پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲۲
بر اساس شنیده‌ها؛

گمانه زنی روزنامه اصلاح طلب از کابینه رئیسی/ از ضرغامی و مخبر تا علی باقری تا سعید محمد/ نفراتی که از دولت روحانی باقی خواهند ماند/ سخنگوی دولت کیست؟

دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب: 768896
براساس شنيده‌ها از ديگر چهره‌هايي كه رايزني‌ها با او انجام شده و نتيجه‌بخش بوده، صولت مرتضوي براي حضور در وزارتخانه‌اي سياسي است. گفته مي‌شود كه صولت مرتضوي قرار است به عنوان وزير كشور معرفي شود.
گمانه زنی روزنامه اصلاح طلب از کابینه رئیسی/ از ضرغامی و مخبر تا علی باقری تا سعید محمد/ نفراتی که از دولت روحانی باقی خواهند ماند/ سخنگوی دولت کیست؟
گروه سیاسی جهان نيوز: اگرچه رئیس جمهور منتخب و نزدیکان او در سکوت خبری در حال بررسی گزینه های چینش کابینه سیزدهم هستند اما رسانه ها سعی می‌کنند با توجه به حدسیات و شنیده‌های معتبیر و غیر معتبر کابینه دولت رئیسی را گمانه زنی کنند.

به گزارش جهان نيوز، در همین باره روزنامه اصلاح طلب اعتماد در گزارشی به همین موضوع پرداخته است:

*اگرچه دولت به دنبال تحميل وزرايش به دولت آتي نيست اما شنيده شده كه رايزني‌هايي از سوي همراهان و نزديكان رييسي با برخي وزراي دولت صورت گرفته است. البته قاعدتا اين وزرا، چهره‌هايي از دولت همچون ظريف، زنگنه يا آذري جهرمي نيستند كه برچسب دولت تدبير و اميد را بر پيشاني داشته ‌باشند و البته تعداد انگشت‌شماري هم هستند. شنيده‌هاي خبرنگار اعتماد حاكي از آن است كه امير حاتمي، وزير دفاع يكي از اين گزينه‌هاست و به واسطه نظامي بودن شايد در سمت كنوني خود يعني وزارت دفاع باقي بماند. از سوي ديگر محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي نيز از جمله چهره‌هاي دولتي است كه از همان روزهاي اول نامش در ميان كابينه احتمالي ديده مي‌شد. همچنين گفته مي‌شود سورنا ستاري، ‌معاون علمي و فناوري رييس‌جمهوري نيز احتمالا در دولت آينده حضور داشته ‌باشد. سعيد نمكي، وزير بهداشت كنوني هم از جمله گزينه‌هاي دولتي است كه گفته مي‌شد به دليل مواضع سياسي كه اتخاذ كرده شايد در دولت بعدي حضور داشته‌ باشد منتها با توجه به عملكرد او در دوران شيوع كرونا به نظر نمي‌رسد شانس چنداني داشته ‌باشد.

*از محمد حسين صفارهرندي از اعضاي سابق مجمع تشخيص مصلحت نظام و وزير ارشاد محمود احمدي‌نژاد هم نام برده شده كه البته حضورش چندان محتمل نيست.

*در راستاي تكميل ساكنان نهاد رياست‌جمهوري شنيده مي‌شود كه غلامحسين اسماعيلي نيز ساكن جديد ساختمان كوثر نهاد رياست‌جمهوري است و احتمالا به عنوان سخنگوي دولت حضور خواهد داشت.

*كاوه اشتهاردي از نزديكان سيد ابراهيم رييسي نيز يكي از چهره‌هايي است كه احتمالا نقش عليرضا معزي در دولت بعدي را ايفا كرده و معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري شود اگرچه براي معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد نيز نام او مطرح است.

*اما يكي از پست‌هاي مهم علاوه بر رييس دفتر رييس‌جمهوري، معاون اول است. دو كرسي كه حكم دست چپ و راست رييس‌جمهوري را دارند. محمد مخبر يكي از گزينه‌هاي مطرح براي معاون اولي بود تا اينكه ديروز رييس مركز اطلاع‌رساني ستاد اجرايي فرمان امام اين خبر را تكذيب كرد اما چه كسي است كه نداند در مسير چينش كابينه براي ۴ سال آينده هر اتفاقي محتمل خواهد بود. اما در كنار نام محمد مخبر، ‌نام فرهاد رهبر، رييس پيشين دانشگاه آزاد اسلامي و از نزديكان رييسي هم براي اين سمت و هم براي وزارت اقتصاد و دارايي شنيده مي‌شود. رهبر از آن دست مديراني است كه حضورش در كابينه قطعي است هر چند كه جايگاهش هنوز قطعي نباشد چرا كه گفته مي‌شود برنامه اقتصادي دولت سيزدهم با محوريت او تدوين شده است. 

