پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۱۱
اصلاح طلبان فرصت خدمت را کشتند

چهار سال کم کاری در پایتخت با پروپاگاندای رسانه‌ای حل می‌شود؟/ کار سخت شهردار جدید تهران

شهرداران ضعیف با برنامه‌های نمایشی
يکشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب: 769452
در این چند سال کار چندانی صورت نگرفته و چهره فرهنگی شهر نیز با اعمال سلیقه‌های جناحی تا حدودی تغییر کرده است، شهردار بعدی باید نه تنها کم کاری چهار ساله را جبران کند بلکه بایستی یک زمین سوخته را اداره کند.
چهار سال کم کاری در پایتخت با پروپاگاندای رسانه‌ای حل می‌شود؟/ کار سخت شهردار جدید تهران
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: شهر تهران این روزها با کمبودهای فراوانی روبرو است. جریان اصلاحات وقتی در شورای پنجم شهر تمام صندلی‌های سبز را از آن خود کردند چند اشتباه استراتژیک انجام دادند. اولین اشتباه آنان انتخاب شهردار یا بهتر بگوییم شهردارهای تهران بود. «محمد علی نجفی»‌ اولین شهرداری بود که دراین چهارسال با تبلیغات فراوان انتخاب شد. از میان گزینه های مختلف شورای شهر فردی به عنوان شهردار انتخاب شد که به «آقای استعفا»‌ معروف بود. فردی که معروف بود که ریاست پست‌های مهم را می گیرد و مثل یک سیب گاز زده آنرا به گوشه‌ای پرت می کند و به دلایلی همچون ناراحتی قلبی کار را زخمی و نصفه و نیمه ترک می‌کند. هر چند نجفی در دوران شهرداری خود کار خاصی انجام نداد اما همین مدت زمانی هم که پست شهرداری تهران را تصاحب کرد بیشتر وقت شهری که زمانی برای تلف کردن نداشت را کشت. از سوی دیگر «محمدعلی افشانی» شهردار تهران شد و بعد از مدتی به دلیل بازنشستگی مجبور به ترک کردن این پست شد. پس از افشانی تا به امروز « پیروز حناچی» سکاندار کشتی بی لنگر پایتخت را در زمانی که پارلمان شهری به دست اصلاح طلبان اداره می شود را در دست گرفت.

حناچی در ابتدا حضوری پر سر و صدا داشت. صحبت‌های وی درباره استفاده از مدیران خارجی بسیار جنجالی شد. اما بعد از مدتی شهردار اصلاح طلب به مدیریت نمایشی با طرح هایی همچون دوچرخه سواری رو آورد. موضوعی که حتی از سوی «غلامحسین کرباسچی» و‌ «محسن هاشمی» مورد نقد قرار گرفت که با دوچرخه سواری یک هزارم از موضوع حمل و نقل عمومی و آلودگی شهری حل نمی شود. این درحالی بود که پایتخت با مشکل اتوبوس‌های فرسوده و آلاینده روبرو بود. بسیاری از کارشناسان عنوان می‌کردند که با تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی درشهر تهران می توان موضوع آلودگی شهری را به خوبی حل کرد اما حناچی پی موضوعی فانتزی و تبلیغاتی مثل دوچرخه سواری رفت که چندان با توجه به کارکرد آن مورد استقبال قرار نگرفت.

از سوی دیگر در حوزه عمرانی و شهری چندان کار خاصی را در تهران مشاهده نکردیم. درحالی که در دوره مدیریت قالیباف در شهرداری تهران طرح‌های مختلف عمرانی که امروز هر کدام به نمادی برای شهر تهران تبدیل شده اند کلید خورد و به نتیجه رسید و مترو تهران رشد قابل توجهی داشت اما در این دوران اصلاح طلبان بیشتر وقت خود را صرف کارهای نمایشی مانند دوچرخه یا تغییر اسامی معابر شهر تهران کردند که تا به امروز هم ادامه دارد. موضوعی که در دل خود دارای حواشی خاصی هم بود. مثلا اخیرا گفته شده که معبری به نام «علی دایی»‌ بازیکن پیشکسوت و آقای گل جهان شده که منتقدان با توجه به اینکه این خیابان فرعی است آنرا بیشتر توهین به این بازیکن فوتبال می دانند.

به نظر می رسد شهرداری سعی کرده قصور مدیریتی خود در ساخت و ساز و کارهای عمرانی شهر تهران را با تاکتیک «حرف درمانی»‌ رفت و روب کند که به پولپاشی‌های عجیب برای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی جهت تبلیغ خود اقدام کرده است. اخیرا اسنادی از قرارداد شهرداری توسط یک واسط با برخی رسانه‌های حوزه شهری و شبکه های مجازی برملا شد که طی آن پول قابل توجهی برای این امر اختصاص داده شده بود که حتی اصلاح طلبان نیز نسبت به این موضوع به شدت انتقاد کردند.

