پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۷
۲۹
رسوب مدیریتی چه تاثیری در وضعیت امروز کشور دارد؟

تکراری‌هایی که سه دهه مدیر بودند/ سرقفلی برخی از پست‌ها به نام چه کسانی خورده است؟ +جدول

چهارشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب: 769081
شاهد نوعی رسوب مدیریتی در کشور هستیم. مدیرانی که آنقدر در سمت‌های مختلف بوده اند که به باور کارشناسان انگیزه لازم و برنامه ریزی مشخص و کارآمدی برای رفع مشکلات در این حوزه را ندارد و تنها از سمتی به سمت دیگر رفته و چندان هم خود اعتقادی به پاسخگویی ندارند.
تکراری‌هایی که سه دهه مدیر بودند/ سرقفلی برخی از پست‌ها به نام چه کسانی خورده است؟ +جدول
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: کارشناسان مطرح می‌کنند که ریشه بسیاری از مشکلات کشور روش‌های مدیریتی و نوع نگرش و همچنین عدم کارآمدی لازم مدیران است. در همین رابطه سئوال اساسی مطرح می شود که آیا با وجود وضعیتی که در کشور به وجود آمده و بسیاری از مشکلات تلنبار شده‌ آیا امیدی به حل مسائل و معضلات وجود دارد؟ کارشناسان ذی ربط در این حوزه نیز پاسخ می‌دهد که همانطور که این مشکلات به علت ضعف مفرط مدیریتی ایجاد شده است به همین طریق نیز با تغییر رویکرد و استفاده ازمدیران کارآمد و بااراده می توان نه تنها مشکلات را به سرعت حل و فصل کرد بلکه در راه پیشرفت و تعالی جامعه نیز گام بلندی برداشت.

اما بسیاری با ناامیدی بیان می‌کنند که اگر راه حل مشکلات وجود دارد چرا پس قدمی در این راه برداشته نمی‌شود و بازهم نه تنها باعث حل مشکلات بلکه شاهد انبار شدن معضلات هستیم. البته این روند طولانی مدت و فرسایشی و عدم حل برخی مشکلات به طور طبیعی باعث ناامیدی بسیاری نسبت به حل و فصل این مسائل می شود و وقتی از امکان برطرف شدن مشکلات سخن به میان می آید برخی عنوان می‌کنند که این موارد شعاری است و بسیار در این حوزه داد سخن رفته است و کاری از پیش نرفته است.

اگر به تجربیات گذشته نگاه کنیم ادامه دار شدن مشکلات و تبدیل شدن آن به معضل و بعد گاهی به بحران نیز همین روند مضمحل کننده را نشان می‌دهد اما با این حال اگر تا حدودی با تاریخ پیشرفت ملل مختلف جهان آشنا باشیم به خوبی می بینیم که بسیاری از پیشرفت‌ها که تا به امروز هم در این کشورها ماندگار شده است طی چند سال اتفاق افتاده است.

بنابراین موضوع مدیریت نیز در این حیطه بسیار مهم و حیاتی است. چندی پیش که اتوبوس خبرنگاران محیط زیستی در تور خبری ارومیه واژگون شد و اصحاب رسانه را داغدار کرد، «عیسی کلانتری» رئیس سازمان محیط زیست با نحوه نشستن خاص‎اش در برابر گریه و زاری خبرنگار خانمی که در این حادثه حضور داشت، به نوعی باعث خشم افکارعمومی شد. برخی عنوان کردند که این طرز نشستن نشان دهنده آن است که آقای رئیس چندان در این حوزه متاثر نشده وخم به ابرو نیاورده است و این طرز نشستن و زبان بدن نشان دهنده انسانی راحت است. اگر نگاهی به سابقه کاری کلانتری در حوزه مدیریتی بیندازیم متوجه می شویم که سابقه مدیریتی وی در دولت‌های مختلف بسیار زیاد است.

وزیر کشاورزی در سال پایانی دولت های میر حسین موسوی، وزیر در دولت‌های اول و دوم اکبر هاشمی رفسنجانی و همچنین وزیر کشاورزی در ۳ سال اول دولت اول محمد خاتمی، دوران مسئولیت وزارت کشاورزی نامبرده می‌باشد. او پس از ادغام دو وزارتخانه کشاورزی و جهاد سازندگی و از سال ۱۳۸۱ با تشکیل خانه کشاورز به عنوان یک تشکل صنفی-سیاسی بخش کشاورزی، دبیرکل آن شده و تاکنون در این سمت فعالیت می‌کند. حالا کلانتری که سالها در حوزه کشاورزی مدیر و وزیر بوده است به عنوان رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور انتخاب شده و در حال کار است. جالب اینجاست وی یکی از منتقدان اصلی مسئله آب در کشور بوده و بسیاری از منتقدانی که حالا کلانتری را در جایگاه منتقد از نحوه مدیریت آب در کشور می بینند به وی یادآور می شوند که خود او سالها در وزارت کشاوری در نحوه مدیریت آب و وضعیت موجود کشور در این زمینه نقش فعالی داشته است.

