جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۴
۱۲
توصیه متفاوت گروهی از اصلاح‌طلبان؛

آقای جهانگیری! قمار نکن +جزئیات و تصاویر

چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب: 763199
برخی روزنامه نگاران اصلاح طلب علی رغم برخی چهره های جریان اصلاحات دست به قلم شده و صریحا جهانگیری را از کاندیداتوری منع می کنند.
آقای جهانگیری! قمار نکن +جزئیات و تصاویر
گروه سیاسی جهان نيوز: روز گذشته، علی شکوری راد، فعال سیاسی اصلاح طلب و دبیرکل حزب اتحاد ملت (مشارکت سابق) از دیدارش با ظریف و ارائه ‎برنامه حزب‌ اتحاد ملت‌ به او خبر داد. طبق گفته شکوری راد، ظریف گفته بود که بعد از دیدار با خاتمی اعلام نظر خواهد کرد که در نهایت ظریف کاندیداتوری را قبول نکرده و آقای وزیر خارجه امروز همان طور که پیش تر وعده داده بود از حضور در انتخابات صرف نظر کرد.

شکوری راد همچنین از ارائه این برنامه به جهانگیری و تاجزاده هم خبر داد.

فارغ از هر موضوعی برای دولت و رئیس جمهوری که فقط می‌خواهد کاندیدا بشود و برنامه اش را دیگران -آن هم اتحاد ملت- آماده کرده و به او پیشنهاد -بخوانید دیکته- می‌کنند، باید فاتحه همراه با صلواتی خواند. نکته دیگر این ماجرا آن است که اساسا اصلاح طلبان برنامه ای ندارند و فقط در به در دنبال کسی می‌گردند که بتواند رای آور باشد، دقیقا همان بلایی که از سال 92 تاکنون بر سر کشور آوردند.


اما این موضوع، محور این گزارش نیست و مسئله، کاندیداتوری جهانگیری است. کاندیدای پوششی روحانی در سال 96 ، مدافع بزرگ دولت روحانی و البته شریک بزرگ روحانی در مشکلات کنونی جامعه. تکلیف جهانگیری هنوز مشخص نیست و احتمالا او تردیدهایی دارد. اما ظاهرا بر ترس و تردید خود غلبه کرده؛ چراکه گفتگوی چند روز پیش او در کلاب هاوس بیش از هرچیز یک گفتگوی کاملا انتخاباتی و اعلام حضور بود.

آرای منفی نظرسنجی ها نسبت به جهانگیری به خاطر هشت سال همراهی ویژه با روحانی بالاست. رفتار جهانگیری در انتخابات گذشته خیلی ها را به این موضوع معتقد کرد که کاندیدای پوششی 96، بدون برو برگرد گزینه قطعی اصلاح طلبان 1400 است. اما شرایط مطابق میل اصلاح طلبان پیش نرفت و روند خرابی های دولت روحانی در چهار سال دوم به طور ویژه اوج گرفت.

در همین باره برخی روزنامه نگاران اصلاح طلب علی رغم برخی چهره های این جریان دست به قلم شده و صریحا جهانگیری را از کاندیداتوری منع می کنند.

جهانگیری، هم تکرار دولت روحانی است هم برادر مهدی جهانگیری
رضا صادقیان، عضو بخش تحلیلی سایت اصلاح طلب انصاف نیوز در یادداشتی با عنوان «رقابت پس از هشت سال» به احتمال کاندیداتوری اسحاق جهانگیری در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخته است.

وی در ابتدا با بیان اینکه «ناگفته پیداست که جهانگیری هشت سال معاون اول حسن روحانی بوده» گفته است: «اینکه او از قدرت کافی برخوردار نبوده و یا پس از گران شدن بنزین در خانه مانده و برای چند روز سر کار نرفته است و یا خودش با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی از روز نخست مخالفت کرده است و… مسائلی نیست که بتوان در انتخابات درباره آن‌ها سخن گفت و به عنوان برگ برنده نهایی برای مخاطبان از فتوحات هشت سال گذشته پرده‌برداری کرد. همچنین ایشان در تاریخ ۲۹ مهر ۹۷ و همان هنگام که انتقادها از دولت وقت بالا گرفته بود، گفت: «من تا این لحظه اجازه برکناری منشی خودم را نداشته‌ام، پس از من انتظار نداشته باشید که وکیل و وزیر را تغییر دهیم»؛ اگر قبول کنیم طی هشت سال گذشته روال دولت‌داری معاون نخست رییس جمهور چنین بوده است، بنابراین نمی‌توان توقع داشت که همین فرد براساس تجربه هشت سال گذشته قدرت را در دست بگیرد و مهمتر آنکه توان تغییرات را در حوزه‌های خرد و کلان نداشته باشد».


