شنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - 30 Mar 2024
 
۷
۷۵
اختفا پشت کرونا و سلامت مردم؛

نزدیک محرم، حمله به هیات و عزاداری آغاز شد/ قدم اول را مسیح مهاجری برداشت/ محرم دوباره پائیز سیاه کرونایی می‌آورد!/ ایستگاه صلواتی هم ریشه دینی و اعتقادی ندارد، فقط ترافیک درست می‌کند + هشت نکته

شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۶
کد مطلب: 770043
حملات اصلاح طلبان و اعتدالیون در آستانه محرم به هیئات، سخنرانان، مادحین، آئین عزاداری و... تقریبا به امر ثابتی در روزهای منتهی به محرم تبدیل شده است و موضوع جدیدی نیست.
نزدیک محرم، حمله به هیات و عزاداری آغاز شد/ قدم اول را مسیح مهاجری برداشت/ محرم دوباره پائیز سیاه کرونایی می‌آورد!/ ایستگاه صلواتی هم ریشه دینی و اعتقادی ندارد، فقط ترافیک درست می‌کند + هشت نکته
گروه سیاسی جهان نيوز: روزنامه جمهوری اسلامی با مدیرمسئولی مسیح مهاجری، چهره مرید هاشمی رفسنجانی و حامی روحانی به اظهارات حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درباره محرم امسال واکنش نشان داده است.

دو روز پیش حجت‌الاسلام قمی در سیزدهمین همایش مدیران هیأت‌های محوری و برگزیده کشور و سومین همایش بانوان فعال در عرصه هیأت‌ها در قم، گفت: ما موالیان اهل بیت(ع) و علاقه مندان به معارف الهی افرادی مسئولیت پذیر هستیم و اجازه نمی‌دهیم احکام و معارف بر روی زمین بماند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: تعظیم شعائر حسینی(ع) تعظیم شعائر الله است و در هیچ ظرف مکانی و زمانی مانند دو ماه محرم و صفر نمی‌شود شعائر حسینی را گرامی داشت.

قمی ادامه داد: ما بچه‌های هیأت تکلیف گریز نیستیم و با مسئولیت پذیری که داریم اجازه نخواهیم داد دغدغه‌های مقام معظم رهبری در خصوص شعائر دینی بر زمین بماند.

وی تصریح کرد: هیأت، روضه خانگی و ایستگاه‌های صلواتی که سال گذشته تعطیل شد امسال با شکوه بیشتری باید برگزار شوند.

قمی تاکید کرد: ما اهالی هیأت چون مسئولیت پذیر و قانون مدار هستیم اجازه نخواهیم داد تا با تعطیلی آئین‌های دینی در ماه محرم و صفر شعائر الهی تضعیف شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: تعظیم شعائر حسینی(ع) عهد امسال هیأت‌های مذهبی با امام عصر (عج) است.

وی یادآور شد: ما امسال در ماه محرم باید تمام ایران را سیاه پوش کنیم و همه دستگاه‌های اجرایی باید ظرفیت‌های خود را در جهت تعظیم شعائر به کار ببندند.

در سرمقاله شماره امروز جمهوری اسلامی با عنوان «بازهم پائیز سیاه» به صحبت های رئیس سازمان تبلیغات واکنش نشان داده شده است که بخش هایی از آن را به شرح ذیل است:

«سال گذشته، کوتاهی در کنترل سفرهای غیرضروری تابستانی و کوتاه آمدن در برابر بعضی افراد و جمعیت‌های خاطی که به بهانه عزاداری‌های محرم و صفر شیوه‌نامه‌های بهداشتی مرتبط با کرونا را زیر پا گذاشتند، متاسفانه پائیزی سیاه در کشورمان رقم خورد و هزاران نفر از هم‌وطنانمان قربانی موج به وجود آمده از آن بی‌مبالاتی‌‌ها شدند».

«اگر منظور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزاری عزاداری‌ها در قالب هیأت‌های تجمعی است، چنین چیزی قطعاً برخلاف شیوه‌نامه‌های کرونائی است و موجب انتقال ویروس و مرگ افراد زیادی می‌شود. بنابراین، خودداری از برگزاری چنین هیأت‌هائی وظیفه دینی است و انجام وظیفه اصلی کسانی که دغدغه دین و حفاظت از شعائر الهی را دارند از این طریق رعایت می‌شود».