یک خبرنگار اصلاح طلب در توئیتی در این باره نوشت: «چنین شهردار خسته، بی‌عمل و بی‌کارنامه‌ای باید هم میلیارد میلیارد پول پاشی کند تا پروپاگاندای ناشیانه‌ راه بیندازد بلکه شهروندان تصور کنند بادمجان هم میوه است.»

درحالی شهرداری تهران جهت تبلیغ خود اینچنین پول خرج کرده است که زمانی عنوان می کرد برای مناسبت های مذهبی و انقلابی از جمله ایام سوگواری محرم بودجه ای ندارد و حتی پول نصب پارچه سیاه را هم ندارد. اما اصلاح طلبان به خوبی از قدرت رسانه با خبر هستند و برای فریب افکارعمومی کمی هم سر کیسه را از بودجه شهرداری شل می کنند تا بیشتر از این در میان مردم قافیه را نبازند.

حالا در آخرین روزهای مدیریت اصلاح طلبان در شورای پنجم اعضای شورا چوب حراج را به اموال شهر زده و با واگذاری املاک با شرایط ویژه موافقت کرده اند اما منتخبین شورای ششم می گوید این مصوبات به ضرر تهران است و باید متوقف یا ابطال شود. سه شنبه ۸ تیر در جریان سیصد و ششمین جلسه شورای شهر تهران بررسی لایحه «تعیین تکلیف املاک و اموال غیرمنقول واگذار شده شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی» در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت و بیش از ۱۷۰ ملک واگذاری آن در شورای شهر مطرح شد.  موضوعی که توسط خود اعضای شورای شهر هم شبهه برانگیز خوانده شد.

در همین رابطه «علی اعطا»، سخنگوی شورا در مقام مخالف این لایحه گفت: «چرا در این جلسات پایانی و با این سرعت همکاران گرامی در شهرداری می خواهند مجوزهایی که شبهه برانگیز است از شورای شهر بگیرند؟»

بسیاری روزهای آخر شورای شهر پنجم را آبستن بسیاری از اتفاقات عنوان می کنند که بایستی نظارت بیشتری بر روی عملکرد این شورا صورت گیرد.

زمانی که در چهار سال پیش مدیریت شهری از قالیباف به اصلاح طلبان واگذار شد آنها با پروپاگاندای سیاه و سیاه نمایی عنوان می کردند که «شهر سوخته»‌ تحویل گرفته اند. حالا که در این چند سال کار چندانی صورت نگرفته و چهره فرهنگی شهر نیز با اعمال سلیقه‌های جناحی تا حدودی تغییر کرده است، شهردار بعدی باید نه تنها کم کاری چهار ساله را جبران کند بلکه بایستی یک زمین سوخته و شاید مین گذاری شده را اداره کند. مواردی که بعدها به سبب عدم مدیریت صحیح شهرداری در دوره اصلاحات صدایشان بلند می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شهروند
Iran, Islamic Republic of
ان شاالله با روی کار آمدن یک شهردار با تقوا و مخلص تمامی مشکلات تهران حل خواهد شد.
و من الله توفیق
شهریار
Iran, Islamic Republic of
واگذاری اموال بیت المال در روزهای آخر کاری شورای شهر..؟؟؟!!!!!!!
مطلع
Iran, Islamic Republic of
قالیباف پل و مترو و اتوبان میساخت و شهرداری را با 16 هزار میلیارد تومان بدهی تحویل داد اصلاح طلبان در 4 سال گذشته کل پروژه های عمرانی شهر تهران را تعطیل کردند و حالا شهرداری را با 66 هزار میلیارد تومان بدهی تحویل می دهند.
فهیم
Iran, Islamic Republic of
.امید وارم شرایط ساخت بافت های فرسوده و ناپایدار فراهم گردد .
Iran, Islamic Republic of
بعد 40 سال امیدوارم همه متوجه شده باشن که از اصلاح طلب ابی گرم نمی شه
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
با سلام واحترام
شهردار کنونی آقای حناچی یکی از شهرداران خوب در چندسال اخیر بودن...چون بدون حاشیه ونمایش کار می کرد.
United Arab Emirates
هنوز خسته نشده اید که مرتبا با کلمات بازی می کنید؟!!! ..
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
این دوره شهرداری به مراتب بهتر از دوره قبلی بود
Iran, Islamic Republic of
.....