در ادامه یادداشت، نویسنده با بیان اینکه جهانگیری نمی‌تواند نقش مخالف دولت روحانی را بازی کند، گفته است: «هشت سال دولت‌داری و قرار داشتن در یکی از کلان‌ترین قدرت‌های ساختار قوه مجریه و بودن در سیاست‌گذاری‌های کلان دولت یازدهم و دوازدهم امکان انتقاد، خرده گرفتن، نقد کردن سیاست‌ها و حتی افشاگری درباره کنش‌های دیگران را از دست هر سیاست‌مدار و دولت‌مردی خارج می‌کند. جهانگیری و یا هر فرد دیگر پس از هشت سال در ساختار قدرت بودن، نمی‌تواند نقش مخالف با سیاست‌های دولت را در زمین دیگری به دوش بکشد و بهره وافی را ببرد. چرا که او به عنوان یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های حاضر در ساختار قدرت، به اندازه خودش در حوزه‌های مختلف بازی‌ساز و بازیگر بوده است».

صادقیان در ادامه شرایط جهانگیری را به عنوان مدافع حتمی و غیرقابل گریز دولت روحانی توصیف کرده و گفته است: «بدون شک جهانگیری می‌بایست از تورم ۴۵ درصدی، افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن و خودرو و کالاهای اساسی و طلا و… سخن بگوید. او نمی‌تواند منتقد سیاست‌های اقتصادی دولتی باشد که خود یکی از ارکان اساسی آن بوده است، بنابراین هیچ راهی نمی‌ماند مگر شرح و ارایه توضیحاتی که چرا تورم از ۴۰ درصد بیشتر شد، چرا قیمت مسکن افزایش یافت و چرا سفره مردم نسبت به چند سال قبل کوچکتر شد و چرا حجم نقدینگی به جای کنترل و مهار نسبی افزایش چشم‌گیر داشت و… بنابراین او نه تنها در مقام نقد وضعیت موجود و انتقاد از رویه‌های سابق نمی‌تواند پیش‌قدم باشد، بلکه می‌بایست و حتما در مقام دفاع برخواهد آمد. دفاعی که بیش از آنکه آورنده آرای شهروندان و آرای خاکستری به سوی او باشد، سبد آرای‌ اصلاح‌طلبان را خالی خواهد ساخت».

بیشتر بخوانید:
جهانگیری: هفته‌های خوشی را پیش‌بینی می‌کنم
آقای جهانگیری! چرا در پستوها؟

کد دهی ناخواسته در میان زرنگ بازی انتخاباتی

در نهایت هم نویسنده یادداشت، جهانگیری را فاقد جذابیت رسانه ای معرفی کرده و نوشته است: «از منظر رسانه‌ای جهانگیری جذابیتی ندارد، چرا که تکرار دولت گذشته است. تکرار سیاست‌هایی که درست یا غلط شرایط امروز اقتصادی را شکل داده و یا در بخش‌هایی تصمیم‌گیری اساسی داشته است. مهمتر آنکه، پرونده قضایی برادر جهانگیری در زمانی که افکار عمومی درباره موضوعاتی مانند رانت‌خواری، فساد اداری و سیستمی بی‌نهایت واکنش منفی نشان می‌دهد و رفع و کاهش فساد به عنوان بخشی از مطالبات شهروندان قرار گرفته است، تمام توان کاندیدای اصلاح‌طلب را به حاشیه خواهد برد.

**قمار نکن جهانگیر تنها
علاوه بر صادقیان، اکبر منتجبی، روزنامه نگار اصلاح طلب و معاون سردبیر روزنامه سازندگی با انتشار متنی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به موضوع کاندیداتوری جهانگیری واکنش نشان داده و حضور انتخاباتی او را «قمار»دانسته است. بخش هایی از یادداشت منتجبی را در ادامه خواهید خواند:

رمان قمارباز داستایوفسکی را خوانده‌اید؟ معلمی که دست‌برقضا قمارباز چیره‌دستی است و بیشتر زندگی‌اش را در قمارخانه می‌گذراند. اسحاق جهانگیری مرا به یاد الکسی ایوانوویچ، قهرمان قمارباز می‌اندازد. وجه اشتراک بسیاری دارند. هر دو چیره دست؛ هر دو دلباخته. یکی برای ژنرال کار می کند و یکی برای دولت. هر دو بود و نبودشان را برای آن‌کسی که فکر می‌کنند می ارزد می گذارند و در آخر تنها می‌مانند.


