چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۷
۸۱
در حاشیه ابراز تمایل ضمنی به کاندیداتوری؛

هشت مورد از هشت سال وزارت خارجه آقای دیپلمات/ شورای نگهبان ظریف را تائید صلاحیت خواهد کرد؟

يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب: 760550
ظریف در این هشت سال اقداماتی انجام داده که به نظر می رسد با وجود همه امیدهای اصلاح طلبان برای حضور وی در کاندیداتوری نتواند از فیلتر شورای نگهبان به راحتی بگذرد.
شورای نگهبان ظریف را تائید صلاحیت خواهد کرد؟
گروه سیاسی جهان نيوز:‌ یکی از دولتمردانی که از ابتدای دولت تاکنون موضوع کاندیداتوری اش در انتخابات بعد از دولتهای روحانی مطرح شده است، «محمد جواد ظریف»‌ وزیر خارجه کشورمان است. وی که در قامت رئیس دستگاه دیپلماسی در دولتی که مذاکرات و ارتباط با غرب و در یک کلام «راهبرد درهای باز» مطرح بود در محوریت قرار داشت،‌ هشت سال به عنوان مهمترین مقام دولتی در این عرصه فعالیت کرد و البته انتقادات بسیاری نسبت به عملکرد وی وجود دارد.

آگاهی ظریف از این انتقادات هم تا جایی است که وی صبح روز شنبه در صفحه اینستاگرام خود با انتشار بیتی از اشعار «سیف فرغانی» نوشت:«بر تیر جورتان ز تحمل سپر کنیم/ تا سختی کمان  شما نیز بگذرد»؛ تا به منتقدان خود پاسخ دهد.

آقای دیپلمات تا چند روز پیش با انواع و اقسام اظهارات، عدم ورود خود را به انتخابات بیان کرده بود اما به تازگی و با نزدیک شدن به زمان ثبت نام نامزدها، نشانه هایی از تمایل به حضورش در کارزار انتخابات ریاست جمهوری را بروز داده است.

فارغ از این حضور یا عدم حضور، ظریف در این هشت سال اقداماتی انجام داده که به نظر می رسد با وجود همه امیدهای اصلاح طلبان برای حضور وی در کاندیداتوری نتواند از فیلتر شورای نگهبان به راحتی بگذرد.

با احصاء این موارد به خوبی می‌توان متوجه شد که چرا ظریف برای تایید صلاحیت در شورای نگهبان کار بسیار سختی پیش رو دارد.

یک.  حسن روحانی که در انتخابات سال 92 عنوان می کرد که دولت باید با «کدخدا» مذاکره کند و طی سخنانی همه چیز حتی آب خوردن و ازدواج و اشتغال جوانان را به توافق گره زد، قبل از شروع مذاکرات رفع تحریم عنوان کرد که خزانه خالی است. دومین گرای منفی که یک مقام دولتی به آمریکایی ها داد از زبان ظریف بود. وی در دانشگاه تهران و در جمع دانشجویان گفت آمریکا میتواند با یک بمب سیستم دفاعی ایران را منهدم کند. همین موضوع مسئله دوقطبی مذاکره و موشک و دیپلماسی و نظامی گری را بوجود آورد که از یک وزیر در حوزه سیاست خارجی بسیار بعید بود. این درحالی است که همگان می دانند که دیپلماسی و قوت نظامی مکمل هم هستند و در مدیریت استراتژیک و سیاست خارجی تئوری پردازان بزرگ بر روی پشتیبانی و مکمل بودن این دو تاکید دارند.

دو.  قدم زدن‌های دیپلماتیک ظریف و جان کری در حین مذاکرات که القای دوستی ایران و آمریکا را داشت و دیدارهای اتفاقی با سران کاخ سفید، از سوی دیگر عوض کردن پرچم ها از سوی وزرای خارجه آمریکا و ایران از جمله موارد دیگر خطاهای دیپلماتیک بود. زانو زدن ظریف مقابل امیر کویت نیز یکی دیگر از مواردی بود که در این حوزه با هیچ رفتار دیپلماتیک با وجود اینکه گفته می شود ظریف از جمله درس خوانده ها و افراد آکادمیک حوزه سیاست خارجی است، همخوانی نداشت.

