جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۰
۴
قدمی در تاریخ؛ شماره ۷

پسر بچه‌ای که همسران شاه با او مشکل داشتند

چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب: 769005
هیچ کسی حق تشر زدن به ملیجک را نداشت. این رفتار باعث شده بود که خیلی از نزدیکان و همسران شاه با او دچار مشکل باشند و از او بدگویی کنند.
پسر بچه‌ای که همسران شاه با او مشکل داشتند
گروه تاریخ جهان نيوز: درباره غلامعلی‌ خان ملیجک که زمستان ۱۳۱۹ در حادثه‌ای عجیب مُرد، حرف و حدیث‌های زیادی هست.
 
خیلی‌ها به اعتبار تصویری که علی حاتمی با بازی درخشان پرویز فنی‌زاده در سلطان صاحبقران از او ساخته است او را دلقک شاه می‌دانند، اما واقعیت این است که پسربچه‌ای کوچک بود که سلطان صاحبقران دلمرده از مرگ گربه‌اش او را در اتاق امین اقدس عمه ملیجک دید و مهرش به دلش نشست و محبت ملوکانه را نثارش کرد و عزیز سلطان شد.
 
در روز ۲۷ شهریور ۱۲۵۷ شمسی در عباس‌آباد تهران به دنیا آمده بود. پدرش محمد نام داشت که به ملیجک اول ملقب شده است.
 
اصالت خانواده عزیزالسلطان از گروس بیجار بود و نقطه اتصال آن‌ها به دربار شاه زبیده‌خانم خواهر محمد بود.

زبیده به روایت نزدیکانش برای همراهی انیس‌الدوله وارد دربار شد، اما از آنجایی که زنی معتمد و قابل اطمینان بود شاه او را مسئول خزانه شخصی و جواهراتش کرد و برای این که مشکلی نداشته باشد او را صیغه خود کرده و به او لقب امین‌اقدس داد. اما با محبوب شدن غلامعلی او مسئول نگهداری بچه شد.
 

 
روزی هنوز بچه زبان باز نکرده بود که شاه دید در حال نشان دادن گنجشکی روی درخت است و آن را به زبان گروسی ملیچه می‌نامد و شاه که خوشش آمد به او و پدرش لقب ملیجک داد.
 
هیچ کسی حق تشر زدن به ملیجک را نداشت. این رفتار باعث شده بود که خیلی از نزدیکان و همسران شاه با او دچار مشکل باشند و از او بدگویی کنند.

یکی از کسانی که به حد مرگ از عزیزالسلطان تنفر داشت اعتمادالسلطنه بود. او از ملیجک به عنوان بچه چرک و کثافت یاد می‌کرد و بار‌ها در خاطراتش می‌گوید شاه با داشتن این همه فرزند زیبا چرا به این بچه بی‌ادب و کثیف و بدبو دل بسته است.

ناصرالدین شاه از میان دخترانش دو تا از محبوب ترینشان یعنی تاج السلطنه و اختر الدوله را برای ملیجک انتخاب کرد. تاج السلطنه در برابر این انتخاب سرکشی کرد اما اخترالدوله از نظر پدر تاجدارش سرپیچی نکرد.


 
زندگی عزیزالسلطان بعد از کشته شدن ناصرالدین‌شاه با افت و خیز‌های زیادی روبه‌رو شد. با این که اخترالدوله طلاق گرفت، اما مظفرالدین‌شاه با او رفتار بدی نداشت. با این همه خیلی هم محبوب نبود و یک سمت خیلی معمولی یعنی منصب کشیک‌چی‌باشی داشت.

عزیز السلطان تا سال 1319 که زنده بود زندگی سختی داشت، زیرا  از آن مرحمت های شاه بابا و دیگر درباریان خبری نبود.

او سال‌های پایانی عمر در خانه ای محقر در حوالی خیابان سعدی زندگی می‌کرد؛ خیابانی که در نهایت محل فوت او شد. پیکر غلامعلی‌خان را در آرامگاه مستوفی در ونک به خاک سپردند.

بیشتر بخوانید:
چرا رضا‌خان حامی قدرتمند خود را ترور کرد؟!
از ساواک خصوصی قوام السلطنه چه می‌دانید؟!
جواب صریح مدرس به رضاخان که در تاریخ ماند
ماجرای سیاسی گربه سیندرلا/ لوسیفر واقعی کیست؟

سردسته زنان فاسد در زمان شاه که بود؟ +جزئیات
آخرین لحظات عمر ۴ قصاب طاغوت +عکس
https://jahannews.com/vdce7o8fnjh8p7i.b9bj.html
jahannews.com/vdce7o8fnjh8p7i.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
این ملیجکها همیشه هستند.
Iran, Islamic Republic of
جالب بود
Iran, Islamic Republic of
به نظر من جوانان که نمی روند تاریخ بخوانند وبدانند که چه کسانی در این صد ساله اخیربر ایران حکومت می کردند چه بهتر این مطالب در فضای مجازی که مورد استفاده آن هاست منتشر شودتا به حقیقت پی ببرند واین قدر افسوس نخورند که زمان قاجار وپهلوی به سرکردگی انگلیس وفراماسونری چه فجایعی برایران عزیز مان رفت