«یکی از نکات عجیب در سخنان رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، برگزاری ایستگاه‌های صلواتی است. بسیار بعید بود کسی که قرار است سکان‌دار تبلیغات اسلامی سراسر کشور باشد، ایستگاه‌های صلواتی را با تمام عوارض منفی که دارند به شعائر الهی گره بزند. این ایستگاه‌ها حتی در شرایط غیرکرونائی موجب ترافیک سنگین و اعتراض مردم می‌شدند و بسیای از مردم خواستار جلوگیری از فعالیت آن‌ها بودند. در شرایط کرونائی این عوارض منفی تشدید و تمام ضوابط بهداشتی مرتبط با مبارزه با کرونا زیر پا گذاشته می‌شوند و فعالیت آن‌ها دقیقاً در جهت عکس اهداف حفاظت از جان مردم است. نکته قابل تأمل اینکه علاوه بر اینها، اصولاً فعالیت ایستگاه‌های صلواتی هیچ ریشه دینی و اعتقادی ندارد و معلوم نیست چرا آن را به شعائر الهی گره می‌زنند!

«سازمان عریض و طویل تبلیغات اسلامی با امکانات و نیروهائی که دارد و بودجه کلانی که از بیت‌المال می‌گیرد باید حفاظت از جان مردم را در اولویت دستور کار خود قرار دهد و با هر اقدامی که دین را متهم به بی‌مبالاتی نسبت به جان مردم نماید مقابله کند. غیر از این هرچه باشد، با فلسفه وجودی سازمان تبلیغات اسلامی در تضاد است. ستاد ملی مبارزه با کرونا باید با کنترل دقیق سفر‌های تابستانی و عزاداری‌ها، راه را بر تکرار شدن پائیز سیاه ببندد».

بیشتر بخوانید:
مجید انصاری: مداحی تبديل به بيزينس پر سود شده
فاضل میبدی: بيشتر مداحی‌ها از مسير اصلی خارج شده
مهاجری: به خاطر یک مستحب، سلامت جامعه به خطر می‌افتد
محمد مقدم: مردم در قرنطینه عزاداری کنند
موسوی تبریزی: کرونا ادامه داشت عاشورا هم تعطیل شود
فاضل میبدی: خود امام حسین برای سلامتی جامعه جنگید‌


اما در این باره چند نکته قابل ذکر است:

یک: حملات اصلاح طلبان و اعتدالیون در آستانه محرم به هیئات، سخنرانان، مادحین، آئین عزاداری و... تقریبا به امر ثابتی در روزهای منتهی به محرم تبدیل شده است و موضوع جدیدی نیست.

دو: این جملات در سال های گذشته در پوشش های دیگری انجام می شد اما سال گذشته و امسال در پوشش شیوع کرونا و ژست دلسوزی برای سلامت مردم مطرح می شود.

سه: سال گذشته هم، مهاجری در آستانه محرم با ترکیبی از اظهارات وقیحانه و دروغ نظیر «در برگزاری مراسم محرم، هیچیک از اصول مبارزه با کرونا را نمی‌توان رعایت کرد»، «به خاطر یک امر مستحب، سلامت جامعه به خطر می‌افتد»، «بسیاری از مردم قربانی کرونا خواهند شد» و «پائیز سیاهی در انتظار کشور ما خواهد بود» سعی کرد تا در لغو و یا کمرنگ نمودن مراسم های عزاداری اثر خود را بگذارد.

چهار: نکته جالب اینجاست که در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی، دروغ بزرگی مطرح شده که بعد از محرم سال گذشته پائیز سیاهی در کشور فرا رسید و بسیاری از مردم قربانی این ویروس شدند. ظاهرا نویسنده برای چون دلیلی برای ادعای خود پیدا نکرده ناچارا به قلب واقعیت متوسل شده است.

پنج: در بخش دیگری از نوشته منتشر شده در روزنامه جمهوری اسلامی به «ایستگاه‌های صلواتی» حمله شده است و چون دلیلی برای آن رد این فرهنگ زیبا پیدا نکرده است، برگزاری این ایستگاه‌ها که در جهت تعظیم شعائر انجام می شود را عامل ترافیک خوانده است!

شش: اظهارات منطقی و صحیح حجت الاسلام قمی ظاهرا به ذائقه گروهی که پارسال از تعطیلی تعداد زیادی از مراسم هیئات مذهبی شاد شدند خوش نیامده است؛ چرا که قرار نیست امسال ماجراهای پارسال نظیر تعطیلی هزاران هیئت با تصمیم لحظه آخری و به دلیل احترام مردم به تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا تکرار شود.

