کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب:

رئیسی و قالیباف جواب مشخصی برای انتخابات نداده‌اند/ اگر رئیسی نیاید حضور قالیباف خیلی محتمل می‌شود/ با سعید محمد و دهقان تماس‌های دوستانه‌ای داشتیم/ شرایط دولت روحانی مردم را بی­‌انگیزه کرده

19 فروردين 1400 ساعت 15:28

پیش بینی من این است که اگر رئیسی شرکت کند، قالیباف شرکت نخواهند کرد. البته امکان دارد اوایل حضور پیدا کنند ولی نهایتا حاضر به شرکت نشود.


گروه سیاسی جهان نیوز: مهندس مهدی چمران، جزو فعالان سیاسی جبهه انقلاب و نائب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب است. جزو چهره های خوشنام و اهل انصاف و صداقت در عالم سیاست است که سیاسیون حاضر در دوجناح بر این موضوع صحه می گذارند. درباره ثبت نامش برای انتخابات دوره ششم شورای شهر تهران می گوید: «دوستان ما اصرار دارند به خاطر اینکه لیست شناخته شود، من شرکت کنم. من خودم می­‌خواستم کنار بروم و فقط کمک‌های اینچنینی کنم. دوستان یکسری نظر سنجی انجام دادند و گفتند که بهتر است شرکت کنم و همچنین بر اساس استقبال مردمی که صورت گرفته، فکر کنم شرکت می‌کنم». بخش هایی از گفتگوی او با خبرگزاری دانشجو پیرامون انتخابات پیش رو را در ادامه خواهید خواند:
 

به نظر شما آقای رئیسی برای انتخابات 1400 شرکت می‌­کند؟ آیا صحبتی با ایشان شده یا شخص شما با ایشان صحبتی کرده‌اید؟
خیر، بنده به شخصه با ایشان صحبتی نکردم. دوستان دیگر ممکن است صحبتی کرده باشند. هم آقای رئیسی و هم آقای قالیباف هیچ کدامشان جواب مشخصی ندادند.

یعنی نه مثبت بوده، نه منفی؟
 بله تقریبا هیچی نمی‌­دانیم. البته سخنگوی آقای رئیسی یا یکی از دیگران که به خاطر ندارم، از ایشان یک مسئله‌­ای را عنوان کردند و گفتند: «من آمدم اینجا و دارم کار می‌­کنم و فعلا به جای دیگری  فکر نمی­‌کنم». به عقیده من این حرف نافی نیست؛ ولی اظهار صریحی در این حرف چه مثبت و چه منفی وجود ندارد.

تحلیل شما چیست؟ آیا آقای رئیسی شرکت می­‌کند؟
والا نمی‌­توانم بگویم.

درباره آقای قالیباف به چه صورت؟
پیش بینی من این است که اگر آقای رئیسی شرکت کند، آقای قالیباف شرکت نخواهند کرد. البته امکان دارد اوایل حضور پیدا کنند ولی نهایتا حاضر به شرکت نمی‌شود. این پیش بینی من است. البته اگر آقای رئیسی بیایند، امکان دارد خیلی­‌های دیگر نیایند.

شما تماسی با این گزینه­‌های بالقوه مثل آقای سعید محمد و یا آقای دهقان تماسی نداشتید؟
چمران: چرا تماسی داشتم ولی تماس‌­ها دوستانه بوده و صحبت­‌هایی کردیم.

یکی از موضوعات مهمی که وجود دارد، تشکیل شورایی به اسم شورای وحدت است؟  نظر شما درباره شورای وحدت چیست؟
اجازه بدهید که من نظر خاصی ندهم. من قاعدتا فکر می­‌کنم نباید ما با دو جریان جلو برویم. این دو جریان وحدت نیست، بلکه انشقاق است. ان­‌شاءالله به یک وحدت بینجامد و به سرانجام برسیم؛ و الا قطعا آسیب می­‌بینیم. خود این کارها باعث می­‌شود که گروه­‌ها و دسته‌­های دیگری هم شکل بگیرید؛ کماینکه این دسته جات مختلف شکل گرفته‌­اند.

اسامی مختلف و جبهه‌­های مختلف سبب گیج شدن و بلاتکلیفی مردم می­‌شود. مردم زیاد اینها را نمی‌­شناسند؛ البته شورای ائتلاف چون در مجلس شورای اسلامی آمد و در بین بچه­‌های انقلابی شناخته شده است. مردم زیاد هم نمی‌­توانند ببینند اینها ریشه­‌شان در چیست و فرصت این کارها را ندارند و نباید هم داشته باشند. به خاطر این به گزینه­­‌هایی که انتخاب می‌­شوند بیشتر فکر می­‌کنند. ای کاش زودتر می­‌آمدند و مثل انتخابات مجلس شورای اسلامی، 3 نفر را از جامعه روحانیت مبارز انتخاب می­‌کردند و این جریان یکجا رو به جلو می‌­رفت. انتظار ما این است که این کار صورت بپذیرد. صحبت­‌هایی شده است و باز هم می­‌شود و هنوز ادامه دارد.

تحلیل­‌ها بر این است که شورای وحدت شکل گرفته تا به گزینه‌­ای برسند. این گزینه هم شاید آقای لاریجانی باشد. شما کنش آقای لاریجانی درباره انتخابات را چگونه می‌­بینید؟
من نمی‌­دانم. خودشان گفتند که چنین چیزی نیست. بنابر این اجازه بدهید زمانی که می‌­گویند چنین چیزی نیست، ما هم قبول کنیم. در رابطه با آقای لاریجانی هم چون چیزی اعلام نکردند، چیزی نمی‌­دانم.