*عزت‌الله ضرغامي، رييس پيشين صداوسيما هم به نظر مي‌رسد كه حضورش در وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان يكي از وزارتخانه‌هايي كه قطعا با تحولات گسترده در دولت بعدي مواجه خواهد شد، قطعي باشد. او با سال‌ها سابقه كار در صداوسيما، صلاحيتش براي انتخابات احراز نشد اما سال‌هاست كه در حال تلاش براي ورود به قوه مجريه‌ است و شايد اين فرصت براي او در دولت سيزدهم فراهم شود.

*براساس شنيده‌ها از ديگر چهره‌هايي كه رايزني‌ها با او انجام شده و نتيجه‌بخش بوده، صولت مرتضوي براي حضور در وزارتخانه‌اي سياسي است. گفته مي‌شود كه صولت مرتضوي قرار است به عنوان وزير كشور معرفي شود.

*مهدي اخوان بهابادي، مديرعامل فعلي همراه اول كه در دولت احمدي‌نژاد به عنوان دبير شوراي عالي فضاي مجازي و رييس مركز ملي فضاي مجازي منصوب شد و در دوران رياست سرافراز بر صداوسيما در سمت قائم‌مقام او در امور فناوري و رسانه‌هاي نوين را برعهده داشت كماكان گزينه جدي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات است اگرچه نام عيسي زارع‌پور كه رييس جديد مركز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضاييه است نيز مطرح شده است.

*مدتي شايعه حضور عباس عراقچي به عنوان وزير امور خارجه مطرح بود كه البته به نظر مي‌رسد او همچنان به عنوان راس تيم مذاكره‌كننده با ۱+۴ به كار خود ادامه دهد اما علي باقري كني شانس بيشتري خواهد داشت. در كنار باقري كني نام سيد علي حسيني تاش، معاون راهبردي و بررسي‌هاي عمومي دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي و رييس اسبق دانشگاه امام حسين (ع) نيز مطرح است.

*رايزني‌ها با عبدالله ارجاعي شيرازي كه سابقه مديريت در خراسان رضوي را دارد به عنوان وزير ورزش، مهدي دوستي از اعضاي ستاد سعيد محمد و پس از آن ستاد مردمي رييسي و البته رستم قاسمي به عنوان وزير نفت، محمد مهدي طهرانچي از جمله گزينه‌هاي وزارت علوم و سيد رضا فاطمي امين براي وزارت صنعت در حال انجام و احتمال حضورشان در دولت سيزدهم بالاست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
انصافا گمانه‌زنی این طیف سطحی است. .
Iran, Islamic Republic of
حتی یک فرد از کابینه روحانی در دولت بعدی باشد من رای خود را از آقای رئیسی پس می گیرم!!!
Iran, Islamic Republic of
منم همینطور
Iran, Islamic Republic of
سامانه ایی که ایشون درست کردن برای معرفی مدیران، ایرادات زیادی داره،اولا طرف باید سابقه مدیریتی داشته باشه، خب این که میشه همون مدیران قبلی..... یه ایراد دیگه ایی که داره، اینه که بعضی ها راه افتادنه مشخصاتشون رو به این و اون میدن که تعداد افراد زیادی بتونن ایشون رو معرفی کنن،و.....
Iran, Islamic Republic of
مگه می شه با این سامانه ها افرادی که واقعا دلسوز مردم و نظام می باشند را پیدا کرد ...
Iran, Islamic Republic of
مخصوصا شهرهایی که قوم گرایی وطایفه ایی هست،....
محمد
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اگر آقای رئیسی میخواد واقعا تحولی در اداره کشور انجام بشه باید از جوانان نخبه در سطح مدیریتهای کلان کمک بگیره...
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
......
علی اکبر اخوان
Iran, Islamic Republic of
سلام وقتی اسم سعید جلیلی در بین گزینه ها نیست این یعنی چه؟!
یاسر
Iran, Islamic Republic of
سلام یعنی اینکه منبع جهان نیوز سوراخه
معرفت
Iran, Islamic Republic of
قوی ترین مرد نفت رستم قاسمی
United States
اینها همگی که همون قبلی ها هستند که امتحانشان را سالها است پس داده .... اند!!!
Iran, Islamic Republic of
عراقچی؟ وزیر خارجه؟ ؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
Ireland
آقای رییسی اگر این نظر را میخوانید،
از جوانان نخبه استفاده کنید که حداکثر ۴۰ سال داشته باشند و به آنها قدرت بدهید.
راهب
Iran, Islamic Republic of
صولت مرتضوي رااصلانمي پسندم وهمينطور عراقچي را.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
صولت مرتضوی توان این کار را نداره!!
شهروند
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
بنظرم بهتره وزیر خارجه اقای جلیلی باشن
معاون اول اقای زاکانی معاون اول
وزیر راه و شهرسازی اقای سعید محمد
میثم
Iran, Islamic Republic of
امیدواریم از افراد خوش سابقه و انقلابی و جهادی پاکدست همچون جلیلی زاکانی و محمد استفاده شود و مردم امیدوار شوند