سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۴
مدیریت یا نظاره‌گر؛

شورای عالی یا شورای معمولی فضای مجازی؟!/ چرا مسئولان فضای مجازی واقعیت جنگی را درک نمی‌کنند؟

سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب: 760039
جنس فضای مجازی هم مانند فضای حقیقی اقتضائاتی دارد اما اگر سیاستگذاری، برنامه ریزی، اجراء و نظارت مناسب صورت نگیرد، همانگون گونه که مقام معظم رهبری فرمودند، در یک جهاتی واقعاً ول است.
شورای عالی یا شورای معمولی فضای مجازی؟!/ چرا مسئولان فضای مجازی واقعیت جنگی را درک نمی‌کنند؟
گروه سیاسی جهان نيوز: پیش تر جهان نيوز در گزارشی با عنوان «چگونه اعضای شورای عالی فضای مجازی کار شورا را به ناکامی و ناکارآمدی کشاندند؟» به اهمال کاری ها و ضعف عملکرد این شورا در مدیریت فضای مجازی اشاره کرد. به طور کلی موارد متعددی برای بیان ناکارآمدی و نوع نگرش و ورود غلط شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی به یکی از حیاتی ترین مسائل کشور یعنی فضای مجازی وجود دارد اما در اینجا به دو نمونه اشاره می کنیم که اخیراً اتفاق افتاده است.
 
مقام معظم رهبری در بخش هایی از سخنرانی نوروزی سال 1400 فرمودند: «... متأسّفانه در فضای مجازیِ کشور ما هم که آن رعایتهای لازم با وجود این همه تأکیدی که من کردم صورت نمیگیرد و در یک جهاتی واقعاً ول است، که بایستی آن کسانی که مسئول هستند حواسشان باشد. همه‌ی کشورهای دنیا روی فضای مجازیِ خودشان دارند اِعمال مدیریّت میکنند، [در حالی که] ما افتخار میکنیم به اینکه ما فضای مجازی را ول کرده‌ایم! این افتخار ندارد؛ این به هیچ وجه افتخار ندارد... »

اما دقیقاً چند روز قبل از آن و در اسفندماه سال 99، براساس گزارشی که مهر آن را منتشر کرده است، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، در ششمین همایش ملی فضای مجازی پاک که به صورت آنلاین برگزار گردید، در اظهار نظری عجیب مدعی شد: «ما اینترنت صیانت شده داریم و قبول نداریم که این فضا به طور کلی رها شده است. البته دسترسی به محتوای نامناسب نیز ممکن است و این مربوط به جنس این فضا است».   
              
این در حالی است که همین حالا که با هم در حال سخن گفتم هستیم، میلیون ها دانش آموز معصوم و پاک، به دلیل مهیا نشدن شرایط و زیرساخت های اینترنت پاک و آموزش مجازی، در یک فضای ناامن و در معرض انواع و اقسام تهدیدهای فضای مجازی قرار گرفته اند و یا اینکه شبکه های اجتماعی و پیامرسان های خارجی بدون داشتن نماینده قانونی و دفتر رسمی و بدون رعایت مقررات کشور، هم از آخور می خورند و هم از توبره و هر کدام یک حکومت خودمختار در دل جمهوری اسلامی تشکیل داده اند!

از تولید، انتشار و ضریب دادن به محتوای مستهجن و تعرض به آبروی مردم گرفته تا بسترسازی برای آشوب و فتنه و فراهم کردن شرایط برای انجام اعمال مجرمانه، دلیل محکمی بر رد سخنان دبیر این شورا است. ضمن اینکه کم کاری و ضعف عملکرد در استاندارد سازی فضای مجازی را نباید به گردن جنس این فضا بیندازیم. جنس فضای مجازی هم مانند فضای حقیقی اقتضائاتی دارد اما اگر سیاستگذاری، برنامه ریزی، اجراء و نظارت مناسب صورت نگیرد، همانگون گونه که مقام معظم رهبری فرمودند، در یک جهاتی واقعاً ول است.

همچنین ساماندهی نشدن VPN ها و تاخت و تاز فیلترشکن ها در فضای مجازی کشور نیز سند دیگری بر رد این مدعاست.
 
مورد دوم و یک نمونه کوچک برای نشان دادن ناکارآمدی این شورا و مرکز ملی فضای مجازی این است که از حدود یک سال پیش، یک اپلیکیشن چت صوتی به نام «کلاب هاوس» شروع به کار کرد. با توجه به ایده جدیدی که در این اپلیکیشن وجود داشت، حداقل در چند ماه اخیر و با یک رصد معمولی، به سادگی می شد پیش بینی کرد که کم کم پای آن به ایران هم باز می شود.
 
اما شورای عالی فضای مجازی یا مرکز ملی فضای مجازی، با توجه به تجربه ای که در مورد ورود شبکه های اجتماعی و پیامرسان های خارجی به ایران وجود داشت، باز هم نظاره گر بود و اقدام پیش دستانه انجام نداد!
 
این در حالی است که نقش توییتر و فیسبوک در شعله ورتر شدن فتنه 88، غیر قابل انکار است و در حال حاضر نیز در آستانه انتخابات 1400 قرار داریم و از طرفی این هم برای ما مسلم است که دشمن از کوچکترین روزنه برای ضربه زدن به انقلاب و مردم کوتاه نمی آید. در حالیکه برخی سرویس های اینترنت برای ایرانی ها تحریم است، اما شبکه های اجتماعی خارجی نظیر اینستاگرام، کلاب هاوس و ... به راحتی به ما خدمات می دهند!

از طرفی هم طی اقدامات عجیب، این اپلیکیشن تبدیل به پاتوق دولتی ها شده و توسط یک جریان خاص و به صورت مشکوک به آن پر و بال داده شده است.

ظاهراً مسئولین فضای مجازی کشور این سخن مقام معظم رهبری را در سال 98  فراموش کرده اند: «آرایش دشمن آرایش جنگی است؛ از لحاظ اقتصادی، سیاسی و فضای مجازی آرایش جنگی گرفته؛ فقط از لحاظ نظامی علی‌الظّاهر آرایش جنگی ندارد که آن هم البتّه حواس نظامی‌های ما جمع است؛ در مقابل این دشمنی که آرایش جنگی در مقابل ملّت ایران گرفته، ملّت ایران بایستی آرایش مناسب بگیرد».

وضعیت شبکه ملی اطلاعات، با وجود همه تأکیدات مقام معظم رهبری در سال های گذشته، خود، مثنوی هفتاد من کاغذ است و قطعاً یکی از مقصرین اصلی این عقب ماندگی، شورای عالی فضای مجازی است. از طرفی در مسائل روز و مهم فضای مجازی نیز شاهد هستیم که این شورا عکس العمل مناسب و ورود به موقع و مؤثر ندارد.

با همه اینها باید پرسید که آیا مجموعه شورای عالی فضای مجازی و مرکز زیر نظر آن، مشغولیت‌ها و وظایف دیگری در غیر از حوزه فضای مجازی دارد؟! آیا شورای عالی فضای مجازی واقعاً شورای عالی فضای مجازی است یا شورای عالی فضای غیر مجازی؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
آقا اینستاگرام همه بچه ها رو آلوده کرده...
United States
درک میکنند ...
اصالت
Iran, Islamic Republic of
.....