پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۸
تدبیری که بعد از یک سال و نیم هم پیدا نشد

شوخی تلخی به نام محدودیت‌های کرونایی/ دلتا جولان می‌دهد، بیمارستان‌ها پُر، جاده‌ها قفل، رستوران‌ها شلوغ/ کرایه خودرو روزی ۴ میلیون برای شمال‌گردی!/ انتقاد مشاور وزیر بهداشت از تعطیلی شش روزه +جزئیات

شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۲۸
کد مطلب: 770730
تعطیلاتی که قرار بود کمک کند تا پیک جدید کنترل شود، قطعا باعث موجی بلندتر و درگیری طولانی‌تر‌ خواهد شد.
شوخی تلخی به نام محدودیت‌های کرونایی/ دلتا جولان می‌دهد، بیمارستان‌ها پُر، جاده‌ها قفل، رستوران‌ها شلوغ/ کرایه خودرو روزی ۴ میلیون برای شمال‌گردی!/ انتقاد مشاور وزیر بهداشت از تعطیلی شش روزه +جزئیات
گروه جامعه جهان نيوز: «سفر به استان های شمالی ممنوع»، «خروج از تهران ممنوع شد»، «جریمه یک میلیونی در انتظار متخلفان»، «تعطیلی همه مشاغل به غیر از گروه یک» و عباراتی نظیر اینها مواردی است که به هنگام اوج گیری شیوع کرونا از سوی مسئولان امر شنیده می شود. اما ظاهرا این مصوبات در حد همان جلسه و حرف باقی می ماند؛ چرا که مشاهدات عینی نظیر قفل شدن جاده های منتهی به شمال یا شلوغی رستوران ها خبر از موضوع دیگری می دهد. تعطیلات شش روزه اخیر که در روزهای پایانی آن هستیم، آخرین نمونه از این شوخی تلخ است.

مردم با همت مسئولان محدودیت‌ها را دور زدند!
در همین باره روزنامه آفتاب یزد در گزارشی انتقادی نوشت: ویروس کرونای دلتا تمام کشور را در نوردیده است. وضعیت در تمامی شهرهای کشور وخیم گزارش شده است. آنقدر که تمامی بیمارستان‌ها پر از بیماران کرونایی است و جای خالی ندارند. به دنبال این موضوع مسئولان تصمیم گرفتند که فارغ از محدودیت‌های همیشگی، شش روز تعطیلات برای کشور (سه روز تعطیلات پایان هفته، سه روز تعطیلات کرونایی)، هرچند نصف و نیمه، در نظر بگیرند تا مردم در خانه بمانند و شرایط کمی بهتر شود. اما غافل از آنکه آن‌ها با این کار بهترین فرصت را در اختیار مردم گذاشتند تا در این شرایط خطرناک راهی سفر شوند. این مسئله را می‌توان از شلوغی شهرهای شمالی در این تعطیلات دید. جالب آنجاست که آنقدر مردم نسبت به کرونا بی‌توجه و بی‌مسئولیت شده‌اند که حتی با وجود ممنوعیت سفر به شهرهای قرمز، بلدند که چگونه قانون را دور بزنند.


