پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
۱۷
سیاسی بازی ادامه دارد

مصوبه اورژانسی دولت بعد از اختلال در یک اپلیکیشن خارجی!/ دولت برای معیشت و سرمایه بر باد رفته مردم هم اینگونه پریشان می‌شود؟

شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب: 761197
ای کاش برای معیشت مردم و کوچک شدن سفره آنها هم هیئت وزیران این چنین اورژانسی وارد کار می شدند و مقصرین، به قوه قضائیه معرفی و از خدمت منفصل و جریمه سنگین می شدند.
مصوبه اورژانسی دولت بعد از اختلال در یک اپلیکیشن خارجی!/ دولت برای معیشت و سرمایه بر باد رفته مردم هم اینگونه پریشان می‌شود؟
گروه سیاسی جهان نيوز: اخیراً در جلسه هیئت دولت مصوب شد در صورتی که کارورها خارج از روال‌های تعیین شده قانونی، محدودیت، اختلال یا انسداد در نرم افزارها، تارنماها (وب گاه‌ها)، برنامه‌های کاربردی و سایر خدمات مبتنی بر فضای مجازی به وجود آورند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) موظف است با جمع آوری مستندات فنی، ظرف (۲۴) ساعت محدودیت، اختلال یا انسداد را به کارورها اعلام و همزمان مراتب محدودیت، اختلال یا انسداد را در پایگاه اطلاع‌رسانی خود منتشر کند.

همچنین درصورتی که کارورها ظرف مدت (۲۴) ساعت از زمان اعلام سازمان نسبت به رفع محدودیت، اختلال یا انسداد اقدام نکنند، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف است تا زمان رفع تخلف روزانه تا سقف (۵۰۰) میلیارد ریال کارور متخلف را جریمه کند و کارور موظف است با اعلام سازمان، مبالغ را به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

اگر پس از یک هفته از اعلام سازمان مذکور، کارور نسبت به رفع محدودیت، اختلال یا انسداد اقدام نکرد، این سازمان مجاز است علاوه بر جریمه تعیین شده، نسبت به تعلیق یا کاهش مدت اعتبار پروانه کارور حداکثر به مدت دو سال اقدام کند و در صورت مرتفع نشدن اختلال پس از دو هفته از نامه سازمان، برابر قانون مجازات اسلامی نسبت به اقامه دعوی در مراجع قضایی از سوی سازمان یاد شده اقدام خواهد شد.

این قضیه بعد از آن صورت گرفت که کاربران، اختلالاتی را در شبکه اجتماعی کلاب هاوس - که در حال حاضر کاربران قابل توجهی  هم در ایران ندارد- مشاهده کردند.

در همین راستا علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «پس از اختلال عمدی برخی اپراتورها در ارتباطات اینترنتی کاربران، هیات وزیران پس از دستور صریح رئیس‌جمهور، عصر امروز ضمن تاکید بر حق آزاد شهروندان در دسترسی به اطلاعات و خلاف برشمردن اقدامات اخیر اپراتورها، به پیشنهاد وزیر ارتباطات جرایم سنگینی را برای این‌گونه تخلفات تصویب کرد.»
 
اما چند نکته اجمالی که در این باره قابل بیان است:
 
1. در حالیکه برخی از اسناد و طرح های حیاتی فضای مجازی سال هاست که در شورای عالی فضای مجازی معطل مانده و خاک می خورد و حتی سابقاً  مشاهده شده که ماه ها جلسات این شورا اساساً برگزار نشده است، جای تعجب است که چگونه دولت تمام وزیران را بسیج می کند تا مبادا اندکی خدمات سرویس ها و اپلیکیشن های آمریکایی در کشور دچار اختلال شود!

خبرگزاری مهر در آذرماه 99، از قول سید آرش وکیلیان، مسئول تدوین سیاست های معاونت محتوایی مرکز ملی فضای مجازی نوشت: «از حیث سیاستگذاری و تدوین اسناد، کشور ما حتی نسبت به کشورهای دیگر دنیا که مدعی نیستند هم عقب تر است».
 
2. در روزگاری که مجازی ترین دوران تاریخ را می گذرانیم و نقش فضای سایبری در حال و آینده کشورها انکار ناپذیر است، دولت، وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی در کجا سیر می کنند؟!
 