به نظر شما با توجه به تشکیل نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان، گزینه اصلی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 چه کسی خواهد بود؟ آقای ظریف است، آقای جهانگیری است، آقای عارف است یا شخصی دیگر؟
کسی که بیشتر از همه بتواند در بین اصلاحات رای بیاورد، آقای ظریف است. خب آقای عارف هم می‌­تواند تشریف بیاورد مثل دوره‌­های قبل، ولی فکر می‌­کنم آقای ظریف رای آوری بیشتری داشته باشد. البته گزینه‌­‎های جوانی هم وجود دارند که هنوز اعلام نکردند و ممکن است اعلام کنند.

این موضوع که می­‌گویند اگر گزینه ما تایید نشود یا اگر جلوی ما را بگیرند ما انتخابات را تحریم می‌­کنیم؛ آیا نوعی فرار رو به جلو است یا اینکه می­‌خواهند تنور را داغ کنند؟
این را همیشه در ارتباط با شورای نگهبان داشته‌­اند. همین انتخابات گذشته آقایانی که تایید شدند از کسانی بودند که خیلی مشکل داشتند ولی تایید شدند. افرادی هم در جامعه انقلابی این طرف مثل آقای زاکانی یا ضرغامی تایید نشدند؛ ولی این افراد نگفتند که ما انتخابات را تحریم می­‌کنیم. شورای نگهبان ممکن است بر اساس موازین خودش تصمیم بگیرد. حالا شاید عده‌­ای به آن موازین انتقاد داشته باشند ولی آنها بر اساس آرا و موازین خودشان صلاحیت‌­ها را اعلام می‌­کنند.

آقای پیرهادی مصاحبه­‌ای کرده بودند و گفته بودند: « اگر آقای رئیسی بیاید، آقای قالیباف در انتخابات شرکت نمی­‌کند». تحلیل شما از این مصاحبه چیست؟ آیا می­‌خواهد پالسی بدهد که اگر آقای رئیسی نیاید، من نفر اول هستم؟
ممکن است اگر آقای رئیسی نیاید، حضور آقای قالیباف خیلی محتمل شود.

اگر آقای رئیسی بیاید، آیا آقای قالیباف به نیامدن تن می‌­دهد؟
آقای قالیباف دفعه گذشته هم بودند و نهایتا به نفع آقای رئیسی کنار رفتند. من فکر می­‌کنم اگر آقای رئیسی باشند، آقای قالیباف شرکت نمی­‌کند و یا اگر شرکت کند، همان کار دفعه قبل را تکرار می­‌کند. این فکر من است و هیچگونه صحبتی در این زمینه نداشتیم.

به نظر شما گزینه‌­ای که تبدیل به یک احمدی نژاد سال 84 شود، چه کسی است؟ چون همیشه گزینه‌­­هایی که ما اعلام می­‌کنیم تا زمان انتخابات، یک موج دیگری ایجاد می­‌شود.
 آنجایی که موج ایجاد می‌­شود، قایل پیش بنی نیست. فعلا نمی­شود نظری داد. آقای رئیسی و آقای قالیباف جایگاه دیگری در جامعه دارند. برای سایر افراد باید به همین موج­‌ها و حرکات باید نگریست؛ برخی که تازه وارد هستند، توانسته‌­اند موج خوبی را ایجاد کنند. حال باید دید این موج تا چه اندازه جلو می­‌آید و تا چه اندازه تاثیر می­‌گذارد.

این عملکرد هشت ساله آقای روحانی تو این عدم مشارکت مجلس را چگونه می­‌بینید؟
این شرایط مردم را زده و بی­‌انگیزه کرده است. دیگر انگیزه و شادابی برای شرکت در انتخابات را ندارند و حالا به بعد ان‌شاءالله که ایجاد شود. ما تلاش­‌مان این است که این انگیزه را ایجاد کنیم؛ با این تفکر که نتیجه انتخاب به اینجا می­‌رسد. اگر شما می‌خواهید تغییر و تحولی به وجود بیاید و یا بهبودی در اقتصاد جامعه به وجود بیاید، با رای مردم هست که به وجود می­‌آید.

با کنارگیری کردن مردم از انتخابات، اوضاع بدتر می­‌شود و امکان دارد دو مرتبه گزینه­‌های نامناسب سر کار بیایند. به عقیده من این برای مردم باید تبیین شود تا به یک دغدغه تبدیل شود. اصلاً مبنای تغییر و تحول کنار کشیدن نیست، زیرا نتیجه مطلوبی بر جای نمی‌گذارد.

مردم باید به میدان بیایند و انتخاب هوشمندانه انجام دهند، نه انتخاب هیجانی و احساسی. باید مراقب وعده­‌ها باشیم؛ زیرا دادن وعده کار ساده ایست ولی بعدا پای وعده‌­ها نایستادن، نوعی توهین به مردم و رای مردم است. باید برای مردم تببین شود که تغییر شرایط زندگی، بستگی به انتخاب آنها دارد.


کد مطلب: 759506

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/759506/رئیسی-قالیباف-جواب-مشخصی-انتخابات-نداده-اند-اگر-نیاید-حضور-خیلی-محتمل-می-شود-سعید-محمد-دهقان-تماس-های-دوستانه-ای-داشتیم-شرایط-دولت-روحانی-مردم-بی-انگیزه-کرده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com