هفت: آمارها و گزارشات رسمی به خوبی نشان می دهد که کمترین سهم در شیوع کرونا مرتبط با مراسم های مذهبی نظیر محرم، فاطمیه، ماه رمضان، هیئت‌های مناسبتی و نمازهای جماعت بوده است. به اعتراف مسئولان امر هم اقشار مذهبی بیشترین تقید به رعایت مسائل بهداشتی و رعایت پروتکل ها را داشته و دارند. هم مراسم های سال گذشته و هم مراسم های امسال طبق قواعد اعلامی مسئولان بهداشت کشور برگزار شده و خواهند شد. از سوی دیگر روند واکسیناسیون در کشور آغاز شده و روبه اوج گیری است.

هشت: کنار هم گذاشتن عزاداری برای سید و سالار شهیدان با سفرهای تابستانی در نوع خود نشان دهنده سطح اعتقادی نازل نویسنده مطلب و یا کم فهمی اوست. در زیارت عاشورا که حدیث قدسی نقل شده از امام باقر(ع) است، واقعه عاشورا به عنوان بالاترین مصیبت در اسلام و بالاتر از آن یعنی در جمیع آسمان‌ها و زمین یاد می‌شود.

باید در آخر به گردانندگان این روزنامه و همکاران و همفکران آنها که ممکن است در روزهای آینده دست به کار شوند توصیه کرد که تلاش واهی نکنند. عزای حسینی و تعظیم شعائر اسلامی سال به سال با شور و شکوه بیشتری برگزار خواهد شد. این را هم بدانند:

چراغی را که ایزد برفروزد
هرآنکس پف کند ریشش بسوزد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کاملا درست گفته اقای مهاجری
اسلام وتشیع دین عقلانیت است
Iran, Islamic Republic of
.
کرونا را بهانه کرده اند تا محرم و صفر را بزنند...؟؟؟!!
روشن
Iran, Islamic Republic of
... سفرهای نوروزی آمار کشتگان را از زیر صد تا بالای چهارصد نفر رسانید و در حوزه اقتصادی و سایر دیگر نیازی به توضیح واضحات نیست!
Iran, Islamic Republic of
روزنامه هایی چون جمهوری، مهاجری ها ، افساد طلبها....
پس زمانی که مسافرت به ترکیه ادامه داشت، تعطیلات عید 1400 که اوج مسافرت (بدون اعمال محدودیت)بود و آمار کشته های کرونا چند برابر شد، پس کجا بودین؟؟؟؟؟؟؟
معلومه توی مسافرت و خوشگذرانی....
سخت است فهماندن به کسانی که خود را به نفهمیدن زده اند.....
فقط با شعائر اسلامي مشكل دارند! با كنسرت و تشييع جنازه هاي آنچناني سلپيتي ها و ... اصلاً مشكل ندارند!!!
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
کلام حقی بود که برای اراده باطل بیان شد.
اسلام و تشیع دین عقلانیت است درسته.
بیشترین رعایت فاصله گذاری و موازین بهداشتی در هیات ها انجام می شود.
در عید نوروز گزارشات از صف تله کابین نمک آبرود را ندیدید؟؟؟ رعایت نکردند.
در همه جا موازین بهداشتی را رعایت نکردند.
جواد
Iran, Islamic Republic of
عقل؟؟؟؟؟ سفر نوروزی و ترکبه و ... مهمونی و ازدحام مترو مورد نداره.. تو هیات با فاصله بشینن عزاداری کنن ضدعقله؟؟؟؟

