پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
۹
کمتر از پنجاه روز تا موعد تحویل دولت؛

۴ میراث بزرگ دولت روحانی برای دولت آینده/ آشنایی سریع با زمین‌های سوخته و مین‌ گذاری شده تدبیری‌ها

يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب: 766522
بسیاری از کارشناسان مطرح می‌کنند که دولت روحانی یک زمینه سوخته تحویل دولت آینده می دهد که نه تنها بسیاری از زیرساخت‌ها در آن فرسوده شده‌اند بلکه در برخی از موارد با تخریب جدی روبرو شده اند.
۴ میراث بزرگ دولت روحانی برای دولت آینده/ آشنایی سریع با زمین‌های سوخته و مین‌ گذاری شده تدبیری‌ها
گروه سیاسی جهان نيوز: روزهای پایانی دولت روحانی درحال سپری شدن است و درحالی که مردم مهیای برگزاری انتخابات می‌شوند و بساط تبلیغات سیاسی برپاست، بسیاری در این بین از آنچه در این چند سال بر سر کشور آمد و ترکش‌های آن در آینده سخن می گویند.

در مناظرات تلویزیونی کاندیداها بخش‌های مشکلات کشور را احصاء کردند. مباحثی که بیشتر به صورت گفتمانی مطرح شد و از رویکرد دولت روحانی که وضعیت کنونی کشور متاثر از آن است سخن به وجود آمد. ماجرای معطل کردن ظرفیت‌های مختلف کشور خصوصا تولید برای دستیابی به توافق با غرب که هر روز در حال تکرار است و این دور تسلسل باطل و فرسوده کننده کشور و از بین برنده فرصت‌های مهمی است که کشورهای دیگر ازجمله ترکیه در منطقه در حال استفاده مبرم از آن هستند، همچنان ادامه دارد. ماجرای سیاست های مالی و ارزی که باعث شد تلاطم های اقتصادی زیادی در کشور بوجود بیاید و این بی ثباتی ضربه سنگینی به تولید و صنعت کشور وارد کند. موارد مختلفی در این عرصه مطرح شد اما در این میان باید درخصوص آینده نیز سخن گفت.

بسیاری از کارشناسان مطرح می‌کنند که دولت روحانی یک زمینه سوخته تحویل دولت آینده می دهد که نه تنها بسیاری از زیرساخت‌ها در آن فرسوده شده‌اند بلکه در برخی از موارد با تخریب جدی روبرو شده اند. حتی گفته می شود این موارد تخریبی در درون خود مین هایی دارند که در دولت بعد با هر گونه دستکاری برای اصلاح منفجر می شود و مشکلات عدیده ای را برای کشور بوجود می آورد .

در ادامه به بخشی از زمینه‌های سوخته ای که دولت روحانی به بار آورده است، اشاره می کنیم.

ماجرای برجام و سرنوشت مذاکرات هسته ای: این روزها وین محل مذاکرات هسته ای مجدد ایران با غرب است. اگرچه آمریکایی ها دیگر در مذاکرات به طور مستقیم حضور ندارند و از برجام خارج شده اند اما به طور غیر مستقیم بوسیله اروپاییها خواسته هایشان را مطرح می کنند. برجامی که ایران را چندین سال معطل خود کرد هنوز در حوزه فرسایشی قرار دارد و دوران تعلل برای رسیدن به توافق  قرار داریم. قطعا این دوران تا به انتهای دولت روحانی که خیلی هم از آن باقی نمانده ادامه می یابد. دولتی که آب خوردن و ازدواج و اشتغال جوانان را به توافق با غرب گره زد به نظر نمی رسد در یکی دو ماه از نظر خود برگردد و اگر هم بازگردد دیگر خیلی دیر است! در این حوزه اگرچه تیم دیپلماسی ایران در وین همواره روند مذاکرات را با خوش بینی مثبت ارزیابی می کنند اما در واقعیت اتفاق خاصی تا به امروز گزارش نشده و کارشناسان مطرح می کنند که روند مذاکرات آنچنان که از آن صحبت می شود مثبت نیست و از سوی دیگر اگر هم اتفاقی بیفتد به همین زودی و کمتر از حداقل 3 لی 6 ماه نمی توان نتایج آنرا مشاهده و راستی آزمایی کرد. حوزه سیاست خارجی تا جایی با مشکل روبرو بوده است که حتی حق رای ایران در سازمان ملل در چند روز گذشته از ایران سلب شده بود و با نامه نگاری مجدد ظریف به دبیر کل سازمان ملل متحد این حق به ایران دوباره اعطا شد. برجام یکی از همان زمین های سوخته ای است که در باغ آن نه تنها سیب و گلابی رشد نکرده بلکه کشور را تا به امروز دچار مشکلات متعددی کرده است و دولت آینده بایستی برای آن فکری عاجل کند.