انتقاد نماینده بابل از هجوم مسافران به شمال
نماینده مردم بابل (مازندران) در مجلس شورای اسلامی از کوتاهی وزارت کشور در ممانعت از ورود سیل‌آسای مسافران به استان‌های شمالی در تعطیلات کرونایی انتقاد کرد. به گزارش عصرایران، علی کریمی فیروزجایی گفت: هجوم بی‌سابقه مسافران به استان‌های شمالی در تعطیلات کرونایی سلامت مردم این استان‌ها را به مخاطره افکنده است. این نماینده مجلس با اشاره به وضعیت قرمز مازندران در نقشه کرونایی کشور، افزود: مسئولیت بالا رفتن آمار مبتلایان کرونا در شمال طی هفته‌های آینده با وزارت کشور است. وی ادامه داد: وزارت کشور از اهرم‌های در اختیار برای کنترل مبادی ورودی استانهای شمالی در چند روز اخیر استفاده نکرده است. کریمی فیروزجایی با اشاره به زحمات مضاعف کادر درمان در شرایط جدید، افزود: نادیده انگاشتن بحران ناشی از افزایش تصاعدی مبتلایان کرونا برای سلامت کشور خسارت آفرین است. عضو مجمع نمایندگان مازندران با اشاره به وضعیت خطرناک موج پنجم کرونا، گفت: برخورد با ناقضان پروتکل‌های بهداشتی در سراسر کشور باید تشدید شود. این مسئول با تاکید بر مسئولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مقابله با کرونا، افزود: تامین سلامت عمومی جامعه در شرایط بحرانی کنونی نیازمند هم‌افزایی و مشارکت گسترده است. نماینده مردم بابل خاطرنشان کرد: وزیر کشور به خاطر کوتاهی در ایفای وظایف قانونی و ناتوانی در برخورد با ناقضان پروتکل‌های بهداشتی باید پاسخگو باشد. کریمی فیروزجایی گفت: از طریق مجاری قانونی کوتاهی وزارت کشور و سایر مسئولان در جلوگیری از سفر پایتخت نشینان به شمال کشور در تعطیلات کرونایی پیگیری خواهد شد.

سفرهای اخیر، صف‌های واکسن کرونا را خلوت کرد
از سوی دیگر مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین با انتقاد از بی‌توجهی مردم به شیوع ویروس کرونا گفت: در شرایطی که جامعه با پیک پنجم شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و نوع جهش یافته آن موسوم به دلتا با عوارض شدیدتری روبرو است، انتظار داشتیم که عموم شهروندان با توجه به این مسئله از سفرهای غیرضروری خودداری کرده و به پیشگیری از این ویروس مبادرت کنند.

به گفته بیدخام، این نوع رفتارهای اجتماعی بیانگر آن است که هنوز جامعه به درک واقعی و عمیقی در خصوص مخاطرات بیماری کووید ۱۹ پی نبرده و لازم است که شیوه نامه‌های بهداشتی را با اهتمام و قانونمندی بیشتری در سطح جامعه اجرایی ساخت.

قابل پیش‌بینی بود که تعطیلات ۶ روزه منجر به افزایش مسافرت‌ها می‌شود و تاثیری بر کاهش بیماری ندارد. از سوی دیگر سوالی که مطرح است اینکه چرا مسئولان اقدامات و برخورد جدی‌تری با متخلفان در دستور کار ندارند؟ اینطور که پیش می‌رود رفتن کرونا از کشور و بازگشت روزهای عادی به مانند یک رویای دست نیافتنی است.

مشاور وزیر بهداشت: تعطیلی‌ها بی فایده و پرضرر است
در همین باره، علی وهاب زاده، مشاور وزیر بهداشت با انتشار توئیتی از بی اثر بودن تعطیلی ها و مضر بودن آنها نوشت: « تعطیلی بی فایده و پرضرر! وقتی تمام جاده‌ها و رستوران‌ها و پاساژ‌ها باز است! تعطیلاتی که قراربود کمک کند تا پیک جدید کنترل شود، قطعا باعث موجی بلندتر و درگیری طولانی‌تر‌ خواهد شد. ظرفیت بیمارستان‌ها رو به تکمیل شدن است و با ادامه این روند قطعا مشکل تامین تخت هم خواهیم داشت».



کرایه خودرو روزی ۴ میلیون برای شمال‌گردی!
خبرگزاری مهر نیز در گزارشی نوشت: با انتشار خبری مبنی بر تعطیلی ۶ روزه استان‌های تهران و البرز در اوایل هفته جاری که با تدبیر دولت کلید خورد موجی دوگانه کشور را فرا گرفت.

از یک سو مردم استان‌های مقصد سفر همچون گیلان و مازندران و گلستان نگران هجوم مسافران و به تبع آن گسترش بیماری کرونا در محل زندگی خود بودند و از سوی دیگر پایتخت‌نشینان با شوق تعطیلی ۶ روزه بار سفر بسته و با وجود محدودیت‌های شدید تردد در بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها، خطر و جریمه‌ها را به جان خریده و راهی سفر به شمال شدند.