شما عقل میدونی چیه اصلا؟
دبیر
Iran, Islamic Republic of
...
دبیر
Iran, Islamic Republic of
لطفا به نظرات دیگران اهمیت بدهیدیا کلا منتشر نکنید یا اگر منتشر می کنید ...... قرار ندهید مطلب من این بود که ملاک براساس نظر رهبری نظرات ستاد ملی کروناست. فکر نکنم که مطالب من توهین به کسی بودکه شما فقط.... منتشر کردید
Iran, Islamic Republic of
مهاجری به جای تجمعات محرم، تجمعات مترو، بازارها، رستوران ها، اتوبوس ها و... را جمع کند..
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی داره..
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
خودتان را خسته نکنید! این قشر عادت دارند با حمله مخرب خود را مطرح کنند.
از ایشان بپرسید، برای امام حسین(ع) باید کاری بکنیم یا نه؟
اگر گفتند؛ بله تنها یک سوال بپرسید چکار انجام دهیم!
مطمئن باشید نمی توانند حتی یک پیشنهاد درست و اجرایی بدهند. درست مثل پارسال و سالهای قبل
Iran, Islamic Republic of
.....
United States
محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.....
عدالت
Romania
محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
آخر و عاقبت اصلاح طلبان همینه که میبینید...!!!
Iran, Islamic Republic of
هر که با ال علی برافتاد ...................
United Arab Emirates
...
Iran, Islamic Republic of
.....
ghasem
Iran, Islamic Republic of
با آقای مهاجری بگویید که دلتان برای چه کسی یا کسانی سوخته است؟آیا اگر عده ای به کنار دریاها بروند آنجا کرونا نیست اگر به کشور های همسایه پرواز کنند کرونا وجود ندارد ...
!!
Iran, Islamic Republic of
سند مادام العمر دو روزنامه ؛ بنام دو نفر ؛ اطلاعات و جمهوری اسلامی ، دعایی و مهاجری !!
جانباز
Iran, Islamic Republic of
کیهان را فراموش کردید آن هم مادام العمر به نام آقای حسین شریعتعمداری است . انصاف خوبه رعایت بشه فقط حمله به مخالف نکنید.....
Iran, Islamic Republic of
این دوتا با هم یه تار موی حاج حسین شریعتمداری نمیشن...
!!
Denmark
شریعتمداری ؛ با معاندین همصدایی نمیکنه و حرفاش ، دشمن شادکن نیست !!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
چه انتظاری داری از جهان نیوز-انصاف؛رعایت امانت؛راست گویی
منم همینو نوشته بودن "کیهان"درج نکرد!!!!!
کریم بامبی
Iran, Islamic Republic of
از نظر علمی در شرایط کرونایی حرف منطقی زده است حفظ جان مردم از عزاداری مهمتر است..
Iran, Islamic Republic of
از لحاظ های علمی و اجتماعی امروز دنیا، انقلاب ما باید شکست می خورد. ولی نخورد. چرا؟
چون که کار خدا و اراده ی خداوند از آنچه که در مخیله ما می گنجد خارج است. اراده ی خدا بر قرار دادن شفا در تربت و در هیئت اباعبدالله بوده.
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
براي احترام به امام حسين بايد همان كاري رو كرد كه براي پيامبر ص و اميرالمومنين ع و امام حسن ع مي كنيم....
Iran, Islamic Republic of
یعنی اگر بروی و از مغازه خوراکی بخرید و میل کنید بیمار نمیشویم ولی اگر یک هیات همین کار را انجام دهد ولی پولی دریافت نکند و به عشق به امام شهیدش اینکار را انجام دهد کرونا میگیریم و بیمار میشویم
مسعود
Iran, Islamic Republic of
ده روز پیش خواهرم ، همسرش و فرزندشان رفتند مشهد زیارت اقا امام رضا (ع) متاسفانه هر سه کرونا گرفتند و حال همسر خواهرم خوب نیست . مسئله این نیست که زیارت نرفت و یا عزاداری نگرفت بالاخره قبول کنیم هر جائی که جمعیت متمرکز باشه احتمال وجود ویروس خیلی بیشتره مگر عزاداری سال قبل در حسینیه امام خمینی و باحضور رهبر معظم انقلاب با جمعیت همراه بود؟؟ . عزیزان این عینک بد بینی را بردارید کسی به عزاداری امام حسین ع حمله نمی کنه اصلا مگه میشه کسی مثل اقای مهاجری در کسوت روحانیت شیعه بخواهد به عزاداری امام حسین حمله کند . همه حرف این است که مراقبت کنیم و تجمع ایجاد نشود در این شرایط . اگر یک نفر هم مبتلا به ویروس شود و در این مراسم ها به رحمت خدا رود همه مسئول هستند . فعلا پیشاپیش عید سعید قربان و غدیر مبارک
United Arab Emirates
کسی که دو روز پیش رفته مشهد کرونا نمیگیره حداقل چند روز قبل تو بدنش بوده برادر...
مسعود
Iran, Islamic Republic of
10 روز را چرا 2 روز میخونی؟؟؟ !!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
معلم
Iran, Islamic Republic of
نمره روخوانی شما صفر ده را دو خواندی
Iran, Islamic Republic of

