبادرت ورزیدند. حتی هر اتفاقی را نیز برای این منظور بهانه می کردند. از نامگذاری اسم مصدق تا نامگذاری یکی از معابر به اسم علی دایی و خبرنگارانی که در سانحه اتوبوس بازدید از دریاچه ارومیه فوت کردند نیز این تغییر اسامی گسترده بود. مدیریت نمایشی در شورای شهر تهران لحاظ شد اما در حوزه عمرانی و اجتماعی اقدامات خاصی انجام نشد. جالب اینجاست که برای مراسمات دینی و انقلابی شهرداری تهران بسیار کم گذاشت و حتی عنوان شد برای پارچه سیاه محرم نیز بودجه ندارند اما تندیس های بدشکلی سفارش می داد تا اهداف سیاسی خاص خود را برای تغییر چهره فرهنگی شهر به نفع گرایشات اصلاح طلبی عملی کند.


دوچرخه سواری آقای شهردار: پیروز حناچی به جای اجرای طرح های موثر در زمینه آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی طرح دوچرخه سواری را با تبلیغات فراوان اجرا کرد. طرحی که به قول شخصیت های جریان اصلاحات یک هزارم مشکل حمل و نقل عمومی تهران را نیز برطرف نمی کند. این طرح عاقبت با استقبال چندانی روبرو نشد. سه شنبه های دوچرخه گردی آقای شهردار نیز پایان یافت.
انتقادات محسن هاشمی از عملکرد شهرداری: آش عملکرد شهرداری تهران دردوره حناچی آنقدر شور بود که رئیس شورای شهر تهران گاه و بی گاه از این موضوع انتقاد می کرد. موضوع اخذ بودجه حمل و نقل شهری از جمله مواردی بود که حتی کار به نامه نگاری به رئیس مجلس و مقامات بالاتر هم کشیده شد. کار به جایی رسید که محسن هاشمی عنوان کرد حناچی چندان پیگیر نقد شدن کمک‌های دولت جهت توسعه حمل و نقل عمومی نبوده است. هاشمی حتی در یک مصاحبه گفت بیش از دو سال است وضعیت تهران در حوزه حمل و نقل عمومی از مرز هشدار که گذشته است. اعضای شورای شهر تهران نیز به جای تمرکز بر روی این موضوع بیشتر بر کارهای نمایشی اهتمام داشتند.


عقب روی به جای پیشروی: تا پیش از شورای شهر پنجم مترو تهران در حال پیشرفت چشمگیری بود اما بعد از مدتی اصلاح طلبان ترمز این پیشرفت را کشیدند. این موضوع با تعطیل کردن خط 7 مترو تهران به بهانه عدم ایمنی انجام شد. بسیاری عنوان می کردند این موضوع تبلیغاتی و درجهت تخریب اقدامات شهرداری 12 ساله قالیباف صورت می گیرد. این درشرایطی بود که اعضای اصلاح طلب شورای شهر چهارم هم که خود در این خط سفر کرده و طی بازدید اقدامات انجام شده را دیده بودند گواهی می دادند که این خط ایمن است. شهرداری تهران اما به راه اندازی ایستگاه به ایستگاه و لاکپشتی برخی خطوطی که اقدامات اساسی آن در دوره شهرداری قبل شده بود اقدام کردند و حتی با تغییر اسامی برخی ایستگاه ها مشکلاتی برای شهروندان بوجود آوردند.


