سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۳
۷
راهبرد اصلاح طلبان همان التماس و وادادگی است

کارشناس روزنامه اصلاح طلب: برگشت به برجام برای امریکا صرفه ندارد/ باید ایران یک سلسله امتیازات جدید بدهد؛ مثلا بازار ایران یا گفتگو در موضوعات جدید(برجام ۲)

سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب: 759981
شما می‌گویید نقض تعهد کرده خب؛ می‌توانید مجازاتش کنید؟ آنهایی که مدعی نقض تعهد آمریکا و خواهان بازگشت آمریکا هستند می‌دانند که آمریکایی‌ها علنا و رسما اعلام کردند که سردار سلیمانی را به شهادت رساندند اما اینها چه کاری توانستند بکنند؟
کارشناس روزنامه اصلاح طلب: برگشت به برجام برای امریکا صرفه ندارد/ باید ایران یک سلسله امتیازات جدید بدهد؛ مثلا بازار ایران یا گفتگو در موضوعات جدید(برجام ۲)
گروه سیاسی جهان نيوز: روزنامه اصلاح طلب آرمان با فردی به نام ذاکریان که او را تحلیلگر مسائل بین‌الملل نامیده، گفتگو کرده است.

به اصطلاح کارشناس روزنامه اصلاح طلب در این گفتگو صریحا می گوید که باید برای برگشت آمریکا به برجام، امتیازات ویژه ای نظیر حضور در بازار ایران یا گفتگو در سایر موضوعات(منطقه و ...) بدهیم تا آنها رغبت کنند به برجام برگردند! وی همچنین در ادامه گفته است که اگر حتی ترامپی وجود نداشت، حتی اوباما هم به این توافق برنمی گشت.

اعترافات شخص مورد گفتگوی روزنامه اصلاح طلب در نوع خود ارزشمند است. به خوبی اذعان می شود که هدف آمریکایی ها هسته ای نیست و صرفا این موضوع بهانه است. ترامپ، اوباما و بایدن هم ندارد. کار با پرونده هسته ای ایران شروع می شود و بعد به موضوعات دیگر یعنی همان برجام دو و سه باید کشیده شود. ایران هم به امید سراب رفع تحریم های آمریکا که اصالتا ظالمانه و قلدرمابانه وضع شده باید به طور مستمر امتیاز بدهد.

این همان چیزی است که جز «خسران بزرگ» نمی توان نامی بر آن گذاشت. راهی که متاسفانه غرب گرایان در ایران که از هشت سال گذشته سکان قوه مجریه را در دست گرفته‌اند علی رغم هشدارهای مستمر دلسوزان کشور با برجام پرخسارت و پرنقص روند آن را آغاز کردند و جالب آنکه در این روزها هم که در حال رفتن هستند هنوز در حال مذاکره‌اند.

این راه بی پایان است و قطعا هیچگاه تحریم ها را رفع نخواهد کرد. در صورتی که هرچند دیرهنگام اما فقط چند نمونه برخورد جدی ایران برای کاهش تعهدات برجامی، طرف غربی را دستپاچه کرد. نمونه قدیمی تر و مهم تر آن به سال های دهه هشتاد و نود برمیگردد که ایران علی رغم تحریم‌ها روند هسته ای خود را پرشتاب تر میکرد و قدرت اقتصادی خود را بیشتر کرد و در نهایت آشفتگی غربی ها که حاضر نبودند تا زمان رعایت شروط‌ شان پای میز مذاکره بیایند، آنها را پای میز کشاند.

عجله برای انعقاد برجام، عجله برای اجرای پیش دستانه تعهدات ایران، زیرپا گذاشتن اصول بدیهی در مذاکره، عدم وجود ضمانت اجرای لازم، اعتقاد غلط «هر توافق بهتر از عدم توافق است» و معلق کردن اقتصاد کشور به نگاه غربی ها نمونه هایی از رفتارها و گفتارهای اشتباه مسئولان کشور طی هشت سال گذشته بوده است.

با وجود آنکه وعده های پوچ مسئولان دولتی درباره حل پرونده هسته ای ایران و رفع همه تحریم ها افکار عمومی را با خود همراه کرده بود رهبرانقلاب با مشخص نمودن رعایت خطوط قرمز اجازه این کار را صادر کردند تا بار دیگر این تجربه عدم امکان اعتماد به دشمن در مقابل چشم همگان قرار بگیرد. رهبری همچنین در طول این دوران بارها نقشه های دشمن  نظیر برجام دو را خنثی کردند که متاسفانه برخی مسئولان دولتی ناخواسته همان ها را در داخل تکرار می کردند.

راه مشخص است و آن خنثی سازی تحریم است اما عمر دولت روحانی به پای یک باور غلط یعنی مذاکره با کدخدا برای حل مشکلات سپری شد و به همین دلیل مشکلات عدیده معیشتی بر ملت ایران تحمیل شد و دوران گرانبهایی برای پیشرفت کشور از دست رفت.