این در حالی است که متأسفانه در دو روز گذشته خبرهای بدی از غرق شدن مسافران در دریا و فوت تعدادی از مسافران به دلیل ابتلاء به کرونا در سطح این سه استان شنیده می‌شود و خانواده‌هایی با خاطره تلخ به شهر و دیار خود بازگشتند.

اجاره‌های نجومی و اشتیاق مسافران
از آن جایی که اکثر شهرهای گیلان در ردیف شهرهای با وضعیت قرمز قرار داشته و ورود و خروج خودرو با پلاک‌های غیر بومی به این شهرها ممنوع بوده و مشمول جریمه یک میلیون تومانی می‌شود، این در حالی است که برخی از هموطنان سفر کرده به گیلان، با پیشنهاد اجاره خودرو با پلاک غیر بومی به قیمت‌های چند میلیونی قانون را دور زده و حاضر شده‌اند به هر قیمت از روی فرش قرمز تعطیلات دولت عبور کنند و این یعنی مبلغ جریمه به هیچ عنوان بازدارنده نیست و بیشتر به شوخی می‌ماند.

حسین یکی از شهروندان شهر رودبار در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: در حال خرید از مغازه بودم که مسافری با خودروی خود با پلاک تهران جلوی من سبز شد و در خواست اجاره ماشین من را به قیمت باور نکردنی چهار میلیون تومانی برای هر شب کرد.

وی با بیان اینکه در ابتدا تصور کردم این فرد قصد شوخی با من را دارد، اضافه می‌کند: او حتی گفت برای اطمینان خودروی خود را نیز با مدارک در این مدت در اختیارم می‌گذارد و در زمان برگشت تحویل می‌گیرد.

حسین با اشاره به اینکه اول وسوسه شدم تا این کار را انجام دهم چون در چهار شب ۱۲ میلیون تومان به دست می‌آوردم، ادامه می‌دهد: اما با این فکر که ممکن است با خودروی من دست به کار خلافی بزند منصرف شدم اما مطمئنم یک نفر دیگر این کار را انجام خواهد داد.


بی تدبیری مسئولان شرایط را سخت کرده است
محمد راننده اسنپی که در سطح شهر رشت کار می‌کند نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: مقصد سفر اکثر مسافرانی که با اتوبوس و یا خودروهای عمومی به گیلان سفر کرده‌اند تفرجگاه‌ها و کوه و جنگل است و بسیاری نیز مکان‌های خرید و گردشگری همچون منطقه آزاد انزلی را به عنوان مقصد خود اعلام می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: نکته قابل توجه اینجا است که با وجود اینکه مسئولان گیلان اعلام کرده بودند تفرجگاه‌های استان تعطیل بوده و حتی راه‌های ورودی به ساحل نیز بسته است اما عملاً شاهد حضور مسافران در این مناطق هستیم.

محمد اضافه می‌کند: متأسفانه در عید نوروز هم شاهد همین بی تدبیری و بی توجهی مسئولان استان بودیم که دوباره کرونا اوج گرفت با وضعیتی که الان استان دارد قطعاً بعد از این تعطیلات ۶ روزه نیز دوباره به همان شرایط سخت باز می‌گردیم.

حکایت خانواده‌ای که بدون مادر بازگشتند
اگر منصفانه نگاه کنیم باید در نظر داشت که نمی‌توان همه تقصیرها را به گردن دولت و مسئولان انداخت چرا که انسان خود عقل دارد و بخش اعظمی از شرایط به وجود آمده به دلیل بی توجهی خود مردم صورت گرفته چرا که مدیر یک خانواده با تحلیل از شرایط و وضعیت موجود و همچنین با اطلاع داشتن از وضعیت شهرها در درجه اول خود باید مراقب خانواده اش باشد تا به دردی که یک خانواده زنجانی به آن مبتلا شدند گرفتار نشود.

به سراغ کادر درمانی می‌رویم که این روزها جان خود را کف دست گرفته و در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا جانفشانی می‌کنند. یکی از پرستاران به خبرنگار مهر می‌گوید: چند روز پیش خانواده‌ای از استان زنجان مادر پیرشان را با علائم کووید به بیمارستان می‌آورند که دو روز پیش جنازه اش را تحویل گرفته و با خاطره‌ای تلخ به شهر و دیارشان بازگشتند.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه هم بیمار و هم خانواده اش می‌دانستند که مادرشان درگیر بیماری کرونا است و وقتی از وی پرسیدیم چرا آمدید؛ گفتند برنامه ریزی کرده بودیم که بیاییم و نخواستیم برنامه سفرمان به هم بریزد.