سه. ماجرای استعفای بی موقع ظریف در زمانی که بشار اسد که با نقش مستقیم «سر لشکر شهید سلیمانی» به تهران آمده بود، و جشن دستاورد مقاومت به حاشیه رفت، یکی دیگر از حاشیه های آقای دیپلمات است. وی بیش از انگشتان دو دست استعفا داده است و از این نظر نیز در مورد موضوع دولتداری و ثبات مدیریتی وی تشکیک وجود دارد.

چهار.  گرای دیگری که به اندازه ماجرای توان دفاعی ایران کشور را متضرر کرد، مسئله پولشویی بود. در بحبوحه فشار غرب به ایران بر سر پذیرش بی قید و شرط دستورالعملهای چهارگانه FATA، ظریف ناگهان خبر از پولشویی گسترده در ایران داد؛ موضوعی که اساسا در حیطه وظایف مستقیم او نبود ‌و واکنش‌های مختلفی را به بار آورد و یک امتیاز بزرگ به غرب برای تاکید بر روی این دستورالعمل ها داد. این درحالی است که بسیاری می دانند که رویکرد این سازمان ها بر اساس هژمونی غرب نوشته شده است و ملحق شدن به آنها بیشتر دست کشورمان را می بندد و از ان به عنوان خودتحریمی جدید یاد می کنند.

پنج.  برخی قصد دارند با کاندیداتوری ظریف اینگونه القاسازی کنند که با آمادن بایدن زوج «ظریف بایدن» تکمیل و مسائل فی مابین حل می شود. امیدی واهی از نوع امیدهای توهمی دیگری که تا به امروز کشور را هشت سال در انتظار گشایش اقتصادی قرار داده است و بیشتر سرمایه های اجتماعی را به قهقرا خواهد برد. پیش از انتخابات گذشته ایران، ظریف در خاک آمریکا به غرب هشدار داد که اگر با ما توافق نکنید تندروها (رقبای ما) در ایران قدرت می‌گیرند!

شش.  همچنین وزیر امور خارجه کشورمان درباره گام های کاهش تعهدات ایران نسبت به برجام در صورت عمل نکردن طرف مقابل به تعهداتش نیز گفت: «در 6 سپتامبر (15 شهریور) مرحله سوم آغاز خواهد شد. اگر ما با اروپا به تفاهم برسیم و طرف اروپایی اجرای آن را آغاز کند ما این گام سوم را بر نمی‌داریم. ظریف در پاسخ به این پرسش که گام سوم کاهش تعهدات ایران نسبت به برجام چگونه خواهد بود گفت: ما هنوز آن را نمی‌دانیم. یک دیدگاه این است که گام بعدی ما مانند دو مورد قبلی باید در جهت لغو و کاهش تعهدات باشد. یک دیدگاه دیگر این است که ما تا به حال 120 روز به اروپا مهلت داده‌ایم و حالا زمان انجام اقدامات سختگیرانه تر و قاطعانه تر فرا رسیده است.» در این برهه زمانی این سخنان باعث جدی نگرفتن ایران از سوی کشورهای غربی و اروپایی شد. اینکه گام های ایران متوقف شود قطعا منوط به اقدام متقابل اروپاست و این موضوعی مشخص است اما اینکه ظریف از تمایل بازگشت ایران به تعهدات برجام می گوید به نوعی گرا به اروپا برای جدی نبودن این گام ها و نیاز شدید ایران به اقدام متقابل اروپا تعبیر شد.

هفت.  محمد جواد ظریف در شهریورماه سال گذشته در قسمتی از برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دوم سیما با ایجاد واهمه برای مردم تحلیلی مبنی بر توانایی ایالات متحده در توقیف کشتی‌‌های ایرانی بر مبنای تفسیر و ادعای آمریکا در بازگشت قطعنامه 1929 داد. رخدادی که برخی آن را یک گل به خودی و  گرا دادن ظریف به دشمن ارزیابی کرده‌اند. وزیر خارجه در این خصوص گفت: «آمریکا نمی‌تواند، ولی این کار را خواهد کرد و احتمالا ادعا کند که ۱۹۲۹ برگشته است و من طبق بند ۹ و ۱۳ و ۱۷ این حق را دارم و سایر بندها، این اقدام آمریکا راهزنی دریایی است و اگر بخواهد مانعی ایجاد کند. اگر براساس ۱۹۲۹ بود که ما ۱۹۲۹ را نامشروع می دانستیم، ولی جامعه بین‌المللی معتقد بود که این قطعنامه شورای امنیت است و آن وقت می‌گفت ۱۹۲۹ را اجرا می‌کنم، ولی الان اگر بخواهد چنین کند درست است می‌گوید من ۱۹۲۹ را اجرا می‌کنم، ولی از نظر جامعه بین‌المللی ۱۹۲۹ وجود ندارد که بخواهد اجرا کند.»