شورای شهری که برای خود تبلت و خودرو نو سفارش داد: درحالی که شورای شهر تهران مطرح می کرد که بودجه برای اقدامات عمرانی ندارد و هاشمی اظهار داشت که عملکرد این شورا در جهت پایین آوردن هزینه ها بود و به تعدیل و کوچک سازی کادر شهرداری و ... توجه شد اما در برخی ازموارد شهرداری و شورای شهر تهران اقداماتی برای رفاه خود انجام دادند. ماجرای سفارش تبلت و خودرو نو یکی از این موارد بود که بسیار جنجالی شد. خودرویی که یکی از اعضای شورای شهر آنرا به برادر خود داد و به این خودرو در تصادف خسارت زیادی وارد شد. شهرداری تهران نیز با قراردادهای تبلیغاتی مبالغ هنگفتی برای تبلیغ کار شهرداری با واسطه به چند کانال و رسانه خودی می داد تا با حرف درمانی و تبلیغات حجیم کم کاری های خود را نزد افکارعمومی جبران کند. همچنین در زمانی که وضعیت اقتصادی کشور ثباتی داشت و قیمت ها به طور نجومی بالا نمی رفت شورای شهر اقدام به چیدن سفره ای کرد که 14 میلیون آب خورده بود. این حواشی باعث شد تا مردم نسبت به عملکرد شورا دلسرد شوند.

کم کاری شهردارها در بحران ها: در برخی ازبحران هایی که تهران را فراگرفت شاهد کم کاری شهرداران بودیم. ماجرای برف تهران که شهردار وقت تهران از مردم خواست که به تکاندن برف از درختان کمک کند و همچنین وقوع زلزله درشهر تهران که بعدها دیده شد که شهردار اصلا در این زمان درتهران نبوده و در کیش به تفریح می پرداخته است از جمله این حواشی بود. مدیریت شهری در زمان حناچی هم با موضوع دستگیری دو شهردارمنطقه‌‍ای و همچنین حقوق مدیران شهری جنجالی شد.


سیاسی کاری شورای شهر تهران: اعضای اصلاح طلب شورای شهر تهران بر روی پرونده هایی تمرکز می کردند که به تخریب عملکرد شهرداری سابق گرایش داشت. این شورا که عنوان می کرد شهر سوخته تحویل گرفته است ماجرای بدهی های شهرداری را بزرگ می کرد. این موضوع آنچنان جنجالی شد که هر روز یک رقم را اعضای شورای شهر و شهرداران عنوان می کردند. تفکر شورای پنجم سیاسی و جناحی بود این در حالی است که بزرگترین آفت برای هر شهر به‌ویژه کلان‌شهر تهران، نگاه سیاسی و جناحی داشتن به مسائل است زیرا باعث به حاشیه رفتن موضوعات شهری و انتخاب شهردارانی می‌شود که صبغه مسائل سیاسی و جناحی داشته باشند. این موضوع هم به خوبی اثار سوء خود را در انتخاب شهردار و عملکرد شهری گذاشت. محمد باقر قالیباف در برابر این تهمت پراکنی‌ها با کنایه عنوان کرده بود که «از صمیم دل ارزو میکنم شورای شهر پنجم بتوانند بیشتر و بهتر از ما برای شهر کار کنند.» موضوعی که به سیاسی بودن رفتار اعضای این شورا اشاره داشت اما در انتها همین نگرش جناحی بر همه افعال شورای شهر پنجم سایه افکند و امروز آنچه می بینم در پایتخت عارض شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وقتی نگاه می کنم به این شورا و شهردار اصلاح طلب و اعتدال . از خودم می پرسم واقعا شما در این ۸ سال به غیر از ....... دیگه چه کاری برا مردم کردید ........؟!!!
Iran, Islamic Republic of
. چهار سال فقط دوچرخه سواری و اسم کوچه خیابون عوض کردند ....
Iran, Islamic Republic of
برای تحقق وعده ها باید صبر کنیم و پیش هنگام نمره ۱۰۰ به کسی ندهیم.
Iran, Islamic Republic of
اگر به حرف من در مورد حناچی گوش داده بودید این چند سال خودتون رو معطل نمی کردید و بودجه شهر را هم هدر نمیدادید
Iran, Islamic Republic of
نباید اقدامات ایشان در موفقیت تیم دوچرخه سواری در المپیک را نادیده گرفت