کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قدمی در تاریخ؛ شماره ۸

گوشه‌ای از زندگی خصوصی رضاخان میرپنج

12 مرداد 1400 ساعت 10:00

نگاهی به تاریخ خاندان پهلوی گویای این نکته است که رضا خان میر پنج چهار بار تاهل اختیار کرده است و زنانش هریک به فرا خور حال خود تلاش هایی برای نفوذ در دربار از خود داشته و بقول معروف چشم دیدن همدیگر را نیز نداشتند.


گروه تاریخ جهان نیوز: نگاهی به تاریخ خاندان پهلوی گویای این نکته است که رضاخان میر پنج چهار بار تاهل اختیار کرده است و زنانش هریک به فراخور حال خود تلاش هایی برای نفوذ در دربار داشته و بقول معروف چشم دیدن همدیگر را نیز نداشتند. مانور همسران و فرزندان هر یک از زنان رضاخان گویای رقابت های زیر جلدی دربار پهلوی است که طبق شایعات به حذف فیزیکی یا تطمیع مالی و باز گذاردن دست ایشان در غارت اموال مردم انجامیده بود که در منابع موجود مفصلا به آن اشاره شده است.

در هر صورت  رضاخان برابر اسناد و مدارک موجود چهار بار تجدید فراش نمود که به معرفی گوشه های از شخصیت زنان وی خواهیم پرداخت:

اولین ازدواج وی با دختردایی خود مریم (صفیه، تاجماه) بود که رضاخان ۹ سال با این زن زندگی کرد تا اینکه مریم هنگام نخستین زایمان خود درگذشت و از او دختری به نام همدم (فاطمه) که بعد به همدم‌السلطنه ملقب گردید، باقی ماند. بعدها همدم‌السلطنه تنها فرزند اولین همسر رضاخان به ازدواج هادی (حدیکجان) آتابای (فرزند پدرخوانده رضاخان) درآمد و این وصلت عاملی برای حضور مداوم خانواده آتابای در دربار پهلوی شد.»

همسر دوم رضاخان تاج‌الملوک فرزند «میرپنج تیمورخان آیرملو» افسر مهاجر قفقاز بود. رضاخان هنگام ازدواج با تاج‌الملوک در سال ۱۲۹۴ شمسی درجه یاوری (سرگردی) داشت و از او دارای چهار فرزند به نام‌های شمس (۱۲۹۶ش)، محمدرضا و اشرف (۱۲۹۸ش) و علیرضا (۱۳۰۱ش) شد.

تاج‌الملوک پس از فوت رضاشاه با غلامحسین صاحب دیوانی ازدواج کرد. او پس از وقایع شهریور سال ۱۳۲۰ به منظور کسب قدرت بیشتر گاه و بیگاه در سیاست دخالت می‌کرد و از هیچ نقشی برای مطرح کردن علیرضا کوچکترین فرزند خود در برابر محمدرضا پهلوی فروگذاری نمی‌کرد.

در سال ۱۳۰۰ شمسی رضاخان تصمیم به ازدواج مجدد می‌گیرد. این بار همسر سوم وی ملکه توران (قمرالملوک) دختر عیسی خان مجدالسلطنه امیرسلیمانی و نوه مهدیقلی خان مجدالدوله از رجال دربار قاجار بود.

رضاخان در این سال که مسئولیت وزارت جنگ را به عهده داشت با این ازدواج با خانواده قاجار پیوند خورد. این دختر (توران) دماغی بسیار پرنخوت و سر پر بادی داشت. 

رضا خان نتوانست این زن خودپسند را تحمل کند و پس از تولد غلامرضا او را طلاق داد. توران پس از طلاق از رضاخان در سال ۱۳۰۲ شمسی، تا سال ۱۳۲۲ ازدواج نکرد.

سپس با بازرگان ثروتمندی به نام ذبیح‌الله ملکپور وصلت نمود و تا هنگام مرگ رضاشاه به همراه تنها فرزندش غلامرضا پهلوی در یکی از عمارتهای دربار زندگی می‌کرد.

وی پس از انقلاب اسلامی مدتی در آلمان به سر برد و در سال ۱۳۷۳ شمسی در پاریس در خانه سالمندان فوت کرد.

رضاخان درصدد بود تا همسر چهارمی برگزیند. برای این منظور از طریق امیرلشکر خدایارخان خدایاری با عصمت‌الملوک دولتشاهی دختر غلامعلی میرزا مجلل‌الدوله دولتشاهی که بعدها از سوی رضاخان به سمت ریاست تشریفات داخلی دربار پهلوی منصوب شد، آشنا گردید و پس از چندی وی را به عقد خود درآورد.

عصمت‌الملوک از سال ۱۳۰۲ که وارد دربار شد تا تاجگذاری رضاخان در سال ۱۳۰۵، سه فرزند به نام‌های عبدالرضا (۱۳۰۳ش)، احمدرضا (۱۳۰۴ش) و محمودرضا (۱۳۰۵ش) و سال‌های بعد دو فرزند دیگر با نام‌های فاطمه (۱۳۰۷ش) و حمیدرضا (۱۳۱۴ش) به دنیا آورد.

عصمت‌الملوک، پس از مرگ رضاخان در ویلای شخصی خود در شمیران اقامت کرد. پس از انقلاب اسلامی در تهران ماند و در سال ۱۳۷۴ شمسی در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

گفتنی است شبکه های ضدانقلاب خارج نشین نظیر «من و تو» که مشتاقانه سعی در تبلیغ شاهان پهلوی دارند و تلاش می‌کنند آنان را طرفدار آزادی زنان و حقوق زنان با مقولاتی نظیر «کشف حجاب» و «برهنگی» جا بزنند موضوع تعداد زنان رضاخان و زن بارگی محمدرضا پهلوی را برجسته نمی‌کنند. 

بیشتر بخوانید:
پسر بچه‌ای که همسران شاه با او مشکل داشتند
چرا رضا‌خان حامی قدرتمند خود را ترور کرد؟!
از ساواک خصوصی قوام السلطنه چه می‌دانید؟!
جواب صریح مدرس به رضاخان که در تاریخ ماند
ماجرای سیاسی گربه سیندرلا/ لوسیفر واقعی کیست؟

سردسته زنان فاسد در زمان شاه که بود؟ +جزئیات
آخرین لحظات عمر ۴ قصاب طاغوت +عکس


کد مطلب: 771402

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/771402/گوشه-ای-زندگی-خصوصی-رضاخان-میرپنج

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com