کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دغدغه دولتی‌ها؛

دولتمردان باید نگران گاندو باشند یا صف‌های طویل مرغ؟!/ گاندو چیزی فراتر از روایت تاریخ ۸ سال گذشته است؟

15 فروردين 1400 ساعت 14:31

موضوع مهم اینجاست که سریال گاندو که بر اساس یک پرونده امنیتی به نگارش درآمده است با همه نگاهی که به واقعیت های موجود داشته یک سریال است اما صف های مرغ و گوشت که مردم خود در آن می ایستند، چه؟


گروه سیاسی جهان نیوز- امیر حمزه نژاد: این روزها در مناطق مختلف کشور چه بالای شهرنشین‌ها و چه در میان پایین شهری‌ها شاهد صف بستن مردم برای خرید مرغ هستیم. صف‌های طویلی که اگر افراد دیر به آن برسند از مرغ دولتی کیلویی 24 و 900 هزار تومان محروم می مانند. اگر هم از این صف عقب بمانند یا باید غزل خداحافظی را با مرغ بخوانند یا اینکه بایستی با قیمت بالای 40 هزار تومان به بالا یعنی چیزی تقریبا دو برابر قیمت دولتی، گوشت مرغ را خریداری کنند.

این موضوعی نیست که قابل کتمان باشد. حتی اخیرا «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور عنوان کرده که «افتخار نیست مردم در صف مرغ باشند.»
برخی عنوان می کنند دو نرخی شدن قیمت مرغ باعث تشکیل این صف های طولانی شده است و تا این وضعیت وجود دارد صف‌های طولانی هم هست مگر اینکه قیمت آزاد به بهای دولتی برسد که برای این منظور حتما بایستی دولت خوراک طیور با قیمت مناسب به مرغداران عرضه کند.

اما این روزها اخبار دیگری نیز در فضای مجازی حول یک سریال نوروزی که نیمه کاره تمام شد در جریان است. انتقادات دولتمردان به پخش سریال گاندو 2 موضوع کاملا آشکاری است. این سریال حتی داد وزیر خارجه را نیز در آورد.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان در این رابطه بیان می کند: «بسیار باعث تاسف است این سریال پیش از اینکه به من ضرر بزند به سیاست خارجی کشور ضربه وارد کرده و بستر بی اعتمادی را ایجاد کرده است. معتقدم ‌ تلویزیون رسمی کشور با بخش سریال گاندو به بی اعتمادی دامن زده است.

«علی ربیعی»، سخنگوی دولت در واکنش به مسائل مطرح شده در فصل دوم سریال گاند، تاکید کرد: « آنچه از صدا و سیما پخش می شود باید متضمن افزایش اعتماد عمومی به ارکان و چهره های شاخص نظام باشد. نباید حاوی تصاویری غیر منصفانه از دستگاه دیپلماسی می شد.»

وی بیان داشت: « من در مقام سخنگوی دولت درباره هیچ سریالی بنا ندارم نظر بدهم . اما معتقدم وقتی یک سریالی برای کار سینمایی به طور آزاد و یا حتی توسط بخش خصوصی برای شبکه های خانگی و امثال اینها ساخته می شود می تواند آزادانه سریالی نقادانه و یا با هر تفسیر و نگاههای متفاوت و حتی داستان سرایی ساخته و پخش شود.»

حسام الدین آشنا نیز در چند توئیت مختلف حملات تندی نسبت به این سریال انجام داد و در یکی از این توئیت‌ها نوشت: «جانفشانی‌های پاسداران گمنام انقلاب اسلامی بسیار فراتر از نمایش کاریکاتوری و به‌شدت نارسی‌است که در گاندو ارائه شده‌است. گفتارها و تصاویر کلیشه‌ای،روایت ‌گری ضعیف و یک‌طرفه از پرونده‌های اختلافی و اصرار بر داستان‌های غیر واقعی گرهی از صورتحساب سنگین مالی و امنیتی گاندو نمی‌گشاید.»

به هر جهت سریال گاندو با همه حرف و حدیث‌های آن به پایان رسید و بنا بر روایت ها ادامه این سریال بعد از انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم پخش خواهد شد اما نکته اساسی مسئله وضعیت اقتصادی کشور و وعده‌هایی است که دولتمردان در این هشت سال به مردم دادند و با پیگیری مذاکرات با آمریکا و غرب و امضای توافق برجام به مردم قول دادند که تحریم ها از روز اول لغو شود.

در بخشی از سریال گاندو یکی از کاراکترهای اصلی فیلم به همین موضوع که «آنچنان رونق اقتصادی ایجاد می کنیم» که مردم به پول یارانه های نقدی احتیاجی نداشته باشند اشاره می کند که دور از واقعیت نیست. اما حاصل کار را مردم این روزها خصوصا با ایستادن در صف‌های طویل مرغ و کمبود روغن و گرانی بسیاری از اقلام مورد نیاز زندگی‌شان به خوبی مشاهده می کنند.

رئیس جمهور اخیرا در جلسه هئیت دولت خطاب به وزرای جهاد کشاورزی و صمت گفته بود که در این چند ما نباید شاهد گرانی اقلام باشید و هرچه باید گران می شده در سال پیش گران شده است اما این روزها هم دیده می شود که موجی از گرانی ها در حال درنوردیدن کشور است. در همین رابطه به طور قطعی گفته می شود که بهای خودرو افزایش خواهد یافت. «رضا شیوا»، رئیس شورای رقابت بر این موضوع صحه گذاشته است.

با این حال موضوع مهم اینجاست که سریال گاندو که بر اساس یک پرونده امنیتی به نگارش درآمده است با همه نگاهی که به واقعیت های موجود داشته یک سریال است اما صف های مرغ و گوشت که مردم خود در آن می ایستند، چه؟ هر چند که وضعیت اقتصادی کشور و این هشت سال تاریخ دوری نیست که از ذهن مردم خارج شود و مسائلی که در سریال گاندو مطرح می شود نیز در همین دوره زمانی رخ داده است. بنابر این مهمترین موضوعی که دولتمردان بایستی نگران آن باشند مسئله صف های طویل مرغ و وضعیت معیشتی مردم است که نه یک فیلم و سریال بلکه واقعیتی غیر قاب کتمان است و این موضوع بیشتر به وجهه آنان ضربه می‌زند. با این حال سئوال اینجاست که آیا دولتمردان به اندازه این سریال برای معیشت مردم حساسیت نشان می‌دهند؟


کد مطلب: 759020

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/759020/دولتمردان-باید-نگران-گاندو-باشند-یا-صف-های-طویل-مرغ-چیزی-فراتر-روایت-تاریخ-۸-سال-گذشته

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com