ظریف در ادامه گفت: «ولی به همه رسما اعلام می‌کنیم اگر آمریکا بخواهد به ادعای ۱۹۲۹ چنین اقدامی را انجام دهد، از نظر قوانین بین‌المللی این اقدامش راهزنی دریایی است و با آن برخورد می‌شود و خود آمریکا مسئول عواقب آن خواهد بود.»

هشت.  پس از شهادت حاج قاسم در دوران دونالد ترامپ بود که اصلاح طلبان مذاکره ذلیلانه با کاخ سفید حتی با ترامپ را مطرح کردند‌. عده ای مدعی بودند که با توجه به انتخابات آمریکا فرصت مذاکره از دست می رود و ترامپ در آن زمان برای جمع کردن رای نیاز به مذاکره دارد. این موضوع توسط ظریف هم مطرح شد. انتقادات زیادی به وی شد که چطور کسی که او را سردار دیپلماسی در برابر حاج قاسم می خواندند تن به مذاکره با قاتل این شهید بزرگوار می دهد. پس از شهادت ‎سردارسلیمانی با فرمان مستقیم ترامپ و خیزش دهها میلیونی مردم ایران و عراق علیه آمریکا در اعتراض به شهادت فرماندهان ارشد جبهه مقاومت، ظریف در کمتر از یکماه مانده به انتخابات مجلس ایران، در مصاحبه ای جنجالی از احتمال مذاکره مجدد با قاتل شهدای مقاومت گفت و ترامپ هم ضمن تحقیر ملت ایران، دوقطبی جدیدی را برای مصارف انتخاباتی جریان غربگرا شکل داد.