کوره پولسوزی به نام بورس: در مناظرات تلویزیونی خصوصا مناظره آخر حرف از بازار سرمایه بسیار بود. با وجود اینکه در آستانه برگزاری انتخابات هستیم بورس همچنان روند ریزشی خود را حفظ کرده است و حالا روزنامه های حامی دولت از ابرریزش و ابر نوسان بورس سخن می گویند و سعی دارند آنرا به شکلی تجزیه و تحلیل کند. اما بسیاری از کارشناسان و خصوصا کاندیداهای ریاست جمهوری معتقدند که دستکاری دولت و دست اندازی به سرمایه مردم برای تامین بودجه بوده که این وضعیت را در بازار سرمایه بوجود آورده است. کارشناسان بورس را یکی ازچالش های مهم کشور و همچنین نقاط مین گذاری شده دولت روحانی عنوان می کنند که هر گونه اقدام برای ترمیم آن باعث ایجاد مشکلاتی می شود.

وضعیت تولید کشور: تولید در ایران اگرچه با بی مهری و نگاه به خارج در این چند سال روبرو شد اما با همه این اوصاف بازهم گلیم خود را از آب بیرون کشید. اما همه این تلاش‌ها باعث نمی شود که چالش ها و موانع جدی تولید را به راحتی از نظر بگذرانیم و نادیده بگیریم. دامداران و مرغداران در این حوزه با مشکلات عدیده ای روبرو شده اند. مشکلاتی که به بازار مصرف نیز به راحتی کشیده شده تا جایی که دولت اعلام کرد که قرارگاه مرغ ایجاد می کند. از سوی دیگر فضای کسب و کار در سایر صنایع و واحدهای تولیدی هم با رکود روبرو شده است. این درحالی است که کارشناسان با رصد بازارهای بین المللی از جمله بازار همسایگان پرشمار ایران 500 میلیون نفر مصرف کننده را شناسایی کرده اند که دادوستد و استفاده از ظرفیت های تولیدی ایران می تواند گره گشای حوزه تولید و کسب و کار در کشور باشد. از سوی دیگر در حوزه مسکن که در 8 سال گذشته با رکود و افزایش سرسام آور روبرو شده است گفته می شود اگر کار برای مسکن سازی رونق بگیرد قطعا چرخ اقتصاد کشور با توجه به صنایع متعددی که در مسکن سازی فعال می شوند و اقتصاد کشور نیز پررونق خواهد شد. هر چند در این زمینه خصوصا در تهیه مصالح ساختمانی مانند سیمان مسکن سازان با مشکل زیادی روبرو هستند. این درحالی است که حالا نه تنها کشور در این حوزه ها شکوفا نشده بلکه عقب افتاده و زمین های سوخته و شرکت های ورشکسته متعددی تحویل دولت آینده شده که باید برای رسیدگی به مشکلات آن هزینه و وقت و انرژی بسیاری صرف شود. ماجرای واگذاری شرکت های بزرگ خصوصا صنعتی کشور خود گویای همه این موارد است که ضربات سختی را به تولید و صنعت ایران وارد کرد.

زیر ساخت های انرژی: خاموشی های مکرری که امروز در کشور رخ می دهد یکی دیگر از  مواردی است که کشور را باچالش روبرو کرده است. این خاموشی ها چه بلایی که بر سر صنعت کشور نیاورده است. با هر قطعی برق صنایع ضرر و زیان زیادیی می بینند. مرغداران که این روزها از هر سو از جمله تهیه کنجاله و غذای طیور و جوجه یک روزه با مشکل روبرو هستند با قطعی برق نیز دچار مشکل می شوند. کمبود نیروگاه‌های کشور در حالی است که دولت روحانی بایستی در زمینه ساخت نیروگاه برق اقدام می کرد یکی از موارد دیگر چالش برانگیز کشورمان است که دولت آینده باید آنرا سر و سامان دهد، همین موضوع است. علاوه بر موضوع رمزارزها آمارها به وضوح، قطعی_برق را ناشی از کم‌کاری دولت روحانی در ساخت نیروگاه و طبیعتاً عدمِ افزایش ظرفیت تولید برق و... نشان می‌دهد. عقب افتادگی دولت از برنامه های بلند مدت ساخت نیروگاه جهت افزایش میزان تولید، اصلی ترین دلیل برای قطعی برق در این مدت  گزارش شده است که چالشی برای دولت آینده است و مشکلات دولت در حوزه انرژی زیاد است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تصمیم درباره گرانی بنزین در کشور فقط کار دولت حسن روحانی بوده است.
Iran, Islamic Republic of
زنگ خطر برای اقتصاد به صدا درآمده
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
برجام اقتصاد کشور را قفل کرد.
Iran, Islamic Republic of
زنگ خطر رو سال 94 آقای دکتر طیب نیا و 3 وزیر دولت اول روحانی طی نامه ای به رئیس جمهور گوشزد کردند.
Iran, Islamic Republic of
دولت، مجلس، بخش خصوصی، هر سه عامل اصلی گرانی در کشور هستند.
Iran, Islamic Republic of
درآمد 300 هزار میلیاردی دولت از بازار سرمایه/ روحانی کشور را با تورم اداره کرد
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
روحانی به آخر خط رسید
Iran, Islamic Republic of
بهترین راه حل فقط لغو برجام است چون به خاطر که مشکل ما با آمریکایی ها و کشورهای اروپایی از طریق برجام حل نخواهد شد و حل نمی شود.
آمریکا و سه کشور اروپایی از سال 1394 تاکنون ثابت کردند که به دنبال اجرای برجام نیستند و تاکنون هم نبودند