3. اگر از نگاه دولت، اختلال در یک وبگاه یا اپلیکیشن خارجی روزانه 50 میلیارد تومان جریمه دارد و حتی می تواند منجر به تعلیق پروانه یک اپراتور شود! آنگاه ما با همین مبنا برای ایجاد اختلال در حوزه سایبری کشور و عقب ماندن چندین ساله پروژه شبکه ملی اطلاعات و ملزومات آن، چقدر جریمه باید برای دولت در نظر بگیریم؟!

آیا دولت مشخص کرده است که فعالیت یک سرویس خارجی در کشور، بدون مجوز، بدون نماینده حقوقی رسمی تام الإختیار داخلی ، بدون ذخیره سازی و پردازش داده در داخل و بدون رعایت قوانین کشور، چه صورتی دارد؟ اگر وزارت ارتباطات در این زمینه کوتاهی کند و مصوبات شورای عالی فضای مجازی را نادیده بگیرد، چه سرنوشتی در انتظارش است؟ آیا وزیر، عزل یا جریمه می شود؟
 
4. فقط کافی است که چند وزیر مانند آذری جهرمی در داخل ایران حضور داشته باشند. شاید بتوان گفت فعالیت چنین وزرایی از تحریم‌ها هم مخرب‌تر است چرا که خواسته یا ناخواسته به صورت رسمی، علنی و اتوکشیده عده ای از مسئولین زحمت می کشند و برای اقتصاد، فناوری و سلطه آمریکایی ها رگ غیرتشان بیرون می زند!

5. ظاهراً دولت فراموش کرده است که مدت هاست نزد مردم حائز کمترین جایگاه است و ایام انتخابات 92 و 96 و بازه هایی که مردم فریب برخی وعده های انتخاباتی را خوردند سپری شده است. بنابراین در این وقت اضافه بهتر است به جای خودزنی و انجام کارهایی که شائبه انتخاباتی بودن و دو قطبی سازی را به ذهن متبادر می کند، در چند روز باقیمانده  تا پایان کار خود، به فکر مردم و معیشت آنها باشد.
 
6. ای کاش برای معیشت مردم و کوچک شدن سفره آنها هم هیئت وزیران این چنین اورژانسی وارد کار می شدند و مقصرین، به قوه قضائیه معرفی و از خدمت منفصل و جریمه سنگین می شدند. ای کاش برای هدر رفتن پول مردم در بورس هم تا این اندازه ضربتی وارد عمل می شدند و مانع از فریب خوردن مردم و سوء استفاده از سرمایه های آنان می شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احسنت به جهان نیوز که نگران معیشت مردمه
United Kingdom
هم معیشت مردم و هم قانون،....
Iran, Islamic Republic of
احسنت به مخاطب باهوش که فرق مسئول اجرایی و رسانه اطلاع رسان را متوجه میشه!!
Iran, Islamic Republic of
دولت ما دغدغده چي داره و مردم بيچاره دغدغده چي
Iran, Islamic Republic of
ای کاش متولیان امر برای دیگر دغدغه های مردم هم اینقدر دلواپس بودند .
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اگر صدا و سیما واقعا بی طرفانه عمل میکرد کسی سراغ کلاب هاوس نمیرفت!!ایراد از صدا و سیماست!
Iran, Islamic Republic of
بله.
هدایت
Iran, Islamic Republic of
این دولت از اول برا خارجیها مادر بود و برای ما زن بابا.
Iran, Islamic Republic of
...
علی برکت الله!!
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
انتظاری جز این نمی‌توان داشت.
حامد
Iran, Islamic Republic of
در این مدت ها میلیون ها ایرانی در خریدن روغن و مرغ و تخم مرغ هم به مشکل برخوردند. خیلی ها بیچاره شدند..
Iran, Islamic Republic of
از این دولت که انتظاری برای نگرانی معیشت مردم نداریم.....!!
Iran, Islamic Republic of
بیشتر از این انتظار نیست.!!
عادت کرده ایم.!!.
حامد
با بی انصافی تمام تاخته ای
Iran, Islamic Republic of
.....