به گزارش جهان نيوز، بخش هایی از گفتگو با ذاکریان را در ادامه خواهید خواند:

*اگر از نگاه آمریکایی‌ها بخواهیم به قضیه نگاه کنیم آنها برای چه باید برگردند و با برگشت آمریکا به برجام برای آنها چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ برجام برای این منعقد شد که یک فضای جدیدی میان روابط ایران و جامعه بین‌المللی پدید آید و در چنین فضایی طرفین رو به سمت همکاری و گام برداشتن در مراحل اجرایی و عملیاتی برجام بر آمدند. شما مطمئن باشید که اگر ترامپ هم نبود و حتی در ادامه دولت اوباما باز هم دموکرات‌ها روی کار می‌آمدند برجام را عملی نمی‌کردند. برای اینکه پس از برجام شما آمریکایی‌ها را از بازار ایران محروم کردید. یعنی علنا و عملا اعلام شد که  آمریکایی‌ها حق ورود به بازار ایران را ندارند، هیچ کالای آمریکایی نباید به ایران وارد شود و در این زمینه اجازه هیچ کاری هم به آمریکایی‌ها نمی‌دهیم. بعد هم اعلام شد که در سایر مسائل ما به هیچ عنوان با آمریکایی‌ها وارد گفت و گو و مذاکره نخواهیم شد. آیا شما فکر می‌کنید که اگر ترامپ نبود و هر کس دیگری بود باز هم در برجام باقی می‌ماند؟

*بایستی انگیزه‌ای برای حضور آمریکایی‌ها در برجام  و رفع کامل تحریم‌ها وجود داشته باشد. البته دقت کنید که هیچ  موقع نگفتم که درباره مسائل دفاعی یا امنیتی خود را با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم. مسائل دفاعی هر کشور مخصوص به خود آن کشور است و به هیچ کشور دیگری هم ارتباطی ندارد. اما باید این مساله را در نظر داشته باشیم که ایالات متحده آمریکا به عنوان یک کشور دارای کرسی دائم در شورای امنیت با قدرت وتو و نفوذ بالا اگر بخواهد به برجام برگردد یا کلیه تحریم‌ها را از بین ببرد تمنای یک سلسله امتیازات برای خود دارد. شما چه امتیازاتی را برای آمریکا تصویر می‌کنید؟ شما می‌گویید نقض تعهد کرده خب؛ می‌توانید مجازاتش کنید؟ آنهایی که مدعی نقض تعهد آمریکا و خواهان بازگشت آمریکا هستند می‌دانند که  آمریکایی‌ها علنا و رسما اعلام کردند که سردار سلیمانی را به شهادت رساند اما اینها چه کاری توانستند بکنند؟ آیا توانستیم در دادگاه یا محکمه جهانی محکوم کنیم و حکمی بگیریم؟ شورای امنیت محکوم کرد؟ خسارت گرفتیم؟ در مورد برجام نیز اگر می‌خواهیم که آمریکا برگردد و کلیه تحریم‌ها رفع شود باید فضا به گونه‌ای باشد که آنها نیز از امتیازاتی منتفع شوند. پیشنهاد من این است که فضایی برای همکاری اقتصادی وجود داشته باشد تا طرف مقابل به این درک برسد که برنده بازگشتش به برجام روسیه و چین و اروپا نیست و از این  همکاری امتیازاتی حاصل خواهد کرد. 

*در آغاز من همیشه اعتقاد داشتم که آمریکایی‌ها باید برگردند و خسارت هم بدهند تا اعتماد ایران جلب شود و مستقیم و رو در رو صحبت کند. اما امروز وضعیت به گونه‌ای است که بیم آن می‌رود سایر طرف‌های قدرت در کنار آمریکایی‌ها بایستند. به همین  دلیل و در این شرایط من وجود واسطه‌‌ها را خیلی سودمند نمی‌بینم و معتقدم باید بدون واسطه تمنای ادعاهای خود را داشته باشیم که سودمند‌تر خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
......
United States
......
Iran, Islamic Republic of
دیگه چی میخواین بهشون بدین، چی بهتون دادنه، تقریبا هیچ، برای انتخابات ملت رو نفروشید
Iran, Islamic Republic of
به .... بی‌نام و نشان بگوئید فعلا که در دادن امتیاز، طیفهای اصلاح‌طلبان - کارگزاران - لیبرالها - منافقین - اعتدالیون و امثال این متفرقه ها، سبقت را از همه ربوده‌اند.
Iran, Islamic Republic of
به خدا اگه یکی تو خارج اینطوری علیه منافع ملی کشورش صحبت کنه .......
روح الله علی رمضانی
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
اصلاحات ااین نوع دردبیدرمان است