مساله اقداماتی که ظریف در این هشت سال انجام داد مثل فردی است که همه تست ها را غلط می زند. این در حالی است که اگر از سر بی اطلاعی و ناآگاهی باشد باید حداقل برخی از تست را درست بزند. در واقع کسی که همه تست ها را غلط میزند حتما پاسخ درست را میداند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ظریف ناتوان و عاجز در این هشت سال هیچ کاری برای مردم، کشور و... نکرده است
Iran, Islamic Republic of
از یه طرف میگن اگه نمیتونی استعفا بده، از یه طرف میگن چرا استعفا دادی.
Iran, Islamic Republic of
چرا بعضی ها سیاست را فقط دروغ ، کلک ، دو رنگی و... معنا می کنند آیا نمی شود حداقل سیاست داخلی را راستگویی ، صداقت و... معنی کنیم.
Iran, Islamic Republic of
کسی که از سوی رهبری انقلاب به صفات صداقت وشجاعت آراسته شده ، چه دلیلی داره که شورای نگهبان ایشون را تاییدنکنه؟
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
.....
United Kingdom
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم های ضد ایرانی فرو ریخته بود.
برجام دستاورد اصلاح طلبان موجب افزایش عمر تحریم ها شد .
Romania
جان کری این جمله را برای توجیه تند روی آمریکایی که با برجام مخالف بودند.
Iran, Islamic Republic of
توجیه؟؟!! ولی آنچه که در عمل شد اضافه شدن تحریم ها بود نه برداشته شدن تحریم ها.
پس اگه جان کری چنین حرفی زده بوده، زمان گذشت و دیدیم که برجام تحریم ها رو حفظ کرد. .
Iran, Islamic Republic of
ملاک حال افراد است. امام خمینی ره
Iran, Islamic Republic of
حال فعلی افرادو شما تعیین میکنی برادر؟
Iran, Islamic Republic of
ظریف میآد و تایید صلاحیتم میشه
Iran, Islamic Republic of
خیییلی دوست دارم بیاد بلکه یک بار هم شده رودرروی منتقدین قرار بگیره ....
Iran, Islamic Republic of
شما هم از یک طرف می فرمایید رئیس جمهور تدارکاتچی است اما سر هر انتقادی به نامزدهای خودتان بحث و جدل می کنید ایشان هم در قامت وزر خارجه دستاوردش چی بوده !!؟؟
Iran, Islamic Republic of
ظریف تایید صلاحیت نمیشه...!!
Iran, Islamic Republic of
شما شورای نگهبانی؟
پرویز
Iran, Islamic Republic of
ادعایی به شدت خلاف واقعیت کرده ای . اگر مغرض نباشی باید گفت اطلاعاتت ناقص است .
حسین
Iran, Islamic Republic of
سیاست جهان نیوز این است که اگر کسی عملا با صداقت در راه عزت و سربلندی ایران کوشیده باشد ولی اصولکرا از جنس خودش نباشد او را تخریب میکند .!!!!
United Kingdom
محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: دولت به هیچ وجه دنبال خنثی‌سازی تحریم‌ها نیست
Iran, Islamic Republic of
.....
کمال
Iran, Islamic Republic of
حتی لیدرهای اصلاحات در توانش ابراز شک کردند....!!!!
از رهبر عزیزمان تقاضا داریم که هیچ یک از مسئولین فعلی این دولت را بعد از خاتمه مسئولیتشان ، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نکنند.....
سید حسین
Iran, Islamic Republic of
بامزست که برای خبرهای خاص یهویی لشکر سایبری اصلاحات پیداشون میشه و تعداد لایک کامنتهایی که به نفع افراد خاص هست زیاد میشه !عجیبه ها
سیدحسن
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
به فکر خودتون مراجعه کنید ببینید چیه!!؟؟
سید
Iran, Islamic Republic of
واقعا همان یک مورد اعتراف ظریف به اشتباه در اعتماد به جان کری برای عدم صلاحیتش برای ریاست جمهوری کافی نیست؟!
Iran, Islamic Republic of
مساله اقداماتی که ظریف در این هشت سال انجام داد مثل فردی است که همه تست ها را غلط می زند....!!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
اینگونه تحلیل ها فایده ای ندارد چرا باور نمی کنید مردم از این حرفهه خسته شدند.
United Kingdom
اصلاح طلبان کاسبان تحریم هستند.
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم های ضد ایرانی فرو ریخته بود.
برجام دستاورد اصلاح طلبان موجب افزایش عمر تحریم ها شد .
Iran, Islamic Republic of
این اظهر من الشمس است که ظریف با روحانی هماهنگ و از نظر فکری بهم نزدیک هستند
Iran, Islamic Republic of
ایشان باید پاسخ تمامی خسارات برجامیرا که وارد آمده بدهند تحریم ها و سرمیاه های بلوکه شده و.... اینها جواب دارد !
United Kingdom
فساد اقتصادی داداشی ها و داماد و دختر ..... و .... ثابت میکند شرایط فعلی ایجاد شده با برجام برای اصلاح طلبان کاسبان تحریم بسیار مناسب .... بوده است.
Canada
جوابش ساده است، دکتر ظریف بر اساس قانون اساسی صلاحیتش بررسی میشه نه بر اساسه تفکرات نویسنده این مقاله
Iran, Islamic Republic of
تصور نیست تایید شود
United Arab Emirates
ما که تاکنون خیری از این دولتهای اصلاح طلب ندیدیم
United Kingdom