این پرستار اضافه می‌کند: افراد آن خانواده علاوه بر ضربه روحی که از مرگ مادرشان خوردند نگران این بودند که خودشان نیز مبتلا شده‌اند و به زودی آسیب‌های ناشی از این سفر بی خردانه را می‌بینند.

بستری بیش از ۷۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های گیلان
آبتین حیدرزاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفتگویی با اشاره به اینکه هر روز شاهد بدتر شدن وضعیت کرونا در استان گیلان هستیم، اظهار کرد: متأسفانه ادامه این روند خبر خوبی برای استان گیلان نیست.

وی با بیان اینکه قطعاً ادامه این روند ما را به شرایط ماه‌های گذشته باز می‌گرداند، گفت: در حال حاضر ۷۱۷ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های گیلان بستری هستند و بر اساس پیش بینی‌ها احتمال بستری بیش از ۱۰۰۰ بیمار دور انتظار نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه در شبانه روز گذشته ۱۴۲ بیمار نیازمند به بستری در مراکز درمانی شناسایی و بستری شده‌اند، افزود: این در حالی است که روزانه بیش از ۱۲۰۰ بیمار کرونایی سرپایی نیز به مراکز جامع سلامت استان مراجعه و خدمات دریافت می‌کنند.

وی همچنین ادامه داد: ۱۱۲ بیمار در شرایط بد قرار داشته و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند از این تعداد هفت نفر طی شبانه روز گذشته به این بخش منتقل شده‌اند.

حیدرزاده با بیان اینکه در مقایسه با روزها و هفته‌های گذشته شاهد افزایش چند برابری کرونا مثبت‌ها و بستری‌ها در استان هستیم، افزود: تعداد زیادی از بیماران بستری را مسافران تشکیل می‌دهند و با وجود توصیه ما به عدم سفر به استان خطر را به جان خریده و به گیلان سفر کردند و امروز در بیمارستان‌ها بستری هستند.

وی با اشاره به فوت هفت بیمار کرونایی طی شبانه روز گذشته در استان گیلان، گفت: در حال حاضر بر اساس آخرین آمارها ۱۴ شهرستان گیلان در وضعیت قرمز، دو شهرستان نارنجی و تنها یک شهرستان در وضعیت زرد قرار دارد.

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه تنها راهکار مقابله و جلوگیری از ابتلاء به کرونا استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌ها است، تأکید کرد: مسافران سفر خود را به گیلان به زمان دیگری موکول کنند و آنهایی که در استان حضور دارند هر چه سریع‌تر به شهرهای خود برگردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Canada
... فایده ندارد....فقط باید جریمه های سنگین (هر خودرو در هر روز ۵ ملیون به بالا بستگی به مدل خودرو) بست و اتوبوس های بین شهری را هم محدود کرد..
ب
Iran, Islamic Republic of
..وزیر بهداشت بهتر اشکال سا مانه واکسن را درست کنه که بانوبت دهی بااین وضع درشهر بالا وپائین میکند....
......
Iran, Islamic Republic of
واقعا انگار شوخی اقایان پاسخ بدند چند تا ماشین را از شمال سفر برگرداند؟ اگر برگرداندن چرا انقدر شلوغه؟ .
حسن
Iran, Islamic Republic of
چه کسی گفته که این مسافران اهل تهران هستند؟ هیچ تهرانی ای در ایام شلوغ به مسافرت نمی رود .
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا" در ایام تعطیلات کوتاه مدت اکثر مسافران شمال از اهالی تهران هستند.
Russian Federation
واقعا دلیلی جز عدم اعتماد مردم به مصوبات ستاد ملی کرونا ندارد.؟!!! .
Russian Federation
مشکل بخاطر عادی انگاری امور توسط ستاد ملی کرونا با عدم پیگیری مصوبات خود ستاد ملی کرونا می باشد