سال نود و شش پس از درخشش جهانگیری در مناظره‌های انتخاباتی، به برخی از دوستان پیشنهاد کردم به او بگویند در دولت دوم روحانی حضور پیدا نکند تا مقدمات شهردار تهران شدن وی فراهم شود. دوستان نپذیرفتند. جهانگیری قمار کرد و در دولت دوم روحانی ماند. اگر شهردار می‌شد نه تنها سرمایه خویش را حفظ می‌کرد بلکه اتفاقات سیاه دوره‌ نجفی رخ نمی‌داد.

او در دولت ماند و هرچه در انتخابات رشته بود، در دولت پنبه شد. هرچه سرمایه جمع کرده بود، همچون الکسی ایوانوویچ برباد داد. بازنده‌ی بزرگ دولت دوم روحانی شد. جهانگیری با اینکه مسلوب‌الاختیار بود ماند که فقط مانده باشد. ماند که همچنان در بازی باشد. بازی به چه قیمت؟



اکنون به‌نظر می‌رسد او عزم ریاست‌ جمهوری دارد. متحملا فکر می کند این آخرین قمار اوست. و شاید فرصت قمار دیگری دست ندهد. به عنوان یک روزنامه‌نگار توصیه می‌کنم دست نگه دارد و قمار نکند. راه پیش‌رو هیچ چشم‌انداز روشنی برایش ندارد. آینده را نمی‌توان با اما و اگر و شاید ساخت.

امروز نیامدن او به صحنه‌ انتخابات بهترین تصمیم اوست. ممکن است تلخ باشد اما چاره چیست؟ جهانگیری شاید تصور ‌کند که می‌تواند از این فرصت برای احیای خودش استفاده کند اما امروز هر سخنی در دفاع از دولت تمام شده‌ای که حتی توان کنترل قیمت مرغ را نداشت، اشتباه است. با حضورش تمام ناکامی‌ها و ناکارآمدی‌های دولت را بر دوشش می‌افکنند. اکنون سال 96 نیست که مردم منتظر کلمات ویران کننده و طوفانی جهانگیری باشند. امروز مردم به عمد گوش‌هایشان را گرفته‌اند تا چیزی نشنوند. حجم نارضایتی بالاست و هر سخنی ممکن است به ضد خود بدل شود».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


۵۶
Iran, Islamic Republic of
این آقا دیگه چیزی برای باختن نداره چو در قضیه ی «مردم ایران یادتان می آید» همه چیزو باخته
United Kingdom
....
دین
Iran, Islamic Republic of
آقای جهانگیری از قبل باخته اید ....
Iran, Islamic Republic of
شما نگران نباشید ..
مجید خالقی
Iran, Islamic Republic of
این حرفا نزنید آقای جهانگیری جز نیروهای مورد وثوق نظام ‌ومورد تایید شورای نگهبانه، به امید خدا شورای نگهبان با رد صلاحیت احمدی نژاد و تایید عناصر دلسوز و انقلابی چون جهانگیری، راه را برای ادامه خدمت به مردم و کشور فراهم کند
United Kingdom
.چرا از دختر قاچاقچی وزیر آموزش پرورش در مناظره تلویزیونی اون حرفها رو زد؟.........
Iran, Islamic Republic of
حالا اگه این دفعه جهانگیری تایید نشه، شورای نگهبان میشه ضد مردم و ضد ایران...!!؟
فرزان فر
Iran, Islamic Republic of
دلسوز و انقلابي رو خوب اومدي ....
Iran, Islamic Republic of
شايد يك عده بهش راي بدهند
Iran, Islamic Republic of
دلیل نگرانی شما چیست؟ اگه عملکرد خوب نبوده خب مردم به ایشان رای نمیدن دیگه...
Iran, Islamic Republic of
آیا حراج دادن ذخایر ارز و طلای کشور پاسخگویی نمی خواهد؟.
Iran, Islamic Republic of
قرار بود ملت یک شکم سیر سیب و گلابی بخورند و در باغ مفرح برجام قدم بزنند و از آواز بلبلان اصلاح طلب کیف نمایند ، اما نه تنها سیب و گلابی نخوردند ......