همه فدای امام حسین
ولی تو ایام کرونا مثل قبل نباید عزاداری کنیم،سفر بریم و کلا از اجتماعات بپرهیزیم
Iran, Islamic Republic of
گاهی سکوت و حرف نزدن باعث جلب حسنات می شود . یخورده ساکت باشید لطفا
Iran, Islamic Republic of
آفرین به مهاجری، کشور به عقلا نیاز داره نه سازمانهای هیجانی مثل این سازمان تبلیغات.
هموطن
Iran, Islamic Republic of
از شیخ مکتب رفسنجانی جز این انتظار دارید؟
Iran, Islamic Republic of
همش جنگ زرگریه
hamid
Iran, Islamic Republic of
الحمدلله تا شروع محرم دولت جدید سرکار میاد و همه ی هیاتها هم برقرار میشه
Iran, Islamic Republic of
چراغی را که ایزد برفروزد
هرآنکس پف کند "ریشه اش" بسوزد
ص زیباکلاغ
Iran, Islamic Republic of
عجیبه در مملکت مسلمان و شیعه کسی جز مسیح مسئله دان نیست. آدم یاد کعب الحبار می افتد
الف زرت آبادی
Iran, Islamic Republic of
مسافرت نوروزی و تورهای انگلیس و تایلند بدلیل حمایت از آزادی و حقوق شهروندی است. هیچ چیز حتی کرونا نباید دمکراسی را خدشه دار کند
Iran, Islamic Republic of
جهل هم چیزی خوبیه که شما ازش بهره حسابی بردی
Iran, Islamic Republic of
از این آدم چه انتظاری داری

این روزنامه همیشه در کنار فتنه بوده
Iran, Islamic Republic of
یکی نیست به این آقا بگه که چرا برای سفر رفتن مردم زبان باز نمی کنید. در حالی که بیشترین مراعات بهداشتی از طرف افراد مذهبی میشه.
فزادهم الله قلوب مرضا
خدا همه شما ها رو به راه راست هدایت کنه.
اقبال مهدوی
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
نمی دونم کرونا که به دین و هیات میرسه همه دم از سلامت مردم میزنند!
Iran, Islamic Republic of
پاساژ، بازار، تجمعات، عروسی ها، دورهمی های خودتون چی مهاجری؟!!
سید مهدی
Iran, Islamic Republic of
در مورد ایستگاه صلواتی درست گفته
جز ایجاد مزاحمت و سر وصدا و ترافیک هیچ خروجی دیگه ای نداره.
حق الناس
Iran, Islamic Republic of
....
میرزا
Iran, Islamic Republic of
کل مطلب رو ولش کن
بیت اخرش

هرکه با ال علی درافتاد ور افتاد....
Iran, Islamic Republic of
خداوند رحم کرد که کرونا بداد این آقایان رسید وگرنه برای کارهای خبری خود چکار باید می کردند؟!!!
Iran, Islamic Republic of
احسنت و درود بر مهاجری خوب آقا راست میگه کسی مخالف برگزاریس مراسمات محرم و صفر نیست که همه موافق و مشتاق هستیم اما با کرونا چکار کنیم؟!
حسام
Iran, Islamic Republic of
محرم وصفر نقطه ی اوج ونمایش اخلاص عمومی .عموم مردم ایران وجهان تشیع به نماد ابدی این مکتب مترقی است .ما باید نگذاریم به هیچ وجه این فرصتها از دست برود اربعین نمایش جهانی این مکتب است که انشاءالله امسال جهان خواهد دید. جناب مسیح حتماَ دیده است در این گونه مراسمات تمام مسئولین نهایت تلاش را برای رعایت دستورالعمالها می کنند .
Iran, Islamic Republic of
من خودم اصلاح طلبم ولی این که شما میگید دور از انصافه
اقای مهاجری در خانه بمان دیگر راجب بیرق امام حسین نظر نده !!
Canada
.....
محمدایوب
Iran, Islamic Republic of
...
اشکذری
Iran, Islamic Republic of
با رعایت مسائل ضروری و شیوه‌نامه باید جمع بین دو موضوع کرد.
هم مراسم برگزار کرد هم رعایت مسایل بهداشتی. قابل جمع است
میانه‌روی و اقتصاد در امت مقتصده همیشه باید باشد
Iran, Islamic Republic of
آقای مسیح مهاجری. چرا این حرفها رو به حسن روحانی برای تعطیلات نوروز امسال نگفتید ؟ .
Iran, Islamic Republic of
برای تعطیلات عید 1400 آن کسی که جلو سفرهای نوروزی را نگرفت ...
Iran, Islamic Republic of
....
Romania
....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
امان از هوای نفس و امان از عدم بصیرت
Iran, Islamic Republic of
چـراغی را که ایزد برفـــــــــروزد
هرآنکس پف کند بالــــکل بسوزد!
Iran, Islamic Republic of
آقای مهاجری حرف حساب زده. ....
United Arab Emirates
رجوع شود به نظرات مراجع.... نمونه عینی عملکرد مقام معظم رهبری اسلام دین عقلانی است اگر حضرت سیدالشهدا بودند جان مسلمان را در الویت قرار می دادنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
عده ای واجبات دین را رها کرده و مستحبات را گرفته و پر رنگ می کنند
نذیر
Romania
شیخ به کجا چنین شتابان ..