خود خود خود خاتمی شون هم بیاد ؛ ماااااااااا راییییییی نمیییییییدیییییم !له اصلاح طلبان
United Kingdom
صد در صد میاد و تایید صلاحیت هم میشه .
Iran, Islamic Republic of
ولی کسی بهش رای هم نمی ده !
Iran, Islamic Republic of
تو از کجا مبدونی برادر؟
Iran, Islamic Republic of
من دیشب خواب دیدم
Iran, Islamic Republic of
خواب دیدی خیره زیاد فکر نکن!!
United Kingdom
قسمت 9 گاندو نشان داد به شعبانی جاسوس دو تابعیتی حقوق 17000 دلار در ماه ( با قیمت روز دلار 26،000 تومان) معادل حقوق سالانه 5 میلیارد تومان پرداخت شده است؟
چرا به این فرد جاسوس بابت برجام خسارت بار با دست و دلبازی حقوق 5 میلیارد تومانی در سال از جیب بیت المال و مردم پرداخت شده است؟
چند تا از این پرداختهای میلیاردی بابت مذاکرات بی فرجام وجود داشته است؟
پاسخگو کیست؟
Romania
گاندو دیگه چیه؟همون که ظریف گفت از اول تا آخر دروغه؟
Iran, Islamic Republic of
چطور زانو زدن مقابل امیر کشور عربی، و گفتن اینکه با یک بمب کل تاسیسات نظامی ما بین میره باید تایید صلاحیت بشه، اما دکتر احمدی نژاد نه
جانباز
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز عزیز از اینکه شما برای شورای نگهبان تعیین تکلیف می کنید و از الان پنبه اقای ظریف را زدید درخور توجه بوده!!!! .
United Kingdom
.....
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
....
United Kingdom
ظریف و لاریجانی برای انتخابات می ایند و از هم دفاع و پشتیبانی خواهند کرد ...
United Kingdom
....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
......
محمد
Iran, Islamic Republic of
ظریف بهترین وزیر امور خارجه ای بوده است که ایران به خود دیده..تخصص,تدین ,شفافیت ,اخلاق و تسلط کامل به فرهنگ و زبان از خصوصیات بارز ایشان است .
سید
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
خوبه ولی دیگه این تعریف در او نمی گنجد
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا ایشان تو این 8 سال نه تنها برای مردم و کشور کاری نکرد بلکه بسیار پر خرج و پر مصرف بود!!
Iran, Islamic Republic of
درود بر جناب دکتر ظریف،،،
United Kingdom
مخالفت با پخش گاندو ثابت کرد.
علی
Iran, Islamic Republic of
شورای نگهبان براش فرقی نمیکنه کی بیاداصل نظام حفظ بشه ظریف وجانگیری روحانی هرکسی بیاد اهمیت نداره اصل حفظ نظام
Iran, Islamic Republic of
ظریف کاملا مطیع رهبری و پیرو ولایت فقیه است...
Iran, Islamic Republic of
به جای نوشتن چنین مطالبی بهتر است بروید تبلیغ کار خودتان را بکنید..
ا
Iran, Islamic Republic of
اگه ظریف رو با متکی مقایسه کنید می فهمید این مرد چقدر کار بلده . میاد انشالله رئیس جمهور هم میشه......
Iran, Islamic Republic of
حتی هم بگذرد و جنجال هم کنند باز هم پیروز نمیشود
قمی
United States
در سایتهای اصلاح طلب خبری نیست
ظاهرا دارند انقلابیون را محک میزنند که آیا ترسیدند؟ .
قمی
United States
....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
باچه ادعایی میخاد بیاد؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
با همون ادعایی که شماها میاین
علی
Iran, Islamic Republic of
برای شورای نگهبان هیچ فرقی نداره کی رای بیاره فقط نظام حفظ بشه .
Iran, Islamic Republic of
شما و رفیقانتان صادق هستید حداقل سکه هاى برجامی بدفرجام را پس بدهید بعد در باره چیزهای دیگر سخنرانی کنید.
Iran, Islamic Republic of
حسابی ترسیدی جهان نیوز . نترسید ظریف نخواهد آمد که شما از الان رد صلاحیتش می کنید .
Iran, Islamic Republic of
جهان جان ضمن تشکر از مطلب خوب شما می خواستم بگویم یک سوژه بسیار مهم را فراموش کردید که بد نیست به آن اضافه کنید و آن اینکه ظریف در توئیت بازی با دختر دیک چنی روز یهودیها رو بهش تبریک گفته بود که دختر دیک چنی در جواب گفته بود شما که هولوکاست را انکار می کنید ! ظریف در جواب بدون اشاره به افسانه بودن هولوکاست ...گفته بود اونی که هولوکاست را انکار می کرد (احمدی نژاد) دیگر نیست !
رضا
Iran, Islamic Republic of
من نميدونم نويسنده مقاله كى بوده ولى .....بابا جون از خدا بترس ! توى اين ماه مبارك كه همه بايد به طرف خدا برن تو دنده عقب گرفتى ؟!
سلمانی
Iran, Islamic Republic of
آقا رضا اگر قرار بر ترس باشد باید از ظریف واقعا ترسید.......
Iran, Islamic Republic of
.....
صابر
Romania
ظریف قبل از هر چیز باید جواب ابهامات برجام رو بده
Iran, Islamic Republic of
دوستانی که طرفدار ایشان هستند، بحثی نیست. تا ۴ُ،۵ سالدیگه باید صبر کنن
Iran, Islamic Republic of
.....
م. ناظر
Iran, Islamic Republic of
.....
زارعی
Iran, Islamic Republic of
سلام ظریف برای مردم ایران محبوب است