بنابراین شاهد نوعی رسوب مدیریتی در کشور هستیم. مدیرانی که آنقدر در سمت‌های مختلف بوده اند که به باور کارشناسان انگیزه لازم و برنامه ریزی مشخص و کارآمدی برای رفع مشکلات در این حوزه را ندارد و تنها از سمتی به سمت دیگر رفته و چندان هم خود اعتقادی به پاسخگویی ندارند زیرا تزلزلی در جایگاه‌شان نمی بینند و سالهاست که در این پست ها بوده اند و ساختار سیاسی نیز چندان اعتقادی به کنار گذاشتن این افراد ندارد.

بنابراین این رسوب مشکلات که در کشور به نوعی به رسوب مدیریتی که سرقفلی برخی از پست ها در دست یک شخص خاص بوده نیز باز می گردد. در این راستا دولت روحانی که پیرترین دولت بعد از انقلاب بوده است رکورددار استفاده ازمدیرانی است که پیشتر در این جایگاه بوده اند و بازنشستگی را هم در این سمت‌ها تجربه کرده‌اند در ادامه در جدولی به همین مدیران اشاره می کنیم. موضوعی که به وضوح نشان می دهد که مشکلات در کشور از کجا آب می خورد و چرا ادامه دار شده است.

جدول ذیل تنها نمونه ای از رسوب مدیریتی در کشور است. بدیهی است بررسی دقیق تر و گسترده‌تر مدیران حتی در یک سطح پایین تر این جدول را گسترده تر می کند.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سیف الله
Iran, Islamic Republic of
....
داود
Iran, Islamic Republic of
چرخه بسته مدیران معضل جدی کشور در 42 سال گذشته بوده دولت جدید باید جوانان متعهد و متخصص و تحصیلکرده را بکار بگیرد.
Iran, Islamic Republic of
اگر مسئولین واقعا می‌دانستند که در زمانی پایان عمر بسیار کوتاه چه حساب و کتاب سختی از مسئولیت و مدیریت 10 ها میلیون انسان و تاریخ و اسلام و حق الناس و.... در پیش است، حتی خیال مسئولیت دو نفر را هم نمی کردند!
United States
......
United States
سید محرومان باید به معاونین سوم و چهارم هر دستگاهی فرصت مدیریت بدهند....
اونا اکثرا وضعیتشون قابل اعتماد نیست ....!!!
رشتی
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
چند نکته مهم:
جهان نیوز مدام چوب تکرار را بر سر مردم میزند و مدعی است سه دهه مردم بخاطر تکرار فردی سید به منتخبین او رای داده اند .
علی
Iran, Islamic Republic of
فقط این افراد نیستند. مدیرانی داریم که دهها سال است مدیرکل هستند!
Iran, Islamic Republic of
...
مرد
Iran, Islamic Republic of
...
هادی
United Kingdom
الان اصولگرا ها هم میان باز پستهای دوره احمدی نژاد بینشون تقسیم میشه؟!!!
Iran, Islamic Republic of
مدیران تکراری اصلاح طلب جای خود را به مدیران احمدی نژادی میدهند که آنها هم باز تکراری میشوند.....!!!!!!!!!???
گرچه احمدی نژاد عاقبت بخیر نشد اما اگه همه دولتها به اندازه دولت اول احمدی کار میکردند الان کشور هیچ مشگلی نه درمسکن ونه درصنایع ونه درغیر اینها نداشت....
Iran, Islamic Republic of
کلا در کشور تعداد محدودی مدیر توانا داریم که در طول این 42 سال در مسئولیت های مختلف جابجا شدند .اصلاح گرا + اصول گرا
Iran, Islamic Republic of
در انتخاب مدیران سازمانها : روابط و سفارش جای ضوابط و تخصص را گرفته است .
Iran, Islamic Republic of
خود این چمران ،زاکانی و خیلی از دوستان شما چندین دهه است که در سطح کلان مدیریت می کنند.....!!!!
Iran, Islamic Republic of
بله درسته اما وضعیت الان تهران کجا دوره اینها کجا او.ل امار سازندگی در اون دوره رو بخون بعد نظر بده
United Kingdom
نتیجه میگیریم مدیر تکراری خوبه به شرطی که خودی و انقلابی باشد !!!!؟
Iran, Islamic Republic of
به شرطی کشور پیشرفت کند
Iran, Islamic Republic of
سطح وزیر قابل قیاس با هیچ سمت دیگه ای نیست، به علت حجم عظیم منابع بودجه و برنامه و قدرت و اختیاری که داره
Iran, Islamic Republic of
عده ای از مدیران پست مقام قدرت را میراث خانوادگی خود میدانند .
Iran, Islamic Republic of
نعمت زاده رو نگفتی!!
مهدی
رکورد زنگنه را فقط جبرییل می تونه بشکنه ..!!!!
Germany
......
Iran, Islamic Republic of
چقدر از تکرار خاتمی در 96عصبانی هستید که هنوز نیش و کنایه میزنید!!!!
Iran, Islamic Republic of
بهترین دولت بعد از انقلاب دولت خاتمی بوده چه بخواهید و چه نخواهید!!!!!!!خخخخخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
.....
Romania
از اول انقلاب تا الان کل مملکت بین صد نفر می‌چرخه.....